Nedsläckning av 2G och 3G samt VoLTE stöd

Permalänk

Nedsläckning av 2G och 3G samt VoLTE stöd

Jag har hört att 2G och 3G nätet kommer att stängas ner i mitt område efter nyår, jag har försökt hitta en officiell tidplan på detta men det enda jag hittar att det skall vara klart 2025, någon som har koll på detta?

Har också idag en operatör som inte stödjer tal över 4G (VoLTE) för de telefoner vi använder och de kan inte heller svara på när det stödet kommer. Något jag inte riktigt förstår är att trots att telefonerna i sig stödjer VoLTE så stöds de inte alltid av operatören, jag trodde VoLTE var en standard och därmed borde fungera för alla telefoner som har det stödet. Någon som kan förklara hur det hänger ihop?

Försöker förebygga så att jag inte blir utan mobiltelefoni vid en okänd tidpunkt men får inge vettiga svar tycker jag. Bor i Göteborg, har Pixel 6a respektive Zenfone 9 och har varit i kontakt med både Vimla och Fello men får inga tydliga svar på vad som gäller.

Skulle uppskatta om någon med mer koll kan hjälpa mig reda ut detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ByteBitten:

Jag har hört att 2G och 3G nätet kommer att stängas ner i mitt område efter nyår, jag har försökt hitta en officiell tidplan på detta men det enda jag hittar att det skall vara klart 2025, någon som har koll på detta?

Har också idag en operatör som inte stödjer tal över 4G (VoLTE) för de telefoner vi använder och de kan inte heller svara på när det stödet kommer. Något jag inte riktigt förstår är att trots att telefonerna i sig stödjer VoLTE så stöds de inte alltid av operatören, jag trodde VoLTE var en standard och därmed borde fungera för alla telefoner som har det stödet. Någon som kan förklara hur det hänger ihop?

Försöker förebygga så att jag inte blir utan mobiltelefoni vid en okänd tidpunkt men får inge vettiga svar tycker jag. Bor i Göteborg, har Pixel 6a respektive Zenfone 9 och har varit i kontakt med både Vimla och Fello men får inga tydliga svar på vad som gäller.

Skulle uppskatta om någon med mer koll kan hjälpa mig reda ut detta.

Fello stödjer VoLTE, likaså Vimla, däremot så officiellt sett stödjer de inte så många telefoner. För Vimla, se https://vimla.se/volte/ för Fello se https://www.fello.se/volte/

För Pixel 6a. Gå in under Inställningar -> Nätverk och Internet -> SIM-kort -> (Avancerat kanske du behöver trycka på) och sedan se om det finns något som heter VoLTE eller Samtal över 4G eller 4G samtal finns inställningen där så borde VoLTE fungera. För att testa om VoLTE fungerar kan du också göra ett samtal utan att vara ansluten till Wi-Fi och kolla bredvid signalstyrkan står det 4G eller 4G+ under samtalet har du fungerande VoLTE :). Det ligger på rätt liknande ställe på Asusen. Bara för att det officiellt inte stöds så får ändå många andra telefoner tillgång till VoLTE. Min telefonen (Xiaomi Redmi Note 5) har inte officiellt VoLTE stöd från min operatör, Tele2, men VoLTE fungerar ändå för mig. 3G håller på att stängas ner och kommer vara helt nedstängt under första halvan av 2024, men på många ställen har 3G redan stängts ner, både hos Telenor (som Vimla går i) likaså hos Telia (som Fello använder).

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Fello stödjer VoLTE, likaså Vimla, däremot så officiellt sett stödjer de inte så många telefoner. För Vimla, se https://vimla.se/volte/ för Fello se https://www.fello.se/volte/

För Pixel 6a. Gå in under Inställningar -> Nätverk och Internet -> SIM-kort -> (Avancerat kanske du behöver trycka på) och sedan se om det finns något som heter VoLTE eller Samtal över 4G eller 4G samtal finns inställningen där så borde VoLTE fungera. För att testa om VoLTE fungerar kan du också göra ett samtal utan att vara ansluten till Wi-Fi och kolla bredvid signalstyrkan står det 4G eller 4G+ under samtalet har du fungerande VoLTE :). Det ligger på rätt liknande ställe på Asusen. Bara för att det officiellt inte stöds så får ändå många andra telefoner tillgång till VoLTE. Min telefonen (Xiaomi Redmi Note 5) har inte officiellt VoLTE stöd från min operatör, Tele2, men VoLTE fungerar ändå för mig. 3G håller på att stängas ner och kommer vara helt nedstängt under första halvan av 2024, men på många ställen har 3G redan stängts ner, både hos Telenor (som Vimla går i) likaså hos Telia (som Fello använder).

Tack för svar, skall testa!

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Fello stödjer VoLTE, likaså Vimla, däremot så officiellt sett stödjer de inte så många telefoner. För Vimla, se https://vimla.se/volte/ för Fello se https://www.fello.se/volte/

För Pixel 6a. Gå in under Inställningar -> Nätverk och Internet -> SIM-kort -> (Avancerat kanske du behöver trycka på) och sedan se om det finns något som heter VoLTE eller Samtal över 4G eller 4G samtal finns inställningen där så borde VoLTE fungera. För att testa om VoLTE fungerar kan du också göra ett samtal utan att vara ansluten till Wi-Fi och kolla bredvid signalstyrkan står det 4G eller 4G+ under samtalet har du fungerande VoLTE :). Det ligger på rätt liknande ställe på Asusen. Bara för att det officiellt inte stöds så får ändå många andra telefoner tillgång till VoLTE. Min telefonen (Xiaomi Redmi Note 5) har inte officiellt VoLTE stöd från min operatör, Tele2, men VoLTE fungerar ändå för mig. 3G håller på att stängas ner och kommer vara helt nedstängt under första halvan av 2024, men på många ställen har 3G redan stängts ner, både hos Telenor (som Vimla går i) likaså hos Telia (som Fello använder).

Har testat lite nu och Pixel 6a verkar koppla upp sig på 4G vid samtal (om man har 4G samtal aktivt). Dock lyckas jag inte få Zenfonen att göra det och jag hittar ingen motsvarande inställning för det heller under SIM-kort, kan det vara operatörsberoende?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ByteBitten:

Har testat lite nu och Pixel 6a verkar koppla upp sig på 4G vid samtal (om man har 4G samtal aktivt).

4G samtal = VoLTE Så då fungerar det på Pixel 6a

Skrivet av ByteBitten:

Dock lyckas jag inte få Zenfonen att göra det och jag hittar ingen motsvarande inställning för det heller under SIM-kort, kan det vara operatörsberoende?

Ja. Eller så att tillverkaren inte vill visa inställningen om dom inte officiellt stödjer operatören (Alltså Asus i detta fall).

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

4G samtal = VoLTE Så då fungerar det på Pixel 6a

Jo, dock bad Vimla support mig stänga av just stödet för 4G samtal för att slippa att det skickas dubbla sms... vi får hoppas att dom löser det problemet på ett bättre sätt.

Skrivet av jnsson:

Ja. Eller så att tillverkaren inte vill visa inställningen om dom inte officiellt stödjer operatören (Alltså Asus i detta fall).

Har försökt googla på inställningen men det jag hittar verkar ha inställningar under sim-kort som jag inte har, så på något sätt beror det nog på operatören, frågan är då om stöder kommer eller jag behöver skaffa ny telefon, lite surt då trodde jag satsat på en premium telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ByteBitten:

Jo, dock bad Vimla support mig stänga av just stödet för 4G samtal för att slippa att det skickas dubbla sms... vi får hoppas att dom löser det problemet på ett bättre sätt.

Det problemet har funnits ett tag med Vimla, så tror tyvärr inte det kommer lösa sig närmsta tiden. Det är dock bara Vimla som har det problemet vad jag sett

Skrivet av ByteBitten:

Har försökt googla på inställningen men det jag hittar verkar ha inställningar under sim-kort som jag inte har, så på något sätt beror det nog på operatören, frågan är då om stöder kommer eller jag behöver skaffa ny telefon, lite surt då trodde jag satsat på en premium telefon.

Inte bara operatören, kan även vara tillverkaren av telefonen. Vissa tillverkare väljer att inte visa den inställningen om dom inte själva stödjer operatören tyvärr.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

Nu (januari 2023) verkar Telia ha stängt ner 3G på 2100 MHz helt och hållet. Förra året var det bara nästan slut, då nätanvändarna fortfarande kunde använda 3G på 2100 MHz, där Tele2 hade (och har) kvar sin 3G på 2100 MHz. Då hittade också telefonen telia/halebop/fello/..., men nu verkar det alltså vara 'game over' för "riktig" 3G/HSPA för Telias del. Försöker man till äventyrs ansluta till Tele2s 3G med simkort från telia/halebop/fello/..., blir det nobben.

Vill man ha "riktig" 3G/HSPA får man skaffa simkort hos en operatör som använder ett bättre nät.

Gott Nytt År!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HSPA4ever:

Nu (januari 2023) verkar Telia ha stängt ner 3G på 2100 MHz helt och hållet. Förra året var det bara nästan slut, då nätanvändarna fortfarande kunde använda 3G på 2100 MHz, där Tele2 hade (och har) kvar sin 3G på 2100 MHz. Då hittade också telefonen telia/halebop/fello/..., men nu verkar det alltså vara 'game over' för "riktig" 3G/HSPA för Telias del. Försöker man till äventyrs ansluta till Tele2s 3G med simkort från telia/halebop/fello/..., blir det nobben.

Vill man ha "riktig" 3G/HSPA får man skaffa simkort hos en operatör som använder ett bättre nät.

Gott Nytt År!

Nope. Jag får fortfarande in 3G 2100 med Telia:

Möjligtvis att dom gjort det i ditt område, men inte i mitt område. Är i Stockholmsområdet. Så inte helt och hållet i hela Sverige än. Telia själva har sagt att dom behöver en bit in på 2024 innan den sista 3G sändaren stängs

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Hej
Du kan ställa frågor till Post & Telestyrelsen (PTS), för information om mobil-operatörernas nedstängningar av olika telenät.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Nope. Jag får fortfarande in 3G 2100 med Telia:
<Uppladdad bildlänk>
Möjligtvis att dom gjort det i ditt område, men inte i mitt område. Är i Stockholmsområdet. Så inte helt och hållet i hela Sverige än. Telia själva har sagt att dom behöver en bit in på 2024 innan den sista 3G sändaren stängs
https://i.imgur.com/zX8S4B1.jpg

Jag får också upp en basstation för telia/halebop/fello ... (dvs. det är Sweden 3Gs nät) med en telefon, men det går inte att ansluta för att skicka data eller ringa samtal med simkort från telia/halebop/fello .... Försöker man får man bara meddelande i stil med "operator not found". En annan telefon listar bara Tele2 för samma bas. Det går inte att ansluta med simkort från telia/halebop/fello/... till den heller. Samarbetet mellan Tele2 och Telia i SUNAB skulle också upphöra 1 januari 2023, så det verkar rimligt. Blir du insläppt till Sweden 3G är det bara att gratulera. Telias 3g på 900 MHz finns också och går fortfarande att ansluta till med simkort från telia/halebop/fello/..., men riktig 3G som alla 3G-prylar fungerar med är 3G på 2100 MHz.

Bye bye telia!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HSPA4ever:

Jag får också upp en basstation för telia/halebop/fello ... (dvs. det är Sweden 3Gs nät) med en telefon, men det går inte att ansluta för att skicka data eller ringa samtal med simkort från telia/halebop/fello .... Försöker man får man bara meddelande i stil med "operator not found". En annan telefon listar bara Tele2 för samma bas. Det går inte att ansluta med simkort från telia/halebop/fello/... till den heller. Samarbetet mellan Tele2 och Telia i SUNAB skulle också upphöra 1 januari 2023, så det verkar rimligt. Blir du insläppt till Sweden 3G är det bara att gratulera. Telias 3g på 900 MHz finns också och går fortfarande att ansluta till med simkort från telia/halebop/fello/..., men riktig 3G som alla 3G-prylar fungerar med är 3G på 2100 MHz.

Bye bye telia!

Har du någon källa på att SUNAB skulle upphöra 1 januari 2023? Inget jag hört. Jag visar ju dig FAKTA att Telias 3G 2100 fortfarande finns kvar! Telia stängt ner 3G I DITT OMRÅDE, INTE HELA Sverige! Sluta sprid missinformation! Telia visar också på deras täckningskarta att det finns en hel del 3G täckning kvar i vårt land. Se denna video också där de pratar om deras 3G nedstängning: https://api.screen9.com/preview/tZ_pL7y99VwK_h-LPkMGg2UbT9PZA... 12:41 in i videon pratar Telia om sin avveckling. Videon är från https://www.pts.se/sv/privat/telefoni/teknikskifte/informatio...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Har du någon källa på att SUNAB skulle upphöra 1 januari 2023? Inget jag hört. Jag visar ju dig FAKTA att Telias 3G 2100 fortfarande finns kvar! Telia stängt ner 3G I DITT OMRÅDE, INTE HELA Sverige! Sluta sprid missinformation! Telia visar också på deras täckningskarta att det finns en hel del 3G täckning kvar i vårt land. Se denna video också där de pratar om deras 3G nedstängning: https://api.screen9.com/preview/tZ_pL7y99VwK_h-LPkMGg2UbT9PZA... 12:41 in i videon pratar Telia om sin avveckling. Videon är från https://www.pts.se/sv/privat/telefoni/teknikskifte/informatio...

Ibland är det lite som "det fina" tål. Jag sprider inte missinformation utan erfarenhetsbaserad information. Telias täckningskartor visar huvudsakligen 3G på 900 MHz, inte 3G på 2100 MHz. Du har rätt i att det finns mycket 3G på 2100 MHz från framförallt Tre, som också går att använda med simkort från Telenor. Det mesta om inte all av Telia administrerad 3G på 2100 MHz stängdes redan förra året. En del Tele2-administrerad 3G på 2100 MHz finns fortfarande kvar, men den är hopplöst otillgänglig med simkort från telia/halebop/fello ... , utom för en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HSPA4ever:

Ibland är det lite som "det fina" tål. Jag sprider inte missinformation utan erfarenhetsbaserad information. Telias täckningskartor visar huvudsakligen 3G på 900 MHz, inte 3G på 2100 MHz. Du har rätt i att det finns mycket 3G på 2100 MHz från framförallt Tre, som också går att använda med simkort från Telenor. Det mesta om inte all av Telia administrerad 3G på 2100 MHz stängdes redan förra året. En del Tele2-administrerad 3G på 2100 MHz finns fortfarande kvar, men den är hopplöst otillgänglig med simkort från telia/halebop/fello ... , utom för en del.

Som jag sagt, jag får 3G 2100 med Telia o Stockholmsområdet, därmed så är det missinformation att säga att Telia inte har 3G 2100 längre, jag har ju visat bild på det! Jag har inte prata om Tre överhuvudtaget här. Jag länkar till vad Telia själva säger. 3G fungerar fortfarande hos Telia, men inte i ditt område!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Som jag sagt, jag får 3G 2100 med Telia o Stockholmsområdet, därmed så är det missinformation att säga att Telia inte har 3G 2100 längre, jag har ju visat bild på det! Jag har inte prata om Tre överhuvudtaget här. Jag länkar till vad Telia själva säger. 3G fungerar fortfarande hos Telia, men inte i ditt område!

3G fungerar fortfarande "normalt" hos Telia på 900 MHz (i vissa delar av Sverige).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ByteBitten:

Jag har hört att 2G och 3G nätet kommer att stängas ner i mitt område efter nyår, jag har försökt hitta en officiell tidplan på detta men det enda jag hittar att det skall vara klart 2025, någon som har koll på detta?

Har också idag en operatör som inte stödjer tal över 4G (VoLTE) för de telefoner vi använder och de kan inte heller svara på när det stödet kommer. Något jag inte riktigt förstår är att trots att telefonerna i sig stödjer VoLTE så stöds de inte alltid av operatören, jag trodde VoLTE var en standard och därmed borde fungera för alla telefoner som har det stödet. Någon som kan förklara hur det hänger ihop?

Försöker förebygga så att jag inte blir utan mobiltelefoni vid en okänd tidpunkt men får inge vettiga svar tycker jag. Bor i Göteborg, har Pixel 6a respektive Zenfone 9 och har varit i kontakt med både Vimla och Fello men får inga tydliga svar på vad som gäller.

Skulle uppskatta om någon med mer koll kan hjälpa mig reda ut detta.

Jag kan inget om Vimla eller dina telefonmodeller, men VoLTE är ett kompakt mörker. Om du vill ha mer läsning om just VoLTE kan du få lästips här: https://swedroid.se/forum/threads/avvecklingen-av-2g-och-3g-n...

