Permalänk
Medlem

Rengöra sweclockers musmatta.

Tjo. Köpte för ca ett år sedan Sweclockers egna musmatta som täcker hela mitt skrivbord. Tycker dock den börjar bli lite sunkig då de mörka partierna är mer gråaktiga. Så undrar om det är ok att lägga den i tvättmaskinen eller bör man vara mer försiktig och handtvätta den i typ duschen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tvättmaskin är nog tveksamt. Jag brukar köra försiktigt med en väldig mjuk borste, mild handtvål och ljummet vatten i botten av en balja. Sen skölja av och låta lufttorka bara.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Som fragande sa bör man vara försiktig med musmattor för både ytskikt och gummi är känsliga för starka lösningsmedel, för mycket friktion och för höga temperaturer. Vrid inte ur den som den vore en trasa.
Jag tvättar av dem i duschen med ljummet vatten och använder diskmedel för att lösa upp smutsen, tvål kan ha återfettande ämnen i sig och det känns onödigt att ta det, men jag har använt det förr utan några problem .

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Jag har kört med samma Steelseries QCK XXL i 4 eller 5 år och den brukar jag köra i tvättmaskinen minst en gång per år och då blir den som ny. Brukar bara hänga den på tork efteråt och mattan har inte släppt nånting från gummit någonstans.

Så nog går det att köra i tvättmaskinen med vissa mattor iaf. Gjorde lika med mina tidigare mattor också men dessa va också steelseries så mer eller mindre samma material.

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tgb: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Medlem

Jag har följt denna videoguide och rengjort 4-5 stycken olika musmattor och det fungerade riktigt bra!

https://youtu.be/yY2uf4h01rs

Visa signatur

• Gigabyte 3070 Gaming OC
• Ryzen 5 5600X
• 4x8GB HyperX Fury RGB DDR4 3200
• ASUS ROG Strix B550-F GAMING

Permalänk

Jag handtvättar med tvättmedel i vasken. Borstar/gnuggar de fulaste fläckarna med en mjuk diskborste. Låter den ligga å götta sig i det handvarma vattnet typ 20 min. Borstar en vända till. Sköljer ur och torkar lätt med handduk, sedan får den hänga å torka på en radiator som inte är för varm. Blir superfin,

Permalänk
Medlem

Låter nog tvättmaskinen vara då. Får bli kommande helgs nöje att rengöra för nu är den väldigt ful. Blir ju att man äter vid datorn ibland och har väl kommit både det ena och andra i matväg på mattan. Tänk om man kunde göra rent tangentbordet lika lätt

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Perrablerra:

Låter nog tvättmaskinen vara då. Får bli kommande helgs nöje att rengöra för nu är den väldigt ful. Blir ju att man äter vid datorn ibland och har väl kommit både det ena och andra i matväg på mattan. Tänk om man kunde göra rent tangentbordet lika lätt

Skulle säga att det är lika lätt att göra rent tangentbordet, men tar lite längre tid att göra rent, dock så är torktiden mycket kortare så. 🤷

Permalänk
Medlem

Tror nog handtvätt är det bästa alternativet som sagts men kan tillägga att jag har faktiskt tvättat min gamla Razer Mantis Speed som jag använde hela 15 år typ 3 ggr i tvättmaskin (utan sköljemedel förstås) men när jag satte här efter 15 år så lossnade tyget från bottnet i ett hörn så gick ej att använda mera sen men jag tänkte låt gå ifall det går sönder, har gjort sitt redan. Men min nya XL matta kommer nog endast handtvättas i framtiden.

Skulle samtidigt vara intresserad ifall någon skulle ha kommit på någon bra lösning för "svettiga händer". Vintern funkar någorlunda men sommaren brukar bli ett problem. Förra sommaren körde jag USB fläkt specifikt för mushanden och hjälpte väl lite men om nån har någon annan lösning så låt komma. Har funderat om man borde testa "gaming gloves" och låta handsken suga i sig fukten istället, går ju lätt att tvätta sen med jämna mellanrum. Tänkte speciellt där handflatan rör musmattan kanske skulle hållas lite längre ren. Går titt som tätt och tvättar händerna idagsläget, även vintertid för att undvika att musmattan skulle bli oren men är lite jobbigt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Jag har kört alla musmattor i tvättmaskin även sweclockers, funkar utan problem.

40 grader tvättmedel UTAN sköljmedel

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Beror nog lite på kvalit'en men har många kompisar som kör QcK och de köra nästan alla sina i diskmaskinen och det fungerar utmärkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Beror nog lite på kvalit'en men har många kompisar som kör QcK och de köra nästan alla sina i diskmaskinen och det fungerar utmärkt

Diskmaskinen? En musmatta bör nog ej dränkas med kemikalier, som kan bli kvar där i och med att diskmaskinen ej har något noggrant sköljprogram efter tvätt.

Jag har då kört med QcK-mattor i tvättmaskinen och handtvättsprogrammet. Tänk på att gnuggande med borstar, tvättsvampar med mera - lär nöta på textilen, vilket troligtvis ändrar på musmattans glid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Diskmaskinen? En musmatta bör nog ej dränkas med kemikalier, som kan bli kvar där i och med att diskmaskinen ej har något noggrant sköljprogram efter tvätt.

Jag har då kört med QcK-mattor i tvättmaskinen och handtvättsprogrammet. Tänk på att gnuggande med borstar, tvättsvampar med mera - lär nöta på textilen, vilket troligtvis ändrar på musmattans glid.

Skrev jag diskmaskinen? Menade tvättmaskinen Så går det när man är disträ...

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag har kört min SweC-matta i tvättmaskinen utan problem! Stoppade den i en tvättpåse iom att den är gummerad och körde på 40 grader med andra liknande färger. Inte märkt något slitage på trycket, men den blev ren och fin

Är den riktigt skitig kan du säkert prova lägga den i blöt en stund först i varmt vatten och några droppar disk- eller tvättmedel, för att lösa upp det värsta innan den åker in i maskinen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av [SmR]BMF:

Skrev jag diskmaskinen? Menade tvättmaskinen Så går det när man är disträ...

Keycaps är dock kanon att köra i diskmaskin! 😁

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hur mycket en musmatta tål och hur försiktig man bör bara beror på musmattan och kanske på hur höga krav man själv har på mattan. Har mattan ett ytskikt som en del har är det inte bra att köra den i maskin eller ens att böja den för mycket, men Sweclockersmattan är ju iofs inte en sådan. Sen är ju inte bara trycket som betyder något, glidet bör ju inte förändras efter tvätt heller, men det är nog mer viktigt för fps-spelare än för andra.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Keycaps är dock kanon att köra i diskmaskin! 😁

Och hårda mousepads, kan köra hela samlingen på en gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Hur mycket en musmatta tål och hur försiktig man bör bara beror på musmattan och kanske på hur höga krav man själv har på mattan. Har mattan ett ytskikt som en del har är det inte bra att köra den i maskin eller ens att böja den för mycket, men Sweclockersmattan är ju iofs inte en sådan. Sen är ju inte bara trycket som betyder något, glidet bör ju inte förändras efter tvätt heller, men det är nog mer viktigt för fps-spelare än för andra.

Enmigt mina "tvättande" kompisar brukar friktionen sjunka något när skiten försvinner, sedan höjs den långsamt, succesivt, till nästa tvätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Skulle samtidigt vara intresserad ifall någon skulle ha kommit på någon bra lösning för "svettiga händer". Vintern funkar någorlunda men sommaren brukar bli ett problem. Förra sommaren körde jag USB fläkt specifikt för mushanden och hjälpte väl lite men om nån har någon annan lösning så låt komma. Har funderat om man borde testa "gaming gloves" och låta handsken suga i sig fukten istället, går ju lätt att tvätta sen med jämna mellanrum. Tänkte speciellt där handflatan rör musmattan kanske skulle hållas lite längre ren. Går titt som tätt och tvättar händerna idagsläget, även vintertid för att undvika att musmattan skulle bli oren men är lite jobbigt.

Bats Extra Effective Antiperspirant Creme

Visa signatur

• Gigabyte 3070 Gaming OC
• Ryzen 5 5600X
• 4x8GB HyperX Fury RGB DDR4 3200
• ASUS ROG Strix B550-F GAMING

Permalänk
Medlem
Skrivet av jo_nil:

Bats Extra Effective Antiperspirant Creme

Alltid varit lite skeptisk till den lösningen att använda "anti-perspirant" kräm, först att behöva applicera rätt så ofta då jag har läst en del tester där många har konstaterat det håller nog inte i sig så länge som tillverkarna beskriver och sen tänker jag ju eftersom det måste ju förbli kvar en yta av något slag att vart tar det vägen då? En del borde väl isåfall leda till att det blandas litegrann med ytan av musmattan och inte vet jag om det är så bra heller att man smetar in sånt i musmattan på lång sikt, åtminstone konsistensen i hur tygmaterialet känns kan jag tänka mig ändras med tiden.

Men som sagt jag har ju ingen erfarenhet av dessa produkter heller men på pappret känns de inte så intressanta speciellt då det blir lite extra utgifter i längen mot tveksamt resultat men det är nog bara en känsla jag har dock.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Geeks
SweClockers

Lite off-topic kanske, men börjar det inte bli dags att ta fram en ny Swec-musmatta. Vad tycker ni?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Ni som tvättar i tvättmaskin, kör ni med eller utan centrifugering?

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Lite off-topic kanske, men börjar det inte bli dags att ta fram en ny Swec-musmatta. Vad tycker ni?

Fast förra gången blev det sådant tryck på att återuppliva originalet så ni fick göra två versioner! Originalet är svårslaget men visst en version med inbyggd trådlös laddningszon, koppvärmarplatta och RGB belysning hade varit trevligt!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beijing:

Ni som tvättar i tvättmaskin, kör ni med eller utan centrifugering?

Centrifug på låga varv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Lite off-topic kanske, men börjar det inte bli dags att ta fram en ny Swec-musmatta. Vad tycker ni?

Min börjar bli sliten efter diverse lödspill och annat gos. Så det är välkommet!