Permalänk
Medlem

Om du inte är router-nörd, välj den billigaste. Troligen kommer du inte märka någon som helst skillnad mellan dessa.

TUF AX3000v2 är lite rolig eftersom den har stöd för 6 GHz (Wi-Fi 6E). Inte för att du kommer köra den på 6 GHz så länge du har WiFi 5- och 6-utan-E-enheter att stödja (de får köra på 2,4 GHz Wi-Fi 4 respektive 2,4 GHz Wi-Fi 6 i så fall). Den verkar vara släppt tidigt 2022, så relativt ny.

Archer AX1500 är släppt i mitten av 2019. Den saknar Wi-Fi 6 (ax) på 2,4 GHz, så den potentiellt längre räckvidden över Wi-Fi 6 förlorar man jämfört med AX3000, men det spelar ju ingen roll för ditt användningsfall.

TUF5400 finns inte på Wikidevi så det är därmed svårt att hitta någon bra spec. Tycks vara släppt i mitten av 2021. Verkar sakna 6 GHz-stöd, men har 4x4-radio, vilket är rätt ointressant för dig som inte verkar ha mängder med enheter. Om jag tolkar rätt så har den Wi-Fi 6 på 2,4 GHz.

Jag kanske är för kass på att söka, men ingen av dem verkar vara Wi-Fi-certifierade.

Alla tre är Broadcom-baserade, så personligen skulle jag inte ta i dem med tång, eftersom de aldrig kommer få Wi-Fi-stöd av mainline Linux och därmed vara evigt dömda till att köra gammal skitkärna som är svår att hålla säkerhetsuppdaterad. För mer normala människor duger dom säkert.

Jag har inte heller något annat förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Om du inte är router-nörd, välj den billigaste. Troligen kommer du inte märka någon som helst skillnad mellan dessa.

TUF AX3000v2 är lite rolig eftersom den har stöd för 6 GHz (Wi-Fi 6E). Inte för att du kommer köra den på 6 GHz så länge du har WiFi 5- och 6-utan-E-enheter att stödja (de får köra på 2,4 GHz Wi-Fi 4 respektive 2,4 GHz Wi-Fi 6 i så fall). Den verkar vara släppt tidigt 2022, så relativt ny.

Archer AX1500 är släppt i mitten av 2019. Den saknar Wi-Fi 6 (ax) på 2,4 GHz, så den potentiellt längre räckvidden över Wi-Fi 6 förlorar man jämfört med AX3000, men det spelar ju ingen roll för ditt användningsfall.

TUF5400 finns inte på Wikidevi så det är därmed svårt att hitta någon bra spec. Tycks vara släppt i mitten av 2021. Verkar sakna 6 GHz-stöd, men har 4x4-radio, vilket är rätt ointressant för dig som inte verkar ha mängder med enheter. Om jag tolkar rätt så har den Wi-Fi 6 på 2,4 GHz.

Jag kanske är för kass på att söka, men ingen av dem verkar vara Wi-Fi-certifierade.

Alla tre är Broadcom-baserade, så personligen skulle jag inte ta i dem med tång, eftersom de aldrig kommer få Wi-Fi-stöd av mainline Linux och därmed vara evigt dömda till att köra gammal skitkärna som är svår att hålla säkerhetsuppdaterad. För mer normala människor duger dom säkert.

Jag har inte heller något annat förslag.

Då blir det nog ASUS TUF-AX3000 v2

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Om du inte är router-nörd, välj den billigaste. Troligen kommer du inte märka någon som helst skillnad mellan dessa.

TUF AX3000v2 är lite rolig eftersom den har stöd för 6 GHz (Wi-Fi 6E). Inte för att du kommer köra den på 6 GHz så länge du har WiFi 5- och 6-utan-E-enheter att stödja (de får köra på 2,4 GHz Wi-Fi 4 respektive 2,4 GHz Wi-Fi 6 i så fall). Den verkar vara släppt tidigt 2022, så relativt ny.

