Från Expert till Power – norskt med svenska rötter

Permalänk
Melding Plague

Från Expert till Power – norskt med svenska rötter

Mediamarkt drar sig ur Sverige och ersätts av Power. Men vad är detta för företag egentligen? Vi reder ut saker och ting.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Power fanns en gång i tiden i Sverige, men under ett annat namn. Nämligen Expert, men i lite varierad form."

Jag vet inte hur det såg ut i andra delar av Sverige, men Power hade faktiskt en gång i tiden en butik i Umeå.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Jadå Karlstad också.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Felaktig information i artikeln, det är nog många som minns Power-butikerna i Sverige.

Permalänk
Medlem

Ja lite tunn historielektion. Powerbutikerna bytte som jag minns det namn till Expert stormarknad.

Någonstans där köptes väl onoff upp också. Så de har gjort liknande köp innan som gått sisådär.

Permalänk
Medlem

Power ägdes och fick sitt namn under Kooperativa Förbundet som hade köpt upp City Stormarknad 1991 som senare kom att döpa om det till Power ungefär när livsmedelsbutikerna började döpas om till Coop. Norska Expert ASA började köpa in sig i bolaget och tog senare över det, 2006 (efter att året innan tagit över Expert Sverige AB) byte de namn på dessa butiker till Expert Stormarknad.

Namnet kommer alltså från KF.

Nuvarande strategi med att kalla butikerna Power började däremot i Danmark. Norska Power har egna ägare, men är en del av Expert Group och valde alltså att utveckla ett eget varumärke. Power International AS är vad Expert ASA heter idag. 2017 tog Power International AS sitt nuvarande bolagsnamn.

Ca 50 butiker kom att ingå i Expert Stormarknad och drygt 30 i antal Powerbutiker fanns innan dess.

Permalänk
Medlem

Gillar att artikeln och kommentarstråden säger helt olika saker. Kanske är båda helt rätt, inte omöjligt, men så totalt olika är förvånande

Permalänk

Jag jobbade själv på expert fram till 2005-2006 där någonstans och var bla. på imponerande kickoff med den norske VD:n som spektakulärt äntrade scen på skidor och drog några goa skämt om svenskar för att starta festen! Det var mycket snack om en ljus framtid och kort efter det börjde fackhandeln Expert dö ut samtidigt som Expert stormarknad började etablera sig. Var det inte så att butikerna hette "Power" redan på denna tiden? Jag får för mig det, men det kan vara så att efter alla kick-offer och mässor att minnet var något påverkat av feststämmingen här?
Bara kära minnen från Expert med roliga säljutbildningar och mässor!

Permalänk
Digital fyndjägare

Bilden är tagen nyligen i Estland...

edit: https://onoff.ee/et/
edit: https://en.wikipedia.org/wiki/Onoff_(retailer)

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Här i Eskilstuna har vi aldrig haft någon Siba eller NetOnNet.

Power och Onoff låg däremot däremot bredvid varandra när Tuna Park (byggt av KF) öppnades. Då jag är från en grannkommun kan jag inte minnas var de låg innan 2004. Innan 2004 så var det nog bara Elgiganten jag besökt i Eskilstuna – som länge låg ute på Folkesta tills de stängde 2019. Elgigantens gamla lokal blev en Åhléns Outlet.

Idag är det ingen hemelektronikbutik där Power som kom att döpas om till Expert Stormarknad som fanns kvar tills konkursen eller Onoff som låg kvar där tills sin egna konkurs låg. MediaMarkt byggde butik på Tuna Park också, men i en annan del av köpcentret en liten bit ifrån de fallna butikerna. MediaMarkt kom först till Eskilstuna efter dessa två konkurser, hade nog bara varit på den i Västerås innan dess (en av de butiker som var brutalt stora vid öppningen som kom att halvera butiksytan).

