Kodare, hur använder du chatGPT?
Tjo! Jag har nyligen börjat använda chatGPT i mina studier som blivande Webbutvecklare. Jag är däremot extremt försiktig med att ställa för stora frågor som skulle ge ett svar utan något behov till eget tänkande (för mycket färdig kod).
Exempelvis provar jag någonting när jag kodar och sedan frågar jag chatGPT exempelvis varför en lösning inte fungerar. Då kan jag få svar på vad som skulle kunna fungera och då frågar jag sedan varför det fungerar istället.
Exempelvis ville jag kunna visa ett eget felmeddelande när en SQL-databas ej kunde anslutas. Jag använde mig av connect_errno men jag fick inte mitt eget felmeddelande att synas. Så efter fram och tillbaka med chatGPT så fick jag lära mig att det är mysqli_sql_exception som kan göra så att jag kan visa eget felmeddelande om felet uppstår under själva anslutningsskedet (när objektet instansieras om jag minns rätt).
Mer komplex kod än så länge har gett blandade resultat. Exempelvis har jag kodat en funktion som tar två argument där andra argument är ...spread-operatorn inom php. Den kan sedan sy ihop en INSERT SQL-query sträng och skilja på om datatyp är numerisk eller sträng (så slipper jag två separata funktioner för det).
En sak jag hade problem med var att få in mysql_real_escape_string på rätt plats i funktionens flöde så jag frågade chatGPT och fick svar på det. Provkörde det i databas och det fungerade (kan mata in ' vilket blir \' men lagras som ').
När jag däremot bad chatGPT att göra en möjlig förbättring av min funktion så ledde det istället till att placeholder-kod (?,?,?) dök upp där det egentligen skulle vara variablerna från ...spread-operatorn. Så jag behöll min egen kod. Och jag är noga med att bara använda kod som jag faktiskt förstår och kan kommentera varenda kodrad om så skulle behövas.
Tanken är att jag ska lära mig, inte få det serverat på silverfat. En dag kanske chatGPT också stängs ned så bäst att nyttja det på ett sätt som ger bäst långsiktig avkastning tänker jag. Skulle jag sammanfatta mitt eget inlägg så använder jag chatGPT lite som en snällare variant av stackOverflow!
Hur använder du chatGPT inom din programmering eller ditt kodande, vare sig det är på jobbet och/eller fritiden?
Mvh,
WKL.