Permalänk
Medlem

Dockningsstation

Hej gänget!
Jag har kommit till perioden i mitt liv där jag inte har tid för spel alltid och far runt en del. Så i februari i fjol köpte jag en bärbar dator. Nu har jag börjat studera och vill sätta upp mina tre skärmar igen, men så den fungerar med min bärbara. Är det någon som kan rekommendera någon sådan station?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av linndeen:

Hej gänget!
Jag har kommit till perioden i mitt liv där jag inte har tid för spel alltid och far runt en del. Så i februari i fjol köpte jag en bärbar dator. Nu har jag börjat studera och vill sätta upp mina tre skärmar igen, men så den fungerar med min bärbara. Är det någon som kan rekommendera någon sådan station?

Mvh

Vad har du för dator och skärmar? så vi vet vad för utgångar och ingångar du behöver på dockningsstationerna som vi behöver kolla efter!

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Vad har du för dator och skärmar? så vi vet vad för utgångar och ingångar du behöver på dockningsstationerna som vi behöver kolla efter!

DVI, HDMI och DisplayPort

Permalänk
Medlem
Skrivet av linndeen:

DVI, HDMI och DisplayPort

Nja, det hjälper inte så mycket

Ingångar på varje skärm separat
Utgångar på datorn

Eller modellnamn på samtliga

Anledningen till att det behövs är helt enkelt för att inte alla bärbara har så många utgångar, och saker som DVI-DL eller VGA är särskilt vanligt idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nja, det hjälper inte så mycket

Ingångar på varje skärm separat
Utgångar på datorn

Eller modellnamn på samtliga

Anledningen till att det behövs är helt enkelt för att inte alla bärbara har så många utgångar, och saker som DVI-DL eller VGA är särskilt vanligt idag

Gamla BenQ skärmar med hdmi, DVI och d-sub.
Datorn är ifrån fjol med 1x hdmi, 1x usb-c och tre usb-a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linndeen:

Gamla BenQ skärmar med hdmi, DVI och d-sub.
Datorn är ifrån fjol med 1x hdmi, 1x usb-c och tre usb-a.

Kolla på denna den har 3st hdmi och usb-c till datorn
Check this out! https://a.co/d/2hBnwNw

Utan mer konkret kravbild på tex upplösning så blir det enklare för dig att Google själv.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av linndeen:

Gamla BenQ skärmar med hdmi, DVI och d-sub.
Datorn är ifrån fjol med 1x hdmi, 1x usb-c och tre usb-a.

Är skärmarna lika (alla har dessa ingångar) så bör det gå fint. Finns passiva adaptrar mellan HDMI och DVI, så det bör också gå (så länge det räcker med single link)

Vi behöver mycket mer information om du vill ha mer hjälp

Permalänk
Medlem

Börja med exakt modell på din dator. Laddar du t.ex via usb c samtidigt som den porten används till dockan? Många variabler. Men förbered dig på att dockan kostar minst 3000. Minst.

Men exakt datormodell är en bra början

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Börja med exakt modell på din dator. Laddar du t.ex via usb c samtidigt som den porten används till dockan? Många variabler. Men förbered dig på att dockan kostar minst 3000. Minst.

Men exakt datormodell är en bra början

Asus ROG Strix g17. Behöver ju egentligen bara något som kan ge mig möjligheten till tre skärmar. Sen gör det ju inget att man kan koppla in tangentbord, mus och headset i dockan heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Kolla på denna den har 3st hdmi och usb-c till datorn
Check this out! https://a.co/d/2hBnwNw

Utan mer konkret kravbild på tex upplösning så blir det enklare för dig att Google själv.

https://www.amazon.com/Docking-Multiple-Monitors-Ethernet-Sta...

Vad tror du om denna?

Permalänk
Medlem

den har bara två hdmi ... du ville ha tre (?)

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av linndeen:

Asus ROG Strix g17. Behöver ju egentligen bara något som kan ge mig möjligheten till tre skärmar. Sen gör det ju inget att man kan koppla in tangentbord, mus och headset i dockan heller.

Det finns hundratals olika modeller och konfigurationer av strix g17… intel/amd/nvidia? 9000-40000kr rymmer en del variation

För att undvika frustration är det lättare om du länkar exakta produkter

Den dockan du länkar kan användas om t.ex den tredje skärmen kan sättas direkt i datorns hdmi-port (om den har en sån, och alla skärmar kan köra HDMI), eller att du kan använda dockans DP-port

Ena HDMI-porten på dockan kan bara köras i 4K@30Hz, det kan således begränsa beroende på skärm och krav

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det finns hundratals olika modeller och konfigurationer av strix g17… intel/amd/nvidia? 9000-40000kr rymmer en del variation

För att undvika frustration är det lättare om du länkar exakta produkter

Den dockan du länkar kan användas om t.ex den tredje skärmen kan sättas direkt i datorns hdmi-port (om den har en sån, och alla skärmar kan köra HDMI), eller att du kan använda dockans DP-port

Ena HDMI-porten på dockan kan bara köras i 4K@30Hz, det kan således begränsa beroende på skärm och krav

Den finns ingen i exakt länk vad jag hittat. Har sagt alla portar som finns på den så det borde la räcka tycker jag. Jag har både hdmi och DP-kablar och bryr mig inte om prestandan så då jag enbart ska studera med den. Tror du det skulle fungera bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

den har bara två hdmi ... du ville ha tre (?)

