Permalänk
Medlem

Problem med internet

Hej, har börjat få hög ping lite då och då i spel.
Jag kör på en sån enkel tplink adapter i datorn, så ingen sladd.
Förstår att wifi kan vara lite ostadigt men har inte haft såhär förut, det började för kanske en månad sen.
Kan fungera bra under hela dagen sen helt plötsligt börjar det lagga. Alltid vid olika tider dessutom.
Bifogar en bild där jag pingar google.com så ni ser hur pingen ser ut och om nån vet hur jag kan lösa det utan att köra med en sladd.
Mvh

Edit: Ser nu att bilden inte var den bästa, men pingen hoppar från 25 till 250 och håller på så. Och det är aldrig så att det laggar i mer än 10 sekunder innan jag kommer tillbaka. Men så håller det på så.

Permalänk
Medlem

Vad för tp link adapter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Vad för tp link adapter?

T3U hette den. En liten usb sticka bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zebster:

T3U hette den. En liten usb sticka bara.

Hade en liknande dongel för många år sedan och den blev lätt överhettad när jag spelade. Fick ställa en bordsfläkt som kylning 😅

Har du lediga pci port rekommenderar jag något liknande denna. https://www.inet.se/produkt/5410639/asus-pce-ax3000-bt

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Zebster:

T3U hette den. En liten usb sticka bara.

Där har du nog svaret tyvärr, de brukar fungera ok för enkel surf typ men inte så mycket mer än så, inte pålitligt i alla fall.
Nu gav du inte så mycket info om din dator men förutsatt att du har kortplats för det så är ett rejälare trådlöst nätverkskort nog att rekommendera.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Där har du nog svaret tyvärr, de brukar fungera ok för enkel surf typ men inte så mycket mer än så, inte pålitligt i alla fall.
Nu gav du inte så mycket info om din dator men förutsatt att du har kortplats för det så är ett rejälare trådlöst nätverkskort nog att rekommendera.

Men det har ju funkat innan, i minst ett år har det funkat utan problem. Bara senaste månaden.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Zebster:

Men det har ju funkat innan, i minst ett år har det funkat utan problem. Bara senaste månaden.

Ja som sagt, de kan fungera men är tyvärr inte pålitliga.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zebster:

Men det har ju funkat innan, i minst ett år har det funkat utan problem. Bara senaste månaden.

Det är så mycket som kan påverka WiFi att det inte är att lita på. Visst kan det funka bra i många fall, men kan också vara helt opålitligt. Några felkällor.

Ny telefon? Ny app på telefonen som är lite mer aktiv? Andra vanor hos familjemedlemmar som också använder WiFi? Granne som fått ny router som påverkar ditt WiFi? Ny granne med annorlunda vanor som påverkar ditt WiFi? WiFi-dongle håller på att gå sönder? Ny annan apparat i hemmet som stör WiFi? Gammal apparat i hemmet som håller på att gå sönder och stör WiFi? osv. osv.

Ska du tvunget köra WiFi och vill ha en stabil uppkoppling så köp riktigt bra grejer och inte en liten USB-sticka för 200kr.

Ännu bättre än den som tipsats om innan.
https://www.inet.se/produkt/5410386/asus-pce-ax58bt-ax3000
Fördelen här är att du kan ställa antennerna där det funkar bäst. Tyvärr dämpar en plåtlåda WiFi väldigt bra. Att kunna få bort antennerna från datorn och placera dem där man får bäst mottagning kan göra stor skillnad.

Även din router kan behöva bytas.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är så mycket som kan påverka WiFi att det inte är att lita på. Visst kan det funka bra i många fall, men kan också vara helt opålitligt. Några felkällor.

Ny telefon? Ny app på telefonen som är lite mer aktiv? Andra vanor hos familjemedlemmar som också använder WiFi? Granne som fått ny router som påverkar ditt WiFi? Ny granne med annorlunda vanor som påverkar ditt WiFi? WiFi-dongle håller på att gå sönder? Ny annan apparat i hemmet som stör WiFi? Gammal apparat i hemmet som håller på att gå sönder och stör WiFi? osv. osv.

Ska du tvunget köra WiFi och vill ha en stabil uppkoppling så köp riktigt bra grejer och inte en liten USB-sticka för 200kr.

Ännu bättre än den som tipsats om innan.
https://www.inet.se/produkt/5410386/asus-pce-ax58bt-ax3000
Fördelen här är att du kan ställa antennerna där det funkar bäst. Tyvärr dämpar en plåtlåda WiFi väldigt bra. Att kunna få bort antennerna från datorn och placera dem där man får bäst mottagning kan göra stor skillnad.

Även din router kan behöva bytas.

Ja okej, kanske bäst att bara borra och dra sladd då, en annan fråga sålänge innan jag byter. Kan helt plötsligt inte ansluta till 5Ghz wifit, funkar på laptopen och mobilen.
Jag hittar alltså wifit på datorn men funkar ej att ansluta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zebster:

Men det har ju funkat innan, i minst ett år har det funkat utan problem. Bara senaste månaden.

Av vilket vi drar slutsatsen att
1) Prylen har slutat fungera bra eller
2) Du har någon annan lokal felkälla hos dig som nyligen har uppkommit eller
3) Felet ligger inte alls lokalt hos dig.

Med andra ord: Vi har ingen aning om var felet finns med nuvarande nivå av felsökning.

För att kolla om det är å ena sidan 1/2 eller å andra sidan 3 kan man köra pingplotter eller mtr för att försöka lista ut var i nätet problemet sitter. Tyvärr är resultatet av dessa verktyg ganska svårtolkat och opålitligt.

ping kollar bara totaltiden för request/response mot måldatorn och där kan vi se att du har stor varians, men vi kan inte se var variansen uppkommer. pingplotter och mtr kontrollerar samtliga hopp mellan dig och måldatorn, så där finns i alla fall en chans att se om problemet finns ute i nätet.

Har du tur kanske någon i tråden kan tolka åt dig om du klistrar in en skärmdump där du kört i minst 10 minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Av vilket vi drar slutsatsen att
1) Prylen har slutat fungera bra eller
2) Du har någon annan lokal felkälla hos dig som nyligen har uppkommit eller
3) Felet ligger inte alls lokalt hos dig.

Med andra ord: Vi har ingen aning om var felet finns med nuvarande nivå av felsökning.

För att kolla om det är å ena sidan 1/2 eller å andra sidan 3 kan man köra pingplotter eller mtr för att försöka lista ut var i nätet problemet sitter. Tyvärr är resultatet av dessa verktyg ganska svårtolkat och opålitligt.

ping kollar bara totaltiden för request/response mot måldatorn och där kan vi se att du har stor varians, men vi kan inte se var variansen uppkommer. pingplotter och mtr kontrollerar samtliga hopp mellan dig och måldatorn, så där finns i alla fall en chans att se om problemet finns ute i nätet.

Har du tur kanske någon i tråden kan tolka åt dig om du klistrar in en skärmdump där du kört i minst 10 minuter.

Aa nae känns jäkla jobbigt och försöka lista ut dehär. Så får nog bli sladd även fast jag inte vill dra det genom hela huset haha. Men då är det nog enklare att fixa om problem uppstår antar jag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zebster:

Aa nae känns jäkla jobbigt och försöka lista ut dehär. Så får nog bli sladd även fast jag inte vill dra det genom hela huset haha. Men då är det nog enklare att fixa om problem uppstår antar jag.

Jag hade föredragit en sladd alla dagar i veckan. Om man tänker till lite kring dragningen så brukar det inte vara bli så illa, och du lägger ju bara tiden en gång. Med tanke på hur du skriver så låter det som att det blir en lång sladd, och då är det kanske extra bra eftersom WiFi brukar bli sämre ju längre signalerna behöver färdas.

Börja med att dra en temporär sladd för att se om problemet löser sig. Sedan kan du välja hur du ska gå vidare. Men om du tänker köra WiFi så köp bättre grejer!

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!