Nvidia Geforce RTX 4070 – energieffektiv och kompakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Oavsett vill man ju aldrig ge mer för få mindre. För använda din retorik så är syftet att jag ska köra dragrace å jag kan vinna över dej med min seat som kostar betydligt mindre än din audi.. så köper jag ju hellre seat alla dar i veckan.

Fast syftet är inte allt som oftast specifikt dragrace utan oftast vill man ha mer.

AMD är snabba. Nvidia har komfort, kvalité och lull lull runt omkring.

Nvidia lyckas bättre med helheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Varför skulle det vara omöjligt AMD gav ju alla deras 6000 kort gått med vram förutom 6500XT men ingen köpte väll ändå det kortet samma sak gäller även AMD 7000 serie.

Anledningen varför nVidia snålar med vram är för att man ska vara mer eller mindre vara tvungen att uppgradera till 5000 serien när den släpps. Ett exempel på detta är nuvarande 3070/3070Ti kort som i vissa nya spel har en jäkla massa porblem med vram allt från stora frame drops till att spelet helt enkelt inte går att köra på hög grafik. Även fast kortet i sig skulle klara det hur bra som helt om de hade haft 12/16GB vram i stället.

Vi har varit inne på detta tidigare i tråden, men den börjar ju bli lång nu, så vi tar det en gång till:

3080 (och relaterade kort) hade lite minne eftersom de körde med GDDR6X, och det fanns bara i 1GB-storlek när de korten kom. GDDR6 utan X hade 2GB-moduler (som dessutom kostade snarlikt med 1GB-modulerna) så AMD körde med dem.

4000-serien har lite minne för att de har lite få memory controllers. Memory controllers krymper nästan inte alls på nyare noder, så de börjar ta upp en allt större del av chippet. AMDs lösning är som bekant chiplets på äldre processer, där det inte spelar så stor roll, men nVidia köra med monolitiska chip och kan inte göra så. Att ha fler memory controllers hade faktiskt gjort chippet väsentligt dyrare för Nvidia.

Så nej, de är inte onda. Förra gången hade de målat in sig i ett hörn, och den här gången är det verkligen en kostnadsfråga.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Vi har varit inne på detta tidigare i tråden, men den börjar ju bli lång nu, så vi tar det en gång till:

3080 (och relaterade kort) hade lite minne eftersom de körde med GDDR6X, och det fanns bara i 1GB-storlek när de korten kom. GDDR6 utan X hade 2GB-moduler (som dessutom kostade snarlikt med 1GB-modulerna) så AMD körde med dem.

4000-serien har lite minne för att de har lite få memory controllers. Memory controllers krymper nästan inte alls på nyare noder, så de börjar ta upp en allt större del av chippet. AMDs lösning är som bekant chiplets på äldre processer, där det inte spelar så stor roll, men nVidia köra med monolitiska chip och kan inte göra så. Att ha fler memory controllers hade faktiskt gjort chippet väsentligt dyrare för Nvidia.

Så nej, de är inte onda. Förra gången hade de målat in sig i ett hörn, och den här gången är det verkligen en kostnadsfråga.

Erm det är bara 80-90 korten som körde x minne . Sen tillkom 3070 ti då fanns 2 gb moduler . Det fanns redan då prat om att 8GB kan vara på gränsen . Så man kunde gjort som med 3060 och kört 2 GB moduler .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Nej inte alls faktiskt, Sweclockers ekonomiska intresse ligger i att vi fortsätter vara oberoende av samtliga tillverkare, oavsett vilken färg deras logotyp är.

Däremot så hör det till sakens natur att en recension alltid kommer vara färgad av skribentens subjektiva uppfattning oavsett hur objektiva vi försöker att vara när vi bedömer kvantifierbara aspekter. Skulle vi vilja vara rakt upp och ner objektiva så antar jag att enbart prestandasiffror skulle vara det vi publicerar. Sen är själva omdömet inte heller något som bestäms av en kommitté utan omdömet sätts av huvudansvarige på testet, så det är absolut inte en universal sanning utan snarare baserat på hur väl jag tycker att den matchar kriterierna för respektive utmärkelse.

Jag försöker alltid redogöra så gott jag kan för varför jag tar beslutet jag tar och ibland kan en produkt stå och väga mellan två utmärkelser och då får vi givetvis diskutera gemensamt vad vi själva tycker och ibland är det sunt att få in lite perspektiv utifrån. Nu är ju dock samtidigt varje utmärkelse en produkt av den tid som det sätts i och de förutsättningar som gäller i just det tillfället.

Ska jag däremot prata hur ett helt privat perspektiv så tycker jag givetvis också att det är en ruskigt dyster utveckling på hårdvarusidan när det kommer till priser. Jag sitter också ofta och tänker tillbaka på tiden när jag började bygga system själv och hur det gick att köpa topp-modeller för runt 5k och såklart önskar jag att det vore så nu också.
Realiteten är dock att i min yrkesroll så skulle det bli ganska tråkig läsning om jag fick strunta i utmärkelse eller omdöme på varje produkt som kostar väldigt mycket pengar och att varje recension skulle summeras till att den kostar för mycket, detta oaktat att jag kanske tycker det som privatperson.

Jag hoppas att det jag svarat är ett resonemang som går att följa, annars finns jag givetvis alltid tillgänglig för frågor.
Och som tidigare nämnts, ger jag en utmärkelse eller en positiv recension är det en bedömning av produkten i det sammanhang som råder just nu på marknaden och med gällande priser, det är inte per automatik en uppmaning till samtliga att sära på lädret och springa och handla.

Vet inte vilken kommentar jag skall svara på, men spela roll. Bedömning av kortet är följande:

Citat:

Fördelar

Utmärkt spelprestanda
Bra ray tracing-prestanda
Energieffektivitet i toppklass
DLSS3 börjar bli en riktigt bra funktion
Kompakt, tyst och sval
Nackdelar

För användare som inte prioriterar ray-tracing eller DLSS 3 är prestandalyftet inte särskilt anmärkningsvärt
Pris vid publicering: 7 799 kronor inklusive moms.

I recensionen för 3080 för två och ett halvt år sen skrev ni:

Citat:

Fördelar

Överlägsen spelprestanda i prisklassen
Fullt stöd för DirectX 12 Ultimate
Stöd för kompetent uppskalning via DLSS
HDMI 2.1
Klassledande referenskylare
God energieffektivitet...
Nackdelar

...men endast marginellt bättre än Turing
Högt effektuttag
Pris vid publicering: 7 825 kronor

https://www.sweclockers.com/test/30343-nvidia-geforce-rtx-308...

Dessa två kort har i allt väsentligt samma prestanda, och samma pris, en generation senare. Det som har förbättrats är energiförbrukningen samt DLSS3, där det sista är något Nvidia sannolikt hade kunnat leverera till 3080 om de ville. Det ”prestandalyftet” per krona är inte bara ”inte särkilt anmärkningsvärt”, det är 0. Detta är en poäng som jag önskar att ni hade gjort: förbättringen prestanda/kr är 0 över en generation. Ja kronkurs - whatever. 0 kr på en generation.

För det andra: jag fattar att testerna kommer att ligga kvar och läsas i månader och år, och behöver vara relevanta länge, men just idag är det en bättre affär att köpa en utgående modell, eftersom man kan hitta specifikt RDNA2-korten billigt. Det hade varit på sin plats att påpeka det.

Recensionen är överlag väldigt positiv för ett kort på nivå 4 som kostar samma som nivå 2 (3080) kostade förra gången, trots att det inte är ett dugg snabbare. Det är väldigt konstigt. Jag tänker inte anklaga er för att vara köpta eller några sådana dumheter (vill Nvidia köpa nån så väljer de inte en site i lilla Sverige), men kan det vara så att de helt absurda priserna på 4090 har förvridit ögonen på er, så att priset här trots allt ser rimligt ut? För det är inte rimligt - inte alls, faktiskt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Erm det är bara 80-90 korten som körde x minne . Sen tillkom 3070 ti då fanns 2 gb moduler . Det fanns redan då prat om att 8GB kan vara på gränsen . Så man kunde gjort som med 3060 och kört 2 GB moduler .

De ville inte att 3070 skulle ha mer minne än 3080, och det är rätt rimligt. Visst kunde de ha gjort en uppgradering och dubblat minnet när det fanns större GDDR6X-kretsar, men då var de väl tillräckligt nära 4000-serien för att kunna se hur det skulle bli här.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

De ville inte att 3070 skulle ha mer minne än 3080, och det är rätt rimligt. Visst kunde de ha gjort en uppgradering och dubblat minnet när det fanns större GDDR6X-kretsar, men då var de väl tillräckligt nära 4000-serien för att kunna se hur det skulle bli här.

Samtidigt så har just 3060 mer minne än just 3070 -3070 ti på grund av att dom förstod att 6GB skulle få folk att inte köpa kortet . Det är därför 3060 har högre fps i några nya spel än just 3080 . Det fanns bilder om AMD korten vart för hård konkurens skulle ny serie komma med dubbel vram .Det var en kostnads fråga och tror även att dom visste att 8GB var gränsfall . Det är Nvidia vi pratar om hur skulle dom inte känna till nya spelmotorer .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

För det andra: jag fattar att testerna kommer att ligga kvar och läsas i månader och år, och behöver vara relevanta länge, men just idag är det en bättre affär att köpa en utgående modell, eftersom man kan hitta specifikt RDNA2-korten billigt. Det hade varit på sin plats att påpeka det.

Det finns inte ett entydigt svar på "vilket är bästa kortet" eller "vilket är det mest prisvärda kortet" som är rätt för alla användare oavsett användningsområde.

Nvidia har fortfarande bättre Cuda stöd exempelvis vilket kan ha betydelse om man gör annat än att spela.

Många av de som "skriker ut" att "detta är det bästa och alla som tycker något annat har fel" tar inte hänsyn till att inte alla har samma förutsättningar och användningsområden.

Permalänk
Medlem

Så om man behöver ett nytt kort NU och har en budget under 10,000kr vilket kort ska man köpa som är ett bättre köp än 4070?

Visa signatur

Intel 13700K | Asus GeForce RTX 4070 Dual OC | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | Corsair DDR5 5600mhz | Arctic Liquid Freezer II 360 | Samsung 980 Pro M.2 | Asus VG27AQ 165hz | Logitech G910, G502 X, G533 | Phanteks NV5 | Corsair RM1000x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Watts:

Så om man behöver ett nytt kort NU och har en budget under 10,000kr vilket kort ska man köpa som är ett bättre köp än 4070?

Du får ett 6950XT för ca samma pris och det är ~20% snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Dessa två kort har i allt väsentligt samma prestanda, och samma pris, en generation senare. Det som har förbättrats är energiförbrukningen samt DLSS3, där det sista är något Nvidia sannolikt hade kunnat leverera till 3080 om de ville. Det ”prestandalyftet” per krona är inte bara ”inte särkilt anmärkningsvärt”, det är 0. Detta är en poäng som jag önskar att ni hade gjort: förbättringen prestanda/kr är 0 över en generation. Ja kronkurs - whatever. 0 kr på en generation..

Fast man får väl ändå sätta produkten i relation till vad grafikkort faktiskt har kostat, inte vad nvidia låtsades att det skulle kosta.3080 kostade inte under 8000kr förutom under en millisekund, ser man bak så har ju dom billiga 3080 modellerna faktiskt haft ett riktpris på runt 9000kr, och ÅF-priser långt över det, och som fortfarande över två år efter legat mer runt 10 000kr. Så dess värde måste väl till viss del ändå ställas mot den verklighet vad man som konsument stått inför vid grafikkortsköp, och där är 4070 en förbättring, även om priset fortfarande är väldigt högt baserat på hur långt ifrån prestanda man kommer från topkortet. Går ju dock att diskutera hur "bra" prissatt det egentligen är med tanke på att AMD:s kort, som till skillnad från Nvidia faktiskt har trillat ner en del i pris. Och då syftar jag på hur artikeln motiverar prislappen:

"för visst håller jag med om att nästan 8 000 kronor är väldigt mycket pengar men efter att ha tittat runt hos flera större återförsäljare är det just nu svårt att få mer grafikkort för pengarna än med Geforce RTX 4070."

Sen är det såklart kass gen-2-gen utveckling, som egentligen enbart räddas av att 3000-serien var svindyr. ”inte särkilt anmärkningsvärt” reflekterar iaf min känsla av produkten. Ser iaf ut som att vi ser mer ärliga riktpriser den här gången och det ser jag som en klar förbättrning, klart det är lätt att släppa produkter med "aggresiva" priser om man inte håller dom. Det lär väl visa sig om tredjepart-korten är ordinarie priser eller tidsbegränsade, vem vet, nvidia kanske t om lämnande någon marginal åt dom den här gången så dom faktiskt kan/vill sälja kort vid msrp. Iof kanske dom blir så illa tvugna oavsett baserat på hur försäljningen kommer se ut.

Permalänk
Skrivet av hg:

Du får ett 6950XT för ca samma pris och det är ~20% snabbare.

Exakt här det klämmer för mig.
I ren prestanda så är ett 6950xt för 8400kr ett bättre köp än ett 4070 för 7800kr.

MEN. 6950XT låter mer, är varmare och drar mer. Är det värt det? Jag är osäker.
Än så länge har jag inte hört något om coilwhine på 4070 och det slår högt för mig. Coilwhine borde vara olagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överkill:

Exakt här det klämmer för mig.
I ren prestanda så är ett 6950xt för 8400kr ett bättre köp än ett 4070 för 7800kr.

MEN. 6950XT låter mer, är varmare och drar mer. Är det värt det? Jag är osäker.
Än så länge har jag inte hört något om coilwhine på 4070 och det slår högt för mig. Coilwhine borde vara olagligt.

Det är en smaksak helt klart . Alltså 6950 xt presterar som ett 4070 ti kostar 7800 kr på komplett mer VRAM . MEN drar mer ström har inte dlls 3,0 bättre på raytracing osv . Det är så valet utspelar sig vissa vill ha rå prestanda och då är 6950 det bättre valet vissa vill ha det andra då är 4070 det bättre valet .För mig som byter kort var 3-4 år är Vram viktigt osv .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Fast man får väl ändå sätta produkten i relation till vad grafikkort faktiskt har kostat, inte vad nvidia låtsades att det skulle kosta.3080 kostade inte under 8000kr förutom under en millisekund, ser man bak så har ju dom billiga 3080 modellerna faktiskt haft ett riktpris på runt 9000kr, och ÅF-priser långt över det, och som fortfarande över två år efter legat mer runt 10 000kr. Så dess värde måste väl till viss del ändå ställas mot den verklighet vad man som konsument stått inför vid grafikkortsköp, och där är 4070 en förbättring, även om priset fortfarande är väldigt högt baserat på hur långt ifrån prestanda man kommer från topkortet. Går ju dock att diskutera hur "bra" prissatt det egentligen är med tanke på att AMD:s kort, som till skillnad från Nvidia faktiskt har trillat ner en del i pris. Och då syftar jag på hur artikeln motiverar prislappen:

"för visst håller jag med om att nästan 8 000 kronor är väldigt mycket pengar men efter att ha tittat runt hos flera större återförsäljare är det just nu svårt att få mer grafikkort för pengarna än med Geforce RTX 4070."

Sen är det såklart kass gen-2-gen utveckling, som egentligen enbart räddas av att 3000-serien var svindyr. ”inte särkilt anmärkningsvärt” reflekterar iaf min känsla av produkten. Ser iaf ut som att vi ser mer ärliga riktpriser den här gången och det ser jag som en klar förbättrning, klart det är lätt att släppa produkter med "aggresiva" priser om man inte håller dom. Det lär väl visa sig om tredjepart-korten är ordinarie priser eller tidsbegränsade, vem vet, nvidia kanske t om lämnande någon marginal åt dom den här gången så dom faktiskt kan/vill sälja kort vid msrp. Iof kanske dom blir så illa tvugna oavsett baserat på hur försäljningen kommer se ut.

Vi kan inte riktigt prata om vad 4070 faktiskt har kostat förrän det är dags för 5070. Recensionen måste titta på vad priset är vid launch, det finns inget annat att titta på. Men även om det är sant att priset håller sig runt MSRP, så är det bara samma som om 3080 efter två år kom tillbaka till sitt MSRP. Prestanda per krona har inte rört sig.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av ottoblom:

Det är en smaksak helt klart . Alltså 6950 xt presterar som ett 4070 ti kostar 7800 kr på komplett mer VRAM . MEN drar mer ström har inte dlls 3,0 bättre på raytracing osv . Det är så valet utspelar sig vissa vill ha rå prestanda och då är 6950 det bättre valet vissa vill ha det andra då är 4070 det bättre valet .För mig som byter kort var 3-4 år är Vram viktigt osv .

Är VRAM fortfarande lika viktigt om man inte planerar köra 1440p? (dvs köra 1080)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överkill:

Är VRAM fortfarande lika viktigt om man inte planerar köra 1440p? (dvs köra 1080)

Nej och vram förbrukningen kan man ändra ganska kraftigt genom ändra vissa parametrar till high/medium.
Har du warzone 2 kan du se vilka inställningar som påverkar vram

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej och vram förbrukningen kan man ändra ganska kraftigt genom ändra vissa parametrar till high/medium.
Har du warzone 2 kan du se vilka inställningar som påverkar vram

Jo men ska man verkligen behöva dra ner grafiken på helt nytt graffikort för ca 8000kr för att nVidia har snålat på vram. Tycker det är ganska oacceptabelt.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av mpat:

Vet inte vilken kommentar jag skall svara på, men spela roll. Bedömning av kortet är följande:

I recensionen för 3080 för två och ett halvt år sen skrev ni:

https://www.sweclockers.com/test/30343-nvidia-geforce-rtx-308...

Dessa två kort har i allt väsentligt samma prestanda, och samma pris, en generation senare. Det som har förbättrats är energiförbrukningen samt DLSS3, där det sista är något Nvidia sannolikt hade kunnat leverera till 3080 om de ville. Det ”prestandalyftet” per krona är inte bara ”inte särkilt anmärkningsvärt”, det är 0. Detta är en poäng som jag önskar att ni hade gjort: förbättringen prestanda/kr är 0 över en generation. Ja kronkurs - whatever. 0 kr på en generation.

För det andra: jag fattar att testerna kommer att ligga kvar och läsas i månader och år, och behöver vara relevanta länge, men just idag är det en bättre affär att köpa en utgående modell, eftersom man kan hitta specifikt RDNA2-korten billigt. Det hade varit på sin plats att påpeka det.

Recensionen är överlag väldigt positiv för ett kort på nivå 4 som kostar samma som nivå 2 (3080) kostade förra gången, trots att det inte är ett dugg snabbare. Det är väldigt konstigt. Jag tänker inte anklaga er för att vara köpta eller några sådana dumheter (vill Nvidia köpa nån så väljer de inte en site i lilla Sverige), men kan det vara så att de helt absurda priserna på 4090 har förvridit ögonen på er, så att priset här trots allt ser rimligt ut? För det är inte rimligt - inte alls, faktiskt.

Du har helt klart en poäng i mycket av det du skriver, och just den inte alltför roliga situationen med priser på grafikkortsmarknaden gör situationen komplex sett till när det gäller att bedöma vilken produkt som är det bästa valet. Som jag tidigare nämnt så är det absolut så om det ENBART är rastrerad prestanda som är av intresse så går det att hitta grafikkort som erbjuder bättre FPS/krona. Det jag gjort min bedömning på är dock helhetspaketet vilket inkluderar bland annat ray-tracingprestanda, effektuttag osv.

Det finns givetvis ingen one-size-fits all lösning när det kommer till grafikkort, för mig personligen är till exempel ray-tracing och kompetent AI-uppskalning något jag värdesätter högt då jag primärt lirar nyare AAA-titlar i 4K men det kan ju skilja sig så väsentligt från hur någon annan ämnar använda produkten och vilka aspekter de värdesätter. Att enbart bedöma grafikkortet på grunderna i hur bra det presterar i rastrering är i min mening inte en helt rättvis bild och det kommer givetvis avspeglas i min slutsats. Så klart försöker jag nyansera det hela så mycket jag kan och skriver som sagt att kortet inte är ett jättebra köp för den som redan sitter på ett kort från AMD eller Nvidia av nyare snitt.

Vi kanske inte kommer att dela åsikt i detta och det är helt okej, jag uppskattar som sagt alltid att folk delar vad de själva har för uppfattning och att få andra perspektiv kommer alltid att vara värdefullt.

Med allt ovan ur vägen hoppas jag också att det framgår att mitt omdöme gäller FE-modellen för det priset som står skrivet, och detta kommer inte automatiskt kvalificera alla 4070-modeller till vilket pris som helst. Bedömning görs också i det rådande läget med rådande priser, och skulle det gå upp i pris samtidigt som andra modeller sjunker än skulle såklart bedömning behöva anpassas efter de nya statuterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Jo men ska man verkligen behöva dra ner grafiken på helt nytt graffikort för ca 8000kr för att nVidia har snålat på vram. Tycker det är ganska oacceptabelt.

Fast högsta inställningar är väl för det bästa som finns? 4070 är ju mellanmjölkskort. Och vad har priset för roll om kortet måste sänka inställningar?

Man köper 4070 för att man inte har råd med det bästa och gör en kompromiss mellan pris och prestanda.
Vram kan dem inte trycka in mer och det har redan avhandlats. Kostnaden blir extremt mycket dyrare kort då MC inte går att krympa mycket mer

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast högsta inställningar är väl för det bästa som finns? 4070 är ju mellanmjölkskort. Och vad har priset för roll om kortet måste sänka inställningar?

Man köper 4070 för att man inte har råd med det bästa och gör en kompromiss mellan pris och prestanda.
Vram kan dem inte trycka in mer och det har redan avhandlats. Kostnaden blir extremt mycket dyrare kort då MC inte går att krympa mycket mer

Jo ett 70 serie kort ska klara av högsta grafik i 1440p i i alla fall i 60fps speciellt när den kostar 8000kr. Mitt före detta 6700XT klarade av alla min spel på max grafik i långt över 60fps i 1440p när det var nytt. Sen om du vill spela i upplösningar som 4k så är det 7900XTX/4090 som gäller.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Du har helt klart en poäng i mycket av det du skriver, och just den inte alltför roliga situationen med priser på grafikkortsmarknaden gör situationen komplex sett till när det gäller att bedöma vilken produkt som är det bästa valet. Som jag tidigare nämnt så är det absolut så om det ENBART är rastrerad prestanda som är av intresse så går det att hitta grafikkort som erbjuder bättre FPS/krona. Det jag gjort min bedömning på är dock helhetspaketet vilket inkluderar bland annat ray-tracingprestanda, effektuttag osv.

Det finns givetvis ingen one-size-fits all lösning när det kommer till grafikkort, för mig personligen är till exempel ray-tracing och kompetent AI-uppskalning något jag värdesätter högt då jag primärt lirar nyare AAA-titlar i 4K men det kan ju skilja sig så väsentligt från hur någon annan ämnar använda produkten och vilka aspekter de värdesätter. Att enbart bedöma grafikkortet på grunderna i hur bra det presterar i rastrering är i min mening inte en helt rättvis bild och det kommer givetvis avspeglas i min slutsats. Så klart försöker jag nyansera det hela så mycket jag kan och skriver som sagt att kortet inte är ett jättebra köp för den som redan sitter på ett kort från AMD eller Nvidia av nyare snitt.

Vi kanske inte kommer att dela åsikt i detta och det är helt okej, jag uppskattar som sagt alltid att folk delar vad de själva har för uppfattning och att få andra perspektiv kommer alltid att vara värdefullt.

Med allt ovan ur vägen hoppas jag också att det framgår att mitt omdöme gäller FE-modellen för det priset som står skrivet, och detta kommer inte automatiskt kvalificera alla 4070-modeller till vilket pris som helst. Bedömning görs också i det rådande läget med rådande priser, och skulle det gå upp i pris samtidigt som andra modeller sjunker än skulle såklart bedömning behöva anpassas efter de nya statuterna.

Tack för svaret, och jag kan köpa rätt mycket av det. Fastnade mest på formuleringen att prestandalyftet "inte var särsklit anmärkningsvärt". Det jag har problem med är formuleringen om raytracing. En 6800XT slår 4070 i prestandaindexet (om vi tittar på 1440p, vad kortet siktar in sig på), och det skall vara ett sammanvägt värde för alla spel, med eller utan raytracing. Inte bara 6800XT, utan också 6900XT och 6950XT finns idag för mindre än 4070. Tittar man på kort i den prisklassen, blir det bättre alternativ om man inte har problem med strömförbrukningen. De korten kommer inte att finnas kvar för alltid, men idag finns de. Att bryta ut raytracing som ett argument är inte rimligt - man kan lika gärna bryta ut "VRAM" som ett argument för framtiden och diskvalificera 4070 på det. Indexet skall vara ett sammanlagt mått på prestandan, och där hamnar 4070 bakom kort som 6900XT.

