RX 7900 XT - Nybliven lag röd, Hjälp!

Permalänk

RX 7900 XT - Nybliven lag röd, Hjälp!

Hej!

Jag har de senaste 10 åren använt mig av kort från det gröna laget. Igår passade jag på att köpa hem ett rött 7900 XT kort.

Något jag undrar över är om man på något vis kan hindra kortet från att downclocka i äldre, mindre krävande spel?
Lag grön har en så smidig "always prefer maximum performance" eller liknande för varje program.
Problemet med mitt nya kort är att jag lyckas inte hitta en likvärdig inställning. Spelar jag exempelvis Project Zomboid så downclockar kortet sig näst intill till idle desktop clocks vilket resulterar i att jag har runt 30-40 FPS i spelet. Jag hade inga problem att nå 120+ med mitt förra kort (GTX 1080).

Då jag även spelar andra äldre titlar som kommer ha samma problematik så letar jag efter en enkel lösning.
Att ställa in "minimum clock" i Adrenaline ger inget resultat för mig.

Tack.

Permalänk
Medlem

Det är inte funktionen "Radeon Chill" som råkar vara på? Stäng av den i så fall (kan göras per spel om du vill ha den på i vanliga fall).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

Det är inte funktionen "Radeon Chill" som råkar vara på? Stäng av den i så fall (kan göras per spel om du vill ha den på i vanliga fall).

Jag skall undersöka detta! Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överkill:

Att ställa in "minimum clock" i Adrenaline ger inget resultat för mig.

Skumt. Det är exakt så jag har gjort med mitt 6800 XT för att frekvensen inte ska dyka. Har du ställt in maxfrekvens också? Jag har 2400 MHz min och 2500 max, då ligger den ofta på 2450 MHz hela tiden.

Permalänk
Medlem

Testa ändra fullskärmsläget i spelet om det går.

Permalänk
Skrivet av Haglund:

Skumt. Det är exakt så jag har gjort med mitt 6800 XT för att frekvensen inte ska dyka. Har du ställt in maxfrekvens också? Jag har 2400 MHz min och 2500 max, då ligger den ofta på 2450 MHz hela tiden.

Får göra ett nytt försök!

Skrivet av Mr_Flash:

Testa ändra fullskärmsläget i spelet om det går.

Ska testa när jag kommer åt datorn ikväll! Tack!

EDIT:

Inget av ovanstående tips fungerade. Inga inställningar där man "forcerar" FPS-mål eller GPU Clocks fastnar. Kortet dippar ner till 150-200Mhz clock under spelandet.

Tråkigt. Enda andra lösningen jag möjligtvis googlat mig till är BIOS ändringar eller energy-state redigeringar i windowsregistret. Tråkigt att behöva kompromissa för att få det speldugligt på en grafikkort för 11kkr.

Luktar ett återköp och övergång till lag grön igen. Tyvärr.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Överkill:

Får göra ett nytt försök!

Ska testa när jag kommer åt datorn ikväll! Tack!

EDIT:

Inget av ovanstående tips fungerade. Inga inställningar där man "forcerar" FPS-mål eller GPU Clocks fastnar. Kortet dippar ner till 150-200Mhz clock under spelandet.

Tråkigt. Enda andra lösningen jag möjligtvis googlat mig till är BIOS ändringar eller energy-state redigeringar i windowsregistret. Tråkigt att behöva kompromissa för att få det speldugligt på en grafikkort för 11kkr.

Luktar ett återköp och övergång till lag grön igen. Tyvärr.

Då frågar jag varför du överhuvudtaget bytte kort?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det låter inte alls som normalt beteende så någonstans är det fel inställt. Du säger inget om vilken annan hårdvara du har, möjligen kan spelet köras på integrerad grafik istället om du har sådan. Kollat alla inställningar i spelet så att de stämmer, verkligen gjort en fullständig avinstallation av de gamla drivrutinerna osv?

Kör en DDU på drivrutinerna och installera om och se om det hjälper. Stäng av integrerad grafik om sådan finns.

Kontrollera så att det verkligen är rätt drivrutin som installerats och inte någon från windows update. Om du inte kan ställa in min-frekvens och dylikt så låter det som att drivrutinen är felaktig på något sätt.

Har aldrig upplevt liknande symtom med mina AMD.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Då frågar jag varför du överhuvudtaget bytte kort?

För mitt gamla är snart 7 år gammalt och håller inte måttet i tyngre titlar.

Skrivet av Alphahanne:

Det låter inte alls som normalt beteende så någonstans är det fel inställt. Du säger inget om vilken annan hårdvara du har, möjligen kan spelet köras på integrerad grafik istället om du har sådan. Kollat alla inställningar i spelet så att de stämmer, verkligen gjort en fullständig avinstallation av de gamla drivrutinerna osv?

Kör en DDU på drivrutinerna och installera om och se om det hjälper. Stäng av integrerad grafik om sådan finns.

Kontrollera så att det verkligen är rätt drivrutin som installerats och inte någon från windows update. Om du inte kan ställa in min-frekvens och dylikt så låter det som att drivrutinen är felaktig på något sätt.

Har aldrig upplevt liknande symtom med mina AMD.

Jag har startat i felsäkert läge och kört DDU på alla gamla drivrutiner och installerat om fresh. Ingen skillnad.
Varken ställa min HZ eller "AMD chill minimum FPS 120" gör någon skillnad. Spelet klockar ned kortet till 250Mhz så fort det körs. Kör ej heller på någon integrerad grafik och det är den korrekta AMD drivaren som körs på kortet, så ingen gammal windows update historia heller.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Överkill:

För mitt gamla är snart 7 år gammalt och håller inte måttet i tyngre titlar.

Så hur funkar kortet i andra sammanhang? Likadant där?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Låter som en inställning någonstans som hoppar till Default läge, som klockar ner kortet. Jag har RX 7900 XT själv och körde Zomboid någon vecka sedan. Kommer inte ihåg exakt men låg ju långt över 180 fps som min skärm klarar av.

Permalänk
Medlem

Jag har ett 7900 XTX och kör Zomboid, men jag känner inte igen det här beteendet du beskriver.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag kör dagligen spel som kan köras på en laptop från 2007 med mitt AMD och aldrig haft dina problem.

Har trixat med inställningarna något? Lägg en skärmdump på dom så kan vi kika här.

Permalänk
Medlem

Finns det inte lite gränssnitt inbyggt i Windows angående strömsparläge etc för dels hela systemet, men också att specificera det för enskilda spel? Minns tyvärr inte var man finner det, kan kallas "Spelläge" eller något annat. Testa sätta det till max prestanda/minst strömsparning för detta spel. Kanske AMDs kort lyssnar mer till Windows där av någon anledning.

Permalänk
Medlem

Jag tror att som det nämns i denna video så är det spelets fel som gör att ditt kort klockar ner sig. (som den bör)

https://www.youtube.com/watch?v=OyIOK22NsZ8

Kolla videon, där går han igenom lite olika lösningar. Hoppas det hjälper

Permalänk
Medlem

Hade ett problem med ett 6700 xt där kortet dippa till mer eller mindre 70 MHz och 0-35w sen upp till 50-75% under spel där load inte var 90%+ konstant. Testade dom flesta sakerna när det kommer till mjukvara med löste inte direkt problemet bara dämpa det,
fixa sig dock när jag byte kylpasta på kortet samt hade ett 5600 xt i datorn så länge utan att ominstallera Adrenalin.
Ingen aning vad exakt som löste problemet, om det var spot temps som blev för höga eller om det vara bytet av grafikkort utan att ominstallera Adrenalin som magisk gjorde så att bios funka.

Personligen skulle jag skicka tillbaka kortet eller skicka det på lagning och se om någon annan kan lösa problemet. Om det inte är ett alternative så checka hur temps se ut och kolla på vad "Max fläkthastighet (%)" ligger på, är en long shot~
Löser det sig inte så kan du få låna ett 5000 series grafikkort mot frakt om du vill testa att byta grafikkort utan att ominstallera Adrenalin, skicka ett Pm så löser vi det.

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Så hur funkar kortet i andra sammanhang? Likadant där?

Mer krävande spel så klockar den upp sig och jag får godkända antal frames. Dock fastnar inte minimum klocken på det jag ställt in.

Skrivet av Bobiri:

Jag kör dagligen spel som kan köras på en laptop från 2007 med mitt AMD och aldrig haft dina problem.

Har trixat med inställningarna något? Lägg en skärmdump på dom så kan vi kika här.

Jag har inte ändrat något i inställningar förutom minimum clock i specifika spel. Kör på "standard" läge.

Skrivet av Donhoz:

Jag tror att som det nämns i denna video så är det spelets fel som gör att ditt kort klockar ner sig. (som den bör)

https://www.youtube.com/watch?v=OyIOK22NsZ8

Kolla videon, där går han igenom lite olika lösningar. Hoppas det hjälper

Ska kika!

Skrivet av Anounce:

Hade ett problem med ett 6700 xt där kortet dippa till mer eller mindre 70 MHz och 0-35w sen upp till 50-75% under spel där load inte var 90%+ konstant. Testade dom flesta sakerna när det kommer till mjukvara med löste inte direkt problemet bara dämpa det,
fixa sig dock när jag byte kylpasta på kortet samt hade ett 5600 xt i datorn så länge utan att ominstallera Adrenalin.
Ingen aning vad exakt som löste problemet, om det var spot temps som blev för höga eller om det vara bytet av grafikkort utan att ominstallera Adrenalin som magisk gjorde så att bios funka.

Personligen skulle jag skicka tillbaka kortet eller skicka det på lagning och se om någon annan kan lösa problemet. Om det inte är ett alternative så checka hur temps se ut och kolla på vad "Max fläkthastighet (%)" ligger på, är en long shot~
Löser det sig inte så kan du få låna ett 5000 series grafikkort mot frakt om du vill testa att byta grafikkort utan att ominstallera Adrenalin, skicka ett Pm så löser vi det.

Fläkthastigheten och tempsen är jag supernöjd med. Så det är tyvärr inte det. Hotspot top 80 Grader efter att ha rullat benchmarks. I övrigt runt 68grader@~50% fläkt på kortet vid 100% load.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överkill:

Mer krävande spel så klockar den upp sig och jag får godkända antal frames. Dock fastnar inte minimum klocken på det jag ställt in.

Jag har inte ändrat något i inställningar förutom minimum clock i specifika spel. Kör på "standard" läge.

Ska kika!

Fläkthastigheten och tempsen är jag supernöjd med. Så det är tyvärr inte det. Hotspot top 80 Grader efter att ha rullat benchmarks. I övrigt runt 68grader@~50% fläkt på kortet vid 100% load.

Hmm, vilken cpu har du?
Du skulle kunna testa att plocka ut grafikkortet och köra bild från cpu'n istället. Har du en Amd cpu lär Adrenalin vissa IGP som gpu, efter du har sätt att Adrenalin namnger IGP som gpu så bootar du om datorn med grafikkortet i. Efter om start checkar du så att 7900 xt är det aktuella kortet, sen köra något spel för att testa om det gjorde någon skillnad.
Vilken version av Adrenalin kör du?

Permalänk
Skrivet av Anounce:

Hmm, vilken cpu har du?
Du skulle kunna testa att plocka ut grafikkortet och köra bild från cpu'n istället. Har du en Amd cpu lär Adrenalin vissa IGP som gpu, efter du har sätt att Adrenalin namnger IGP som gpu så bootar du om datorn med grafikkortet i. Efter om start checkar du så att 7900 xt är det aktuella kortet, sen köra något spel för att testa om det gjorde någon skillnad.
Vilken version av Adrenalin kör du?

Jag kör en i9 9900K. Det råder ingen tvivel om att jag kör via mitt dedikerade grafikkort. Om det är det du tänker på.
Jag kör Adrenalin 23.4.1 från 23-03-26 (det kom en uppdatering igår såg jag).

EDIT: En uppdatering av drivrutinen förändrade inget.

Permalänk
Medlem

Hittade en annan inställning i Windows som kan ha med saken att göra.
Jag har dock ett Nvidia-kort men felsökte ett spel som inte ville starta och snubblade över följande inställning som jag inte hade en aning om att den existerade eller om den faktiskt har någon inverkan.

Startmenyn -> Inställningar -> System -> Visningsalternativ -> Rulla ner och leta efter "Grafikinställningar" -> klicka på "bläddra", leta upp startfilen till Zomboid -> klicka på det nyskapta objektet, -> Alternativ -> Välj "Hög Prestanda".