Archer AX1500 är släppt i mitten av 2019. Den saknar Wi-Fi 6 (ax) på 2,4 GHz, så den potentiellt längre räckvidden över Wi-Fi 6 förlorar man jämfört med AX3000, men det spelar ju ingen roll för ditt användningsfall.

TUF5400 finns inte på Wikidevi så det är därmed svårt att hitta någon bra spec. Tycks vara släppt i mitten av 2021. Verkar sakna 6 GHz-stöd, men har 4x4-radio, vilket är rätt ointressant för dig som inte verkar ha mängder med enheter. Om jag tolkar rätt så har den Wi-Fi 6 på 2,4 GHz.

Jag kanske är för kass på att söka, men ingen av dem verkar vara Wi-Fi-certifierade.

Alla tre är Broadcom-baserade, så personligen skulle jag inte ta i dem med tång, eftersom de aldrig kommer få Wi-Fi-stöd av mainline Linux och därmed vara evigt dömda till att köra gammal skitkärna som är svår att hålla säkerhetsuppdaterad. För mer normala människor duger dom säkert.

Jag har inte heller något annat förslag.

ASUS över TP-Link alla dagar i veckan.
Speciellt ur ”säkerhets-synpunkt”.
Båda ASUS kommer duga super 👍🏼

Permalänk
Medlem

Bytte till mig ett paket med Linksys Velop MX8400 AX4200 (2-pack).

Blir jag besviken som jag lämnar Asus träsket och byter till detta? (Har Asus två RT-AC2900 atm)

Var helt inne på Asus XD6 ZenWifi innan jag snubblade över paketet ovanför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daizoe:

Bytte till mig ett paket med Linksys Velop MX8400 AX4200 (2-pack).

Blir jag besviken som jag lämnar Asus träsket och byter till detta? (Har Asus två RT-AC2900 atm)

Var helt inne på Asus XD6 ZenWifi innan jag snubblade över paketet ovanför.

Linksys är en mycket bättre produkt än din gamla Wifi 5 ASUS setup. Den har fått bra recensioner också. Den är säkert super 👍🏼
Den är också tri-band vilket är ett steg upp mot XD6.

Permalänk

Hej.
Letar ny router då gamla (Asus RT-AC66U_B1) håller på att ge upp och ger konstiga temporära disconnects.
Jag har tre Datorer (en via kabel, två trådlösa), några mobiler/plattor, en ASUS-repeater (RP-AC55), som används som Wifi-förlängning via Asus AiMesh, och en TV (som behöver IPTV-decoding funktionalitet från routern) på nätverket. Jag har vant mig vid och gillar också Asus UI.
Är https://www.webhallen.com/se/product/336179-ASUS-TUF-AX5400-G... en bra ersättare?

Visa signatur

Gaming PC: Ryzen 7 5800x, ASUS X570-P, RTX4070, 32GB DDR4, 2 TB 970 EVO M.2, 500 GB 850 EVO SSD, 1TB SSHD, 4TB + 6TB HDD, AX860.

HTPC: i7-4770K, Maximus VII Impact, GTX770, 16GB DDR3, 256GB 850 Pro SSD, 250 GB 840 Pro SSD, 4 TB WD Red, Cooler Master GX-lite 700w PSU
fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogsmard:

Hej.
Letar ny router då gamla (Asus RT-AC66U_B1) håller på att ge upp och ger konstiga temporära disconnects.
Jag har tre Datorer (en via kabel, två trådlösa), några mobiler/plattor, en ASUS-repeater (RP-AC55), som används som Wifi-förlängning via Asus AiMesh, och en TV (som behöver IPTV-decoding funktionalitet från routern) på nätverket. Jag har vant mig vid och gillar också Asus UI.
Är https://www.webhallen.com/se/product/336179-ASUS-TUF-AX5400-G... en bra ersättare?