Försöker man gräva lite i varför operatörer inte godkänner vissa telefoners generiska VoLTE-profil ('one fits all'), annat än för 112/911/..., eller varför vissa mobiltillverkare spärrar VoLTE när man sätter i simkortet i telefonen (när telefonen inte har simkortoperatörens VoLTE-profil), och man därför måste ta ur simkortet ur telefonen om man vill VoLTE-ringa till 112/911 ... (som alla operatörer lovat PTS att koppla fram VoLTE-samtal till), så verkar det som att det är upplänken i LTE som är akilleshälen.

Det anmärkningsvärda är att PTS verkar vara medveten om svagheterna i LTEs upplänk enligt vad som framgår av PTS-dokumentet: https://www.pts.se/globalassets/startpage/dokument/icke-legal... , där PTS dels ger hastighetskrav längs huvudsakligen stambanorna för tåg för mobiloperatörer som förvärvar mer än 40 MHz (upp och ned) i frekvensbanden 2100 eller 2600 MHz och dels reserverar 10 MHz (upp och ned) med särskilt täckningskrav på frekvensbandet 900 MHz inför frekvensauktionen i september -23, där villkoren skall spikas denna månad (januari -23).
För 900 MHz är hastighetsspecifikationen:
- möjliggöra att med en handburen terminal ta emot data med en hastighet om minst 10 Mbit/s (nedlänkskrav) och att sända data med minst 128 kbit/s (upplänkskrav), vid normala förhållanden.

PTS säger att kapacitet och prestanda ska motsvara åtminstone vad som kan åstadkommas med 2×10 MHz LTE med 2×2 MIMO.

För 2100/2600 MHz är hastighetsspecifikationen
- möjliggöra att med en handburen terminal ta emot data med en hastighet om minst 30 Mbit/s (nedlänkskrav) och att sända data med minst 256 kbit/s (upplänkskrav), vid normala förhållanden.

Hastighetsskillnaden mellan upp- och nedlänk är alltså 80 resp. 120 gånger. Det är dessutom "oanvändbara" upplänkshastigheter om man vill undvika rimlig fördröjning även för vanlig web-surfning, enligt vad Ericsson beskriver här: https://www.ericsson.com/en/reports-and-papers/mobility-repor...

Det stämmer också med observationer som beskrivs här: https://swedroid.se/forum/threads/avvecklingen-av-2g-och-3g-n...

Enligt Ericsson-artikeln är sannolikheten för upplänkshastigheter under 300 kbps med LTE inte ovanliga (2016).

I en artikel på Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/4G beskrivs ett tidigt LTE-nät hos Telia (2009) där man redovisar uppmätt hastighet för en TCP-förbindelse över LTE. Ned var genomströmningen ca 80% av den maximala länkhastigheten (kategori 3), men upp tappade man nästan 80% av den maximala länkhastigheten. Eftersom det då inte var flera användare som orsakade tappet, så är min anspråkslösa slutsats att det blir väldigt mycket fel i upplänken som fordrar omsändning, vilket i sin tur dessutom skapar fördröjning. Är det något som är dåligt för realtidsapplikationer som telefoni, så är det just fördröjning (och förstås (för) låga bithastigheter).

Det allvarliga ur ett systemperspektiv är att något liknande inte iakttagits eller beskrivits för HSPA (som jag känner till eller lyckats hitta) trots att HSPA funnits mycket längre.

Telefontillverkare och operatörer har alltså anledning att vinnlägga sig om att inställningarna i telefonen är sådana att VoLTE-samtal inte låter för illa och att de inte klipper. Därför kopplas de inte fram alls över 4G utan förutsätter 2G eller 3G när operatör/telefontillverkare så väljer.

Det kanske mest anmärkningsvärda är att PTS, medveten om bristerna i LTEs upplänk framhärdar med att behandla frekvensbanden 2100 MHz och 2600 MHz som ett enda frekvensband i villkoren för frekvensauktionen 2023, och därmed hindrar operatörer som kanske skulle vilja driva HSPA(+) eller DC-HSDPA på 2100 MHz att lägga anbud specifikt på 2100-MHz-frekvenser utan blir beroende av vad PTS godtyckligt tilldelar dem (2100 MHz och/eller 2600 MHz).

Fortfarande är (såvitt jag vet) inte villkoren för frekvensauktionen i september 2023 spikade. Vem förmår övertyga PTS om att ändra sina villkor så att alla operatörer som vill kan få lägga bud på frekvenser i bandet 2100 MHz istället för att "röka ut" 3G innan det är försent?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HSPA4ever:

3G fungerar fortfarande "normalt" hos Telia på 900 MHz (i vissa delar av Sverige).

Fungerar också på 2100 bandet.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ByteBitten:

Jo, dock bad Vimla support mig stänga av just stödet för 4G samtal för att slippa att det skickas dubbla sms... vi får hoppas att dom löser det problemet på ett bättre sätt.
Har försökt googla på inställningen men det jag hittar verkar ha inställningar under sim-kort som jag inte har, så på något sätt beror det nog på operatören, frågan är då om stöder kommer eller jag behöver skaffa ny telefon, lite surt då trodde jag satsat på en premium telefon.

Hmm. Är du säker på att det är VoLTE-inställningarna som ger dubbla SMS?

Vanliga orsaker till dubbla SMS är
- att man installerar en SMS-app som inte är den SMS-app som telefonen levererades med;
- att det är något spök med SMS-inställningarna.

En del appar föreskriver att man inte skall avaktivera den ursprungliga SMS-appen eftersom man då riskerar att tappa inkommande SMS. Andra appar säger att man skall avaktivera den ursprungliga SMS-appen för att inte få dubbla SMS.

SMS kan skickas på olika sätt. Det brukar finnas en kryssruta eller liknande för paketförmedlade SMS. Ibland står det något om SMS via IMS. Om du kan ha anledning att ändra i SMS-appen eller i telefonens systeminställningar behöver du i så fall hitta fram till själv.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ByteBitten:

Jag har hört att 2G och 3G nätet kommer att stängas ner i mitt område efter nyår

[...]

Har också idag en operatör som inte stödjer tal över 4G (VoLTE) för de telefoner vi använder

Det här har nog operatören tänkt på, du behöver inte vara orolig att det inte ska gå att ringa

Permalänk
Skrivet av HSPA4ever:

Hmm. Är du säker på att det är VoLTE-inställningarna som ger dubbla SMS?

Vanliga orsaker till dubbla SMS är
- att man installerar en SMS-app som inte är den SMS-app som telefonen levererades med;
- att det är något spök med SMS-inställningarna.

En del appar föreskriver att man inte skall avaktivera den ursprungliga SMS-appen eftersom man då riskerar att tappa inkommande SMS. Andra appar säger att man skall avaktivera den ursprungliga SMS-appen för att inte få dubbla SMS.

SMS kan skickas på olika sätt. Det brukar finnas en kryssruta eller liknande för paketförmedlade SMS. Ibland står det något om SMS via IMS. Om du kan ha anledning att ändra i SMS-appen eller i telefonens systeminställningar behöver du i så fall hitta fram till själv.

Lycka till!

Ja, jag är ganska säker på att det är VoLTE-inställningen som påverkar de dubbla SMSen. Har testat att slå på och av inställningen flera gånger och beteendet är konsekvent, VoLTE på ger nästan alltid dubbla SMS, VoLTE av ger aldrig dubbla SMS. Har även googlat på problemet och det är fler som har kommit fram till samma slutsats. Förhoppningsvis så löser Vimla detta tills vi måste använda VoLTE annars får det bli en annan operatör (endast Vimla som verkar ha detta problem).

Permalänk
Skrivet av Saddl3r:

Det här har nog operatören tänkt på, du behöver inte vara orolig att det inte ska gå att ringa

Nja, mitt förtroende för att "någon har tänkt" är inte så stort i dessa sammanhang, men som det är nu har jag valt att vänta och se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HSPA4ever:

Hmm. Är du säker på att det är VoLTE-inställningarna som ger dubbla SMS?

Vanliga orsaker till dubbla SMS är
- att man installerar en SMS-app som inte är den SMS-app som telefonen levererades med;
- att det är något spök med SMS-inställningarna.

En del appar föreskriver att man inte skall avaktivera den ursprungliga SMS-appen eftersom man då riskerar att tappa inkommande SMS. Andra appar säger att man skall avaktivera den ursprungliga SMS-appen för att inte få dubbla SMS.

