Bor det en ryss i mina kablar? Felsökt Allt, major knas.

Permalänk
Medlem

Efter allt du testat gissar jag på att CPU eller moderkort är kasst.

Permalänk
Medlem

Har du tillgång till ett PCI-nätverkskort att testa med? Har själv haft problem med moderkortets integrerade nätverkskort i ett par byggen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk

Min uppfattning är att det inte handlar om ett hårdvarufel. Om det hade varit det hade nog hela datorn lagt av också. Troligtvis handlar det om några knasiga drivare. Testa ladda ner Linux och se om det fungerar

Permalänk
Medlem

Hur har det gått för TS?

@wondR

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av wondR:

Körde en hel kväll igår, tror den hann upp till typ 3 passes? 0 fel.

Hade en dator som vanligtvis gick bra men ibland kunde krascha. Fick inte heller några fel om jag körde 1-2 pass, vilket vanligtvis räcker, men lät den stå på en heldag. Efter typ 8-9 pass hade jag börjat få en hel drös med fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunterxx:

Hade en dator som vanligtvis gick bra men ibland kunde krascha. Fick inte heller några fel om jag körde 1-2 pass, vilket vanligtvis räcker, men lät den stå på en heldag. Efter typ 8-9 pass hade jag börjat få en hel drös med fel.

Några saker jag råkat ut för:

En i/o-plåt som satt fel orsakade kortslutningar när man anslöt en USB-sticka samt läckströmmar som gjorde att datorn hade några skumma fuffens för sig.

Har haft en bärbar dator från ASUS som gav minnesfel endast om nätverkskabeln var inkopplad.

För några år sedan var jag med om en dator där vissa enheter kom och gick samt lite konstiga arkitekter i grafiken. Visade sig va en oanvänd kortplats som lossnat från moderkortet.

Mitt förra moderkort till servern gick nyligen då det gav skumma fel på hårddiskar, visade sig vara kylningen till CPU som böjde moderkortet till ett U mer eller mindre.

Vid sådana här tillfällen brukar det vara extremt svårt att hitta felet. Lösningen brukar vara att montera ner datorn och provköra den en komponent i taget. En Linux Live-ISO brukar vara bra hjälp då program som

lsblk
lscpu
lshw
lspci
lsusb

kan ta fram vilka komponenter en maskin har. Samt att loggarna är bra hjälpmedel

filen ~/.xsession-errors säger en del om vad som går snett när man bootar.

@wondR: Eftersom du bor i Stockholm kan jag mer än gärna komma över och titta till din burk.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon