Permalänk
Medlem

fläkt problem

har en asus tuf gaming fx505dd där det kommer oljud från fläkten. har kollat youtube och verkar ju enkelt att byta. har ett par frågor jag hoppas ni kan svara på.

enligt videos jag sett på youtube så behöver man byta kylpasta. måste man ta det om man bara vill byta fläktarna?

vad kan det tänkas kosta att byta fläktar i butik?

skrev fel
Permalänk

Ska du byta en fläkt så är det extremt enkelt. Ska du byta processorkylare så är det lite klurigare och du behöver kylpasta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikForsberg:

Ska du byta en fläkt så är det extremt enkelt. Ska du byta processorkylare så är det lite klurigare och du behöver kylpasta.

går det att få ut fläktarna utan att ta bort kylningen menar du?

Permalänk
Skrivet av orbyffs:

går det att få ut fläktarna utan att ta bort kylningen menar du?

Nu förstår jag inte. Kylpasta sitter mellan processorn och "metallklump"-delen av kylaren (eller AIO om du har en sådan). Fläkten i sig har ingen kylpasta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikForsberg:

Nu förstår jag inte. Kylpasta sitter mellan processorn och "metallklump"-delen av kylaren (eller AIO om du har en sådan). Fläkten i sig har ingen kylpasta.

https://www.youtube.com/watch?v=eSTg7bvb8HM&t=520s&ab_channel...

om du tittar typ 6 minuter in så tar han bort en lång koppar grej (har ingen aning om vad det heter) som sitter med kylpasta.
går att få bort fläktarna utan att ta bort koppar grejen?

Edit: är det heatsink jag refererar till som koppar grej kanske?

edit
Permalänk
Skrivet av orbyffs:

https://www.youtube.com/watch?v=eSTg7bvb8HM&t=520s&ab_channel...

om du tittar typ 6 minuter in så tar han bort en lång koppar grej (har ingen aning om vad det heter) som sitter med kylpasta.
går att få bort fläktarna utan att ta bort koppar grejen?

Edit: är det heatsink jag refererar till som koppar grej kanske?

Jag ber om ursäkt. Jag var lite snabb och antog att det var en stationär dator som du skulle byta en fläkt på. Nu förstår jag vad du menar! Att byta kylpasta är högt rekommenderat, men inget direkt måste. Det handlar om att värmen ska ledas bort så effektivt som möjligt. Jag hade absolut bytt pasta om datorn har några år på nacken, annars hade jag testat att strunta i det. Men låt den som finns vara kvar. I värsta fall så kommer datorn att bli varmare än vanligt och då får du öppna upp igen och applicera kylpasta.

Permalänk

Optimalt är ju om du får bort fläktarna utan att behöva ta upp heatsinken. Detta vore ju optimalt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikForsberg:

Jag ber om ursäkt. Jag var lite snabb och antog att det var en stationär dator som du skulle byta en fläkt på. Nu förstår jag vad du menar! Att byta kylpasta är högt rekommenderat, men inget direkt måste. Det handlar om att värmen ska ledas bort så effektivt som möjligt. Jag hade absolut bytt pasta om datorn har några år på nacken, annars hade jag testat att strunta i det. Men låt den som finns vara kvar. I värsta fall så kommer datorn att bli varmare än vanligt och då får du öppna upp igen och applicera kylpasta.

ingen fara! när jag tänker efter så är datorn max 2 år gammal och kanske har garanti kvar. eftersom problemet är att det rasslar och låter som att något sitter löst i någon av fläktarna kanske det täcks av garantin.

Permalänk

Börja där, annars kan du ju öppna upp baksidan och göra en visuell check innan du börjar pilla loss grejer

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikForsberg:

Börja där, annars kan du ju öppna upp baksidan och göra en visuell check innan du börjar pilla loss grejer

precis det jag tänkt. tack för hjälpen!