Vill kunna koppla in tre skärmar, hur dessa kopplas in skiter jag fullständigt i.

Permalänk
Bildexpert 📺

Alla andra är inne på det som krävs: TS måste berätta exakt vilka produkter han försöker få eller hoppas på att fungera. För det finns säkert hundratals kombinationer av möjliga svar.

En docka som kan ge tre bildskärmskontakter ut är nog ett mindre bekymmer. Sedan ska datorn kunna driva tre extra skärmar separat också, vilket inte verkar helt självklart med en del bärbara. Brukar bli att man får speglad bild på två skärmar eller liknande.

På det kommer vilka skärmar man tänkt köra och hur man tänkt köra dem. Att få tre skärmar som kör 1920x1080/60 Hz torde gå, *ifall* den bärbara klarar det. Någon önska om att kombinera 1440p, 4K och högre frekvenser brukar inte fungera eftersom man rätt snabbt slår i taket för vad som kan skickas över en enda DP alt Mode. Om det nu ens finns DP Alt Mode på TS laptop.

På det kruxet med vad de existerande skärmarna kan och vill köra.

Annars på den här typen av frågor är svaret påfallande ofta ett nej. Tre skärmar och laptop hör till undantagen med de fall där man från början valde en välutrustad laptop, till exempel med Thunderbolt och liknande. En random jag-vet-inte-riktigt-vad-jag-har-för-laptop och det brukar dessvärre vara för enkel hårdvara.

Då får man nöja sig med en eller två extra skärmar beroende på vad man vill uppnå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Alla andra är inne på det som krävs: TS måste berätta exakt vilka produkter han försöker få eller hoppas på att fungera. För det finns säkert hundratals kombinationer av möjliga svar.

En docka som kan ge tre bildskärmskontakter ut är nog ett mindre bekymmer. Sedan ska datorn kunna driva tre extra skärmar separat också, vilket inte verkar helt självklart med en del bärbara. Brukar bli att man får speglad bild på två skärmar eller liknande.

På det kommer vilka skärmar man tänkt köra och hur man tänkt köra dem. Att få tre skärmar som kör 1920x1080/60 Hz torde gå, *ifall* den bärbara klarar det. Någon önska om att kombinera 1440p, 4K och högre frekvenser brukar inte fungera eftersom man rätt snabbt slår i taket för vad som kan skickas över en enda DP alt Mode. Om det nu ens finns DP Alt Mode på TS laptop.

På det kruxet med vad de existerande skärmarna kan och vill köra.

Annars på den här typen av frågor är svaret påfallande ofta ett nej. Tre skärmar och laptop hör till undantagen med de fall där man från början valde en välutrustad laptop, till exempel med Thunderbolt och liknande. En random jag-vet-inte-riktigt-vad-jag-har-för-laptop och det brukar dessvärre vara för enkel hårdvara.

Då får man nöja sig med en eller två extra skärmar beroende på vad man vill uppnå.

Trodde inte vi behövde uppfinna hjulet för denna tråd.
Som sagt, 3 usb A och en Usb C. Vill koppla tre skärmar i upplösningen 1920x1080 via hdmi/dvi/dp. Konvertera om det behövs. Finns det inte så finns det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linndeen:

Trodde inte vi behövde uppfinna hjulet för denna tråd.
Som sagt, 3 usb A och en Usb C. Vill koppla tre skärmar i upplösningen 1920x1080 via hdmi/dvi/dp. Konvertera om det behövs. Finns det inte så finns det inte.

Usb-c betyder inte så mycket. Är det thunderbolt? USB4? Eller bara usb?

Är skärmarna identiska? Har alla samma ingångar och upplösning?

1920x1080 ställer lägst krav på signalen så de flesta dockstationer ska gå, men det kan som sagt finnas många begränsningar

Säkraste alternativet är att köra två skärmar via en docka och sista direkt på latopens skärmutgång (beror lite på vilken usb-c port det är om dessa går att använda samtidigt eller ej)

Snälla bara svara vad du har för grejer så är det väldigt enkelt för oss att hjälpa. Denna typ av frågor är en djungel och beror på många små detaljer

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Usb-c betyder inte så mycket. Är det thunderbolt? USB4? Eller bara usb?

Är skärmarna identiska? Har alla samma ingångar och upplösning?

1920x1080 ställer lägst krav på signalen så de flesta dockstationer ska gå, men det kan som sagt finnas många begränsningar

Säkraste alternativet är att köra två skärmar via en docka och sista direkt på latopens skärmutgång (beror lite på vilken usb-c port det är om dessa går att använda samtidigt eller ej)

Snälla bara svara vad du har för grejer så är det väldigt enkelt för oss att hjälpa. Denna typ av frågor är en djungel och beror på många små detaljer

https://www.webhallen.com/se/product/99282-BenQ-24-TFT-G2420H...
https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/gaming-lap...

Permalänk
Medlem

Så VGA/D-SUB + HDMI + DVI SL, inte DP som du skrev senast

Datorn är en G15 inte G17 enligt den länken

Datorn har inte DP-utgång, bara HDMI, och vad jag kan se är USB-C-porten ’bara’ 10Gbit USB, inte thunderbolt. Men den ska stödja DP-alt-mode, då troligen ’bara’ 1.4, men det är nog tillräckligt för två skärmar i 1920x1080

Enklaste är en docka för två skärmar och en separat på datorns HDMI-port

Permalänk
Medlem

Finns USB-C-adaptrar med stöd för 3 skärmar och några USB-uttag, frågan är vilken typ av uttag du behöver för skärmarna. Nog för att det finns aktiva adaptrar för DP till DVI/HDMI du kan sätta in din adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns USB-C-adaptrar med stöd för 3 skärmar och några USB-uttag, frågan är vilken typ av uttag du behöver för skärmarna. Nog för att det finns aktiva adaptrar för DP till DVI/HDMI du kan sätta in din adapter.

Skulle du kunna länka någon sådan, finner inte riktigt vad jag söker i mina sökningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så VGA/D-SUB + HDMI + DVI SL, inte DP som du skrev senast

Datorn är en G15 inte G17 enligt den länken

Datorn har inte DP-utgång, bara HDMI, och vad jag kan se är USB-C-porten ’bara’ 10Gbit USB, inte thunderbolt. Men den ska stödja DP-alt-mode, då troligen ’bara’ 1.4, men det är nog tillräckligt för två skärmar i 1920x1080

Enklaste är en docka för två skärmar och en separat på datorns HDMI-port

Ja, rätt ska vara rätt, icke sant. Såg nu att jag hade skrivit DP långt upp men även d-sub precis som du nämnde när någon frågade.

Tror du det skulle fungera? Kommer ju iväg lite billigare då om man jämför med dockor för tre st hdmi.

Permalänk
Medlem

dell d6000 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4318541
DisplayLink använder 5Gb (usb), det blir inte spelbart men räcker för arbete. kostar en arm och en fot! Displayport så du får dessutom köpa extra hdmi - DP kablar.
Jag har två skärmar inkopplade i den, 1440p@75hz och 1080p@60hz, och en 1440p@165hz inkopplad i datorns displayport mini, för 3 externa skärmar plus laptop display samtidigt (alienware).

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

dell d6000 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4318541
DisplayLink använder 5Gb (usb), det blir inte spelbart men räcker för arbete. kostar en arm och en fot! Displayport så du får dessutom köpa extra hdmi - DP kablar.
Jag har två skärmar inkopplade i den, 1440p@75hz och 1080p@60hz, och en 1440p@165hz inkopplad i datorns displayport mini, för 3 externa skärmar plus laptop display samtidigt (alienware).

Den har jag sett när jag kikat runt, men tänker att det kanske finns någon billigare variant. Känns ju spontant som en rätt enkel hårdvara att producera men det kanske kostar 3000 för besväret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linndeen:

Den har jag sett när jag kikat runt, men tänker att det kanske finns någon billigare variant. Känns ju spontant som en rätt enkel hårdvara att producera men det kanske kostar 3000 för besväret.

Den finns begagnad med garanti på inrego för mindre än halva nypriset såg jag nu!

https://shop.inrego.se/dockningsstationer/dell-universal-dock...

Ett besvär jag har med den är att datorer som drar mycket ström (säkert din maskin med 3070) klagar om dockan är inkopplad vid boot, min dator kollar nog först strömförsörjning via usb c och varnar för lägre hastighet pga detta. Koppla i usb-c efter start (med vanliga strömförsörjningen inkopplad) så löser det sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av linndeen:

Skulle du kunna länka någon sådan, finner inte riktigt vad jag söker i mina sökningar.

Tänkte inte på DisplayLink utan DP Alt-mode.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4482172
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5249020
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5154801
https://cdon.se/hemelektronik/club3d-csv-1568-dockningsstatio...

Etc. Tänk bara på att det behövs MST-stöd.

Vad behöver du? 3 HDMI och laddning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tre skärmar till hans dator
Den ska ha DP-altmode
Alla tre måste nog inte vara via dockan
HDMI går bra på alla skärmar
Bara 1080p, så inga krav på HDMI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hdmi, dvi, dsub. Vad som som får tre skärmar in i en docka och helst att den ansluts med en kabel till min bärbara. Behöver inte ladda via dockan.
MST stöd? Finns det datorer som inte stödjer anslutning för fler skärmar idag?

Permalänk
Medlem

Jag använder en sådan här och är nöjd med den. Kör tre skärmar i 1440 x 2560 med den.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/dell_universal_dock_d...