Permalänk
Medlem

Expert dog i mina ögon när jag behövde en DVI-D Dual Link kabel och en försäljare försökte trycka på mig en guldpläterad displayport kabel för den skulle minsann ge skarpare/bättre bild (till en skärm med 3X DVI kontakter)

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Expert dog i mina ögon när jag behövde en DVI-D Dual Link kabel och en försäljare försökte trycka på mig en guldpläterad displayport kabel för den skulle minsann ge skarpare/bättre bild (till en skärm med 3X DVI kontakter)

Som Mediamarkt för mig när en försäljare in i det sista försökte påstå att mer Vram på ett grafikkort per automatik innebär mer prestanda (Han menade att budgetkort med 8GB DDR3 ram vid den tidpunkten presterade bättre än 6GB GDDR5) och allt man kunde göra är att himla med ögonen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Expert dog i mina ögon när jag behövde en DVI-D Dual Link kabel och en försäljare försökte trycka på mig en guldpläterad displayport kabel för den skulle minsann ge skarpare/bättre bild (till en skärm med 3X DVI kontakter)

Expert var bra, hade en kompis som jobbade där och gav mig 70% på kablar, det var innan de slog på stora trumman och skulle ha megavaruhus.

Permalänk
Medlem

"Butiken Power fanns i Sverige, dock under ett annat namn"...

Va? Jag vill minnas att jag åkte med pappa till Uppsala ganska många gånger och handlade både 56K modem och handkontroller med RumblePak till Nintendo64 på just "Power". Tror jag t.o.m. har kvar kvittot där jag har för mig att det stod "Coop Power" om jag inte minns helt åt helvete.

Ser att folk i tråden också kommenterar angående namnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

"Butiken Power fanns i Sverige, dock under ett annat namn"...

Va? Jag vill minnas att jag åkte med pappa till Uppsala ganska många gånger och handlade både 56K modem och handkontroller med RumblePak till Nintendo64 på just "Power". Tror jag t.o.m. har kvar kvittot där jag har för mig att det stod "Coop Power" om jag inte minns helt åt helvete.

Ser att folk i tråden också kommenterar angående namnet.

På vissa håll stämmer det. Är från Piteå ursprungligen och där hette butiken Expert. Power verkar mer vara namnet på butiker mer söderut.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Jag jobbade själv på expert fram till 2005-2006 där någonstans och var bla. på imponerande kickoff med den norske VD:n som spektakulärt äntrade scen på skidor och drog några goa skämt om svenskar för att starta festen! Det var mycket snack om en ljus framtid och kort efter det börjde fackhandeln Expert dö ut samtidigt som Expert stormarknad började etablera sig. Var det inte så att butikerna hette "Power" redan på denna tiden? Jag får för mig det, men det kan vara så att efter alla kick-offer och mässor att minnet var något påverkat av feststämmingen här?
Bara kära minnen från Expert med roliga säljutbildningar och mässor!

Visst var det i Linköping och Linda Bengtzing som uppträdde (utöver min spexande kollega)?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

Visst var det i Linköping och Linda Bengtzing som uppträdde (utöver min spexande kollega)?

Jajjemän! Det var ett jädra drag!
Det var alltid mässor just i Linköping då huvudkontoret låg där.

Permalänk
Medlem

Min andra dator köptes på Power någon gång på 90-talet, låg i Valbo köpcentrum utanför Gävle.

Permalänk
Medlem

Power fanns som butik på flera ställen! City Stormarknad Hette de först och sen blev de power borde varit någon gång runt millennieskiftet som de bytte namn. Hur länge de fanns och vad som hände sen vet jag ej. Men detta borde väl de flesta som var intresserad av hemelektronik på 90talet minnas.

Borde väl inte var allt för svårt att plocka fram

När man använder ord som historielektion….

Eller artikeln kanske är skriven med Googles nya chatgpt

Permalänk
Medlem

Totalt jl-a ointressant. Vill jag köpa hårdvara, så inte f-n springer jag till nån zombie-butik på något k-center.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

I Stockholm hade vi flera power - butiker.
En låg vid coop forum vid Botkyrka, minns loggan en idag, vit impact font och lila bakgrund.
Den förvandlades dock över någon dag till en expertbutik som kort därefter las ned.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Power ägdes och fick sitt namn under Kooperativa Förbundet som hade köpt upp City Stormarknad 1991 som senare kom att döpa om det till Power ungefär när livsmedelsbutikerna började döpas om till Coop. Norska Expert ASA började köpa in sig i bolaget och tog senare över det, 2006 (efter att året innan tagit över Expert Sverige AB) byte de namn på dessa butiker till Expert Stormarknad.

Namnet kommer alltså från KF.

Nuvarande strategi med att kalla butikerna Power började däremot i Danmark. Norska Power har egna ägare, men är en del av Expert Group och valde alltså att utveckla ett eget varumärke. Power International AS är vad Expert ASA heter idag. 2017 tog Power International AS sitt nuvarande bolagsnamn.

Ca 50 butiker kom att ingå i Expert Stormarknad och drygt 30 i antal Powerbutiker fanns innan dess.

Tack för informationen. Jag hade verkligen för mig att Power fanns förut också när jag växte upp i Eskilstuna på 90 talet. Visste inte att det var KF butik.

Fanns så mycket butiker då som man minns från man var liten som Obs Stormarknad och B&W, Rimi, Galne Gunnar mm.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Kedjor hit och dit.

Hade väldigt bra kontakt med en OnOff säljare en gång i tiden, det varade några år och vi hjälpte varandra lite, främst genom att vara ärliga och snabbt landa i något annat än det vanliga sälj-kund snacket, det liksom klickade.

Det finns inte längre.

En bra personlig relation kan uppväga många strul.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

På platsen där Webhallen har sin butik i Farsta så låg en Power-butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

På vissa håll stämmer det. Är från Piteå ursprungligen och där hette butiken Expert. Power verkar mer vara namnet på butiker mer söderut.

Alla power blev expert stormarknad 2006.
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.30337/fran-power-till-...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Razken:

"Butiken Power fanns i Sverige, dock under ett annat namn"...

Va? Jag vill minnas att jag åkte med pappa till Uppsala ganska många gånger och handlade både 56K modem och handkontroller med RumblePak till Nintendo64 på just "Power". Tror jag t.o.m. har kvar kvittot där jag har för mig att det stod "Coop Power" om jag inte minns helt åt helvete.

Ser att folk i tråden också kommenterar angående namnet.

Intressant, var detta i Boländerna (vid nuvarande Coop, för många år sedan B&W)? Där vet jag att det låg en Expert-butik när jag var mindre. Den kan mycket väl ha bytt namn senare.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Power har även funnits i Sverige med namnet Power på Burlöv Centrum.

Permalänk
Medlem

Det måste vara riktig nyhetstorka på Sweclockers när nästan hälften av innehållet på förstasidan handlar om allt annat än datorrelaterade nyheter. Tråkig utveckling för jag gillar verkligen Sweclockers, men vill man läsa om datorhårdvara så får man numera leta någon annanstans.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Intressant, var detta i Boländerna (vid nuvarande Coop, för många år sedan B&W)? Där vet jag att det låg en Expert-butik när jag var mindre. Den kan mycket väl ha bytt namn senare.

Det låg en Onoff-butik på Bolandsgatan som sedan togs över av Expert (mitt emot Jysk), är dock osäker om det verkligen var en Expert-butik som låg vid Coop men kan mycket väl stämma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Intressant, var detta i Boländerna (vid nuvarande Coop, för många år sedan B&W)? Där vet jag att det låg en Expert-butik när jag var mindre. Den kan mycket väl ha bytt namn senare.

Den här perioden var jag mycket i Uppsala och jag har för mig att det fanns en Power i Gränby C. Boländerna vet jag inte, men jag har för mig att det låg en OnOff på Bolandsgatan som nog blev en Expert innan de konkade.