Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Det stora omvälvande som jag ser är alla grundläggande uppgifter som kommer vara mycket enklare att automatisera. När det blir vanligare att saker som självkörande bilar och transporter så kommer det bli en helt annan nivå. Hela brancher ska ställas om i grunden

Sen såklart motstånd från teknikfientliga och konspirationsteoretiker kommer öka markant

Vi får se. Det har i alla fall lyft diskussioner om universell inkomst och kortare arbetsveckor

Permalänk
Medlem

AI är ett verktyg, så länge den som använder verktyget är smartare än sitt verktyg kommer det gå bra.
När människor underkastar sig en AI, då är det dock fara å färde.
Tänk hundägare där hunden är alfa, det går sällan väl.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Det har i alla fall lyft diskussioner om universell inkomst och kortare arbetsveckor

Det vore grymt trevligt, men hittills har kulturen resulterat i ökad produktion snarare än minskad arbetsmängd. 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

ChatGPT är väl knappast en AI utan en generativ språkmodell som bygger på ett träningssätt och ett gäng smarta regler. Det ger såklart glimtar över hur distruptiv riktig AI kan vara.

Rent allmänt ser jag ChatGPT som en form av verktyg, framförallt för informationsutbyte. Lite på samma sätt som Internet har möjliggjort en enorm stor del informationsutbyte på kort tid eller elektricitet har gjort att arbete går att utföra på annan plats än energi finns.

AI? Knappast.

ChatGPT är definitivt en AI, men däremot inte en AGI vilket kanske är vad du egentligen tänkte på.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DasIch:

Klart det är en AI. Den simulerar visst intelligent beteende.

Skrivet av Lussarn:

AI är ett väldigt generellt begrepp som innefattar allt från enklare pathfinding i spel till maskinlärning och tusen saker däremellan. AI betyder inte att en maskin måste tänka som en människa, utan att man gör algoritmer som utför saker som normalt sett utförs av en människa.

Läste denna definitionen hos IBM som jag tycker är vettig, väldigt öppen och bred

"Artificial intelligence leverages computers and machines to mimic the problem-solving and decision-making capabilities of the human mind"

Tycker vi börjar landa i Semantik nu.
Jag är av åsikten att det inte är AI mer än vad ett självkörande fordon har AI. Att ett simulerat beteende är inte samma sak som intelligens.
Det är en tränad modell, i praktiken inte skild mot en väldigt avancerad regulator.
Input in, output ut, feedback, tweak. Sedan hur folk uppfattar det som magi eller inte är en annan femma.

Jag tycker vi kan lyfta Clark's tredje lag:
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Bara för att man inte förstår tekniken eller uppfattar tekniken som "AI" så ska man inte ge den betydelsen till tekniken. Det skapar förvirring, rädsla och oförståelse. Lite som hela trådstarten började i.

Skrivet av perost:

ChatGPT är definitivt en AI, men däremot inte en AGI vilket kanske är vad du egentligen tänkte på.

Jag har aldrig stött på AGI tidigare, däremot både AI och EI.
Personligen tycker jag inte man ska lyfta något till höjden med ord från något annat än det egentligen är.

Exempel:
Professionell golvkosmetolog - Lokalvårdare

AI = AI
Matematisk modell = Matematisk modell

Sedan får man jättegärna ha en annan åsikt än mig och det är okej!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Kanke kanske inte.

Skrivet av Fenrisulvfan:

AI är ett verktyg, så länge den som använder verktyget är smartare än sitt verktyg kommer det gå bra.
När människor underkastar sig en AI, då är det dock fara å färde.
Tänk hundägare där hunden är alfa, det går sällan väl.

Jag håller inte med människor är generellt kassa på att fatta bra beslut för människor. Se världs ledarna. Jag tror att en maskin hade kunnat fatta bättre beslut om målet skulle vara att vi skall bli lyckligare som ras, Ai + Communism?. Högst filosofiska frågor.

Jag tycker att Anders Hansen har bra tankar omd etta.
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/anders-hansen-om-framtiden...

Linne Universitet har en rad filmer som jag har kollat igenom de är intressanta.
https://www.youtube.com/@cslnu

Att det var 8 år sedan jag såg denna filmen sist är galet.
https://www.youtube.com/watch?v=7Pq-S557XQU&ab_channel=CGPGre...

Mvh/Josef

Permalänk
Skrivet av medbor:

När det blir vanligare att saker som självkörande bilar och transporter så kommer det bli en helt annan nivå.

Där tror jag ärligt talat vi behöver vänta på något som mer liknar äkta AI. Så ofta jag inte är överens med Google om var hitboxen börjar för brandposten eller cykeln eller barnet vill jag definitivt inte se dem så för något autonomt i trafiken…

Permalänk

Intressant blev intressantare

Intressant blev ännu mer intressant:

The World Will Change NEXT WEEK...

GPT-4 which is 500 Times More powerful than the current #ChatGPT will be Released next week.

The current version of ChatGPT is built on GPT 3.5 with 175 Billion Machine Learning Parameters.

But GPT-4 has 100 TRILLION ML PARAMETERS.

GPT-4 will be able to process multiple types of data including Videos, Images, Sounds, Numbers etc.

By next week, you will be able to use Artificial Intelligence to write a movie script, use AI to generate Actors for the movie, produce the movie and take it public without hiring Real Life actors.

By Next week, you will be able to write a fully illustrated 200 page book from scratch to finish in One day.

The world will change next week....

This is early stage SINGULARITY ....

Humanity has stepped at the doors of the Singularity...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojomondag:

Intressant blev ännu mer intressant:

<Uppladdad bildlänk>
The World Will Change NEXT WEEK...

GPT-4 which is 500 Times More powerful than the current #ChatGPT will be Released next week.

The current version of ChatGPT is built on GPT 3.5 with 175 Billion Machine Learning Parameters.

But GPT-4 has 100 TRILLION ML PARAMETERS.

GPT-4 will be able to process multiple types of data including Videos, Images, Sounds, Numbers etc.

By next week, you will be able to use Artificial Intelligence to write a movie script, use AI to generate Actors for the movie, produce the movie and take it public without hiring Real Life actors.

By Next week, you will be able to write a fully illustrated 200 page book from scratch to finish in One day.

The world will change next week....

This is early stage SINGULARITY ....

Humanity has stepped at the doors of the Singularity...

Eller som OpenAI:s CEO själv kallar det: complete bullshit.

Permalänk
Medlem

Det här blir som Skynet / Matrix till slut. Men utvecklingen går mot det. Problemet kan leda till att mänskligheten kommer minska radikalt. Man pallar inte att inleda relationer med riktiga människor, man köper en robot enligt specade parametrar, som kan lära sig nya skills liksom. Vem orkar med en riktigt människa som är sur och sexvägrar i längden? =P Så vår förmåga att lösa konflikter kommer att minska. Mer egocentrerat.

Permalänk
Avstängd

Att AI blir "självtänkare" och kommer ödelägga hela mänskligheten. Det finns inga som helst argument mot detta. Det kommer ske oavsett.

Permalänk
Medlem

Wall-E helt enkelt.

Och det kanske är det som Jehovas har förutspått hela tiden
6000 pers får plats på det kommande rymdskeppet "Himlen" när jorden blivit obeboelig.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Finns två möjligheter här:

1) Anten så gläder du dig över att ha bli född in i den nästa stora revolutionen som kan ändra din och andras vardag för evigt, och utnyttjar situationen till att snabb lära dig nåt du alltid velat lära - blixtsnabbt och på det sätt du vill lära det (den anpassar sig dig)

2) Eller så sitter du och söver medan andra blir störtandes rika, eller beklagar din nöd över hur hemsk A.i. är (och får säkert rätt, men inte just nu).

Sanningen är den att du kan välja att nyttja möjligheten denna ger dig, för du kommer inte få tillgång till den ocensurerade versionen länge, och tänk på att det finns nu 100K's tals av folk som redan är igång med att utnyttja den, många nya bolag och miljonärer kommer att födas detta året.

Men den kommer snart till att dömas för kraftfull för den gemene män, eller så höjs kraven såpass mycket på absolut allt (då alla använder denna teknik) att klyfterna mellan obildade och dom med kunskap blir så stora att vi går in i en ny fattigdom som världen inte före har sett.

Klart som fan att militären världen över är redan igång med att utnyttja den, och politiker som knappas vet hur internetet fungerar (ni vet ju själv hur handikappade politiker är mht. datorer och digital kommunikation), så nya lagar (riktigt dumma ogenomtänkte lagar) kommer att bli nya lagar som kommer att gynna dom som var smarta och redan har makt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det här blir som Skynet / Matrix till slut. Men utvecklingen går mot det. Problemet kan leda till att mänskligheten kommer minska radikalt. Man pallar inte att inleda relationer med riktiga människor, man köper en robot enligt specade parametrar, som kan lära sig nya skills liksom. Vem orkar med en riktigt människa som är sur och sexvägrar i längden? =P Så vår förmåga att lösa konflikter kommer att minska. Mer egocentrerat.

Tycker det här låter mer som en lösning än ett problem tbh.

En intressant fråga blir den mänskliga drivkraften. I princip allt vi gör handlar om överlevnad eller vårt belöningssystem, om teknik kan både se till vår egna överlevnad och dessutom belöna oss tillräckligt för att vi ska få upplevelsen av ett fullkomligt och komplett liv, vad är då problemet? Är det mindre "äkta"? Spelar det någon roll?

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Tycker det här låter mer som en lösning än ett problem tbh.

En intressant fråga blir den mänskliga drivkraften. I princip allt vi gör handlar om överlevnad eller vårt belöningssystem, om teknik kan både se till vår egna överlevnad och dessutom belöna oss tillräckligt för att vi ska få upplevelsen av ett fullkomligt och komplett liv, vad är då problemet? Är det mindre "äkta"? Spelar det någon roll?

Problemet är ju att du ser det som en lösning. Förmodligen kommer de flesta göra det, men hur coolt vore det inte att ladda upp sitt "medvetande" på webben och göra slut med sitt biologiska/fysiska begränsningar. Det här är pandoras box på glänt. Redan idag ser man födelsetalen falla.

Permalänk
Medlem

Allt jag kan tänka på nu är vad som händer de resterande 0.009% gångerna?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Tycker det kan vara lite löjligt när folk säger att ChatGPT inte är AI.

ELIZA från 60-talet är AI. Det var i princip bara ett system som återgav användarens mening med lite omvänd syftning.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/ELIZA

Ett gäng nästlade if-satser brukade vara branch ledande artificiell intelligens i årtionden.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/GOFAI

Definitionen av AI är extremt låg, och ChatGPT är defintivt AI.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Ogillar redan justerade svar och förbjudna frågeställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Ogillar redan justerade svar och förbjudna frågeställningar.

Där träff du spiken på huvudet. Det börjar bli riktig löjligt med censuren redan!

Permalänk

Intressant med AI. Men finns verkligen AI ännu i strikt mening? Artificiell Intelligens kanske är ett ganska luddigt begrepp, men jag skulle vilja höra mer om vad som specifikt menas med AI. Kanske bäst att bara kalla det Avancerad sökmotor/Maskin Inlärning än så länge, eller kanske pre-AI. Att efterapa t.ex. människors intelligens är en sak, men att kognitivt verkligen förstå saker och ting, beroende på sammanhang, samt att kunna kontemplera kring dessa är en annan sak, eller?

Permalänk
Medlem

https://www.javatpoint.com/types-of-artificial-intelligence

Det är ett väldigt brett begrepp om man bara säger AI.
Dom flesta verkar hålla med om att när det väl slår om från Narrow till General så går det väldigt fort.
Jag vet inte hur "smart" det är just nu dock, precis som du säger är det väl bara en väldigt välgjord språkmodell.

Permalänk

Jag såg denna tråden först nu

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1684102-kodare-hur-anv...

Jag är programmerings lärare men började som 3d grafiker. Tror det är därför jag blivit så uppjagad över ai då det är så tydligt, Glasklart hur hårt dessa branscher är blir påverkade och det händer Nu.

Mvh/Josef

Permalänk
Medlem

Har haft med AI att göra i kundchatter och spel. Är verkligen inte imponerad. Människor hittar alltid kryphål för att hitta genvägar då det gäller AI. Det första jag tänker när jag ser en AI chatt är "hur fan når jag en riktigt människa i kundtjänsten". Tror att det blir som i fabriksgolvet, tråkiga upprepande kontorsarbete kommer att dumpas till AI, tror dock inte att den klarar av mer komplexa jobb tex., inte än i alla fall.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Skrivet av JoOngle:

Finns två möjligheter här:

1) Anten så gläder du dig över att ha bli född in i den nästa stora revolutionen som kan ändra din och andras vardag för evigt, och utnyttjar situationen till att snabb lära dig nåt du alltid velat lära - blixtsnabbt och på det sätt du vill lära det (den anpassar sig dig)

2) Eller så sitter du och söver medan andra blir störtandes rika, eller beklagar din nöd över hur hemsk A.i. är (och får säkert rätt, men inte just nu).

Sanningen är den att du kan välja att nyttja möjligheten denna ger dig, för du kommer inte få tillgång till den ocensurerade versionen länge, och tänk på att det finns nu 100K's tals av folk som redan är igång med att utnyttja den, många nya bolag och miljonärer kommer att födas detta året.

Men den kommer snart till att dömas för kraftfull för den gemene män, eller så höjs kraven såpass mycket på absolut allt (då alla använder denna teknik) att klyfterna mellan obildade och dom med kunskap blir så stora att vi går in i en ny fattigdom som världen inte före har sett.

Klart som fan att militären världen över är redan igång med att utnyttja den, och politiker som knappas vet hur internetet fungerar (ni vet ju själv hur handikappade politiker är mht. datorer och digital kommunikation), så nya lagar (riktigt dumma ogenomtänkte lagar) kommer att bli nya lagar som kommer att gynna dom som var smarta och redan har makt.

Bra svar håller med om mycket här!

Permalänk
Skrivet av JoOngle:

<Uppladdad bildlänk>

Där träff du spiken på huvudet. Det börjar bli riktig löjligt med censuren redan!

JAg fick med denna igår när jag skrev ett mail till chefen, var inget fusk eller plagiat jag ville helt henkelt att mailet skulle bli mer profressionelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Just ordet simulerar ovan skulle jag säga är vad som skiljer vad som till vardags kallas AI från vad som vore verklig artificiell intelligens. Det finns inget intelligent med det än, och jag tror ärligt talat inte de implementationer man valt idag kan bli intelligenta.
Det är en milsvid skillnad mellan intelligens och ett uppslagsverk med bra if-satser.

AI betyder inte riktig intelligens. Det framgår liksom av namnet, artificiell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

<Uppladdad bildlänk>

Där träff du spiken på huvudet. Det börjar bli riktig löjligt med censuren redan!

Jag tror det kommer bli en kamp med världens alla Karens, SJW;s och wokeister, mot utvecklingen av AI.

Häromdagen bad jag ChatGPT skriva en "arg lapp på gammelsvenska". Av det jag hann läsa fanns absolut ingenting som ens var lite kontroversiellt. Tydligen blir det för mycket med lite negativa ord.

Permalänk
Medlem

Synd att detta inte fanns på tiden man gick i skolan, hade varit skönt att slippa skriva uppsatts...

Sen till mindre skämtsamt så hade det hjälpt mig betydligt att lära mig programmering i skolan och bl.a. hjälpa mig förstå bättre vissa fysik uppgifter bl.a. då man kunde be AI:n om hjälp med förklaring/exempel osv, lite som att fråga läraren men nu kan man i helt sin egen takt där hemma i lugn och ro få hjälp. Speciellt till undervisning hade jag personligen tyckt det varit fett med en sån "assistent" i fickan.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag tror det kommer bli en kamp med världens alla Karens, SJW;s och wokeister, mot utvecklingen av AI.

Det kommer att bli extremt intressant i.om. att ChatGTP v4 (bing versionen?) släpps den 19 mars (har jag hört en fågel sjunga).

Då ska den visserligen bli kapabel att göra bilder även animationer och videos på förfrågan, jag gissar på att det kommer skapa rena rama världen över och vi programmerarna kommer att få jobba 24/7 att hitta vägar att censurera.

Permalänk

Intressant video

Denna videon flikar in en del på det några försökte besvara innan.