Permalänk

Byta karriär till IT

Hej vänner!

Jag blev arbetslös efter att ha jobbat tio år på annan plats för cirka två månader sen och har funderat en del på vad jag faktiskt vill jobba med. Tidigare har det varit socialt arbete för enskilda personer men det är inget jag vill fortsätta med. Då slog det mig att man kanske ska ta sig in i IT-branschen. Jag vet dock inte exakt vad, men inga dörrar är stängda. I princip allt är intressant!

Till saken hör dock att jag för tillfället inte har möjlighet att formellt plugga. Dels för jag har en bostadsrätt med skenande inflation och bolåneräntor (och just nu ingen inkomst), och dels för jag har ett annat åtagande som kräver mycket engagemang och ibland resande och lite kostnader.

Så, jag måste jobba. Men under tiden jag väntar på handläggningen från A-kassan och jag söker jobb, så tänkte jag spendera den tiden lite effektivt. Jag har bestämt mig att jag SKA få in foten i IT-branschen, även om det kräver lite krokvägar. Helpdesk verkar vara ett allmänt förslag som första jobb som inte kräver jättemycket.
Jag har senaste 10 dagarna pluggat intensivt för CompTIA A+, men har märkt med tiden att det inte verkar vara nåt som är allmänt känt eller används i Sverige. På den här korta tiden har jag nått en nivå så jag i snitt får runt 90-92% på de practice exams jag köpte av Jason Dion på Udemy för Core 1, den första halvan av certet. Men ju mer jag läst på så verkar det inte värt de c:a 5500kr det kostar att bli certifierad.

Jag har alltid gillat datorer och hållit på med det sen jag var liten. Jag har alltid varit den folk frågat när de behöver hjälp, men det är en helt annan sak att göra det professionellt, såklart. Jag har god allmänkunskap, men inget specifikt så. Jag har sökt Helpdeskjobb, inklusive juniorpositioner, men anses inte vara kvalificerad. Fullt förståerligt. Min plan B är att fixa ett jobb inom kundservice då det, som jag förstår det, är väldigt meriterande för de positionerna. Under tiden jag jobbar där så pluggar jag på egen hand.

Min fråga till er som faktiskt är i branschen eller är lite sakkunniga är helt enkelt vad ni hade gjort, eller råder mig att göra?
Bör jag lägga krutet på att starta core 2 inom CompTIA A+ i några veckor och lära mig allt där så jag har en bra grundkompetens? Bör jag certifiera mig eller bara lägga kompetenserna i CVt och ta resten vid intervju? Bör jag ta nån annan väg? Jag tänker att bara jag får det där första jobbet, så kan jag utöka min kompetens antingen via dem eller på egen hand under tiden. Jag anser mig vara väldigt snabblärd och har högt driv.

Sorry för lång post, och tack på förhand!

Mvh,
Kännermiglitelost, 30 år

Permalänk
Medlem

Kolla/sök jobb du vill ha för att se vad du saknar i kunskapsväg, certifikat i all ära men vad du kan är betydligt viktigare. Attityd, framtoning, social kompetens är andra faktorer som är viktigare än certifikat.

Bra att sälja in sig själv men i Sverige blir arbetsgivare direkt misstänksamma om man verkar skrytsam. Vissa saker man kan är inte så imponerande som man själv tror.

Tycker du skall leta efter en anställning där det ingår lärande, dvs du får lägre ingångslön men kan utvecklas mer.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Kolla/sök jobb du vill ha för att se vad du saknar i kunskapsväg, certifikat i all ära men vad du kan är betydligt viktigare. Attityd, framtoning, social kompetens är andra faktorer som är viktigare än certifikat.

Bra att sälja in sig själv men i Sverige blir arbetsgivare direkt misstänksamma om man verkar skrytsam. Vissa saker man kan är inte så imponerande som man själv tror.

Tycker du skall leta efter en anställning där det ingår lärande, dvs du får lägre ingångslön men kan utvecklas mer.

Tack för svar!

Ja, det är lite så jag tänker också. Jag vet att jag inte kan, men jag är villig att lära mig. Hela grejen med certifikat är mer för att ens få en chans hos en potentiell arbetsgivare. Personligen är jag mer intresserad av kompetensen och kunskapen jag får av att plugga det. Jag kommer att fortsätta söka, men det är svårt när man inte ens kallas till intervju. Lite där skon klämmer för min del. Core 2 handlar mycket om operativsystem och administration så jag tänkte börja med det direkt imorgon och där saknar jag i dagsläget en del.

Permalänk
Sötast

Finns många servicedesks som har väldigt låga till inga krav alls på specifik kompetens. Då ligger hela intervjun på hur du är under intervjun. Skulle säga att lägg lite tid på att träna intervjuteknik och skaffa dig en solid "bas" att använda.

Vad ett arbete i en servicedesk skiljer sig enormt från plats till plats men om du kan sälja in att du har enkelt att prata med kunder, ser till deras upplevelse och nöjdhet samtidigt som du håller ditt eget företagt nöjt genom att ställa upp för kollegor, följa processer etc etc ordbajs så kommer du till slut kunna hitta ett steg in.

Har du väl jobbat ens 13 minuter i en servicedesk så är det senare relativt lätt att flytta sig antingen horizontellt till andra bolag eller vertikalt antingen på samma eller via andra företag (här krävs dock längre erfarenhet)

Jag skulle säga att en servicedesk är en bra start inom IT rent generellt, man kan utnyttja tiden till att lära sig sina egna styrkor och svagheter och vad man faktiskt gillar och vill arbeta med.

Permalänk

Håller med Mordekai. Med tillägget att det finns många certifikat som imponerar, dessa är dock svåra att ta. De är ofta på nivån att man bör ha arbetat med saken i minst 5år och sedan råpluggar på proven.
Certifikat på väldigt grundläggande nivå, kan vara bra för de enklare jobben då de kan ge flera positiva intryck på olika sätt. Jag tycker dock det är för mycket åt lurendrejeri hållet med vissa certifikat/utbildningar.
Som att gå en 4 veckors intensiv kurs i webutveckling för 50 000kr, tjäna sedan 40 000kr/månaden i ingångslön.

Jag påstår att den enkla vägen in på IT är t.ex. 2årig YH. Vill man helt gå utan eftergymnasial utbildning så får man vara duktig. Det finns många helpdeskjobb som tar in nästan vem som helst, vissa av företag har även supporthjälp inom IT.
Vissa går denna väg och får ett bra avlönad jobb inom IT-support, detta utan en utbildning. Men jag påstår ändå att dessa personer är ovanligt duktiga på saker som att prata med kunder etc.

Permalänk
Medlem

Jag påbörjade samma resa som dig för 1,5 - 2 år sen, när jag bestämde mig för att byta karriär till mjukvaruutveckling (från tidigare civ. ing inom maskinteknik). Jag gjorde så att jag läste några kurser (på vanliga universitet) inom programmering och IT i 50% takt på kvällarna under 1,5 år och började sedan söka jobb. Om en månad börjar jag mitt nya jobb som software engineer inom embedded systems.
Så.. om du har tid så kan du ju alltid köra på det. Du behöver inte sluta jobba bara för att du börjat plugga. Men det kan stundtals bli rätt mycket.
Alternativt kör du YH eller någon intensiv bootcamp!

Det hjälper nog om du kan söka till IT-sidan inom samma bransch där du redan har erfarenhet. Vet dock inte vad du gjorde innan

Permalänk
Medlem

Jag skulle definitivt säga att det går att komma in i IT-branschen, om man är villig att ta vägen via en helpdesk vilket är den mest realistiska vägen in.

Jag har en kompis som tröttnade på kriminalvården där han jobbat 10+ år och bytte till att sitta i first line i en helpdesk. Han var då i 35-årsåldern och hade ingen erfarenhet inom IT utan bara allmänt teknikintresserad. På något år blev han gruppledare, så vill man kan man snabbt komma bort från att sitta i luren hela tiden.

När det gäller ett instegsjobb som i helpdesk så tror och hoppas jag att företag osv lägger mer vikt på dig som person än ett fint CV.

Om du bor i en större stad finns det kanske någon myndighet eller region (landsting) du kan kolla med, annars brukar säkert de flesta kommuner ha en lite större helpdesk i o m att de ofta är bland de största arbetsgivarna på många orter.

Permalänk
Medlem

Att ta vägen in via ett supportjobb (it-stöd, servicedesk osv) är en väldigt bra början.
Just erfarenheten att ha jobbat i flera olika roller är något jag alltid värderat högt hos kollegor eller om jag själv varit med i en rekryteringsprocess.

Du bör kunna avancera hyffsat fort om du vill lära dig, är ödmjuk och har en bra framtoning i en helpdesk.
Mycket handlar om vanligt bondvett, kom i tid, informera om du blir sjuk, ställ upp och visa framfötterna och uppför dig som folk.

Permalänk

Jag fick ett till rejectionmail idag om en juniortjänst på Helpdesk. Jag börjar inse att jag grovt underskattat vad de faktiskt kräver. Många jag frågat säger att det inte krävs särskilt mycket mer än god kommuniceringsförmåga och allmänt IT-intresse, men alla mail jag fått säger rakt ut att jag inte är kvalificerad alls. Intresse och vilja verkar väga lätt i avsaknad av specifik kompetens.

Imorgon ska jag kontakta några arbetsgivare direkt och fråga vad de söker och försöka anpassa mig därefter. Annars får jag väl jobba på kundservice eller nåt tills jag faktiskt kan utbilda mig, men jag hade såklart hoppats på nån tjänst där de snabbt lär upp en. Verkar inte finnas i Sverige, eller så letar jag på fel ställen eller på fel sätt.

Många frågar om erfarenhet i AD, Azure och O365 så jag ska lägga lite krut där.

Skrivet av Nooro:

Jag påbörjade samma resa som dig för 1,5 - 2 år sen, när jag bestämde mig för att byta karriär till mjukvaruutveckling (från tidigare civ. ing inom maskinteknik). Jag gjorde så att jag läste några kurser (på vanliga universitet) inom programmering och IT i 50% takt på kvällarna under 1,5 år och började sedan söka jobb. Om en månad börjar jag mitt nya jobb som software engineer inom embedded systems.

Grattis till det nya jobbet!
Ja, det svåra är att jag behöver jobb nu ganska snart och nästa termin inte drar igång förrän i Augusti. Dessutom vet jag inte ens om det kommer vara möjligt för mig att jobba, plugga och hålla på med mina andra grejer samtidigt. Det är liksom nu jag har tiden. Självklart är inget uteslutet framöver, men just nu försöker jag mest få nån sorts idé om vilka vägar som är möjliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MorbrorOrvar:

Grattis till det nya jobbet!
Ja, det svåra är att jag behöver jobb nu ganska snart och nästa termin inte drar igång förrän i Augusti. Dessutom vet jag inte ens om det kommer vara möjligt för mig att jobba, plugga och hålla på med mina andra grejer samtidigt. Det är liksom nu jag har tiden. Självklart är inget uteslutet framöver, men just nu försöker jag mest få nån sorts idé om vilka vägar som är möjliga.

Tack
Ja, tufft om det är "bråttom". Men det är nog en bra ide om du kollar upp vilka krav som ställs, och sedan försöka hitta en bootcamp som lär ut. Det brukar väl inte ta längre än ett par månader?
Sen vet jag inte hur mycket vikt man lägger på bootcamps som arbetsgivare, men kanske worth a shot ändå?

/Pierre

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna kolla med Advania om du vill komma in i IT-branschen.