Det är en prisvärd router. På rea är den värd sitt pris
Och den borde klara av allt du vill

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Har en Edgerouter POE men börjat inse att den har begränsningar när det kommer till portar och switchingdelen efter alla år. Finns det någon bra ersättare till den?

Permalänk
Medlem

Blev en sådan här. Riktigt nöjd! lätt att installera och stabil. Nice med WIFI 6 också

https://www.webhallen.com/se/product/349345-UniFi-Dream-Route...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Stabil router

Vad ska man välja om man vill ha en stabil router idag? Är gamingrouter lösningen?
Jag spelar inte utan vill ha något som är stabilt i alla väder för 3-5 datorer, smart-TV/Netflix etc. och några telefoner. Jobbar hemma till stor del och det är viktigt att det funkar, inte minst vid Teamsmöten.
Jag köpte en ASUS RT-AC66U B1 för ett par år sedan att ersätta den gamla DIR-655 som hängt med i många år. ASUS pajade efter några veckor. Riktigt skräp. Sedan dess har DIR-655 använts, men den lägger av titt som tätt och måste startas om (vad beror det på?). Köpte en IKEA/Sonos-högtalare och den verkar inte samarbeta med DIR-655 heller.
Har även trådat nät till tv och jobbdatorerna eftersom det är snabbare än wifi. Har kopplat en switch TP-Link TL-SG108 för att få fler portar, men den behöver startas om då och då också så de viktigaste går direkt på routern. Teliafiber 100/100.
Hittar man något pålitligt inom cirka 1500 kr idag?

Visa signatur

Öh, datorn börjar bli gammal nu.

Permalänk
Skrivet av Nystartad:

Vad ska man välja om man vill ha en stabil router idag? Är gamingrouter lösningen?
Jag spelar inte utan vill ha något som är stabilt i alla väder för 3-5 datorer, smart-TV/Netflix etc. och några telefoner. Jobbar hemma till stor del och det är viktigt att det funkar, inte minst vid Teamsmöten.
Jag köpte en ASUS RT-AC66U B1 för ett par år sedan att ersätta den gamla DIR-655 som hängt med i många år. ASUS pajade efter några veckor. Riktigt skräp. Sedan dess har DIR-655 använts, men den lägger av titt som tätt och måste startas om (vad beror det på?). Köpte en IKEA/Sonos-högtalare och den verkar inte samarbeta med DIR-655 heller.
Har även trådat nät till tv och jobbdatorerna eftersom det är snabbare än wifi. Har kopplat en switch TP-Link TL-SG108 för att få fler portar, men den behöver startas om då och då också så de viktigaste går direkt på routern. Teliafiber 100/100.
Hittar man något pålitligt inom cirka 1500 kr idag?

Hoppas du reklamerade Asus AC66U då det verkade vara ett måndagsexemplar. DIR-655 är riktigt antik från 2008...

De återkommande rekommendationerna i tråden är
Asus TUF5400 https://www.webhallen.com/se/product/336179-ASUS-TUF-AX5400-G...
Asus AX86U
Asus AX86S
Asus ZenWiFi XT8

Vilken som är mest prisvärd beror lite på dagspriset.

Vill du absolut inte köra Asus är ju Ubiquiti Dream router kungen skulle jag säga men till ett betydligt högre pris och "bara" WiFi 6, inte 6E.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Skulle även säga Netgear är inte dumt heller. Deras r7000 får fortfarande uppdateringar , även om tekniken är gammal nu så fungerar den fortfarande. Var något strul för ett tag sen med min men jag uppdaterade den och sen dess inget problem.

Vet några har problem med asus motsvarande routers med kvalitet (men i stora hela är skillnaden inte så stor). Förstår inte varför man bara rekommenderar asus när det finns andra tillverkare

Har inte koll om Netgear har eller kommer släppa en bra ersättare till r7000. Men för att ha rullat i 7/8 år är inte dåligt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Hoppas du reklamerade Asus AC66U då det verkade vara ett måndagsexemplar. DIR-655 är riktigt antik från 2008...