SMS kan skickas på olika sätt. Det brukar finnas en kryssruta eller liknande för paketförmedlade SMS. Ibland står det något om SMS via IMS. Om du kan ha anledning att ändra i SMS-appen eller i telefonens systeminställningar behöver du i så fall hitta fram till själv.

Lycka till!

Ja, det är VoLTE för så fort man stänger av VoLTE så slutar den skicka dubbla SMS enligt det jag läst

Skrivet av ByteBitten:

Ja, jag är ganska säker på att det är VoLTE-inställningen som påverkar de dubbla SMSen. Har testat att slå på och av inställningen flera gånger och beteendet är konsekvent, VoLTE på ger nästan alltid dubbla SMS, VoLTE av ger aldrig dubbla SMS. Har även googlat på problemet och det är fler som har kommit fram till samma slutsats. Förhoppningsvis så löser Vimla detta tills vi måste använda VoLTE annars får det bli en annan operatör (endast Vimla som verkar ha detta problem).

Ja, jag har läst om flera på Swedroid (hänger där mycket också) och det är bara folk med Vimla som har problemet med dubbla SMS och det slutar som du säger när man stänger av VoLTE

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ByteBitten:

Ja, jag är ganska säker på att det är VoLTE-inställningen som påverkar de dubbla SMSen. Har testat att slå på och av inställningen flera gånger och beteendet är konsekvent, VoLTE på ger nästan alltid dubbla SMS, VoLTE av ger aldrig dubbla SMS. Har även googlat på problemet och det är fler som har kommit fram till samma slutsats. Förhoppningsvis så löser Vimla detta tills vi måste använda VoLTE annars får det bli en annan operatör (endast Vimla som verkar ha detta problem).

Så är det säkert, men eftersom VoLTE-profilen innefattar IMS-inställningar, som också används för SMS över IMS, och du verkar ha operatörens VoLTE-profil, så vore det väl värt ett försök att slå på (eller av) SMS över IMS? Jag vill minnas att om SMS över IMS är påslaget i telefonen så utesluter det andra SMS-alternativ.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ByteBitten:

Ja, jag är ganska säker på att det är VoLTE-inställningen som påverkar de dubbla SMSen. Har testat att slå på och av inställningen flera gånger och beteendet är konsekvent, VoLTE på ger nästan alltid dubbla SMS, VoLTE av ger aldrig dubbla SMS. Har även googlat på problemet och det är fler som har kommit fram till samma slutsats. Förhoppningsvis så löser Vimla detta tills vi måste använda VoLTE annars får det bli en annan operatör (endast Vimla som verkar ha detta problem).

Jag har Vimla och Pixel 6a. Inte bara dubbla SMS som är problemet med aktiverat 4G-samtal. Har upptäckt att dessa samtal bryts ofta. Ser ett mönster på att det sker exakt 15 respektive 20 minuter beroende på om det är inkommande eller utgående. "Servern kan inte nås" ploppar upp i displayen i samma ögonblick som det bryts. Stänger jag av 4G-samtal så kan jag prata i timmar...

Permalänk
Skrivet av HSPA4ever:

Så är det säkert, men eftersom VoLTE-profilen innefattar IMS-inställningar, som också används för SMS över IMS, och du verkar ha operatörens VoLTE-profil, så vore det väl värt ett försök att slå på (eller av) SMS över IMS? Jag vill minnas att om SMS över IMS är påslaget i telefonen så utesluter det andra SMS-alternativ.

Lycka till!

Försökte hitta inställningar för IMS som du förslog men hittar det inte, det närmsta jag kan hitta är IMSI under "MVNO-typ"...

Permalänk
Skrivet av bigfoss:

Jag har Vimla och Pixel 6a. Inte bara dubbla SMS som är problemet med aktiverat 4G-samtal. Har upptäckt att dessa samtal bryts ofta. Ser ett mönster på att det sker exakt 15 respektive 20 minuter beroende på om det är inkommande eller utgående. "Servern kan inte nås" ploppar upp i displayen i samma ögonblick som det bryts. Stänger jag av 4G-samtal så kan jag prata i timmar...

Intressant, vi har som sagt slagit av samtal över 4G tills vidare för att slippa dubbla SMS, så vi har inte sett problemet med avbrutna samtal (ännu).

Permalänk
Medlem

Skulle inte ha några förhoppningar på Vimla, de är troligtvis Sveriges i särklass sämsta operatör på att rätta till buggar, lansera funktioner, och hålla deadlines.

De har utlovat VoLTE, WiFi-samtal och e-SIM under 4-5 års tid men bara lyckats lansera VoLTE (under 2022..) för en handfull telefoner

Permalänk

Nedsläckningen av 3G resulterade i en nedslående upptäckt:
Flera (kanske alla) svenska operatörer skickar keep-alive-data över 4G. Två av operatörerna har bekräftat att de skickar keep-alive-data till användarna. Jag vet inte varför de skickar den.

Jag har därefter också konstaterat att åtminstone en svensk operatör skickar keep-alive-data också över 3G (HSPA), som väl varit keep-alive-free i 20 år åtminstone utan problem. Keep-alive-data drar datasaldo och kostar batteritid. Dessutom resulterar operatörernas keep-alive-data i svarstrafik från användarenheter/-appar som inte skulle förekomma utan operatörens keep-alive-data.

Av de båda operatörerna som bekräftat keep-alive-data över 4G skickar allstå en också keep-alive-data över 3G men inte över 2G (EDGE). Den andra skickar inte keep-alive-data vare sig över 2G eller 3G.

Om vi inte kan få keep-alive-fri 4G, så finns användbar mobildata bara så länge vi har keep-alive-fri 2G eller 3G med bra täckning.

Vid PTS informationsmöte 17 maj 2023 framkom att 2G kan bli kvar efter 2026. Telenor fick frågan och svaret blev att det bara var nästan säkert att 2G släcks under 2025.

Ser man det rationellt så har Tele2 och Telenor GSM-baser från Huawei som inte PTS, Säpo eller Försvarsmakten tillåter i Sverige (medan t.ex. Tyskland gör det) för 900 MHz (och inte heller tillåter för UMTS/HSPA på 900 MHz eller 2100 MHz) efter 2025. Men licensen för 1800 MHz löper inte ut förrän senare. Så operatörerna kan fortsätta använda GSM-baser från Huawei på 1800 MHz ytterligare några år efter 2025 även om inte svenska myndigheter ändrar beslutet som tvingar operatörerna att riva sina "otillåtna" basstationer som använder 900 MHz eller 2100 MHz.

Vad gäller keep-alive-data hos Tre har jag ingen information. Men Tre deklarerade under PTS informationsmöte 17 maj 2023 att de släcker all 3G 2025, så ett evemtuellt hopp om Tre släcktes då.

Det fanns tidigare en video från informationsmötet 17 maj 2023 här:
https://pts.se/sv/privat/telefoni/teknikskifte/informationsmo...
Men PTS verkar nu ha tagit bort den.

Vill man surfa keep-alive-fritt också efter 2025 är det alltså slösurf hos Tele2 eller Telenor som gäller redan idag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

Nedsläckningen av 3G resulterade i en nedslående upptäckt:
Flera (kanske alla) svenska operatörer skickar keep-alive-data över 4G. Två av operatörerna har bekräftat att de skickar keep-alive-data till användarna. Jag vet inte varför de skickar den.

Vad är keep-alive, varför behövs det och varför är det dåligt?

Permalänk
Skrivet av binnen97:

Vad är keep-alive, varför behövs det och varför är det dåligt?

Keep-alive-data används i många sammanhang. Många web-sidor skickar t.ex. lite keep-alive-data för att man inte skall tappa sessionen pga. time-out medan man håller på.

I det aktuella fallet är det dock mobiloperatören (eller dess nätuturstning) som skickar datan.

Varför operatörerna skickar den har jag inte fått något svar på annat än att det ligger i leverantörsutrustningen som de använder.

Det märkliga är att den dyker upp nu i samband med avvecklingen av 2G och 3G, när operatörerna byter ut stora delar av sin utrustning, och att operatörer inför den även för 2G och 3G som under decennier varit fria från keep-alive-data och fungerat alldeles utmärkt utan.

Det är dåligt för att det är data som vi som användare får betala för, och som drar ström/batteri. Det gör det orimligt dyrt att använda mobildata för användningar, där keep-alive-datan står för lika stor dataanvändning som nyttodatan man vill använda, och som det fram till för lite sedan gick att använda utan att drabbas av keep-alive-data från operatören.