LegoClockers - Samlingstråd för allt med Lego

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Fyren är jag sugen på, även på Fram cabin.
https://www.lego.com/sv-se/product/a-frame-cabin-21338

Är fyren ett bra bygge?

(Väntar på mina VIP points från LOTR, så se om jag köper något nytt kul med lite VIP gifts.)

Fyren är ett riktigt trevligt bygge. Syns bra när mörkret faller med den roterande fyrlampan samt
det mjukt gula ljuset som kommer från eldstaden i stugan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Largus:

Fyren är ett riktigt trevligt bygge. Syns bra när mörkret faller med den roterande fyrlampan samt
det mjukt gula ljuset som kommer från eldstaden i stugan.

Så där ingår ljus i setet?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ursäkta om denna fråga inte passar i tråden, men dottern har 12kg osorterat och blandat Lego som hon inte längre vill ha kvar och hon undrar om det är värt några pengar eller om det kanske inte ens är värt krånglet att försöka sälja och i sådana fall undrar hon vart man bör skänka bort det?

Det mesta är äldre Lego från när jag var yngre, så minst 25-30 år tillbaka, om inte längre än så. När dottern var lite yngre så köpte jag en del "Friends-Lego" som kan vara allt från små segelbåtar till en Yacht, ett fik, och massa som jag inte minns.

Det råkar ligga några enstaka bitar Duplo där i också men det uppgår nog inte till speciellt många bitar alls.

Allt är osorterat och det finns inga kartonger eller manualer kvar alls. 12kg när jag har räknat bort lådorna som Legot ligger i.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Hej

Kolla på marketplace / blocket samt lite facebook grupper med lego, jag tror det är ca 100kr / kg fortfarande.
Fördel att sortera ut det i färger, kan vara lättare att sälja då. Eller sortera ut teman iaf.
Vill du ha manualer finns det på bricklink om man vet vilket set det är.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Senaste inköpen

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

Hur gör ni när ni får slut på plats. Lego har ju släppt så himla många stora set de senaste åren?

Flyttar till större? 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Flyttar till större? 🤣

Om det ändå hade varit ett alternativ.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Så där ingår ljus i setet?

Två stycken, en till fyrtornet och en till eldstaden i huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Largus:

Två stycken, en till fyrtornet och en till eldstaden i huset.

Oj!

Då åkte den upp på priolistan

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Kul med lite speed Champions, har samlat ihop några själv plus dessa nya som kom hem idag.

Även denna skönhet!

Visa signatur

| Mobo: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | CPU: AMD R9 5900X med Noctua D15 | RAM: G.Skill Ripjaws V 32GB @ 4000MHz | GPU: 2070 Super Strix | PSU: EVGA G2 750W | Chassi: Phanteks P500A | SSD: Samsung 980 Pro 1TB & WD Black SN850 Gen 4 1TB | HDD: 2x12TB | Skärm: Acer 27" Predator XB271HU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qbone10:

Kul med lite speed Champions, har samlat ihop några själv plus dessa nya som kom hem idag.
<Uppladdad bildlänk>

Även denna skönhet!
<Uppladdad bildlänk>

Nice!

Vad fick du ge för GT3'an idag? De har varit ur produktion i ett par år nu trots allt. Fortfarande min favorit i vuxen ålder, då det var den som fick mig att fastna igen.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Nice!

Vad fick du ge för GT3'an idag? De har varit ur produktion i ett par år nu trots allt. Fortfarande min favorit i vuxen ålder, då det var den som fick mig att fastna igen.

Jag gav 3500 kr, går att få billigare om man väntar ut en bra deal men jag ville få det överstökat.

Visa signatur

| Mobo: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | CPU: AMD R9 5900X med Noctua D15 | RAM: G.Skill Ripjaws V 32GB @ 4000MHz | GPU: 2070 Super Strix | PSU: EVGA G2 750W | Chassi: Phanteks P500A | SSD: Samsung 980 Pro 1TB & WD Black SN850 Gen 4 1TB | HDD: 2x12TB | Skärm: Acer 27" Predator XB271HU |

Permalänk
Medlem

Denna måste jag nog nästan köpa ändå: https://www.lego.com/sv-se/product/land-rover-classic-defende...

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Porschen äntligen klar. Tog nästan ett år att bygga ihop den. Nu bara Ferrarin kvar så är det en komplett samling ☀️

Är det någon som kan länka till snygga förmånliga wallmounts till dessa?

Huyl har ju de snyggaste, men det svider att lägga över 100 euro på vad som i princip är en färgad plexiskiva. Men de är fruktansvärt snygga 🥳

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk

Hej jag funderar på hur man skulle kunna få tag i olika lego-sets nypris. Finns det nånstans att hitta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hultapajk:

Hej jag funderar på hur man skulle kunna få tag i olika lego-sets nypris. Finns det nånstans att hitta?

https://www.brickeconomy.com/

https://brickset.com/

https://www.bricklink.com/catalogPG.asp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippo:

Porschen äntligen klar. Tog nästan ett år att bygga ihop den. Nu bara Ferrarin kvar så är det en komplett samling ☀️

<Uppladdad bildlänk>

Är det någon som kan länka till snygga förmånliga wallmounts till dessa?

Huyl har ju de snyggaste, men det svider att lägga över 100 euro på vad som i princip är en färgad plexiskiva. Men de är fruktansvärt snygga 🥳

Längesedan du frågade nu men jag kör med 3d-printade hängare till mina. Det är bara googla så dyker dom upp

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Hedersmedlem

Blev inspirerad att fortsätta sortera upp mitt Lego när jag såg den här tråden. Det börjar bli ganska mycket numera...

Hur har ni gjort för att hålla ordning på Legot? Här är det en kombination av hembyggda lådor i plywood med fack som är ganska exakt 12*12 knoppar samt 12*24 och 12*36. Sen finns det ett rejält lager med Ikea Samla i olika storlekar samt ett gäng sortimentlådor i olika storlekar. Lider ofta av att det är fullt eller svårt att hitta ändå...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Hur har ni gjort för att hålla ordning på Legot? Här är det en kombination av hembyggda lådor i plywood med fack som är ganska exakt 12*12 knoppar samt 12*24 och 12*36. Sen finns det ett rejält lager med Ikea Samla i olika storlekar samt ett gäng sortimentlådor i olika storlekar. Lider ofta av att det är fullt eller svårt att hitta ändå...

Jag fick hem mitt barndomslego nyligen och i jakt på nostalgi så insåg jag ganska snabbt det hopplösa i att bygga efter ritning när allt ligger blandat i stora lådor. Så jag sorterade efter kategori med bilden nedan som utgångspunkt. Sedan var jag striktare så att småbitar (1-4 plates/bricks) åkte i sina egna lådor samtidigt som jag delade upp smala och breda bricks/plates i separata lådor. Det blev även massor av fack för t.ex. fönster, tak, hjul, rattar, lampor, stolar, osv. Samt en samlingslåda för unika bitar. Lådorna med stickers och minifigurer blev vitala för att kunna matcha modeller på bricklink och därmed lista ut vilka modeller jag skulle leta ritningar efter online.

Jag har inga planer på att fortsätta bygga så allt mitt åkte ned i glasslådor och plastpåsar innan det stoppades ned i stora transparenta samlingslådor för långtidsförvaring. Hade jag haft det som hobby så hade jag definitivt förvarat det i lådhurtsar likt IKEA ALEX med 3D-printade förvaringsfack. Nackdelen är att det förmodligen blir mycket öppnande och stängande när man samlar på sig bitar. Alternativt någon form av sortimentlådor och grunda staplingsbara förvaringslådor som man kan plocka fram från garderoben och ställa över hela köket om man vill lägga en heldag på det men inte är tillräckligt seriös för att dedikera egna möbler.

Att titta i en låda eller ett fack och veta att man bara behöver se en färg är en enorm tidsbesparing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Blev inspirerad att fortsätta sortera upp mitt Lego när jag såg den här tråden. Det börjar bli ganska mycket numera...

Hur har ni gjort för att hålla ordning på Legot? Här är det en kombination av hembyggda lådor i plywood med fack som är ganska exakt 12*12 knoppar samt 12*24 och 12*36. Sen finns det ett rejält lager med Ikea Samla i olika storlekar samt ett gäng sortimentlådor i olika storlekar. Lider ofta av att det är fullt eller svårt att hitta ändå...

