Grundläggandefråga kring relä för fläkt.

Permalänk
Medlem

Grundläggandefråga kring relä för fläkt.

Har ingen erfarenhet av att fixa med 12v men tänkte ge mig på att knåpa ihop så en triggerström på 12V (från min receiver) sluter en krets och startar en 12V chassifläkt. Ska inte driva fläkten med "trigger out" uttaget.

Har listat ut att triggern kommer via min receiver via en 3,5mm minijack monokabel. Jag kommer även ha en 12v trafo till fläkten. Fläkten kommer vara en 12V Noctua.

Frågan är då vilket typ av relä jag behöver, förstår att det ska kunna agera NO (slutande).

Förstår inte riktigt om det ska vara 2 poler eller 3 poler? någon som kan förklara?

Kan detta på amazon funka?

https://www.amazon.se/Rel%C3%A4modul-H%C3%B6g-Triggermodul-Re...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av andhof:

Har ingen erfarenhet av att fixa med 12v men tänkte ge mig på att knåpa ihop så en triggerström på 12V (från min receiver) sluter en krets och startar en 12V chassifläkt. Ska inte driva fläkten med "trigger out" uttaget.

Har listat ut att triggern kommer via min receiver via en 3,5mm minijack monokabel. Jag kommer även ha en 12v trafo till fläkten. Fläkten kommer vara en 12V Noctua.

Frågan är då vilket typ av relä jag behöver, förstår att det ska kunna agera NO (slutande).

Förstår inte riktigt om det ska vara 2 poler eller 3 poler? någon som kan förklara?

Kan detta på amazon funka?

https://www.amazon.se/Rel%C3%A4modul-H%C3%B6g-Triggermodul-Re...

Det står inte hur mycket ström reläet drar men det fungerar nog med stor sannolikhet.
Du behöver egentligen bara en pol för att slå av och på en fläkt, du kan tex alltid ha - anslutet och styra + men naturligtvis går det att styra både + och - om man vill.
Den 3de polen på fläkten anslutning är för varvtalssensorn och den använder du inte om du ska styra det via ett relä utan det är för mer avancerade kontroller där man styr varvtalet steglöst efter temp tex som man gör i en dator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Iom att det handlar om så pass låga laster borde i princip vilket relä som helst som är designat för 12v både på spolen och brytaren fungera.

Typ ett helljusrelä till en bil eller nått då är good to go upp till typ 18v och typ <18V 60-100w på brytaren vilket du inte äns kommer ligga nära vad du kommer dra genom brytaren.

(antar att det är en 12V som är permanent sålänge förstärkaren är igång dvs)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

I min värld är transformator något som ger växelström ut och då fungerar inte likströmfläktar eller reläer - jag antar att du menade en 12 V likströms adapter.

alla som någon gång har köpt 3.5" externa USB-diskar har säkert den medföljande 12V adapter på 1.5 - 2 Ampere liggande även om denna externa USB-disk är borta sedan länge
- dom duger...

Permalänk
Medlem

Vad har du för förstärkare?
Är den en nyare så kan det ju finnas en USB ut som man kan driva en USB fläkt på direkt (finns hos Noctua) så slipper man extra utrustning.