Permalänk
Medlem

Minnekompatibiltet 5800x3D

Hej!

Sitter och klurar på uppgradering (min gamla i7 7700k flaskar ett RTX 3080 rätt duktigt).

För att göra det lite ekonomiskt tänkte jag mig ett B550 moderkort och 5800x3D, vilket då skulle innebära att jag förhoppningsvis kan använda mina nuvarande RAM minnen.

Dessa finns dock inte med på kompatibilitetslistorna för något av de moderkort jag tittat på. Vet även att tidigare generationer av Ryzen varit lite kinkiga med vilka minnen som funkar. Så därav min fråga - hur ligger det egentligen till med detta nu mer?

Specifikt så har jag dessa minnen,
CMW32GX4M2E3200C16, https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B081XWLQKS/ref=ppx_od_d...

Någon som har erfarenhet av liknande hårdvarukombinationer? Tack!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft problem med att minnen som inte listas i qvl inte funkar pga just den anledningen. Men visst finns det en minimal risk att de ev inte lirar tillsammans.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Jag har aldrig haft problem med att minnen som inte listas i qvl inte funkar pga just den anledningen. Men visst finns det en minimal risk att de ev inte lirar tillsammans.

Tack för svaret!

Nej, jag har heller aldrig haft några problem med minneskompatibilitet tidigare, men hört mycket om strul med just Ryzen. Jag beställde lite på chans, skiter det sig får det väll bli lite nya snabbare minnen med

Återkommer med resultat, ifall det skulle vara av intresse för någon annan framöver.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Mycket osannolikt att minnena inte skulle fungera alls, däremot kan det ju eventuellt bli problem att köra dem i höga hastigheter. Men med den extra stora cachen i 5800x3D så påverkas prestanda mindre av minneshastigheten än för många andra processorer.

Permalänk
Medlem

qvl uppdateras aldrig. Får du problem byter du xmp-profil till något mindre tight.
Om du vinner på lotto bootar den inte över huvud taget men då säljer du dina gamla minnen och köper nya.

Permalänk
Medlem

Sådär, då var det testat och allt funkar prima för tillfället. Minnena rullar i samma hastigheter som de gjorde på min Intel Z270 plattform (XMP profil) efter att ha aktiverat D.O.C.P, inga konstigheter alls

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD