Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Snusfri
Skrivet av arknvgh:

Polisanmälan mot vem? PostNord?

Exakt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Hmm okej.. märkligt för det verkar som att PostNord tar absolut 0 ansvar för borttappade paket gentemot privatperson. Så frågan är om det var pga. polisanmälan eller inte som paketet dök upp

Jag börjar med att kontakta Inet och ser vad dom säger...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Oj, SweC skalar visst om.
Nytt försök:
https://i.imgur.com/sBnkF0s.png

Haha, vafaan...
Förmodar att det är den automatiserade sorteringen som misslyckas. De bör ju hantera paketet redan efter första felsorteringen och göra en markering i systemet/databasen att paketet inte kan läsas ordentligt av maskin eller dylikt. Låter de det passera den automatiska sorteringen en andra gång utan att göra något åt det så är det under all kritik.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

Hade så förut men fick paketet nästa utdelning. Stod som levererat när det kom till lokala posten där postbilen utgår från, kontaktade ingen.

Permalänk
Medlem

Någon annan som haft problem med Postnord appen den senaste veckan? Den laddar inte in paket, varken automatiskt eller manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Någon annan som haft problem med Postnord appen den senaste veckan? Den laddar inte in paket, varken automatiskt eller manuellt.

Haft problem men inte samma. Hade problem med att inte kunna använda Mobilt BankId för att legitimera mig i appen, gick inte att logga in och stod bara som utloggad. Tog och radera data för appen och sedan ville den fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Oj, SweC skalar visst om.
Nytt försök:
https://i.imgur.com/sBnkF0s.png

Igår gick det helt plötsligt att leverera efter 4 försök.
Bara synd att det nu var tomt.

Att de år 2023 inte har ett system som flaggar när det blivit felsorterat 4 gånger är märkligt.
Och varför i hela friden gick det inte att dela ut de 4 första gångerna, men nu gick det helt plötsligt?
Vad i hela friden de håller på med...

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Måste skriva av mig lite.

Har aldrig haft problem med hemleverans med PostNord de 10 år jag har bott där jag bor nu. Nu har någon ny förmåga börjat på rutten, och paketen hamnar ofta på gatan. En gång försvann det därför i snöröjningen, en annan gång var det helt sönderregnat. Idag skulle ett paket ha levererats, enligt appen. Men inget paket alls. Sist klagade jag hos lokala chefen och vi kom överens om att det SKA lämnas vid ytterdörren. Men inget på övervakningskameran och heller inget paket ute på gatan.

Ringer chefen igen. Han berättar att det tydligen finns djur och att brevbäraren tycker att det är obehagligt! Nåja, vi har ankor. Men så bor vi på landet och grannarna har allt från höns till tjurar. Förklarar att om man är rädd för (inhägnade) fåglar så blir det nog svårt att dela ut post i området. Han skrattar lite nervöst men ska kolla upp vart paketet har tagit vägen, för det är det ingen som vet…

En liten uppdatering på detta. Efter några dagar ringde någon annan från det lokala kontoret upp. Enligt deras GPS har de tydligen lagt paketet i grannens brevlåda. Fick tag i det efter att grannarna kommit hem från skidsemestern.

Att de delade ut fel kanske är anledning till att det inte var chefen som ringde den här gången. Han lovade nämligen sist vi pratade dyrt och heligt att de inte delar ut fel, är det fel så är det minsann Bring som varit i farten! Vi har nämligen haft problem i flera år att breven hamnar lite hipp som happ i grannarnas brevlådor. Orkade inte ens ta upp att jag fått post från fel kvarter i handen av brevbäraren personligen…

Nu har vi iaf bestämt här hemma att vi väljer utlämningsställe för allt som kommer med PostNord. Som tur är har varken DHL, Bring eller andra företag problem med vare sig tamfåglar eller synen. Än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Igår gick det helt plötsligt att leverera efter 4 försök.
Bara synd att det nu var tomt.

<Uppladdad bildlänk>

Att de år 2023 inte har ett system som flaggar när det blivit felsorterat 4 gånger är märkligt.
Och varför i hela friden gick det inte att dela ut de 4 första gångerna, men nu gick det helt plötsligt?
Vad i hela friden de håller på med...

Kanske gick det ner i brevinkastet nu när det var tomt..?

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem

Postnord: "Om varan inte kommit denna vecka, reklamera."

Reklamering senare än dagen de rekommenderat:

Smidigt.

Permalänk
Medlem

Som upplysning äger Post Nord Bring
Ombud brukar fungera när de ändå nästan alltid ändå lämnar på ombud för att spara tid och sett att om det tex finns portkod så provar de ändå oftast ej.
Men tex Bud bee el vad det heter brukar fungera ok men finns ju bara på större orter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hsp:

Som upplysning äger Post Nord Bring

Ej korrekt, Bring ägs av den norska posten. PostNord är en sammanslagning av den danska och svenska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ej korrekt, Bring ägs av den norska posten. PostNord är en sammanslagning av den danska och svenska.

Uppfattade också hans inlägg som du tolkar det först, sen läste jag en gång till. Han menar att Postnord är bättre än Posten Norges Bring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Uppfattade också hans inlägg som du tolkar det först, sen läste jag en gång till. Han menar att Postnord är bättre än Posten Norges Bring.

Mina erfarenheter av leverans av kylskåp med Bring senaste gången talar för att nästan allt i så fall äger Bring, utom UPS som förefaller vara utsänt av Hin Håle själv.

Permalänk
Medlem

Ägare kvittar väl men om man väljer andra än PostNord kanske de skärper sig något
DHL tex är ju bättre och brukar vara alt till PN på vissa websidor.men har erf av att även DHL fick prova 2 ggr för att lev en cykel
och PN brukar ej ringa upp om det är något som är fel utan kan ju komma en avi i brevlådan dagen efter paket redan ligger hos ombud sedan dagen innan.
Största problemet är ju att de ej uppdaterar spårning tex när det kommer till tullen tex från utlandet och ibland ligger ett paket i brevlådan och kan komma bort när man ej är hemma.

Permalänk

Jag stötte på ett jävla problem när jag skulle hämta ut ett körkort åt min morsa igår (fredag 11/2)...

Hon tappade bort sin plånbok och därmed sitt körkort. Hon hade ingen annan id-handling än BankID.

Enligt Postnord kan man hämta ut med BankID och deras app. Så jag gick till ombudet med hennes mobil och de knappade in fraktnumret i hennes app. Och voila...... det gick inte för det dök inte upp någon knapp som det brukar göra för att identifiera sig.

Jahopp.... då var det bara att sitta förtielva år i telefonkö hos Postnord för att komma fram och förklara sitt problem. Och så visade sig att hon inte visste och lära höra med kollegor...... tjugotolv år senare så får man svaret att man måste ringa Transportstyrelsen så att man kan ansöka om ändring av mottagaradress.... För man kan inte identifiera sig med BankID när det gäller brev (eller rekommenderade brev) utan endast paket. Vilket är jävligt konstigt 2023.

Alltså kötiden på Transportstyrelsen.... är som att ringa CSN innan skolstart... trettiolva år senare kom man fram till en sur jävla kärring som till en början lät lite oförstående efter man dragit hela jävla historien igen. Och det slutade med att de kommer skicka ut en blankett för "ändring av mottagare" så min far kan hämta ut hennes körkort.

Problemet är att brevet skickas tillbaka 22/2. Och jag är rädd för att det hinner ske och det är ett cluster-fk bound to happen.

Skickade ett meddelande till Postnord på Twitter att de borde tillåta BankID för rekommenderade brev......... men det är väl som att skrika i öknen...

Man kan logga in på Skatteverket och ändra sitt namn och all info....... men att hämta ut ett brev 2023 är nästan omöjligt....

EDIT:

Det kanske inte är tokigt att ha pass i reserv utifall man blir rånad på plånboken.

EDIT 2:

Suck.... @PostNord på Twitter är fake..... ska vara @PostNordSverige

Twitter
Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Jag stötte på ett jävla problem när jag skulle hämta ut ett körkort åt min morsa igår (fredag 11/2)...

Hon tappade bort sin plånbok och därmed sitt körkort. Hon hade ingen annan id-handling än BankID.

Enligt Postnord kan man hämta ut med BankID och deras app. Så jag gick till ombudet med hennes mobil och de knappade in fraktnumret i hennes app. Och voila...... det gick inte för det dök inte upp någon knapp som det brukar göra för att identifiera sig.

Jahopp.... då var det bara att sitta förtielva år i telefonkö hos Postnord för att komma fram och förklara sitt problem. Och så visade sig att hon inte visste och lära höra med kollegor...... tjugotolv år senare så får man svaret att man måste ringa Transportstyrelsen så att man kan ansöka om ändring av mottagaradress.... För man kan inte identifiera sig med BankID när det gäller brev (eller rekommenderade brev) utan endast paket. Vilket är jävligt konstigt 2023.

Alltså kötiden på Transportstyrelsen.... är som att ringa CSN innan skolstart... trettiolva år senare kom man fram till en sur jävla kärring som till en början lät lite oförstående efter man dragit hela jävla historien igen. Och det slutade med att de kommer skicka ut en blankett för "ändring av mottagare" så min far kan hämta ut hennes körkort.

Problemet är att brevet skickas tillbaka 22/2. Och jag är rädd för att det hinner ske och det är ett cluster-fk bound to happen.

Skickade ett meddelande till Postnord på Twitter att de borde tillåta BankID för rekommenderade brev......... men det är väl som att skrika i öknen...

Man kan logga in på Skatteverket och ändra sitt namn och all info....... men att hämta ut ett brev 2023 är nästan omöjligt....

EDIT:

Det kanske inte är tokigt att ha pass i reserv utifall man blir rånad på plånboken.

EDIT 2:

Suck.... @PostNord på Twitter är fake..... ska vara @PostNordSverige

Skulle det vara en överraskning att körkort ska hämtas ut personligen med en giltig legitimation?

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Skulle det vara en överraskning att körkort ska hämtas ut personligen med en giltig legitimation?

Är inte BankID en form av legitimering menar du?

Permalänk
Medlem

Förvånar mig att så många fortfarande använder sig av PostNord när det (åtminstone i storstäderna) finns så många olika fraktalternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Är inte BankID en form av legitimering menar du?

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/har-ko...

Permalänk

Jo jag vet. Det är det som är grejen. Att Postnord inte accepterar BankID när man ska hämta ut rekommenderade brev, utan det funkar bara vid paket. Postnord borde acceptera BankID vid rekommenderade brev tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Jo jag vet. Det är det som är grejen. Att Postnord inte accepterar BankID när man ska hämta ut rekommenderade brev, utan det funkar bara vid paket. Postnord borde acceptera BankID vid rekommenderade brev tycker jag.

Att du försökte hämta ut en annan persons körkort med dennas BankID illustrerar minst en anledning till varför de inte gör det i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SFF:

Förvånar mig att så många fortfarande använder sig av PostNord när det (åtminstone i storstäderna) finns så många olika fraktalternativ.

PostNord är det fraktföretag som fungerat bäst för mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SFF:

Förvånar mig att så många fortfarande använder sig av PostNord när det (åtminstone i storstäderna) finns så många olika fraktalternativ.

Jag väljer alltid PostNord när jag kan i Göteborg, alla andra är mycket sämre. Jag betalar hellre extra för PostNord än tar något med Budbee/Airmee/Best/UPS/Fedex osv.

Bara från Apotea som jag tar Earlybird.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Jo jag vet. Det är det som är grejen. Att Postnord inte accepterar BankID när man ska hämta ut rekommenderade brev, utan det funkar bara vid paket. Postnord borde acceptera BankID vid rekommenderade brev tycker jag.

Postnord accepterar Freja ID som man kan använda sig av för att legitimera sig hos ombudet som vanlig fysisk legitimation.

https://www.postnord.se/om-oss/pressmeddelanden/2021/nu-kan-d...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Postnord accepterar Freja ID som man kan använda sig av för att legitimera sig hos ombudet som vanlig fysisk legitimation.

https://www.postnord.se/om-oss/pressmeddelanden/2021/nu-kan-d...

För uthämtning av paket, vilket inte var det saken gällde.

Permalänk
Medlem

Inflikar mina upplevelser med PostSnor också då

Komiken/moment 22 är väl i att man behöver legitimation för att hämta ut sin redan godkända legitimation?
Men ta med en vuxen med godkänd legitimation som kan intyga att du är du så skall det ju gå bra, eller har detta ändrats? :S

BankID är inte perfekt i PostNords sätt att göra saker... Finns paket där sambon fått valet att legitimera med BankID men jag ändå behöver HENNES ID-kort för att kunna hämta ut det. DET är enligt mig bugg jag upplyst dem om de 3 ggr det hänt. Känns så värt att köra 2 mil för att hämta ut ett paket som de sagt att man kan legitimera med BankID för att sedan inte kunna detta...

Sen en kommentar till utdelning var tredje dag; De tar väl redan 3 dagar? Inlämning, en dag transport, en utkörning.
Tar även en dag extra när man står vid vägen och det inte får rum i lådan, de försöker nästan aldrig göra som de ska att dela ut/kontakta mottagaren, de bara bränner förbi...

De har en hemsida via appen för utdelningsdatum på postnummer, VARFÖR finns det fortfarande ingen notisinställning i appen för att få veta att de bör ha delat ut något möjligen...

Har även ett importpaket som kom till tull i november, fick brev utskrivet i november i mellandagarna om att det skulle skickas tillbaka i början av december om jag inte hanterar tull-grejen. Tack vare att de är så slöa så fanns ju paketet kvar och kom veckan efter jag betalat. Men ligger som hanteras i Tullen när man söker på paketet fortfarande... xD

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iliyena:

Inflikar mina upplevelser med PostSnor också då

Komiken/moment 22 är väl i att man behöver legitimation för att hämta ut sin redan godkända legitimation?
Men ta med en vuxen med godkänd legitimation som kan intyga att du är du så skall det ju gå bra, eller har detta ändrats? :S

Oklart, det står ingenstans om det längre vad jag kan se och det kanske är lika bra med tanke på att det är ombud och inte ett byråkratverk längre. Hos polisen kan man göra så när man ska ha pass eller nationellt ID, men du kan inte ta vilken vuxen som helst. Myndigt barn, som i det här fallet, går ju bra då de finns på listan över godkända intygare. Men det går knappast att intygsgivaren går dit ensam ändå…

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Jag stötte på ett jävla problem när jag skulle hämta ut ett körkort åt min morsa igår (fredag 11/2)...

Hon tappade bort sin plånbok och därmed sitt körkort. Hon hade ingen annan id-handling än BankID.

Enligt Postnord kan man hämta ut med BankID och deras app. Så jag gick till ombudet med hennes mobil och de knappade in fraktnumret i hennes app. Och voila...... det gick inte för det dök inte upp någon knapp som det brukar göra för att identifiera sig.

Jahopp.... då var det bara att sitta förtielva år i telefonkö hos Postnord för att komma fram och förklara sitt problem. Och så visade sig att hon inte visste och lära höra med kollegor...... tjugotolv år senare så får man svaret att man måste ringa Transportstyrelsen så att man kan ansöka om ändring av mottagaradress.... För man kan inte identifiera sig med BankID när det gäller brev (eller rekommenderade brev) utan endast paket. Vilket är jävligt konstigt 2023.

Alltså kötiden på Transportstyrelsen.... är som att ringa CSN innan skolstart... trettiolva år senare kom man fram till en sur jävla kärring som till en början lät lite oförstående efter man dragit hela jävla historien igen. Och det slutade med att de kommer skicka ut en blankett för "ändring av mottagare" så min far kan hämta ut hennes körkort.

Problemet är att brevet skickas tillbaka 22/2. Och jag är rädd för att det hinner ske och det är ett cluster-fk bound to happen.

Skickade ett meddelande till Postnord på Twitter att de borde tillåta BankID för rekommenderade brev......... men det är väl som att skrika i öknen...

Man kan logga in på Skatteverket och ändra sitt namn och all info....... men att hämta ut ett brev 2023 är nästan omöjligt....

EDIT:

Det kanske inte är tokigt att ha pass i reserv utifall man blir rånad på plånboken.

EDIT 2:

Suck.... @PostNord på Twitter är fake..... ska vara @PostNordSverige

Det är en säkerthetsfråga. Företag som skickar rekommenderade brev gör det av en anledning. En godkänd legitimation med bild är säkrare än ett bankID. Det finns andra tjänster som man använda sig av om det är så att man vill tumma på säkerheten men det är ju avsändaren som gör det beslutet. Jag har sett det om och om igen även när det gäller paket. ett exempel är föräldrar som beställer paket till sitt sina småbarn för att det är så gulligt och sen blir frustrerade när dom inte får hämta ut det. "Förväntar ni er att Alfred har legitimation? han är ju tre år gammal! är ni helt dumma i huvudet?" Suck...

Permalänk
Skrivet av Iliyena:

Komiken/moment 22 är väl i att man behöver legitimation för att hämta ut sin redan godkända legitimation?

Jo exakt..... och för att få BankID så måste man ha visat upp legtimation (med bild)....... det är nog moment 44....