Ångest över 12VHPWR connector...

Permalänk
Medlem

Ångest över 12VHPWR connector...

Hej!
Jag uppgraderade precis till rtx 4000 gpu och har nyss installerat i mitt chassi.
Men jag fick lite "svettningar" nu när jag ser hur tight det är mellan power connector och glaspanelen.
Jag har tidigare sett att man med nya 12vh kontakten bör ha 35mm sladd från gpu'n innan man böjer strömkabeln, men som ni ser har jag inte i närheten så mycket:

Jag undrar alltså om detta är ett problem, måste jag verkligen byta chassi?
En till bild på själva kontakten, ser ut att sitta bra:

Tacksam för all input!

Visa signatur

AMD 7950x | Asus ROG X670E GENE | MSI RTX 4090 Suprim X l 32GB Corsair DDR5 l 980 Pro 2tb | Corsair AX1600i | NZXT h400

Permalänk
Medlem

Tycker det ser ok ut, det viktiga är att den sitter som den ska. Har du någon bild hur det ser ut med glaset på ?

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt en 90graders kontakt. Finns färdiga att köpa, se till att det är till rätt nättagg bara

Permalänk
Medlem

Köp dig en 90graders kontakt från cablemod om du är orolig...

https://youtu.be/jkFuTBJGvwM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Jag hade köpt en 90graders kontakt. Finns färdiga att köpa, se till att det är till rätt nättagg bara

12VHPWR connector är ju alltid en 12VHPWR connector på den sidan så det spelar ju ingen som helst roll

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

12VHPWR connector är ju alltid en 12VHPWR connector på den sidan så det spelar ju ingen som helst roll

Orkade bara leta upp en bild på en adapter men menade sen sån kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eyeless1983:

Tycker det ser ok ut, det viktiga är att den sitter som den ska. Har du någon bild hur det ser ut med glaset på ?

Det är lite svårt att se, men här kommer bild med glaset på:

Men anledningen till 35mm rekommendationen är för att öka chansen att kontakten sitter rätt?
Jag har som sagt tryckt in kontakten rätt ordentlige hårt, den borde sitta som den ska

Visa signatur

AMD 7950x | Asus ROG X670E GENE | MSI RTX 4090 Suprim X l 32GB Corsair DDR5 l 980 Pro 2tb | Corsair AX1600i | NZXT h400

Permalänk
Medlem

Ta bort den onödiga kammen och böj kabeln innan du kopplar in den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ta bort den onödiga kammen och böj kabeln innan du kopplar in den.

Kommer väl inte bli så vackert men det skulle jag också göra. Kammen kan ju sitta längre ned. Försöka få ledarna så rakt ut från kontakten som möjligt och sedan ha böjen mot glaset i den mån det går:

En lite knasig idé vore kanske att fästa en bit fiskelina från taket ner och en ögla runt ledarna så att de hålls uppe så mycket som möjligt när sidan sätts på.

Det bästa vore väl dock en 90-gradersadapter som redan föreslagits, om man vill vara på den säkra sidan.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Tack för er input! Jag ska försöka ta bort kammen (använder Corsair's 12vhpwr adapter) och få till en rakera böj.

Visa signatur

AMD 7950x | Asus ROG X670E GENE | MSI RTX 4090 Suprim X l 32GB Corsair DDR5 l 980 Pro 2tb | Corsair AX1600i | NZXT h400

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Kommer väl inte bli så vackert men det skulle jag också göra. Kammen kan ju sitta längre ned. Försöka få ledarna så rakt ut från kontakten som möjligt och sedan ha böjen mot glaset i den mån det går:

<Uppladdad bildlänk>

En lite knasig idé vore kanske att fästa en bit fiskelina från taket ner och en ögla runt ledarna så att de hålls uppe så mycket som möjligt när sidan sätts på.

Det bästa vore väl dock en 90-gradersadapter som redan föreslagits, om man vill vara på den säkra sidan.

Jag testade att böja lite och fick till en något rakare böj. Tyvärr kunde jag inte ta bort kammen då den tydligen sitter fast på Corsairs kabel.

Så vad säger ni, hade ni använt grafikkortet såhär eller hade ni försökt en annan lösning?

Visa signatur

AMD 7950x | Asus ROG X670E GENE | MSI RTX 4090 Suprim X l 32GB Corsair DDR5 l 980 Pro 2tb | Corsair AX1600i | NZXT h400

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungowe:

Jag testade att böja lite och fick till en något rakare böj. Tyvärr kunde jag inte ta bort kammen då den tydligen sitter fast på Corsairs kabel.

<Uppladdad bildlänk>

Så vad säger ni, hade ni använt grafikkortet såhär eller hade ni försökt en annan lösning?

Tycker det där ser helt okej ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungowe:

Jag testade att böja lite och fick till en något rakare böj. Tyvärr kunde jag inte ta bort kammen då den tydligen sitter fast på Corsairs kabel.

<Uppladdad bildlänk>

Så vad säger ni, hade ni använt grafikkortet såhär eller hade ni försökt en annan lösning?

Tycker det ser betydligt bättre ut iaf

Vet inte riktigt hur pass nojig man bör vara, till viss del verkar ju problemet ha blåsts upp en del. Personligen skulle jag nog köra på som det ser ut nu, men överväga att skaffa en annan kabel eller 90-gradersadapter framöver. För att få sinnesro om inte annat

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungowe:

Tack för er input! Jag ska försöka ta bort kammen (använder Corsair's 12vhpwr adapter) och få till en rakera böj.

Ser OK ut 👍 Jag skulle dock flytta kammen nedåt så den inte tar i glaset. Skall gå, har en likadan själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eyeless1983:

Ser OK ut 👍 Jag skulle dock flytta kammen nedåt så den inte tar i glaset. Skall gå, har en likadan själv.

Körde en till omgång kabelböjning och känner mig rätt nöjd

Just i detta fall är det bra att Corsair kablar är tröga som ståltråd..

Visa signatur

AMD 7950x | Asus ROG X670E GENE | MSI RTX 4090 Suprim X l 32GB Corsair DDR5 l 980 Pro 2tb | Corsair AX1600i | NZXT h400

Permalänk
Medlem

Mycket bra 👍

Permalänk
Skrivet av kungowe:

Jag testade att böja lite och fick till en något rakare böj. Tyvärr kunde jag inte ta bort kammen då den tydligen sitter fast på Corsairs kabel.

<Uppladdad bildlänk>

Så vad säger ni, hade ni använt grafikkortet såhär eller hade ni försökt en annan lösning?

Leta fram en avbitare och klipp av den då?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungowe:

Körde en till omgång kabelböjning och känner mig rätt nöjd

<Uppladdad bildlänk>

Just i detta fall är det bra att Corsair kablar är tröga som ståltråd..

Nu ser det ju nästan perfekt ut Det där skulle jag köra på med utan att tveka.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070