Permalänk
Medlem

Nedladdning Steam

Hej

Har installerat om steam då jag har bytt lite komponenter i datorn.
varje gång jag startar datorn och kommer in på steam så laddar den ner spel i max 2mb/sec, drar jag ut internet sladden och sätter i den igen så går den upp i högre hastigheter.

Någon som har någon ide om vad man ska göra?

Mvh Sotie

Permalänk
Medlem

Har du wifi på? Om du har det testa att inaktivera wifi. Kan vara att wifi var senast att ansluta efter start och därför tycker datorn att det ska jag använda. Jag hoppas att det är så enkelt!

Permalänk
Medlem

har kabel dragen :D, har inte wifi anslutet

Permalänk
Medlem

Vad är det för komponenter du har bytt ut? Varför installera om steam efter byte av komponenter?

Vad har du för nätverkskort och vilken drivrutinsversion har du på det?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

När steam är begränsat till 2mb/sec, vad får du om du kör bredbandskollen vid den tidpunkten utan att mecka med sladden?
Då får du reda på om det är steam eller nätverkskopplingen som är problemet.

Steam har väl någon form av bandbreddsbegränsning man kan ställa in har jag för mig? Har aldrig testat men tänker om något sådant spökar.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Hur snabbt internet har du?
Installerade du om windows helt? I så fall kanske windows sitter och laddar hem uppdateringar eller liknande.
Har du satt Steam till att inte ha någon nedladdnings begränsning?
Kolla det på "Steam/inställningar/nedladdningar" klicka ur "begränsa bandbredd" om den är i klickad.
Du säger "högre" hastigheter, hur högt landar den på, och är den stabil sen på den högre hastigheten, eller är det bara under en stund som det är högre?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Det är inte så att det går sakta medan Steam packar upp innehållet på din dator så att det går långsamt och att det är ett sammanträffande att det börjar gå snabbt igen när du återansluter sladden?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Gå in i inställningar och byt område kanske det är inställt på något annat land ?

Permalänk
Medlem

Nu funkar det bra

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Sotie:

Nu funkar det bra

Jaha.
Vad gjorde du..?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset