Ny dator med 7800x3d för 1440p gaming, budget ~25-35k

Permalänk
Medlem

Ny dator med 7800x3d för 1440p gaming, budget ~25-35k

Hej,
Det har blivit dags att inhandla en ny dator och tänkte kolla med er på Sweclockers om ni har någon input på mitt tänkta bygge.

Jag spelar många olika spel både fps/mmos/arpgs och testar oftast alla nya releaser men det som spelas mest för tillfället är Escape from Tarkov där jag känner att min 8700k med 1080Ti inte räcker till längre för 1440p i 144Hz (skärm: acer XB270HU).

En 7800x3d är redan inköpt som kommer vara med i bygget men lägger till den i paketet för att få en bra översyn på den totala kostnaden.

Vad gällande budget så kan det gå upp till 25-35k men ser helst att man prispressar så mycket som möjligt men försöker behålla komponenter som har bra kvalitet och företaget har bra rykte för garantiärenden.

En fråga som dyker upp i mitt huvud när jag läser andra trådar är om ett 4080 skulle vara overkill för 1440p men samtidigt så verkar konsensus gällande 4070Ti vara att den har för lite vram, kan det då vara värt att köra på ett 4080 ändå?

Ser gärna att bygget är tillräckligt kylt där ett önskemål är att det inte låter alldeles för mycket. Det behöver heller inte vara massa RGB och annat som i paketet. Komponenterna behöver inte bara vara från inet utan kan vara från flertalet olika om det hjälper att prispressa lite mer.

PS. Jag har ett fractal design R6 samt en corsair RM750x om dessa skulle fungera att använda så skulle det vara toppen, klarar man sig på 750w?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/930TAUdYL4mCsL9GiN7CF6SpGLA/namnlos

Med Vänlig Hälsning,
Gaspod

Permalänk
Medlem

här har du om du köper från flera olika afärer. bry dej inte om att psun kostar så lite. det är ett fel från komponentkoll. 35 625 kr

jag gjorde lite ändringar. jag tycker själv nzxt chassit ser bättre utt. Men det är subjektivt.

riktigt snabbt ram på am5 kan vara lite jobbigt att stabillisera. Och med x3d chipet så blir det knappt bågon förändring.

990 pro är väldigt overkill. och tror inte en extra 700kr är värt typ lite mer läs speed.

konstigt också att det kostar mindre att köpa en fläkt istället för att skaffa ett packet.

gigabyte är inte dom absolut bästa grafikortskaparna. så jag gick asus

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Du kan återanvända nätagget och chassit utan problem

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Återanvänd chassi och PSU.

CPU-kylare: https://www.amazon.se/Thermalright-CPU-luftkylare-CPU-kylare-...

MSI Cashback: https://se.msi.com/Promotion/betterbeyondcashback

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Har suttit och funderat hela dagen och kollat massor av recensioner och kom fram till att jag kommer använda mitt chassi och nätagg som ni rekommenderade ovan.

Jag har nu beställt delar enligt denna listan:

Notera att priset kommer vara ~300kr lägre då jag valde en icke rgb modell: Arctic Liquid Freezer II 420 Non-RGB

Jag var sugen ett tag att göra som Scarabeo rekommenderade med ett 6950XT men möjligheten att koppla upp mig på min LG C2 och kunna köra i Ultra med DLSS och RT vägde över och det fick bli ett 4080 istället.

Peerless CPU-Fläkten verkade bra men var out of stock till den 10e maj så fick bli den ovan istället då jag läst gott om den här på forumet och jag blev sugen att testa då jag alltid haft luftkylare som NH-D15 etc innan.

Angående dyrare med 3pack istället för 1pack så tror jag det är för att Lian Li skickar med en controller i 3packen så tanken är att man köper ett 3pack och med controllern så kan man styra upp till 16 fläktar på ~4 kanaler så man fyller upp med singlar.

Tack för alla svar och input, det hjälpte mycket när jag satt och funderade idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaspod:

Har suttit och funderat hela dagen och kollat massor av recensioner och kom fram till att jag kommer använda mitt chassi och nätagg som ni rekommenderade ovan.

Jag har nu beställt delar enligt denna listan:
https://komponentkoll.se/bild/UdBKd.png

Notera att priset kommer vara ~300kr lägre då jag valde en icke rgb modell: Arctic Liquid Freezer II 420 Non-RGB

Jag var sugen ett tag att göra som Scarabeo rekommenderade med ett 6950XT men möjligheten att koppla upp mig på min LG C2 och kunna köra i Ultra med DLSS och RT vägde över och det fick bli ett 4080 istället.

Peerless CPU-Fläkten verkade bra men var out of stock till den 10e maj så fick bli den ovan istället då jag läst gott om den här på forumet och jag blev sugen att testa då jag alltid haft luftkylare som NH-D15 etc innan.

Angående dyrare med 3pack istället för 1pack så tror jag det är för att Lian Li skickar med en controller i 3packen så tanken är att man köper ett 3pack och med controllern så kan man styra upp till 16 fläktar på ~4 kanaler så man fyller upp med singlar.

Tack för alla svar och input, det hjälpte mycket när jag satt och funderade idag.

Ville bara tipsa om att 7800x3d går utmärkt at kyla med NH-D15 och AM4 mounting kit, och om detta saknas kan man beställa ett "NM-AM5/4-MP83 mounting kit" från Noctua. Jag har samma chassi som du och en 7800x3d som jag just nu kyler med en billig kolink kylare med bara 4 heatpipes så med NH-D15 lär det vara grymt bra. Förstår samtidigt om du är sugen på vattenkylning då det blir lite tystare och att man kan låta luften gå rakt ut från lådan.

signatur uppdaterad
Visa signatur

7800X3D, RTX 3080 12Gb, Aorus Elite AX X670 Rev 1.1, Define R6, 64GB CL30 6Ghz, Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaspod:

Har suttit och funderat hela dagen och kollat massor av recensioner och kom fram till att jag kommer använda mitt chassi och nätagg som ni rekommenderade ovan.

Jag har nu beställt delar enligt denna listan:
https://komponentkoll.se/bild/UdBKd.png

Notera att priset kommer vara ~300kr lägre då jag valde en icke rgb modell: Arctic Liquid Freezer II 420 Non-RGB

Jag var sugen ett tag att göra som Scarabeo rekommenderade med ett 6950XT men möjligheten att koppla upp mig på min LG C2 och kunna köra i Ultra med DLSS och RT vägde över och det fick bli ett 4080 istället.

Peerless CPU-Fläkten verkade bra men var out of stock till den 10e maj så fick bli den ovan istället då jag läst gott om den här på forumet och jag blev sugen att testa då jag alltid haft luftkylare som NH-D15 etc innan.

Angående dyrare med 3pack istället för 1pack så tror jag det är för att Lian Li skickar med en controller i 3packen så tanken är att man köper ett 3pack och med controllern så kan man styra upp till 16 fläktar på ~4 kanaler så man fyller upp med singlar.

Tack för alla svar och input, det hjälpte mycket när jag satt och funderade idag.

mycket roligt. Jag hade nog vallt en annan ssd för att man kan spara 500kr och inte känna någon direkt skillnad. Men det är iallafall den bästa som finns på marknaden.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se