Husrannsakan mot Mullvad – "tog ingenting"

Permalänk
Medlem

Dom kanske inte tog något men dom kanske lämnade något...
Ett USB minne snabbt insatt i dator/brandvägg/router, några sekunder senare så är enheten hackad och bakdörr inlagd.

Visa signatur

7800X3D, RTX 3080 12Gb, Aorus Elite AX X670 Rev 1.1, Define R6, 64GB CL30 6Ghz, Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Personligen finner jag det ganska skrämmande att det tog typ två sekunder innan det var allmänt etablerat att Nationella insatsstyrkan hade varit där, trots att det inte nämns ett knyst om det i varken Mullvads inlägg eller SweClockers artikel.

Nog måste vi kunna hålla högre nivå här på SweClockers än att bara repetera trådsanningar utan att ens läsa källan?

EDIT: Såg nu att det verkar ha stått fel i artikeln från början. Då tycker jag verkligen det tillhör god journalistisk sed att tydligt markera det i samband med rättelse, exempelvis:

Rättelse: I en tidigare version av artikeln angavs felaktigt Nationella insatsstyrkan istället för Nationella operativa avdelningen.

Fast om vi nu ska vara sådana så är den nationella insatsstyrkan en del av NOA, så det handlar säkerligen bara om att artikelskrivaren helt sonika läste lite för snabbt på Mullvads blogg och tolkade det fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av privzon:

"Those who would give up essential liberty to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin
https://www.goodreads.com/quotes/140634-those-who-would-give-...

Benjamin Franklin FRS FRSA FRSE (January 17, 1706 [O.S. January 6, 1705][Note 1] – April 17, 1790) was an American polymath who was active as a writer, scientist, inventor, statesman, diplomat, printer, publisher, forger and political philosopher.[1] Among the leading intellectuals of his time, Franklin was one of the Founding Fathers of the United States, a drafter and signer of the Declaration of Independence, and the first Postmaster General.[2]
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Benjamin_Franklin

Kontexten runt citaten handlade om att Pappa Staten försökte beskatta en rik familj för att driva in mer pengar till försvaret. För den som vill veta mer så finns Google. Det finns en drös sidor som citerar NPR (😄) som med hjälp av kontexten runt citatet försöker påstå att citatet inte är relevant och egentligen handlar om något annat.

Men tänk dig att istället för att bli extra beskattad monetärt för att få in pengar till militären så skall du beskattas med din data, biometriska uppgifter och fan och hans moster. För temporär s.k. säkerhet.

När "beskattningen" dessutom kommer påverka ALLA negativt förr eller senare, kriminell som laglydig. Lagarna kommer utnyttjas till DIN (eller dina barn eller barnbarns) nackdel. Och där står man sedan med Svarte Petter för man ville införa någon påstådd säkerhet och fånga kriminella. Personligen är jag inte beredd att betala det priset.

Och det är väl VPN kommer in i bilden. Göra det jag kan för att min data ej skall skrapas och florera runt i diverse databaser. Självklart är VPN bara en liten del av det man (enligt mig) bör göra för att försvåra processen. Att minimera hur kartläggningsbar man är borde vara ett hetare ämne än vad det är idag, för det är just den teknologin som utvecklas "mot kriminella" som kommer användas för att inskränka på dina friheter i framtid vare sig du är, som sagt, laglydig eller ej.

Inser självklart att det är en åsiktsfråga men vissa kanske tycker det är värt att bidra till utvecklingen av verktyg som kan användas för att införa riktig tyranni i samhället.

Många bäckar små, skulle alla vara anonyma på internet skulle det definitivt försvåra arbetet för utvecklandet av teknologin.

Sen kanske andra tycker det är överdrivet och larvigt tänkt och tro att det ska gå så långt. Det är deras åsikt, vilket dom har all rätt till. Sedan är givetvis min åsikt att dessa tänker fel och är naiva. Men det är svårt att peka finger på rätt och fel i en åsiktsfråga så meningen är inte att väcka en debatt om vem som har rätt, fel, är blåst, schizofren osv utan bara ge folk en förståelse hur tänket hos vissa går.

Blev ett mycket längre och mer utsvävande inlägg, tänkte egentligen bara posten citatet, än tänkt men nu borde andra iallafall förstå varför vissa av oss använder VPN trots att vi inte döljer kriminalitet eller liknande. Hade tråkigt i roddbåten påväg till Grönland, något ska man väl få underhålla sig med 🙃

Så pass att jag inte ens kommer orka läsa det tyvärr, men lycka till, här finns säkert andra som har orken/tiden.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nuär många basement dwellers arga. deras värdefulla sökhistorik och taskdragande porrsurf historik är utsatt för intresseklubbens beskådan.

Vad du ser som det enda syftet med din VPN är en sak.

Sverige står för mig för ett öppet samhälle. Det kräver att medborgare har rätt till fritänkande, integritet och rätt till att få kommunicera anonymt med varandra fritt från kontroll från t.ex. rådande regering. Även födslorätten att anonymt få ta del av information, oavsett om den av andra människor menas vara information som inte stämmer, eller inte stämmer överens med vad de tycker är lämpligt för medborgare att kunna ta del av.

Skrivet av WDac:

garanterat bästa reklamen, speciellt när de gäller statliga inrättningar som NOA och SÄPO. men jag kan nog ändå tycka att när de gäller frågan om Svea Rikes säkerhet så bör NOA få hämta in så mycket data som möjligt. Men som privat person så uppskattar man ju detta. samtidigt som jag vill väldigt gärna få fast spioner som sprider information om Sverige.

Jag tycker inte heller om när Sveriges säkerhet får sig törnar. Men ger du rådande makthavare full tillgång till varje medborgares rörelser, fysisk, psykisk (genom egen ständig analys av vad man törs yttra, självcensur, och så vidare) och digital, sabbar du hela skillnaden mellan Sverige och t.ex. Kina, och helt plötsligt är det man vill skydda inte längre av värde.

Permalänk
Medlem

Lite roligt att Inet precis hade rea på Mullvads abonnemang. 12 månaders korten tog slut rätt snabbt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Lite roligt att Inet precis hade rea på Mullvads abonnemang. 12 månaders korten tog slut rätt snabbt!

Dem drog igång rean efter nyheten om husrannsakan.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • Schiit stack

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte speciellt mycket om ev fildelning ( Gör man ens sånt längre? ) Men att pedofiler, terrorister och andra större e-brottslingar ska kunna gömma sig bakom VPN är bara sjukt.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Vad du ser som det enda syftet med din VPN är en sak.

Sverige står för mig för ett öppet samhälle. Det kräver att medborgare har rätt till fritänkande, integritet och rätt till att få kommunicera anonymt med varandra fritt från kontroll från t.ex. rådande regering. Även födslorätten att anonymt få ta del av information, oavsett om den av andra människor menas vara information som inte stämmer, eller inte stämmer överens med vad de tycker är lämpligt för medborgare att kunna ta del av.

Jag tycker inte heller om när Sveriges säkerhet får sig törnar. Men ger du rådande makthavare full tillgång till varje medborgares rörelser, fysisk, psykisk (genom egen ständig analys av vad man törs yttra, självcensur, och så vidare) och digital, sabbar du hela skillnaden mellan Sverige och t.ex. Kina, och helt plötsligt är det man vill skydda inte längre av värde.

Du blandar ihop olika termer och koncept.

Yttrandefrihet innebär att man får säga,prata och tänka på vad man vill. (vi lämnar hets mot folkgrupp åt sidan).

Det har absolut ingenting att göra med någon "rätt att vara anonym". Det finns faktiskt ingen sådan generell rättighet (vissa specifika handlingar har du rätt att vara anonym när du utför men det är allt), och det har heller ingen koppling till "öppet samhälle" eller liknande.

Det har i alla tider funnits möjlighet för polis och rättsväsende att spana på individer (under vissa förutsättningar, tex brottsmisstanke), att internet skall förevigt vara en frizon för detta har aldrig varit annat än en utopi från internets tidiga dagar. Jag tror vi kan anse dessa dagar som räknade snart.

Generellt sätt tycker jag fokus borde ligga på att skydda vår data mot stora företag, främmande statsmakter och kriminella... snarare än vårt eget rättsväsende.

Givetvis behövs det lagar som reglerar vad som får spanas på och hur samt hur staten behandlar och lagrar data, men det har det alltid behövts. Att bara säga "ingen spaning, ingen datalagring" är ingen realistisk väg framåt.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av peter_yb:

Dom kanske inte tog något men dom kanske lämnade något...
Ett USB minne snabbt insatt i dator/brandvägg/router, några sekunder senare så är enheten hackad och bakdörr inlagd.

Vet att de kör https://en.wikipedia.org/wiki/Qubes_OS (eller om det var nån annan liknande distro) på sina datorer som separerar access till HW-controllers mellan applikationer, så tveksam att det skulle ge så mycket. Har också tamper detection på datorerna för att kunna notera om skruvar har rörts. Skulle inte förvåna mig om USB-portarna är borttagna eller skyddade på något sätt också.

Permalänk
Medlem

Bättre att dom jagar pensionärer som skriver ''fel'' saker på ansiktsboken

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Toranaga:

Fast om vi nu ska vara sådana så är den nationella insatsstyrkan en del av NOA, så det handlar säkerligen bara om att artikelskrivaren helt sonika läste lite för snabbt på Mullvads blogg och tolkade det fel.

En del, ja. Och det fanns inget i Mullvads inlägg som tydde på att den delen var inblandad.

Är faktiskt förvånad över att ett sådant faktafel tog sig hela vägen in i en publicerad artikel: dels trodde jag "alla" visste att NI ≠ NOA, dels vore det ju (som kommentarerna på första sidan i tråden bekräftar) synnerligen dramatiskt och sensationellt om insatsstyrkan hade skickats till en VPN-leverantör på det viset, så jag tänker mig att man verkligen dubbelkollar en sådan uppgift innan publicering.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Du blandar ihop olika termer och koncept.

Yttrandefrihet innebär att man får säga,prata och tänka på vad man vill. (vi lämnar hets mot folkgrupp åt sidan).

Det har absolut ingenting att göra med någon "rätt att vara anonym". Det finns faktiskt ingen sådan generell rättighet (vissa specifika handlingar har du rätt att vara anonym när du utför men det är allt), och det har heller ingen koppling till "öppet samhälle" eller liknande.

Det har i alla tider funnits möjlighet för polis och rättsväsende att spana på individer (under vissa förutsättningar, tex brottsmisstanke), att internet skall förevigt vara en frizon för detta har aldrig varit annat än en utopi från internets tidiga dagar. Jag tror vi kan anse dessa dagar som räknade snart.

Generellt sätt tycker jag fokus borde ligga på att skydda vår data mot stora företag, främmande statsmakter och kriminella... snarare än vårt eget rättsväsende.

Givetvis behövs det lagar som reglerar vad som får spanas på och hur samt hur staten behandlar och lagrar data, men det har det alltid behövts. Att bara säga "ingen spaning, ingen datalagring" är ingen realistisk väg framåt.

Om du inte har rätt att ha anonym kommunikation blir det klart svårare att få ha grunden för att kunna ha öppen konversation om problem med t.ex. just staten, som har kontrollen. Just idag är det praktiska problemet med statens rätt att tråla genom den absoluta majoriteten av kommunikationskanaler, annat än fysiskt möte, troligtvis mindre. Men när det kommer ett parti i styre som du inte är trygg med över huvud taget, är det helt plötsligt inte så fantastiskt längre att ha lämnat över verktygen för att smidigt penetrera din rätt till att ta del av information och din rätt att få ha en anonym kommunikation med andra medborgare.

Du glömmer också t.ex. journalister, som måste kunna ha anonyma kontakter med uppgiftslämnare om felaktigheter och missbruk från makthavare. Journalister är troligtvis vårat viktigaste instrument för att lyfta information till allmänheten.

Rätten till anonym kommunikation och information har en direkt koppling till ett öppet samhälle.

Skillnaden mellan att efter styre, och efter behag, kunna tråla kommunikation och en riktad spaning mot specifika individer är att resurserna du lägger på en spaning är, eller i alla fall borde, - resurser polisen lägger på olika brottstyper har redan idag tveksamheter kring sig om man kollar på BRÅ-statistik efter brottstyp - beroende av brottsmisstankens allvarlighet, där du måste välja hur du ska fördela de fysiska resurserna du har. Man kan också ha en lång diskussion om hur polisen hanterar deras anställdas uppsägningar en masse genom att sänka intagningskraven till polishögskolan.

Idén med att reglera trålande är en utopi.

Permalänk
Avstängd

Nu vill jag inte hijacka tråden till att handla om polisen i allmänhet, men jag behöver svara.

Skrivet av GooGeL:

Ditt sätt och skriva tyder för att du möjligen var för provokativ i mötet.

Hälsa till farbror blå, säg något gott om vädret, gnäll om inflationen, "gå" skilda vägar.

Jag tycker inte jag var den provokativa som satt lugnt på en sten med min tjej och diskuterade vilken mat vi skulle beställa, en torsdagseftermiddag i stadens största och mest välbesökta park. De som kom fram och började ifrågasätta varför vi var där, om vi var kriminella eller liknande däremot har i mina ögon ett ganska konfrontativt beteende. Vad i helvete har de med det att göra? Tror de att jag har begått ett brott? Har det begåtts ett brott i närheten? Är i så fall den eventuelle misstänkte lik mig? I detta fallet var svaret på alla dessa frågor nej, utom möjligtvis den första för det vet jag inget om, men om de trodde jag begått ett brott så borde de väl ha frågat om det eller på något sätt kontrollerat mig mer än att ställa en massa frågor om irrelevanta saker?

Mitt problem i sådana situationer är att jag är för ärlig. Polisens fråga om när jag senast hade kontakt med polisen kunde jag inte ärligt svara "aldrig" på utan jag förklarade att jag åkte med i en stulen bil en gång när jag var fjorton. Vilket förstås gjorde att poliserna satte mig i kategorin "en gång kriminell alltid kriminell", men det var förstås sedan många år preskriberat och dessutom var det innan jag var femton så det finns inte en chans att de hade kunnat ta reda på det, alltså borde jag bara hållit käften.

Skrivet av Jumpcut:

Låter som att du har något utseende/beteende som dom går igång på då. Säger inte att det är rätt. Har en kompis (medelålders IT-chef på ett stort börsbolag) som alltid råkar ut för sådant. Har hänt flera gånger på krogen när vi varit ute. Vi andra var fulla och stökiga, han nykter och körde bil, ändå är det honom dom tar iväg på urinprov.

Jo, jag har en kompis som verkligen utsätts för sånt. Han ser väldigt speciell ut, är performance-konstnär med konstiga kläder, frisyr och så, men han är väldigt lugn, har aldrig hållit på med droger eller något sånt eller ens varit i slagsmål och dessutom har han ett framgångsrikt företag, villa och tre barn. Han har hamnat i fyllecell flera gånger, inte för att han har varit fullare än någon annan utan för att de riktar in sig på honom på grund av hans utseende, och det gick så långt att de ville dra in hans körkort trots att han aldrig varit i närheten av att köra onykter eller liknande. Hamnar man i fyllecell tillräckligt många gånger så ses man som "opålitlig i nykterhetshänseende" och då blir man av med körkortet, huruvida man faktiskt förtjänade att hamna där spelar liksom ingen roll.

Jag brukar inte vara så utsatt för jag ser verkligen inte speciellt galen ut eller så. Däremot kan min klädstil ibland tangera vad de lokala gangstrarna har på sig, med typ adidasbyxor (på mina motionspromenader, jag hade inte haft det på jobbet, krogen eller så), men jag är ju dubbelt så gammal som dem och skägg och långt hår, som jag har, hör verkligen inte till "gangsterstilen". Men sådär en gång per år så blir jag tagen av polisen utan anledning, spiknykter, och utfrågad och för det mesta visiterad.

Däremot blir jag väldigt ofta "slumpmässigt utvald" av tullen, när jag kommer in i landet aldrig utomlands, även om jag är i en grupp där jag i mina ögon borde vara den minst suspekta.

Permalänk
Skrivet av Ronnie60:

Bryr mig inte speciellt mycket om ev fildelning ( Gör man ens sånt längre? ) Men att pedofiler, terrorister och andra större e-brottslingar ska kunna gömma sig bakom VPN är bara sjukt.

Är ju lite det som är det roliga i sammanhanget!
Hade utvecklingen av VPN lösningar, via öppen källkod och annat, varit lika starkt och långt gånger nu om jagandet av fildelare varit så starkt?
Eller att content på Netflix etc låses till vissa regioner, så du behöver VPN för att se allt?

Hade det inte pushats så hade det säkert varit mer ovanligt och "misstänkt" att använda sig av en VPN för personligt bruk

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk

Tycker det är oroväckande hur många som tycker det är helt ok för stat och dylikt att få/ha total kontroll över kommunikation mm. Denna oavkortade godtycklighet gentemot stat och dess organ är fullkomligt sinnessjuk.

Det har i all mänsklighetens historia alltid enbart och endast varit stater eller liknande makthavande strukturer som har varit de allra värsta av de värsta när det gäller förtryck, övervakning, kontroll, massmord och förödelse. Sverige är inte alls långt borta från detta smuts, vi har haft både åsiktsregistrering, kemisk tvångskastrering av både Icke-svenskar som kriminella, Biologiska rasinstitut, och mycket mycket annat. Det är inte ens särskilt lång tid sedan dessa saker var i full gång i Svea rike. Så att sitta och säga "Jag tycker minsann polis och stat ska ha ALL BEFOGENHET de bara önskar" är fruktansvärt, sjukt, skadat, idiotiskt, ignorant och bevis på fullkomlig okunskap om historia.

Den sk. "demokrati" vi och alla andra länder som har detta statskickt balanserar på några få och väldigt sköra pelare, dessa är fritt tänkande, yttrandefrihet, fri kommunikation, rörelse , demonstrationsfrihet mm. Allt detta demonteras dagligen med jubel från galningarna som inte förstår bättre.

Brevhemligheten är ett minne blott redan, Bara för kommunikationen har ändrat plats till digitala medier så ska allt man skickar sinsemellan vara under 100% övervakning och kontroll av Staten/polisen?

1984 är nu, det är ingen dystopisk framtid i en fantasivärld, vi lever i det redan nu och det blir bara värre och värre.

Jag har hellre en galning ibland oss än en galning i maktposition, den sistnämda kommer aldrig att övervakas eller bestraffas

Visa signatur

* Intel core i7 4930K (6 core) @ 4.5Ghz + Corsair Hydro H100i | 64GB (8x8GB) Corsair DDR3 Vengeance Pro Series Silver 2133Mhz | Asus Rampage IV Extreme Black edition | 2x Samsung 840 Pro 256gb SSD (RAID-0) | 2x MSI Nvidia Geforce GTX 970 4Gb Twin Frozr (SLI) | Dell Ultrasharp U3011 30" 16:10 (2560x1600) | 2x Eizo 24" EV2411W 16:10 (1920x1200) (Multiscreen setup)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Vad du ser som det enda syftet med din VPN är en sak.

Sverige står för mig för ett öppet samhälle. Det kräver att medborgare har rätt till fritänkande, integritet och rätt till att få kommunicera anonymt med varandra fritt från kontroll från t.ex. rådande regering. Även födslorätten att anonymt få ta del av information, oavsett om den av andra människor menas vara information som inte stämmer, eller inte stämmer överens med vad de tycker är lämpligt för medborgare att kunna ta del av.

Jag tycker inte heller om när Sveriges säkerhet får sig törnar. Men ger du rådande makthavare full tillgång till varje medborgares rörelser, fysisk, psykisk (genom egen ständig analys av vad man törs yttra, självcensur, och så vidare) och digital, sabbar du hela skillnaden mellan Sverige och t.ex. Kina, och helt plötsligt är det man vill skydda inte längre av värde.

Vad har ditt svar nått med mitt inlägg att göra förutom att det fick det att se ut som att du tog åt dig 😆

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jaga brottslingar?

Försöka hämta loggar som aldrig existerat. Och som de varit öppna med att de aldrig existerat.

Permalänk
Medlem

Känns lite TPB 2008 över detta?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Om du inte har rätt att ha anonym kommunikation blir det klart svårare att få ha grunden för att kunna ha öppen konversation om problem med t.ex. just staten, som har kontrollen. Just idag är det praktiska problemet med statens rätt att tråla genom den absoluta majoriteten av kommunikationskanaler, annat än fysiskt möte, troligtvis mindre.

vad menar du med "kontroll" ? du har rätt att säga vad du vill. Du måste skilja på censur och rättsväsendets spaningsförmåga. Finns absolut inga problem att ha en "öppen konversation" utan att för den delen ha någon lagstadgag rätt till anonymitet, snarare tvärtom, anonymitet öppnar portarna för åsikter vars ursprung kan komma från AI, främmande stater i form av manipulationsförsök (se rysslands trollfabriker etc), troll och annat.

Jag skulle vända på det och säga att om det skall kunna finnas en bra och öppen konversation är det nästan ett krav på att de som talar EJ är anonyma. Dra det till nästa steg så har du problemet med AI osv, i den världen vet du inte ens att det är en människa som fäller kommentarerna... det om något kommer urholka 'public discourse'. Vill du se vad total anonymitet gör för konversation är det ju bara besöka 4chan liksom, du måste bokstavligen vada genom bajs för att hitta något vettigt, och glöm allt vad faktakoll eller källspårning heter.

Skrivet av hypermode:

Men när det kommer ett parti i styre som du inte är trygg med över huvud taget, är det helt plötsligt inte så fantastiskt längre att ha lämnat över verktygen för att smidigt penetrera din rätt till att ta del av information och din rätt att få ha en anonym kommunikation med andra medborgare.

Du glömmer också t.ex. journalister, som måste kunna ha anonyma kontakter med uppgiftslämnare om felaktigheter och missbruk från makthavare. Journalister är troligtvis vårat viktigaste instrument för att lyfta information till allmänheten.

Rätten till anonym kommunikation och information har en direkt koppling till ett öppet samhälle.

Skillnaden mellan att efter styre, och efter behag, kunna tråla kommunikation och en riktad spaning mot specifika individer är att resurserna du lägger på en spaning är, eller i alla fall borde, - resurser polisen lägger på olika brottstyper har redan idag tveksamheter kring sig om man kollar på BRÅ-statistik efter brottstyp - beroende av brottsmisstankens allvarlighet, där du måste välja hur du ska fördela de fysiska resurserna du har. Man kan också ha en lång diskussion om hur polisen hanterar deras anställdas uppsägningar en masse genom att sänka intagningskraven till polishögskolan.

Idén med att reglera trålande är en utopi.

Ja problemet är att man kan liksom inte ha kakan och äta den. Jag tror vägen fram är att skydda oss från att få en illvillig stat snarare än att bygga bort alla statens befogenheter för att risken finns.

Och får du väl en illvillig stat på något vis så kommer den ändå förbjuda fri kommunikation, censurera, osv (se Kina). Enda skillnaden är att det är ett par till nya lagar som måste till. Ser inte vad en lagstadgag anonymitet på internet skulle göra för skillnad i det scenariot, fördöja vissa dåliga effekter något år?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ungwe Lianti:

Tycker det är oroväckande hur många som tycker det är helt ok för stat och dylikt att få/ha total kontroll över kommunikation mm. Denna oavkortade godtycklighet gentemot stat och dess organ är fullkomligt sinnessjuk.

Det har i all mänsklighetens historia alltid enbart och endast varit stater eller liknande makthavande strukturer som har varit de allra värsta av de värsta när det gäller förtryck, övervakning, kontroll, massmord och förödelse. Sverige är inte alls långt borta från detta smuts, vi har haft både åsiktsregistrering, kemisk tvångskastrering av både Icke-svenskar som kriminella, Biologiska rasinstitut, och mycket mycket annat. Det är inte ens särskilt lång tid sedan dessa saker var i full gång i Svea rike. Så att sitta och säga "Jag tycker minsann polis och stat ska ha ALL BEFOGENHET de bara önskar" är fruktansvärt, sjukt, skadat, idiotiskt, ignorant och bevis på fullkomlig okunskap om historia.

Den sk. "demokrati" vi och alla andra länder som har detta statskickt balanserar på några få och väldigt sköra pelare, dessa är fritt tänkande, yttrandefrihet, fri kommunikation, rörelse , demonstrationsfrihet mm. Allt detta demonteras dagligen med jubel från galningarna som inte förstår bättre.

Brevhemligheten är ett minne blott redan, Bara för kommunikationen har ändrat plats till digitala medier så ska allt man skickar sinsemellan vara under 100% övervakning och kontroll av Staten/polisen?

1984 är nu, det är ingen dystopisk framtid i en fantasivärld, vi lever i det redan nu och det blir bara värre och värre.

Jag har hellre en galning ibland oss än en galning i maktposition, den sistnämda kommer aldrig att övervakas eller bestraffas

Oj, hårda ord, "sjukt, skadat, idiotiskt, ignorant"! Är det verkligen den nivån vi ska hålla på Sweclockers? Även om jag inte tar åt mig av det där så vill jag ändå förtydliga det jag redan skrivit. Om man misstänker tyngre brott där invånare kan fara illa(ex grov misshandel, mord, pedofili o.s.v), då anser jag att särskild avdelning hos utredare\polis ska kunna begära ut information även från VPN tjänster för att kuna lägga de sista puzzelbitarna. Du får tycka vad du vill om det jag kan inte bry mig mindre.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Härligt att få bekräftat att vår polis lägger sin dyrbara tid på rätt saker!!!!!!111!!

Så vad la de sin tid på? D.v.s vad var det för brott man utredde? Källa?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

Försöka hämta loggar som aldrig existerat. Och som de varit öppna med att de aldrig existerat.

NOA visste om detta men fixade tillstånd och gjorde husrannsakan ändå för att jävlas eller se om de hade tur och lyckades skrämma till sig saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

NOA visste om detta men fixade tillstånd och gjorde husrannsakan ändå för att jävlas eller se om de hade tur och lyckades skrämma till sig saker.

Att dom vänder i dörren låter konstigt.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Att dom vänder i dörren låter konstigt.
Har dom fått en husrannsakan med sig så gör dom den oavsett vad folk säger.

Sedan att personal på mullvad har sagt si och så så dom avbryter tror jag inte på.

Det är förstås möjligt. Finner det tveksamt att Mullvad skulle ljuga om något sådant allvarligt för att göra reklam. Det skulle kunna slå tillbaka på dem, då de lever väldigt mycket på sitt rykte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

NI används för allt som dom känner är minsta farligt.. tex legala vapenägare och jägare som glömt skicka in ett papper.

Dom har inte bra rykte och används helt omotiverat för många sorters brott där en vanlig uniformerad polis med en sig/glock hade räckt. Men klart, alla bovar i sverige är ju som i hollywood - fulltankade med narkotika och beväpnade med ak74or.

Fördelen med NI vid insatser är att läckorna kring deras operationer är så gott som obefintliga. Vanlig polis kan inte lämna stationen innan gangsterna vet vad som är på gång och kan gömma sig.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

Försöka hämta loggar som aldrig existerat. Och som de varit öppna med att de aldrig existerat.

Så polisen ska inte kontrollera vad som finns utan lita blint på vad Mullvad säger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Så polisen ska inte kontrollera vad som finns utan lita blint på vad Mullvad säger?

Har NOA inte förmåga att göra det innan tillslaget menar du? Sen när de väl var där blev de enkelt övertalade att gå hem igen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fulci:

Har NOA inte förmåga att göra det innan tillslaget menar du? Sen när de väl var där blev de enkelt övertalade att gå hem igen?

Det stämmer säkert väldigt väl att det inte går att verifiera hur system faktiskt fungerar innan man går ut och faktiskt undersöker hur det ser ut.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av firstofmay:

Alla vet ju att VPN är livsfarligt

Vet inte direkt om VPN per se är farligt? Däremot kan det skydda kriminell verksamhet av olika typer.

Skrivet av firstofmay:

och används i den absolut grövsta typen av brottslighet som finns idag.

Ja så kan det nog vara. Blir man utredd av NOA så handlar det rimligen inte om småbus.

Skrivet av firstofmay:

Polisen borde lägga alla sina resurser på att störa den här typen av verksamheter.

Den här frågan om att allt bör satsats på ett kort brukar komma upp. Det är väl inte riktigt görbart. Polisen behöver kunna utreda mindre brott också - även om det också finns olösta mord i landet. Därför fördelas resurserna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Vet inte direkt om VPN per se är farligt? Däremot kan det skydda kriminell verksamhet av olika typer.

Ja så kan det nog vara. Blir man utredd av NOA så handlar det rimligen inte om småbus.

Den här frågan om att allt bör satsats på ett kort brukar komma upp. Det är väl inte riktigt görbart. Polisen behöver kunna utreda mindre brott också - även om det också finns olösta mord i landet. Därför fördelas resurserna.

Det framgår tydligen inte att jag i båda mina inlägg var sarkastisk

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