De återkommande rekommendationerna i tråden är
Asus TUF5400 https://www.webhallen.com/se/product/336179-ASUS-TUF-AX5400-G...
Asus AX86U
Asus AX86S
Asus ZenWiFi XT8

Vilken som är mest prisvärd beror lite på dagspriset.

Vill du absolut inte köra Asus är ju Ubiquiti Dream router kungen skulle jag säga men till ett betydligt högre pris och "bara" WiFi 6, inte 6E.

Jag har ax92u som jag tycker är riktigt stabil också speciellt efter Merlin FW

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Skulle även säga Netgear är inte dumt heller. Deras r7000 får fortfarande uppdateringar , även om tekniken är gammal nu så fungerar den fortfarande. Var något strul för ett tag sen med min men jag uppdaterade den och sen dess inget problem.

Vet några har problem med asus motsvarande routers med kvalitet (men i stora hela är skillnaden inte så stor). Förstår inte varför man bara rekommenderar asus när det finns andra tillverkare

Har inte koll om Netgear har eller kommer släppa en bra ersättare till r7000. Men för att ha rullat i 7/8 år är inte dåligt.

Tror du har förklaringen där du själv är inne på, de har inte riktigt släppt någon bra ersättare till R7000 och att rekommendera en 7-8 år gammal router känns inte helt rätt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Tror du har förklaringen där du själv är inne på, de har inte riktigt släppt någon bra ersättare till R7000 och att rekommendera en 7-8 år gammal router känns inte helt rätt.

Helt sant, titta nu och dom verkar ha motsvarande sere som heter RAXxx. dock vet jag inte om dessa är lika stabila och hur det står sig emot asus.

Tittade snabbt här https://www.smallnetbuilder.com/tools/charts/wifi-router/view... och det såg rätt lika ut. Dock verkar dom inte göra så mycket review av vissa modeller längre. Verkar som det fortfarande inte spelar stor roll vilken tillverkare man väljer (alla har sina för och nackdelar) skulle snarare gå på dagspris och kolla vad som passar en själv, vill man ha något stabilare är Ubiquiti inget super dåligt val (men har ju sina nackdelar också, t.ex kräver mer för att ställa in).

fick R7000 för ganska bra rabatt

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

ASUS är rekommenderat för de har överlägsen price/performance och de erbjuder mer inställningsmöjligheter och funktioner än konkurrenterna till motsvarande pris och ännu fler funktioner om man installerar Merlin-WRT.
T.ex. så är TUF 5400 regelbundet på kampanj för typ 1300kr och då krossar konkurrenterna i price/performance och prestandan räcker och blir över för de flesta hushållen.

Netgear är också väldigt bra men känner att de är dyrare och har färre funktioner än ASUS. Känns som att Netgear var bäst för 5-10 år sen men att ASUS gått förbi. Tror nog att Netgear lagt mest krut på sina Orbi Mesh där de är väldigt starka idag.
Jag sitter på en gammal X4S som var bäst i klass för Wifi 5 och slår flera Wifi 6 än idag.

TP-Link/Huawei/Xiaomi mm är sjukt bra hårdvara för pengarna men där spelar andra viktiga aspekter ut dessa imo.

Permalänk
Medlem

Har en 7 år gammal Netgear Nighthawk R7000 som nu börjat strula lite.

Fick lära mig tidigt att undvika att blanda nätverksprodukter från olika tillverkare så har kört allt Netgear i huset. Nu låter det dock som att det är Asus för hela slanten, särskilt om man kan få in Merlin firmware som stöds av vissa modeller och som ska göra befintlig firmware än bättre.

De modeller som verkar sticka ut är Asus RT-AX86U och Asus RT-AX68U.

Grejen är att jag behöver ett Wifi som gärna är starkare än det som sitter i R7000. Vad jag förstått så är det dock inte möjligt om man inte bygger ut med accesspunkter? Det man kan få är möjligen högre hastighet men där saknas egentligen inget idag.

Så vad väljer man då, är det en Asus RT-AX86U som gäller även om den är tokigt dyr?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Har en 7 år gammal Netgear Nighthawk R7000 som nu börjat strula lite.

Fick lära mig tidigt att undvika att blanda nätverksprodukter från olika tillverkare så har kört allt Netgear i huset. Nu låter det dock som att det är Asus för hela slanten, särskilt om man kan få in Merlin firmware som stöds av vissa modeller och som ska göra befintlig firmware än bättre.

De modeller som verkar sticka ut är Asus RT-AX86U och Asus RT-AX68U.

Grejen är att jag behöver ett Wifi som gärna är starkare än det som sitter i R7000. Vad jag förstått så är det dock inte möjligt om man inte bygger ut med accesspunkter? Det man kan få är möjligen högre hastighet men där saknas egentligen inget idag.

Så vad väljer man då, är det en Asus RT-AX86U som gäller även om den är tokigt dyr?

RT-AX86U är ju att föredra före Netgear. Om du funderar på en sådan borde du kika på webhallen snabbt som ögat då de just lagt upp efterföljaren RT-86U Pro för 2690:- Finns inte i lager ännu men dyker nog upp vilken dag som helst då Kjell fick in den för några dagar sedan, dock tar dom 3690:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Har en 7 år gammal Netgear Nighthawk R7000 som nu börjat strula lite.

Fick lära mig tidigt att undvika att blanda nätverksprodukter från olika tillverkare så har kört allt Netgear i huset. Nu låter det dock som att det är Asus för hela slanten, särskilt om man kan få in Merlin firmware som stöds av vissa modeller och som ska göra befintlig firmware än bättre.

De modeller som verkar sticka ut är Asus RT-AX86U och Asus RT-AX68U.

Grejen är att jag behöver ett Wifi som gärna är starkare än det som sitter i R7000. Vad jag förstått så är det dock inte möjligt om man inte bygger ut med accesspunkter? Det man kan få är möjligen högre hastighet men där saknas egentligen inget idag.

Så vad väljer man då, är det en Asus RT-AX86U som gäller även om den är tokigt dyr?

Behöver du verkligen all kraft och funktioner som AX86U erbjuder? Jag tror att du skulle klara dig alldeles utmärkt med en TUF 5400 för halva priset. De har inte exakt liknande specs men inte långt i från gällande det trådlösa. AX86u har något kraftigare processor samt med RAM.

Visst, TUF 5400 är inte jättevacker men tycke och smak...

https://www.asus.com/se/product-compare?ProductID=20786,16806...

Prisjakt:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5812346

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Behöver du verkligen all kraft och funktioner som AX86U erbjuder? Jag tror att du skulle klara dig alldeles utmärkt med en TUF 5400 för halva priset. De har inte exakt liknande specs men inte långt i från gällande det trådlösa. AX86u har något kraftigare processor samt med RAM.

Visst, TUF 5400 är inte jättevacker men tycke och smak...

https://www.asus.com/se/product-compare?ProductID=20786,16806...

Prisjakt:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5812346

Håller med om TUF 5400. Man ska inte stirra sig blind på CPU/Ram i en hemma-router om man inte ska köra QOS eller VPN. Att köra router vanligt med internet drar typ 0% kraft av din router. Flesta routers kör hardware offload på NPU så trafiken går inte genom CPUn ändå…

Vill du ha starkaste mottagningen som finns just nu är nya ROG AX6000 ”överlägset” bäst i test på wifi. Inte på grund av att de kör snabbaste CPUn utan för att de har bästa wifi antennerna och radiokomponenterna, något som inte går att hitta i specifikationerna utan man måste Googla och kolla recensioner för att se skillnaden.

Alla dagens mainstream wifi 6 chipsets från Qualcomm och Broadcomm är 2-4 cores och klarar utan problem att routa 1gbps med vanlig brandvägg.

Permalänk
Medlem

Nja, jag behöver troligen inte så värst mycket kraft, den router vi har idag räcker långt och väl om den nu inte strulat.