Idag finns det inte mycket skäl att köpa en 4070 om man inte behöver DLSS 3 och den prestandan vid den effekten. 6700XT drar nästan precis lika mycket (om man tittar på komplett system), så det är bara i det lilla hörnet att man måste ha mer prestanda än en 6700XT på samma effekt som det spelar någon roll. Imorgon, kanske det. Nvidia har säkert rum i budgeten att sänka priset lite om de måste.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Jo ett 70 serie kort ska klara av högsta grafik i 1440p i i alla fall i 60fps speciellt när den kostar 8000kr. Mitt före detta 6700XT klarade av alla min spel på max grafik i långt över 60fps i 1440p när det var nytt. Sen om du vill spela i upplösningar som 4k så är det 7900XTX/4090 som gäller.

Och den klarar ju alla spel i 1440p i ultra... Men att säga att den skall klara det framgent är inget man skall kräva. För då har vi ju riktigt stagnation.

Sen klarar min 4070ti 4k i 60+ fps i det mesta, annars finns ju dlss/fg för SP

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Så för samma peng idag som när jag köpte mitt 3080 för 8795:- finns det ingen uppgradering. Sony och Microsoft måste älska hur Nvidia sakta kväver pc spelmarknaden och gör det lättare att köpa en PS5a eller Xbox series X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ploj77:

Så för samma peng idag som när jag köpte mitt 3080 för 8795:- finns det ingen uppgradering. Sony och Microsoft måste älska hur Nvidia sakta kväver pc spelmarknaden och gör det lättare att köpa en PS5a eller Xbox series X.

4070 är ju 100$ billigare (1250sek) än 3080 vid launch det är vår valuta som får de se ännu sämre ut

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ploj77:

Så för samma peng idag som när jag köpte mitt 3080 för 8795:- finns det ingen uppgradering. Sony och Microsoft måste älska hur Nvidia sakta kväver pc spelmarknaden och gör det lättare att köpa en PS5a eller Xbox series X.

Du behöver inte uppgradera 3080 heller.

Har du en så dyr skärm att det ens är på tal (alltså, 4K, 120Hz+, vilket i sin tur bara är värt det i storlekarna 40 tum och uppåt) så bör det inte vara någon konst att skyffla ut 16K för ett grafikkort som faktiskt ska göra något vettigt av det.

Billigaste sådan skärm som inte är VA-skräp kostar 15K på Inet.

Permalänk
Medlem

Om det nu är vår valuta som är problemet varför säger då teknikpratare på youtube från USA, Australien, England mm. att det är dåligt värde på 4070? Jag har svårt att tro att svenska kronan har så stor påverkan på världen.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem

Blev en beställning från inet idag. Då jag suttit på samma häck till dator sedan runt 2015-16. Haft samma GPU sedan 2016.. Men nu blev det denna från Inet. https://www.inet.se/produkt/d100018/inet-system-g50-r7-4070-p...

Har fortfarande i7 4770k + GTX 1080 och 16 GB Ram från den tiden.

Samt jag har inte samma ork eller plats heller att skruva ihop eget bygge..samt jag kör 1440p på pc.

Vad som är "roligt" är att 4080 och 4090 i stort sett kostar lika mycket som hela den datorn.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Om det nu är vår valuta som är problemet varför säger då teknikpratare på youtube från USA, Australien, England mm. att det är dåligt värde på 4070? Jag har svårt att tro att svenska kronan har så stor påverkan på världen.

För gnäll säljer bättre än hype, det är rätt många som säger kortet är en bra produkt. Men i svåra tider så kommer dem inte rekommendera den

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Samma pris och prestanda som ett två år gammalt grafikkort får alltså utmärkt?

Permalänk
Medlem

[quote postid="20007244" userid="338845" name="Swedishchef_90"]
För gnäll säljer bättre än hype, det är rätt många som säger kortet är en bra produkt. Men i svåra tider så kommer dem inte rekommendera den
[/quote
Delvis kanske. Men det verkar vara ändå en konsensus att korten från båda tillverkare har flyttats ner ett steg i prestanda i förhållande till deras namn men inte i pris. Bästa exemplet är 4070TI som de försökte lansera som 4080 12GB. Rätt fult.

För många är priset en faktor som avgör om det är en bra produkt.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Slår 3090 ti i 1080p. För under 8000 med låg strömförbrukning och fina temps.

Vilket kort i prisklassen är ett bättre val?

Nej, är väl mer att hela marknaden är helt tragisk. Att alla priser har gått upp gör det inte det minsta mer prisvärt. Men folk har kort minne.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever