Win10 vägrar Sleep-mode pga USB

Permalänk
Medlem

Win10 vägrar Sleep-mode pga USB

Mitt problem är att Windows vaknar ur Sleep mode efter 1-2 sekunder så länge jag har USB-anslutningen från min UPS inkopplad.
Jag har isolerat problemet till detta eftersom det enbart uppkommer när UPS:en är ansluten med USB.

Hade det varit t.ex. ett tangentbord så hade jag kunnat gå in via Device Manager och stängt av "Allow this device to wake the computer" men UPS:en har ingen "Power Management"-flik:

Jag har även följt den här guiden och stängt av "Allow wake timers":
https://www.hellotech.com/blog/why-does-my-computer-keep-waki...

Är det någon som har något tips på vad jag kan testa?

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan finnas inställningar för "wake on usb" i bios.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan finnas inställningar för "wake on usb" i bios.

Bra tips, gick in och kollade men det fanns bara "Boot on ...", inget wake.
Slog ändå av allt där och provade att ändra lite inställningar för USB i allmänhet, men det hjälpte inte.

Fler förslag?

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet, är det en Lenovo? Har haft många småproblem på jobbet med nya Lenovo's och olika ströminställningar som låter snarlikt det du beskriver som jag brukar kunna lösa - men där lösningen också inte känns uppenbar.

Permalänk
Medlem

Kolla i BIOS/UEFI om du kan stänga av power from USB eller liknande!
Du skrev att du slog av allt men kan du berätta vilket moderkort du har och vilken version av BIOS/UEFI du har så kanske jag eller någon annan kan hitta en lösning på ditt problem. En sista utväg är ju att använda en tredjeparts programvara typ PowerChute som säkert kostar mer än vad du sparar.

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Longbow:

Av ren nyfikenhet, är det en Lenovo? Har haft många småproblem på jobbet med nya Lenovo's och olika ströminställningar som låter snarlikt det du beskriver som jag brukar kunna lösa - men där lösningen också inte känns uppenbar.

Stationär med ett klassiskt ASRock Fatal1ty X99M Killer, så borde inte vara relaterat till Lenovo.

Skrivet av johnny:

Kolla i BIOS/UEFI om du kan stänga av power from USB eller liknande!
Du skrev att du slog av allt men kan du berätta vilket moderkort du har och vilken version av BIOS/UEFI du har så kanske jag eller någon annan kan hitta en lösning på ditt problem. En sista utväg är ju att använda en tredjeparts programvara typ PowerChute som säkert kostar mer än vad du sparar.

Ska se om jag kan hitta vilken version som ligger inne, kan inte starta om just nu.

UPS är en liten Eaton 5E 850i USB.