TUF-AX5400 verkar bara ha stöd av Merlin firmware genom fork och det kan vara otydligt hur en sådan faktiskt sköts och underhålls. Tidigare router jag ägt hade stöd för custom firmware och det gjorde routern klart bättre och det underhölls ganska mycket längre så jag antar att det finns en poäng i att ha stöd för Merlin som i grunden är byggt på original firmware men med förbättringar?

Skrivet av nukie:

RT-AX86U är ju att föredra före Netgear. Om du funderar på en sådan borde du kika på webhallen snabbt som ögat då de just lagt upp efterföljaren RT-86U Pro för 2690:- Finns inte i lager ännu men dyker nog upp vilken dag som helst då Kjell fick in den för några dagar sedan, dock tar dom 3690:-.

Grejen är att jag behöver routern ganska omgående då den jag har idag strular ganska mycket.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Det verkar som att AX5400 är praktiskt taget samma som AX58U. AX5400 Är vad man kallar "gamer" version. Någon nämnde i annat forum att eftersom den har "gaming" ljus så krävs det en annan firmware av Merlin. AX58U fungerar orignal Merlin på medan AX5400 som sagt kräver en fork.

Så ska man köpa någon av dem antar jag att det billigaste är den som gäller.

Asus RT-AX86U går att köpa för 2400 kr just nu på Classes men det är merän 1000 kr till, tveksam till om det är värt det i vårt fall.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Det verkar som att AX5400 är praktiskt taget samma som AX58U. AX5400 Är vad man kallar "gamer" version. Någon nämnde i annat forum att eftersom den har "gaming" ljus så krävs det en annan firmware av Merlin. AX58U fungerar orignal Merlin på medan AX5400 som sagt kräver en fork.

Så ska man köpa någon av dem antar jag att det billigaste är den som gäller.

Asus RT-AX86U går att köpa för 2400 kr just nu på Classes men det är merän 1000 kr till, tveksam till om det är värt det i vårt fall.

TUF AX5400 är en hel nivå över AX58U när det gäller wifi. Det är verkligen inte praktiskt taget samma router.
TUF 5400 har dubbla 5Ghz bandet mot den.
4x4 mot 2x2. Har du många enheter i hemmet kan det göra klart märkbar skillnad, även på räckvidden.

Jag hade gått på TUF 5400 även om det är en fork då det är halva priset mot nästa motsvarande router vilket betyder att du har den budgeten över till nästa router. Nästa steg imo är ROG AX6000 för bästa wifi som finns just nu.

Vill du ha säkert kort för Merlin är AX86S för 1690kr på Netonnet bra deal nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Det verkar som att AX5400 är praktiskt taget samma som AX58U. AX5400 Är vad man kallar "gamer" version. Någon nämnde i annat forum att eftersom den har "gaming" ljus så krävs det en annan firmware av Merlin. AX58U fungerar orignal Merlin på medan AX5400 som sagt kräver en fork.

Så ska man köpa någon av dem antar jag att det billigaste är den som gäller.

Asus RT-AX86U går att köpa för 2400 kr just nu på Classes men det är merän 1000 kr till, tveksam till om det är värt det i vårt fall.

De är ganska lika ja men TUF 5400 har högre trådlös kapacitet (och räckvidd?) då den har 2st fler antenner. Om detta är något du behöver kan du bara själv avgöra.

Permalänk
Medlem

Jagar en router åt en släkting och funderar på ax5400 då det var rätt kurs på komplett
https://www.komplett.se/product/1183797/datorutrustning/natve...

inga gamers som ska ha den men uppskattar ett wifi med bra räckvidd och hastiget

men en sak jag har svårt att hitta info (om någon router) är ang gäst wifi nätet, hamnar wifiguest klienterna på samma nät som klienter som anslutit till det interna wifi nätet

man vill ju inte att guest nätet ska nå ex 192.168.0.0/24 nätet, hur fungerar det på hemma routers nu förtiden?

EDIT: här står det specifikt att den inte kommer åt nätverksresursen
"Kan även dela ut två separata gästnätverk över 2,4 eller 5 GHz banden, som ger besökare tillgång till internet utan att de kan komma åt privata nätverksresurser."

är det så på alla nuförtiden?

/h

Permalänk
Skrivet av HalfSack:

Jagar en router åt en släkting och funderar på ax5400 då det var rätt kurs på komplett
https://www.komplett.se/product/1183797/datorutrustning/natve...

inga gamers som ska ha den men uppskattar ett wifi med bra räckvidd och hastiget

men en sak jag har svårt att hitta info (om någon router) är ang gäst wifi nätet, hamnar wifiguest klienterna på samma nät som klienter som anslutit till det interna wifi nätet

man vill ju inte att guest nätet ska nå ex 192.168.0.0/24 nätet, hur fungerar det på hemma routers nu förtiden?

EDIT: här står det specifikt att den inte kommer åt nätverksresursen
"Kan även dela ut två separata gästnätverk över 2,4 eller 5 GHz banden, som ger besökare tillgång till internet utan att de kan komma åt privata nätverksresurser."

är det så på alla nuförtiden?

/h

Ja det är ju hela poängen med ett gästnätverk...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Ja det är ju hela poängen med ett gästnätverk...

tack för svaret men jag vet vad vitsen med gästnät är men jag vet även att det har funnits routrar som har haft olika ssid men har lagt klienterna på samma subnet..fick jag lära dig något!

Permalänk
Skrivet av HalfSack:

tack för svaret men jag vet vad vitsen med gästnät är men jag vet även att det har funnits routrar som har haft olika ssid men har lagt klienterna på samma subnet..fick jag lära dig något!

Jag tvivlar inte på att det finns routrar som haft usla implementationer av funktioner. Men visst, jag har aldrig stött på det (intressant faktiskt, kan du ge mig ett exempel på en router som låtit gästnätverket komma åt resurser i huvudnätverket?). Det går för övrigt utmärkt att separera klienter som ligger på samma subnät.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Hej!

Är det värt att uppgradera en Asus RT-AC68U? Jag får ut cirka 300 mbit/S ur min 1000/1000 lina. Den verkar stabil

Den ligger i patchskåpet och nej tänker inte ta ut den därifrån då den är gömd fint där inne.

Men tänker mest ur säkerhetssynpunkt (WPA-3) och delvis att få ut hela 1000 mbit/S är det värt att uppgradera till Wi-Fi 6?

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Hej!

Är det värt att uppgradera en Asus RT-AC68U? Jag får ut cirka 300 mbit/S ur min 1000/1000 lina. Den verkar stabil

Den ligger i patchskåpet och nej tänker inte ta ut den därifrån då den är gömd fint där inne.

Men tänker mest ur säkerhetssynpunkt (WPA-3) och delvis att få ut hela 1000 mbit/S är det värt att uppgradera till Wi-Fi 6?

Jag utgår från att du får du 300 Mbit/s trådlöst? Det låter ganska normalt om den är gömd i ett patchskåp.
Jag har en likadan router och maxar såklart min 1000/1000-lina trådat. (Cirka 930/930 där man alltid tappar lite overhead)

Trådlöst får jag cirka 500/500 vilket är max i praktiken för Wi-Fi 5.

Har du några problem med täckning? Har du några enheter med stöd för Wi-Fi 6? Om ja så kan det såklart vara värt att uppgradera men du kommer nog inte få några 1000/1000 trådlöst. Vid superoptimala fall tror jag man kan räkna med 700-800 Mbit/s som max.

Kör man inte Merlin så skickade Asus senast ut säkerhetsuppdateringar 2022/07/20 så man får nog räkna med att den börjar bli lite "End of life".

Som tidigare diskuterat i tråden verkar Asus TUF Gaming AX5400 vara riktigt bra "pang" för pengarna:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5812346