Permalänk
Medlem

Plex problem

Gott nytt år på er!

Jag har precis köpt nya datordelar, processor, moderkort och minnen samt hårddisk.

När jag installerade om datorn med de nya komponenterna så har allt gått smärtfritt, förutom just Plex vilket verkar inte fungera alls.

Jag har laddat ner Plex Media Server och när jag går på "Open Plex" så kommer jag inte in i Plex Media Server, utan vanliga Plex.

Jag är inloggad och har kontot som jag hade tidigare men när jag försöker gå in i menyn står det bara "Install Plex Media Server" och en Download knapp som leder till hemsidan, där jag laddade ner Plex Media Server.

Det verkar inte som att Firefox (eller andra webbläsare) fattar att jag har programmet, jag har öppnat portarna som jag ska enligt hemsidan, jag har stängt av Eset Nod32 för att de kunde störa, det hjälper inte.

När jag går in på Plex så "hittar" den datorn, men att det snurrar som att den laddar och inte kommer åt datorn.

Jag har sökt på Plex forum och jag har försökt hittat på deras Troubleshooting men jag hittar inte vad som kan vara problemet så jag vänder mig hit "hoppas" att någon mer haft problemet och vet åtgärderna

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyyhan:

Gott nytt år på er!

Jag har precis köpt nya datordelar, processor, moderkort och minnen samt hårddisk.

När jag installerade om datorn med de nya komponenterna så har allt gått smärtfritt, förutom just Plex vilket verkar inte fungera alls.

Jag har laddat ner Plex Media Server och när jag går på "Open Plex" så kommer jag inte in i Plex Media Server, utan vanliga Plex.

Jag är inloggad och har kontot som jag hade tidigare men när jag försöker gå in i menyn står det bara "Install Plex Media Server" och en Download knapp som leder till hemsidan, där jag laddade ner Plex Media Server.

Det verkar inte som att Firefox (eller andra webbläsare) fattar att jag har programmet, jag har öppnat portarna som jag ska enligt hemsidan, jag har stängt av Eset Nod32 för att de kunde störa, det hjälper inte.

När jag går in på Plex så "hittar" den datorn, men att det snurrar som att den laddar och inte kommer åt datorn.

Jag har sökt på Plex forum och jag har försökt hittat på deras Troubleshooting men jag hittar inte vad som kan vara problemet så jag vänder mig hit "hoppas" att någon mer haft problemet och vet åtgärderna

Mvh Johan

Vet inte varför du får detta problem, men klicka på pilen i aktivitetsfältet så borde du se plex-ikonen, den kan du dubbelklicka på så ska plex öppna eller högerklicka och välj öppna. Om nu plexservern är rätt installerad vill säga. Se bild.

Permalänk
Medlem

Hej!

Japp den är installerad så, jag går även in på Plex via den. Jag kommer in på vanliga Plex och inte Plex Media Server... det är jätte konstigt problem :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyyhan:

Hej!

Japp den är installerad så, jag går även in på Plex via den. Jag kommer in på vanliga Plex och inte Plex Media Server... det är jätte konstigt problem :/

Ok, själv skulle jag nog avinstallera allt som heter något med plex och sen göra en omstart av datorn. Och sen göra en helt ny installation av plex-server för att se om det hjälper. Svårt att säga vad det är när man inte sitter själv framför burken det gäller

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad menar du med "vanliga plex"?
Vilken URL använder du? "Open Plex" ska ju bara öppna https://app.plex.tv oavsett webbläsare

Det är ju samma GUI och samma användare om man inte ordnar separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 57josa:

Ok, själv skulle jag nog avinstallera allt som heter något med plex och sen göra en omstart av datorn. Och sen göra en helt ny installation av plex-server för att se om det hjälper. Svårt att säga vad det är när man inte sitter själv framför burken det gäller

Ska prova! nee jag förstår det, jag förstår inte problemet heller riktigt, ska försöka ta lite screenshots för att visa hur det ser ut!

Skrivet av tcntad:

Vad menar du med "vanliga plex"?
Vilken URL använder du? "Open Plex" ska ju bara öppna https://app.plex.tv oavsett webbläsare

Det är ju samma GUI och samma användare om man inte ordnar separat.

Jaa, alltså när jag kör "Open Plex..." i programmet så som första screenshoten på sidan så kommer jag in i Plex fast det är ju där jag ska kunna lägga till hårddiskar osv för att kunna streama till Nvidia Shield

För det är just det som är problemet, jag kommer in i "vanliga" plex...

"Load the “bundled version of Plex Web App” on your Server computer using http://localhost:32400/web or http://127.0.0.1:32400/web, for instance"

Localhost är den jag kommer in i på "open plex..." men det är där datorn bara står och laddar och jag kommer inte åt något via Plex Media Server som jag använder på datorn

... om det går att förstå det jag skrev

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyyhan:

Jaa, alltså när jag kör "Open Plex..." i programmet så som första screenshoten på sidan så kommer jag in i Plex fast det är ju där jag ska kunna lägga till hårddiskar osv för att kunna streama till Nvidia Shield

Hur enkelt som helst att streama från dator till Shield om man använder smb och Kodi.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Hur enkelt som helst att streama från dator till Shield om man använder smb och Kodi.

Det är mitt andra alternativ om detta inte fungerar, är mest för sambon som inte är med i matchen, har inte kollat noga men kanske är enkelt att få likadant att välja mellan filmer som Plex kanske

Permalänk
Medlem

Du lägger ju till biblotek o sån i det du kallar "vanliga" plex.
Kommer du inte åt servern lokalt e de nå knas.

Finns ju också alternativ till Plex, typ Jellyfin

Visa signatur

Dator: Lian Li Q58 White | Seasonic Focus SGX 650W | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | AMD Ryzen 7 5700X | Gigabyte GeForce RTX 2080Ti 11GB Windforce 3 | EK-AIO 240 D-RGB | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB M.2 | Kingston A2000 1TB M.2|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuzefix:

Du lägger ju till biblotek o sån i det du kallar "vanliga" plex.
Kommer du inte åt servern lokalt e de nå knas.

Finns ju också alternativ till Plex, typ Jellyfin

Det är det som är problemet, att jag inte kommer till bibliotek utan den står bara och laddar på datorn, när jag ska in på "din media" så laddar det bara, även i plex appen

Permalänk
Livsnjutare 😎

Låter ju som att något blockerar åtkomsten.
Stäng av brandväggen/arna och testa igen.

Fungerar det har du hittat felorsaken och kan börja koka ner vad/vilken inställning du skall ändra på för att bibehålla skydd men ändå tillåta Plex.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyyhan:

Det är mitt andra alternativ om detta inte fungerar, är mest för sambon som inte är med i matchen, har inte kollat noga men kanske är enkelt att få likadant att välja mellan filmer som Plex kanske

Blir väl inte mycket enklare än så här:

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Jyyhan:

Ska prova! nee jag förstår det, jag förstår inte problemet heller riktigt, ska försöka ta lite screenshots för att visa hur det ser ut!

Jaa, alltså när jag kör "Open Plex..." i programmet så som första screenshoten på sidan så kommer jag in i Plex fast det är ju där jag ska kunna lägga till hårddiskar osv för att kunna streama till Nvidia Shield

För det är just det som är problemet, jag kommer in i "vanliga" plex...

"Load the “bundled version of Plex Web App” on your Server computer using http://localhost:32400/web or http://127.0.0.1:32400/web, for instance"

Localhost är den jag kommer in i på "open plex..." men det är där datorn bara står och laddar och jag kommer inte åt något via Plex Media Server som jag använder på datorn

... om det går att förstå det jag skrev

Ominstallera och pröva igen, vad ser du under inställningar > Server ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Låter ju som att något blockerar åtkomsten.
Stäng av brandväggen/arna och testa igen.

Fungerar det har du hittat felorsaken och kan börja koka ner vad/vilken inställning du skall ändra på för att bibehålla skydd men ändå tillåta Plex.

Provat det med, det fungerar inte heller, det står och laddar likadant...

Skrivet av tcntad:

Ominstallera och pröva igen, vad ser du under inställningar > Server ?

Inget alls, har inte den fliken i inställningar :/

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Jyyhan:

Provat det med, det fungerar inte heller, det står och laddar likadant...

Inget alls, har inte den fliken i inställningar :/

Då är det något lurt och du kan ta bort allt, använd typ Revo Uninstaller.

Permalänk
Medlem

Det är som att Plex Media Server inte finns på datorn... när jag går in på Open Plex... så hittar den datorn men inte.. ja vad den ska göra med datorn? har provat att ta bort brandväggen, öppnat portar, gjort saker jag inte behövde göra förut.

Provat att ta bort appdata och det, installerat om och installerat på annan hårddisk, det är inte riktigt vettigt

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag kommer ju inte dit Inte till Server Setup, utan kommer in i Plex Web App

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyyhan:

Jag kommer ju inte dit Inte till Server Setup, utan kommer in i Plex Web App

Ja men det är servern, du klickar på skiftnyckeln uppe till höger om du vill ändra nått. Då kommer du in till serverinställningar. Nått annat finns inte när det gäller inställningar. Läs FAQ:en där står allt man behöver veta. Annars är det nåt jag fattar fel.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av 57josa:

Ja men det är servern, du klickar på skiftnyckeln uppe till höger om du vill ändra nått. Då kommer du in till serverinställningar. Nått annat finns inte när det gäller inställningar. Läs FAQ:en där står allt man behöver veta. Annars är det nåt jag fattar fel.

Första gången man startar den får man upp konfigguide som tar en genom några steg, den dyker inte upp.
Samt ska hans meny till vänster ha betydligt fler val.

Permalänk
Medlem

Säkert superdum fråga men har du startat "Plex Media Sever" som administratör? jag brukar få samma "problem" när jag startat om min server men funkar efter jag kört som admin.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Första gången man startar den får man upp konfigguide som tar en genom några steg, den dyker inte upp.
Samt ska hans meny till vänster ha betydligt fler val.

Därför gav jag rådet i mitt andra inlägg att han skulle avinstallera allt som hade med plex att göra och börja om.
Sen skickade jag den här länken, följer man den steg för steg så borde det bli rätt.

Det känns som att det inte fungerat med installationen på nåt vis. Själv har jag aldrig haft den här typen av problem med Plex, därav blir det svårt med riktig hjälp.

https://support.plex.tv/articles/200264746-quick-start-step-b...

Permalänk
Medlem

Kanske ska ställa frågan om du har startat om datorn efter installationen? Kan krävas ibland för att det ska fungera.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av 57josa:

Därför gav jag rådet i mitt andra inlägg att han skulle avinstallera allt som hade med plex att göra och börja om.
Sen skickade jag den här länken, följer man den steg för steg så borde det bli rätt.

Det känns som att det inte fungerat med installationen på nåt vis. Själv har jag aldrig haft den här typen av problem med Plex, därav blir det svårt med riktig hjälp.

https://support.plex.tv/articles/200264746-quick-start-step-b...

Jo jag gav samma förslag:) Har haft liknande problem tidigare och tror jag löste de genom att börja om..

Permalänk
Medlem

Hej på er! Snällt att flera är engagerade och hjälper

Provade lite idag, avinstallerade Plex och allt det, tog bort filerna som läggs till, startade om datorn

Installerade Plex igen som Administratör, händer inget särskilt utan det är som vanligt

avinstallerade och installerade igen som administratör och direkt efter starta om datorn och startade plex som administratör, det är likadant...

Jag har även laddat ner en äldre version av Plex Media Server för att se om det var något med den nya releasen, samma problem :/

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Jyyhan:

Hej på er! Snällt att flera är engagerade och hjälper

Provade lite idag, avinstallerade Plex och allt det, tog bort filerna som läggs till, startade om datorn

Installerade Plex igen som Administratör, händer inget särskilt utan det är som vanligt

avinstallerade och installerade igen som administratör och direkt efter starta om datorn och startade plex som administratör, det är likadant...

Jag har även laddat ner en äldre version av Plex Media Server för att se om det var något med den nya releasen, samma problem :/

Installerade/startade som administratör? Hur och varför?

Fick typ samma fel som du när jag körde som admin i en VM.
Gör jag det inte startar konfigen direkt..

Permalänk
Medlem

Så! Nu har problemet löst sig...

Använde Revo Uninstaller som tidigare sagts i tråden, startade om datorn, tog bort allt som hade med Plex att göra i registratorn på datorn, startade om och sedan installerade Plex som administratör (vet inte om det sista hade något med det att göra) så kom jag in i serverinställningar och kunde lägga till min media!

Tack för hjälpen