Snabbkoll: Letar du hårdvara på mellandagsrean?

Permalänk
Medlem

Nej, om jag ska köpa hårdvara blir det under black friday eller nån udda deal under sommaren.

Permalänk
Medlem

Nej, det rår inte någon komponentbrist längre, snarare tvärt om, lagren är överfyllda med chips just nu, folk köper mindre än för.

Även Gamers Nexus rapporterade om att butikerna inte längre säljer ut som före.

Jag kommer att vänta ca 8-9 mån. i 2023 när dom flesta inser att det inte går i dagsläget att sälja till 2021-22 "kalaspriser".

Permalänk

Inväntar next gen laptops för AMD/Intel och Nvidia bör väl komma tidigt 2023.
Samt next gen för Android med Snapdragon 8 gen 2.

Men klarar mig egentligen bra som det är med 2 år gamla hårdvara för både laptop (AMD 5800/ Nvidia 3700) och mobil (Samsung S21 Ultra). Men snabbare hårdvara är ju alltid kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Är detta kanske en vettig deal för dig? Jag såg den och tyckte den var hyffsad, men beror ju på vilken nivå man söker.

https://www.proshop.se/Grafikkort/PowerColor-Radeon-RX-6700-X...

Tyvärr lite för lågt för mig, men det känns som ett bra pris. Vill ha minst ett 6800XT (som finns för strax under 8000kr) om jag ska köra AMD, vill helst ha typ ett RTX 3080, då jag helst vill ha någorlunda bra ray tracing performance och så är ju DLSS bättre än FSR. Men tyvärr så är ju tillgängligheten och priserna rätt dåliga just nu på speciellt 3080 korten. Jag har faktiskt gått i tankarna att kanske köpa ett billigare och "klenare" kort i väntan på att nåt ska dyka upp, men jag får se hur jag gör. Begagnat vill jag helst inte köpa då det är lite av en gamble och så tar ju dom flesta ut alldeles för höga priser, enligt mitt tycke iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Nej, det rår inte någon komponentbrist längre, snarare tvärt om, lagren är överfyllda med chips just nu, folk köper mindre än för.

Även Gamers Nexus rapporterade om att butikerna inte längre säljer ut som före.

Jag kommer att vänta ca 8-9 mån. i 2023 när dom flesta inser att det inte går i dagsläget att sälja till 2021-22 "kalaspriser".

Instämmer.

Ser köpet av mitt Strix 970 för 3790 kr som senaste rimliga prissättningen. Knep ett 3080 för lanseringspris men till och med det kändes orimligt dyrt. Något jag unnade mig. Att betala nära 13 papp för ett 4070 är inte aktuellt.

Saken är den att jag har råd om jag vill men kan inte motivera att lägga sådana summor på ett kort.

Får hoppas överskottet av kretsar, slut på mining-hysterin, allmän recession och högre konkurrens från AMD och Intel (i sinom tid) gör att marknaden får en reality check.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag kommer att vänta ca 8-9 mån. i 2023 när dom flesta inser att det inte går i dagsläget att sälja till 2021-22 "kalaspriser".

Skrivet av SSB:

Får hoppas överskottet av kretsar, slut på mining-hysterin, allmän recession och högre konkurrens från AMD och Intel (i sinom tid) gör att marknaden får en reality check.

Helt rätt! Rena ockerpriserna har det varit länge nu. Tror priser på mycket kommer krascha efter någon slags inflationstopp.

Permalänk
Medlem

Väntar på att en specifik bilstol/simrigg ska gå ner till förra årets reapris, 2700 kronor istället för nuvarande 4300 kr. Annars kan det kvitta.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Tyvärr lite för lågt för mig, men det känns som ett bra pris. Vill ha minst ett 6800XT (som finns för strax under 8000kr) om jag ska köra AMD, vill helst ha typ ett RTX 3080, då jag helst vill ha någorlunda bra ray tracing performance och så är ju DLSS bättre än FSR. Men tyvärr så är ju tillgängligheten och priserna rätt dåliga just nu på speciellt 3080 korten. Jag har faktiskt gått i tankarna att kanske köpa ett billigare och "klenare" kort i väntan på att nåt ska dyka upp, men jag får se hur jag gör. Begagnat vill jag helst inte köpa då det är lite av en gamble och så tar ju dom flesta ut alldeles för höga priser, enligt mitt tycke iallafall.

Känslan jag har är att toppkorten håller på att fasas ut, ska du ha 6800 / 3080 eller högre så är det det som finns nu att välja på. Det är relativt dåligt utbud just nu i alla butiker, och det är väl för att de nya serierna antågar. 3080 dippade till ca 9-10k men verkar stanna där nu till slutet. Bara min analys.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Inte alls i år faktiskt Det enda jag spanar lite på är en ny skaljacka, men det placerar sig helt klart i kategorin "mjuk" vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Känslan jag har är att toppkorten håller på att fasas ut, ska du ha 6800 / 3080 eller högre så är det det som finns nu att välja på. Det är relativt dåligt utbud just nu i alla butiker, och det är väl för att de nya serierna antågar. 3080 dippade till ca 9-10k men verkar stanna där nu till slutet. Bara min analys.

Ja, det verkar tyvärr vara så. Just nu är det ju ett enormt glapp i pris och prestanda mellan dom kort som finns ganska väl tillgängliga från RX6000-serien och RTX3000-serien upp till dom nyligen släppta korten i RX7000-serien och RTX4000-serien. Det finns nästan ingenting mitt i mellan. Tyvärr så tror jag inte att priserna på dom lite lägre modellerna i dom nya serierna kommer att vara tillräckligt billiga (i förhållande till prestanda) för att det ska vara aktuellt för min del.