Permalänk

Gammal skärm passar ej till ny dator

Hejsan!
Fick precis hem min nya speldator men min skärm är nog lite för gammal. Min skärm har DVI samt HDMI uttag, men datorn har HDMI och Displayport.

Är det möjligt att köpa någon typ av adapter, från DVI till displayport? Och vad jag förstått kan min skärm ej köra i 144hz på HDMI.

Jag vill spela på 144hz och min skärm heter Benq XL2411.

Känner mig helt förvirrad med alla olika uttag och vad som stödjer 144hz och inte så är väldigt tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Just XL2411 är ökänd av den anledningen, det finns ett bra svar här. Men kortfattat så brukar den bästa lösningen vara att byta skärm tyvärr.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av fandersson:

Känner mig helt förvirrad med alla olika uttag och vad som stödjer 144hz och inte så är väldigt tacksam för all hjälp!

Med moderna skärmar och grafikkort får man 144 Hz i 1920x1080 och 2560x1440 med Displayport och HDMI med egentligen alla skärmar och GPU:er som lanserades 2016 och senare. 2014 och senare med Nvidia-kort. Så den frågan är lite old-school just nu. Mest att din skärm tyvärr är veteranklass rent teknisk även om du kanske köpte för bara några år sedan.

Idag är det mest en fråga om hur man hanterar 4K i 120 och 144 Hz och då är det lite rörigare RTX 3xxx och nyare samt AMD RX 6xxx och nyare som tumregel för HDMI och DP, men också mer varierande begränsning hos den individuella skärmen ifråga.

Permalänk
Medlem

Adaptrar och andra kablar finns, men har personligen aldrig haft någon bra tur med dessa. Sen är det ytterst viktigt att du kollar specifikationerna på dessa för att undvika problem, och även då kan det lätt bli fel. Får inte heller glömma att köpa billigare varianter, varav de korrekta varianterna kan bli rätt saftiga.

Håller för övrigt med @perost om att den bästa lösningen egentligen är att byta skärm, speciellt då det finns många billiga 144hz skärmar som har de uttag som du behöver. Skulle personligen gå den rutten och sedan sätta i hdmi kabel i den nuvarande skärmen som extra/slav skärm.

Permalänk
Skrivet av perost:

Just XL2411 är ökänd av den anledningen, det finns ett bra svar här. Men kortfattat så brukar den bästa lösningen vara att byta skärm tyvärr.

Skrivet av Laxpudding:

Med moderna skärmar och grafikkort får man 144 Hz i 1920x1080 och 2560x1440 med Displayport och HDMI med egentligen alla skärmar och GPU:er som lanserades 2016 och senare. 2014 och senare med Nvidia-kort. Så den frågan är lite old-school just nu. Mest att din skärm tyvärr är veteranklass rent teknisk även om du kanske köpte för bara några år sedan.

Idag är det mest en fråga om hur man hanterar 4K i 120 och 144 Hz och då är det lite rörigare RTX 3xxx och nyare samt AMD RX 6xxx och nyare som tumregel för HDMI och DP, men också mer varierande begränsning hos den individuella skärmen ifråga.

Skrivet av Crowwops:

Adaptrar och andra kablar finns, men har personligen aldrig haft någon bra tur med dessa. Sen är det ytterst viktigt att du kollar specifikationerna på dessa för att undvika problem, och även då kan det lätt bli fel. Får inte heller glömma att köpa billigare varianter, varav de korrekta varianterna kan bli rätt saftiga.

Håller för övrigt med @perost om att den bästa lösningen egentligen är att byta skärm, speciellt då det finns många billiga 144hz skärmar som har de uttag som du behöver. Skulle personligen gå den rutten och sedan sätta i hdmi kabel i den nuvarande skärmen som extra/slav skärm.

Wow vilka bra och utförliga svar! Jag följer helt det ni säger och kommer införskaffa mig en ny skärm, även fast jag hoppades komma undan lite billigare är det det bästa valet har jag förstått nu. Tack för era väldigt bra och snabba svar, det uppskattas!

Permalänk
Medlem

Köp en kabel med dvi i ena ändan och hdmi i andra. Se bara till att den stödjer Dual dvi om du vill få ut mer än 60hz. Gav en liknande skärm till en släkting förra året med samma problematik. Köpte en: KabelDirekt - 2m High Speed HDMI to DVI Cable (DVI-D 24+1, 1080p Full HD 3D) TOP Series
Från amazon.se har funkat jättebra 1080p 144hz.

Permalänk
Skrivet av luigi89:

Köp en kabel med dvi i ena ändan och hdmi i andra. Se bara till att den stödjer Dual dvi om du vill få ut mer än 60hz. Gav en liknande skärm till en släkting förra året med samma problematik. Köpte en: KabelDirekt - 2m High Speed HDMI to DVI Cable (DVI-D 24+1, 1080p Full HD 3D) TOP Series
Från amazon.se har funkat jättebra 1080p 144hz.

Tänkte först att det kanske skulle fungera, men vad jag förstått får jag tyvärr endast ut 60hz via hdmi på min skärm.

Tack för svaret!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av luigi89:

Köp en kabel med dvi i ena ändan och hdmi i andra. Se bara till att den stödjer Dual dvi om du vill få ut mer än 60hz. Gav en liknande skärm till en släkting förra året med samma problematik. Köpte en: KabelDirekt - 2m High Speed HDMI to DVI Cable (DVI-D 24+1, 1080p Full HD 3D) TOP Series
Från amazon.se har funkat jättebra 1080p 144hz.

Det du beskriver stämmer inte i allmänhet och stämmer inte för XL2411 i synnerhet. Men är alldeles symptomatiskt för hur förvirrande DVI kan vara.

HDMI->Dual Link DVI kan inte existera. Det finns inte fysiska kontakter för detta eftersom HDMI är alltid singel link. Men man säljer gärna sådana kablar på Amazon för att det är så många som frågar efter dem även om det aldrig kan vara något annat än singel link. DVI-Dual Link-pinnarna på din kabel från Amazon är förmodligen inte lödda någonstans till något.

Lång historia kort, förklaring och diskussion finns med mitt gamla inlägg har du antagligen fått kabeln att fungera med en annan och modernare skärm vars DVI-port i själva verket är en HDMI i fråga om elektroniken bakom. Bara att den fysiska kontakten är en DVI.

Du kör alltså HDMI hela vägen bara att det hela tar en omväg över stiften på en fysisk DVI-kontakt. Du kan förmodligen också köra ljud den vägen. Detta är normen idag för de flesta nya skärmar som fortfarande har DVI. De har det omvända problemet med äldre grafikkort som vill köra Dual Link och det går inte för att skärmen inte är annat än single link. Syns ofta på kopplingsschemat i skärmens handbok.

TS skärm fungerar tyvärr inte alls så. Den är rökt och det lär vara hundratusentals XL2411Z-ägare värden över som ställt samma fråga.

Permalänk
Medlem

Då har jag fattat fel tack för förtydligandet. I mitt exempel hade släktingen 2 dvi skärmar och en dvi på gpu så använder säkert vanlig Dual link dvi till 144hz då.