Permalänk

Bygga ihop dator själv

Hej. Hur svårt är det att skruva ihop en dator själv från scratch, om man inte har gjort det på ca 25 år? är det något alla dödliga klarar med hjälp av google, eller är det något man bör lämna bort?

Permalänk
Medlem

Det är inte speciellt svårt att bygga ihop alla delar. Gör lite efterforskning först, läs manualer till moderkort, kylare etc så brukar det inte vara några problem. Väldigt bra och utförlig video https://www.youtube.com/watch?v=PXaLc9AYIcg
Det som kan vara lite komplicerat om man inte hänger med i tekniken är vilka delar man ska välja, kompabilitet etc. Här är det värt att lägga tid och efterforska så att man köper grejor som fungerar bra med varandra. Om man inte tycker detta är roligt kan det lätt bli att man köper "fel" grejor.

Sen är det ju bara att be till PC-gudarna så att alla delar fungerar så de ska så man inte åker på att felsöka.

Permalänk

Tack!!, Skall kolla. Jag rätt ok koll på att det är kompatibelt, har redan köpt allt. Har ledigt en vecka till och funderar på att testa göra detta själv.

Permalänk
Medlem

Mina tre tips
Ta det lugnt, kolla youtube när andra bygger. Samt försök att tycka det är kul istället för att stressa så brukar det lösa sig relativt enkelt på ett par timmar.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Jämfört med Ikea möbler, aningen svårare kanske.. men du klarar det ensam jämfört med vissa ikea skapelser som man borde vara två för..

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Jag byggde min första dator för en månad sen. Skruvade i alling från scratch och tog hjälp av den här mastodontguiden från Linus Tech Tips. Det tog mig nog ungefär sex timmar, inklusive kaffepaus och sånt, från att jag plockade fram moderkortet ur kartongen tills det att jag kunde börja installera Windows. Minst två av de timmarna gick åt till att få en en fläkthub att lira.

Det var roligare än det var tradigt, så mycket kan jag säga. Har man lite pejl på vad som är vad i en dator, vilken del som gör vad och har tålamod att läsa på lite grann vid behov, då är det inga problem att få det mest fundamentala att fungera, i alla fall. Det viktigaste är tid och tålamod, tror jag.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk

Tack alla! Skall ge det ett försök.

Permalänk

Som redan nämnt så är nätet en stöttepelare idag, inte minst Youtube med dess 14000 byggvideos.
Oklart vad du byggde sist 97-99
Sett från den tiden så är nedanstående de två främsta delar som skiljer.
-Lagringsmedia; IDE, SCSI numera utbytt till SATA, SSD
-Expansionskort/Grafikkort; PCI, AGP numera utbytt till PCI-Express

Resterande; cpu, moderkort, nätaggregat, minnen har väl egentligen bara bytt design monteringsmässigt sett och passar fortfarande bara på ett sätt.
Lycka till!

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Bästa tipset, var inte hårdhänt! Var försiktig vid cpu isättning, tvinga inte i låset, de går relativt enkelt.

Testa allt utanför chassit så du vet allt bootar, stäng av montera i chassi och gör det så snyggt du vill ha det.

Lycka till, jag tycker det är riktigt skoj och hoppas du tycker det samma när du väl börjar 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Första 20 min på videos, Jag: "piece of cake". Runt 30 min in, cable-hell :-).