Skrivet av ducedo:

Jag fick hem mitt barndomslego nyligen och i jakt på nostalgi så insåg jag ganska snabbt det hopplösa i att bygga efter ritning när allt ligger blandat i stora lådor. Så jag sorterade efter kategori med bilden nedan som utgångspunkt. Sedan var jag striktare så att småbitar (1-4 plates/bricks) åkte i sina egna lådor samtidigt som jag delade upp smala och breda bricks/plates i separata lådor. Det blev även massor av fack för t.ex. fönster, tak, hjul, rattar, lampor, stolar, osv. Samt en samlingslåda för unika bitar. Lådorna med stickers och minifigurer blev vitala för att kunna matcha modeller på bricklink och därmed lista ut vilka modeller jag skulle leta ritningar efter online.

Jag har inga planer på att fortsätta bygga så allt mitt åkte ned i glasslådor och plastpåsar innan det stoppades ned i stora transparenta samlingslådor för långtidsförvaring. Hade jag haft det som hobby så hade jag definitivt förvarat det i lådhurtsar likt IKEA ALEX med 3D-printade förvaringsfack. Nackdelen är att det förmodligen blir mycket öppnande och stängande när man samlar på sig bitar. Alternativt någon form av sortimentlådor och grunda staplingsbara förvaringslådor som man kan plocka fram från garderoben och ställa över hela köket om man vill lägga en heldag på det men inte är tillräckligt seriös för att dedikera egna möbler.

Att titta i en låda eller ett fack och veta att man bara behöver se en färg är en enorm tidsbesparing.

https://brickarchitect.com/wp-content/uploads/2020/08/by_category-v2.png

Väldigt likt detta kör jag med:
Tjocka
Tunna
Platta
Sneda (slopes)
Teknik
Bildelar
Gubbar
Hus
Växter

Problemet med att sortera är att jag totalt förlorar glädjen i spontanbyggen och att det blir mycket jobbigare att leka med det. Anledningen är att man plötsligt behöver ha perfekt tillgång till precis alla bitar för att kunna fribygga även ett litet projekt, alla byggen behöver lite av varje och då behöver precis alla sorter vara framme eller tillgängliga

Det är ganska sällan jag behöver ha noggrannheten av en exakt bit eller ens form, en blandad back räcker oftast för att bygga det allra mesta

Så jag har ’bara’ sorterat 80% ungefär, resten är några fria kaos-byttor, och det är nästan bara de som används regelbundet

Permalänk
Hedersmedlem

Det som stökar till det för mig är ofta mängden bitar av samma eller liknande typ. Men det handlar kanske mest om att ha tillräckligt med plats att vara på. Just nu är det ett bord på 180*80 i gillestugan och det funkar om man kan stå ut med att stapla lite lådor och hämta en del bitar i rummet brevid.

Hittade ytterligare en låda med " bitar som lutar åt något håll" att sortera...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Senaste inköpet, blir till att bygga i höst när vädret blir "bättre"

Permalänk
Medlem

Nostalgi

Kändes nästan tvunget när man var på lego house

Permalänk
Medlem

25% rabatt på Legoland med extreme årspass, säljs bara direkt hos lego så även med dålig växelkurs blir det nog inte bättre än så här. ( Ca 800 kr under vad den kostar i Sverige)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ajn:

25% rabatt på Legoland med extreme årspass, säljs bara direkt hos lego så även med dålig växelkurs blir det nog inte bättre än så här. ( Ca 800 kr under vad den kostar i Sverige)
<Uppladdad bildlänk>

Väntar på leverans av min... beställde i förra veckan.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Senaste inköpet, blir till att bygga i höst när vädret blir "bättre"

<Uppladdad bildlänk>

Skulle vara en dröm helt klart! Grattis till dig

Permalänk
99:e percentilen

RMS Titanic (10294)

Klicka för mer information

Foto: @MinerC1224

Visa mer
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Lite blandade skönheter.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ajn:

<Uppladdad bildlänk>
Kändes nästan tvunget när man var på lego house

Hahaha, det går ju inte att undvika att höra menylåten!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Alling:
Klicka för mer information

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Foto: @MinerC1224

Visa mer

Du har skaffat den alltså!? Fantastiskt, och lite galet. Är tyvärr väldigt sugen själv, särskilt eftersom jag har en hylla som är exakt en Titanic lång

Nöjde mig med en liten stuga den här gången, så får vi se om jag kan rättfärdiga något större till nästa examen!

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Linus:

Senaste inköpet, blir till att bygga i höst när vädret blir "bättre"

<Uppladdad bildlänk>

Behöver nog lägga vantarna på den där jag med! Speciellt nu under semestern.