Prisras för Geforce RTX 4070 – under 7 000 kronor i Tyskland

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

Många av dem som ville ha 3080-prestanda till 3080-pris köpte nog logiskt nog ett 3080 innan 4070 kom ut. Kan vara därför 4070 säljer dåligt...

Jag ville egentligen inte betala 7500kr för ett RTX 4070.
Men jag ville inte heller vänta ytterligare en generation (2-3 år?) på att köpa nytt grafikkort.
Så de blev ett RTX 4070 ändå.

Om någon minns en tid före 2023 så fanns det kretsbrist och miningboom.
De lite billigare RTX 4070 som kostar ca 7500 - 8500kr är åtminstone billigare än skalper priser för RTX 3080 under miningboomen.
MSRP spelar mindre roll i verkligheten om korten i praktiken säljs för flera tusenlappar mer.
Dessutom så har RTX 4000 korten bättre DLSS stöd, bättre AV1 stöd. 4070 drar mindre än 3080. Vad var det de skiljde, runt 100-120W ?
Jag hade behövt nytt chassi också om jag ska installera ett jättekort.

14K NVIDIA RTX 3080 GPUs Have Been Sold Over eBay for $1,300

Vad nu $1300 var i kronor under 2021. Men ganska säker på att det är över 8000-9000kr åtminstone.
Sen om det tillkommer moms och/eller tull på det?

Så nej, jag tycker egentligen inte att 7500-8500kr är bra pris för RTX 4070.
Tycker de borde ligga minst en tusenlapp lägre.
Men det är ju inte som att RTX 3000 korten alltid har haft bra tillgång och pris i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Du tolkar verkligheten baserat på dina egna uppfattningar. Antalet konsumenter som "bojkottar" nVidia pga för höga priser tror jag är försumbart. De flesta konsumenter hänger inte på Sweclockers, utan kollar i bästa fall på en random Youtube-test innan de köper ett kort.
Världen befinner sig däremot i en ekonomisk kris och att efterfrågan på nöjesprodukter som grafikkort till privatpersoner då minskar förefaller helt naturligt.

Jag skulle nog säga att de allra flesta som ska köpa dator eller grafikkort antingen kollar Sweclockers eller frågar om råd från någon som är på Sweclockers.
Det är nog inte många som köper efter att ha sett en youtube-video, för den summan ett kort kostar idag vill de flesta ha kontroll över vad det är de köper.

Priset på 4070 är löjligt, det kommer aldrig sälja bra till det priset med den lilla mängden minne det har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Helt sjukt att det går att sänka priset med 1000kr när tillverkarna/återförsäljarna på grafikkort inte har några marginaler alls mot msrp.

Någon behöver lära sig vad tillverkarens rekommenderade försäljningspris faktiskt innebär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Han testar ju i ultra och då räcker inte VRAM:et till, eller? Så vill man ha mer ögongodis, räcker inte 8GB i ett antal spel. Vad tycker du inte stämmer med det?

Det stämmer troligtvis jättebra, men det är ju inte speciellt givande för någon som sitter med ett 8GB kort när han helt felaktigt sitter och säger att det är ospelbart och det är jättelätt att fixa, något som Steve efter jag vet inte hur många videos om det här problemet ännu inte förklarat. Behöver man Ultra textures i 1080p?

HUB var ju ett ställe som faktiskt gjorde en del optimized settings guides förut. Nu är det Ultra+RT eller köp nytt som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det stämmer troligtvis jättebra, men det är ju inte speciellt givande för någon som sitter med ett 8GB kort när han helt felaktigt sitter och säger att det är ospelbart och det är jättelätt att fixa, något som Steve efter jag vet inte hur många videos om det här problemet ännu inte förklarat. Behöver man Ultra textures i 1080p?

HUB var ju ett ställe som faktiskt gjorde en del optimized settings guides förut. Nu är det Ultra+RT eller köp nytt som gäller.

Är ju inte det han säger dock då han säger for be clear ju can turn down settings and you do fine on a 8 GB card . Det han vänder sig emot är väl snarare att jag tex som gav 10 k för mitt 3070 ti köpte det för och spela på höga inställningar annars kan man ju lika väl köpa ett 3060 . För det är ju så att även ett 3060 klarar spelet på lägre inställningar .Att man behöver ställa ner trots att kortet klarar spelet och inställningar galant men eftersom 8 GB säkert hade kostat 200 kr mer ( 30 dollar för en privatperson ) så sparade man in på det .Nu finns det ju tom spel där ett 3060 är snabbare än ett 3080 på grund av snålheten och det kan ju liksom inte vara meningen .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Skrivet av Lussarn:

Det stämmer troligtvis jättebra, men det är ju inte speciellt givande för någon som sitter med ett 8GB kort när han helt felaktigt sitter och säger att det är ospelbart och det är jättelätt att fixa, något som Steve efter jag vet inte hur många videos om det här problemet ännu inte förklarat. Behöver man Ultra textures i 1080p?

HUB var ju ett ställe som faktiskt gjorde en del optimized settings guides förut. Nu är det Ultra+RT eller köp nytt som gäller.

Har du tidsstämpel på när han säger att det är ospelbart med höga inställningar?

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Har du tidsstämpel på när han säger att det är ospelbart med höga inställningar?

Öh, hela hans senaste video handlar om att man kan inte använda RT på 3070, för det har inte tillräckligt med VRAM. Men det kan man i de spel han testar om man ställer ner lite andra inställningar. Plague Tale gick att köra på high t.ex. RE går också bra, vet inte exakt inställningar.

Hogwarts har jag svårt att testa då det kräver sjukt mycket CPU. Jag körde det inte ens med RT på min 13700k + 4090 för det blir inte bra frametimes överallt. 8GB grafikminne är iallafall inte största problemet i det spelet.

Nu kom det ju en patch idag till last of us också som verkar få ner grafikminnet på det, high settings på 8GB. Tyvärr är även det sjukt CPU krävande laptopen min med 8GB VRAM gör inte det spelet rättvisa. Det spelet var ju broken med medium-texturer som såg ut att höra hemma på voodoo 2 så hoppas att dom fixar det. Vilket dom iallafall skriver i patchnotes att dom gjort. Nu behöver dom fixa CPU också, vilket dom tydligen jobbar på.

Det här handlar inte om att försvara att 8GB är mycket minne eller nått. Jag skulle inte köpa ett 8GB kort idag för AAA-RT titlar. Men det betyder inte att dom inte fungerar med höga settings och RT, även om det inte är absolut ultra. Jag vet att det finns en skola som kanske Steve tillhör där RT kan inte vara en del av optimized settings, först ultra sedan RT alltså. Men jag vet inte varför man tänker så. Jag tycker det är tokigt, och har man ett 3060TI eller 6600XT t.ex behöver man inte göra så iallafall.

Vad det här handlar om är att när man argumenterar som Steve så riskerar man att stänga ute 85% av hela PC marknaden, dom som har 8GB eller mindre VRAM. Han verkar tycka att 8GB är skit, och förmedlar bilden av att det gör inget om nya spel inte fungerar bra, det låter nästan på honom som det t.o.m. är fördelaktigt om det inte fungerar så måste Nvidia stoppa på mer minne. Mycket tråkig inställning, även om han tycker att det är ett bra syfte, att pressa Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jag skulle nog säga att de allra flesta som ska köpa dator eller grafikkort antingen kollar Sweclockers eller frågar om råd från någon som är på Sweclockers.
Det är nog inte många som köper efter att ha sett en youtube-video, för den summan ett kort kostar idag vill de flesta ha kontroll över vad det är de köper.

Nyheten handlade om prissänkning i Tyskland.
Jag tror ända att de allra flesta som bor i Tyskland och ska köpa grafikkort gör det utan att kolla SweClockers.
Det är jättemånga tyskar som inte kan Svenska och SweClockers skriver så få artiklar på Tyska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomguy:

Någon behöver lära sig vad tillverkarens rekommenderade försäljningspris faktiskt innebär.

Undra vem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Öh, hela hans senaste video handlar om att man kan inte använda RT på 3070, för det har inte tillräckligt med VRAM. Men det kan man i de spel han testar om man ställer ner lite andra inställningar. Plague Tale gick att köra på high t.ex. RE går också bra, vet inte exakt inställningar.

Hogwarts har jag svårt att testa då det kräver sjukt mycket CPU. Jag körde det inte ens med RT på min 13700k + 4090 för det blir inte bra frametimes överallt. 8GB grafikminne är iallafall inte största problemet i det spelet.

Nu kom det ju en patch idag till last of us också som verkar få ner grafikminnet på det, high settings på 8GB. Tyvärr är även det sjukt CPU krävande laptopen min med 8GB VRAM gör inte det spelet rättvisa. Det spelet var ju broken med medium-texturer som såg ut att höra hemma på voodoo 2 så hoppas att dom fixar det. Vilket dom iallafall skriver i patchnotes att dom gjort. Nu behöver dom fixa CPU också, vilket dom tydligen jobbar på.

<Uppladdad bildlänk>

Det här handlar inte om att försvara att 8GB är mycket minne eller nått. Jag skulle inte köpa ett 8GB kort idag för AAA-RT titlar. Men det betyder inte att dom inte fungerar med höga settings och RT, även om det inte är absolut ultra. Jag vet att det finns en skola som kanske Steve tillhör där RT kan inte vara en del av optimized settings, först ultra sedan RT alltså. Men jag vet inte varför man tänker så. Jag tycker det är tokigt, och har man ett 3060TI eller 6600XT t.ex behöver man inte göra så iallafall.

Vad det här handlar om är att när man argumenterar som Steve så riskerar man att stänga ute 85% av hela PC marknaden, dom som har 8GB eller mindre VRAM. Han verkar tycka att 8GB är skit, och förmedlar bilden av att det gör inget om nya spel inte fungerar bra, det låter nästan på honom som det t.o.m. är fördelaktigt om det inte fungerar så måste Nvidia stoppa på mer minne. Mycket tråkig inställning, även om han tycker att det är ett bra syfte, att pressa Nvidia.

Det Steve klagar på är ju att RT som är en main sellingpoint för Nvidia inte fungerar bra med 8gb i vissa titlar. Det går säkert att få till med lite meck med inställningarna men det var ju inte så det lät när folk skulle köpa kortet. Då var det ett ypperligt kort för 1440p och nu är det katastrof i vissa titlar med rt och ibland även dåligt i 1080p med ultra settings. Luktar lite för mycket planned obsoletion och delvis falsk marknadsföring i syfte att få folk hoppa på nästa generation direkt.

Han tar också upp att Nvidia vill att enterprise o företag köper deras workstation kort som har mer minne men kostar betydligt mer trots att övrig prestanda är snarlik GeForce motsvarande. Detta just för att företag inte bara ska köpa GeForce varianten till lägre pris istället så de försöker väl skydda sig själva på så vis. Pc gamern blir i slutänden shafted hur en vrider och vänder på det.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det stämmer troligtvis jättebra, men det är ju inte speciellt givande för någon som sitter med ett 8GB kort när han helt felaktigt sitter och säger att det är ospelbart och det är jättelätt att fixa, något som Steve efter jag vet inte hur många videos om det här problemet ännu inte förklarat. Behöver man Ultra textures i 1080p?

HUB var ju ett ställe som faktiskt gjorde en del optimized settings guides förut. Nu är det Ultra+RT eller köp nytt som gäller.

Ok, då förstår jag vad du menar. Tumme upp på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Inte när man blickar tillbaka till 1070 och 2070, dvs innan de galna prishöjningarna.

Ett xx70 kort bör ligga på 3,5-5k nånting känns rimligt, xx50-xx60 kort på kanske 2-3,5k och xx80 kort på en 5-7k å xx90kort på kanske 7-9k.

Men varför? Tillverkningskostnaden har ju inte samma pris som på 10-talet. Varför skulle 10 ggr fler transistorer kosta lika mycket? Tvivlar på att inköpet av delar till transistorer är en tiondel av priset från grossisterna?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Men varför? Tillverkningskostnaden har ju inte samma pris som på 10-talet. Varför skulle 10 ggr fler transistorer kosta lika mycket? Tvivlar på att inköpet av delar till transistorer är en tiondel av priset från grossisterna?

Samtidigt lyckas ju processortillverkarna och SSD-tillverkarna klämma in mycket fler transistorer för samma kostnad som förr? Så varför inte grafikkortstillverkarna? Kan det ha att göra med vad folk är villiga att betala?

Sen vet jag förstås att GPU:er hör till de mest komplicerade komponenterna i en dator idag, och att marknaden för dedikerade grafikkort har minskat då allt fler klarar sig med inbyggd grafik, men ändå känns det allt lite pissigt att grafikkortens pris har mer än dubblats på bara några år, om man tittar på segment.

Permalänk
Medlem

Jag sålde mitt 3080 Ti nyligen, eftersom en del av spelen jag spelar kraschar pga för lite VRAM.
Så för min del räckte inte 12GB VRAM, vilket ändå verkar vara en rimlig nivå för normalt spelande.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Det är bara i rastrering 3080 hänger med.

Det är inte så bara! Rastreringsprestanda kommer vara det enskilt viktigaste prestandamåttet på grafikkort för överskådlig framtid.

Alla approximeringar av native-upplösning kommer på samma sätt alltid att offra kvalitet för prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Undra vem

Den som skrev originalinlägget plus alla som lajkat, minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

HUB var ju ett ställe som faktiskt gjorde en del optimized settings guides förut. Nu är det Ultra+RT eller köp nytt som gäller.

Håller med i allt du säger men det är lite kul att de för ett år sen postade en video med titeln "Ultra Quality Settings are Dumb".
https://youtu.be/f1n1sIQM5wc

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Frågan är väl varför de har betydelse just för grafikkort när de inte har det för andra datorkomponenter (möjligtvis utöver extremklassen)? En bra mellanklass processor har legat runt 2000 i rätt många år nu exempelvis. En "lagom" systemdisk har kostat en dryg tusenlapp sedan nittiotalet, idag är den säkert 100x större och 50x snabbare, men samma pris. "Lagom" mängd RAM: sådär 600-1200, beroende på hur nyss mängden blev lagom. Alla moderkort jag köpt någonsin har legat mellan typ 800 (på bra rea) och 2000, värstingvarianter är dyrare idag, men de behövs ju inte för de flesta, och dessutom innefattar moderkorten idag många funktioner som tidigare behövde köpas till, som RAID, ljudkort och så. Även chassin har ju legat på sådär 500 för budget upp till kanske 2500 för "lyxigare" modeller.

Skrivet av snajk:

Samtidigt lyckas ju processortillverkarna och SSD-tillverkarna klämma in mycket fler transistorer för samma kostnad som förr? Så varför inte grafikkortstillverkarna? Kan det ha att göra med vad folk är villiga att betala?

Sen vet jag förstås att GPU:er hör till de mest komplicerade komponenterna i en dator idag, och att marknaden för dedikerade grafikkort har minskat då allt fler klarar sig med inbyggd grafik, men ändå känns det allt lite pissigt att grafikkortens pris har mer än dubblats på bara några år, om man tittar på segment.

Jag vet inte om jag håller med att många andra komponenter har haft mycket bättre utveckling, förutom då SSDer. Jag köpte 16GB RAM för snart 10 år sedan för runt 700kr, vad är GB/KR på idag? Jag köpte 650W guld nätagg för 10 år sedan för runt 1000kr, vad har hänt där? Moderkort? Sensate jag köpte var jag tvungen att lägga 3000kr för att få en upplåst intelbräda i ITX format (och det var det billigaste jag kunde hitta). Intel släppte 4C modeller som high-end i ett årtioende, AMD har tagit lika mycket för 8C i princip sen Zen kom för sex år sedan. Förstår inte varför vi ska låssas som att det är så mycket bättre?

1070 använde ungefär 75% av GP104 på 7miljarder transistorer, 4070 änvänder ungefär 75% av AD104 med 36miljarder transistorer. Du kan ju jämföra det med t ex utvecklingen hos AMDs CPUer (dom har ökat med ungefär 2x). Det är ju bara att titta på hårdvaran på grafikkorten och jämföra med då framförallt CPUer så ser man rätt fort att man får rätt rejält mycket mer på ett grafikkort. 8C zen4 är en 70mm2 5nm krets + en 120mm2 6nm krets och lite paketering, 7700 är väl den billigaste modellen och det går för vadå, 4000kr? Intels 4/8 modeller på 14nm var runt 120mm2, samtidigt som AMD hade vega 56 med en gigant på nästan 500mm2 och HBM2 minne för 399 (ok, det riktpriset var väl inte så ärligt, men ändå). Tro fan det vart enklare för CPUer att hålla sin prisbild.

Missförstå mig inte, jag tycker inte heller om prisutvecklingen, och framförallt utvecklingen för prestanda/kr när det kommer till grafikkort, men jag håller inte med om att det skulle vara något specifikt för ju grafikkort, som sagt SSDer är nog typ det enda som har haft bra utveckling, men det är ju också samtidigt en yngre teknik så kanske mer kommer från det. CPU-utveckling kan väl uppfattas som att den vart bra senaste tiden, men det är väl mer i ljuset att Intel kom år på år med marginella förbättringar.

Sen kan man ju även se det som en bra grej, är ju billigt å bra när man slipper köpa nytt... Det var nästan 10 år mellan mina två senaste byggen, 10(!) ÅR, där det bara var grafikkort som åkte in och ut ur systemet, det var knappast för att det var så mycket bättre utveckling på andra saker än grafikkort. Om nu grafikkort står inför samma öde, ja då slipper till och med den komponenten åka in och ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Jag vet inte om jag håller med att många andra komponenter har haft mycket bättre utveckling, förutom då SSDer. Jag köpte 16GB RAM för snart 10 år sedan för runt 700kr, vad är GB/KR på idag? Jag köpte 650W guld nätagg för 10 år sedan för runt 1000kr, vad har hänt där? Moderkort? Sensate jag köpte var jag tvungen att lägga 3000kr för att få en upplåst intelbräda i ITX format (och det var det billigaste jag kunde hitta). Intel släppte 4C modeller som high-end i ett årtioende, AMD har tagit lika mycket för 8C i princip sen Zen kom för sex år sedan. Förstår inte varför vi ska låssas som att det är så mycket bättre?

Tja det beror på hur man ser det förstås. Men 16 GB för tio år sedan var typ den övre av de två normala mängderna minne man hade, alltså då körde man med 8 eller 16 GB på en stationär dator som inte var budget eller värsting. Idag kör man 16 eller 32 GB, och idag kostar 32 GB 799. Så ganska samma ändå, även om man förstås kan anse att mängden minne som räknas som normalt borde ha ökat mer sedan dess. Men dessa minnen är rätt mycket snabbare än de som fanns för tio år sedan också. Och 32 GB räcker för i princip alla spel idag, som 16 GB gjorde för tio år sedan.

Angående moderkort så innebär ITX fortfarande en merkostnad jämfört med större storlekar, men det fanns ju moderkort för tio år sedan för 3000 också liksom, så priset har inte gått upp överlag, däremot verkar det dröja lite längre från att en plattform släpps tills priserna går neråt. Det finns många bra AM4-moderkort under 1000 exempelvis, men AM5 börjar fortfarande på typ 2000.

Att processortillverkarna "har tagit lika mycket.." under lång tid är just min poäng. En "i5:a" för tio år sedan kostar lika mycket som en i5:a idag. En Ryzen 7 från första generationen kostar typ lika mycket som en idag. Att antalet kärnor inte har gått upp så snabbt är förstås sant, men prestandan har ju ökat i varje ny generation i alla fall.

Citat:

1070 använde ungefär 75% av GP104 på 7miljarder transistorer, 4070 änvänder ungefär 75% av AD104 med 36miljarder transistorer. Du kan ju jämföra det med t ex utvecklingen hos AMDs CPUer (dom har ökat med ungefär 2x). Det är ju bara att titta på hårdvaran på grafikkorten och jämföra med då framförallt CPUer så ser man rätt fort att man får rätt rejält mycket mer på ett grafikkort. 8C zen4 är en 70mm2 5nm krets + en 120mm2 6nm krets och lite paketering, 7700 är väl den billigaste modellen och det går för vadå, 4000kr? Intels 4/8 modeller på 14nm var runt 120mm2, samtidigt som AMD hade vega 56 med en gigant på nästan 500mm2 och HBM2 minne för 399 (ok, det riktpriset var väl inte så ärligt, men ändå). Tro fan det vart enklare för CPUer att hålla sin prisbild.

Jo det är klart att man kan motivera prishöjningarna om man räknar på det sättet, men det är liksom inte så att de köper transistorer en och en och att priset därmed borde skala linjärt med antalet, utan det handlar om en utvecklad tillverkningsprocess som möjliggör att man får in flera på samma yta.

Min jämförelse är mindre teknisk, mer vad man får för pengarna i relation till den generella prestandanivån på datorer vid tidpunkten. Det går att sätta ihop en budgetdator för 5-6000 idag precis som för tio eller tjugo år sedan, så länge man klarar sig med den interna grafiken. Dagens kommer att vara sjukt mycket snabbare än den äldre förstås, men likväl är båda budgetmaskiner för sin tid. Ska man ha någon form av spelprestanda för spel släppta för inte alltför länge sedan så får man dock minst dubbla det, och så har det inte varit förr.

Citat:

Missförstå mig inte, jag tycker inte heller om prisutvecklingen, och framförallt utvecklingen för prestanda/kr när det kommer till grafikkort, men jag håller inte med om att det skulle vara något specifikt för ju grafikkort, som sagt SSDer är nog typ det enda som har haft bra utveckling, men det är ju också samtidigt en yngre teknik så kanske mer kommer från det. CPU-utveckling kan väl uppfattas som att den vart bra senaste tiden, men det är väl mer i ljuset att Intel kom år på år med
marginella förbättringar.

Tja, jag tror det är lätt att känna som att det inte hände så mycket på CPU-sidan där från typ Sandy Bridge fram till rätt nyligen, men jämför man prestandan så var det ju distinkta skillnader mellan likvärdiga modeller från generation till generation, och en säg tionde generationens i3 slår ju en andra generationens i7 på rätt mycket ändå. Det är inte som förr när man fick dubbla prestandan för samma pengar efter ett par år, men framåt går det i alla fall.

Sen är det absolut sant att Intel inte satsade så hårt där några år, vilket är ganska naturligt med tanke på att de knappt hade någon konkurrens och förstås på hur dyrt det är att utveckla deras processer.

Citat:

Sen kan man ju även se det som en bra grej, är ju billigt å bra när man slipper köpa nytt... Det var nästan 10 år mellan mina två senaste byggen, 10(!) ÅR, där det bara var grafikkort som åkte in och ut ur systemet, det var knappast för att det var så mycket bättre utveckling på andra saker än grafikkort. Om nu grafikkort står inför samma öde, ja då slipper till och med den komponenten åka in och ut.

Det beror väl på vad man har för behov. För mig har det inte ändrats så mycket egentligen, min förra (huvud-) dator var en femte generationens i5 (5675C) och förra året (tror jag) bytte jag till Ryzen 5600X. Innan dess var det en Phenom (minns inte om det var första eller II), men sådär fem-sju år mellan moderkort/CPU/minne. Jag är sugen på nytt grafikkort men det har inte känts prisvärt helt enkelt, mitt Vega 56 jag har nu kostade ~3000 nytt, fram tills bara några månader sedan så var den bästa budgetuppgraderingen för det typ 30% dyrare och gav också ungefär 30% mer prestanda, på fem år, vilket inte kändes så värt det. Nu börjar det sansa sig en aning men inte tillräckligt.

Permalänk
Medlem

Inte bara i Tyskland nu:

https://videocardz.com/newz/geforce-rtx-4070-drops-14-below-m...

~6869,- SEK (med 23% VAT)

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Medlem

Frågan är då om vi ska vara tacksamma över att vi just idag har möjlighet att köpa ett 3070ti för samma pris genom Kompletts evenemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Helt sjukt att det går att sänka priset med 1000kr när tillverkarna/återförsäljarna på grafikkort inte har några marginaler alls mot msrp.

Marginaler har dem, men sen väljer de att utveckla egna kylare och modifiera kretskorten det kostar såklart en slant, efter den kostnaden är avdragen har de knappt några marginaler.

Permalänk
Medlem

Det känns som att det är 4060 som lanserades till 4070's namn och dubbla priset

Permalänk
Medlem

Så,
4070 - 7000kr

4080 - 15000kr - 20000 kr

Det verkar ju vara ett lagom hopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Så,
4070 - 7000kr

4080 - 15000kr - 20000 kr

Det verkar ju vara ett lagom hopp.

Jensen tror det är April 2021...

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det som förvånar är att Nvidia trodde något annat till att börja med med tanke på hur de satte MSRP. Konsumenterna har fått nog på riktigt. Det är underbart

Kikar man på inet så verkar de sälja rätt bra ändå. De för 7799 dvs

Permalänk
Medlem

30 december:
Palit GeForce GTX 1080 Ti Jetstream
Varenr: 920337
7 249 sek

Känns som läge å uppgradera nu då

Förtydliga pris
Visa signatur

Laptop | Legion 7 32GB 3080 RTX Ryzen 9
Desktop | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel Core i7 8700K | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | Palit GeForce GTX 1080 Ti Jetstream 11GB | Samsung 970 Evo | Samsung 850 pro 256 GB | WD Green 2 TB | Corsair RM750 750W | LG 27GL850-B | ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är inte så bara! Rastreringsprestanda kommer vara det enskilt viktigaste prestandamåttet på grafikkort för överskådlig framtid.

Alla approximeringar av native-upplösning kommer på samma sätt alltid att offra kvalitet för prestanda.

Jag såg någon video där de testade native mot DLSS.
Det var i något spel DLSS t.o.m. gav bättre bildkvalité än native.
Jag tyckte själv det var konstigt. Låter nästan som hokus pokus.
Men tydligen...
Men minns tyvärr inte vilket spel det var eller vilka som gjorde videon.

Men generellt är det väl som du säger, att man offrar kvalitet för prestanda.

Men å andra sidan är det väl ganska mycket så det är med datorgrafik.
Att åtminstone än så länge så finns det inte grafikkretsar som är tillräckligt kraftiga för att göra ALLT.
Så man får hitta sätt att fuska på sätt som ger en bra balans mellan upplevd kvalitet och prestanda.
Om nu DLSS och liknande tekniker ofta är bra sätt att fuska för att nå bättre prestanda utan att offra för mycket bildkvalitet så kan det väl vara bra att teknikerna finns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag såg någon video där de testade native mot DLSS.
Det var i något spel DLSS t.o.m. gav bättre bildkvalité än native.
Jag tyckte själv det var konstigt. Låter nästan som hokus pokus.
Men tydligen...
Men minns tyvärr inte vilket spel det var eller vilka som gjorde videon.

Men generellt är det väl som du säger, att man offrar kvalitet för prestanda.

Men å andra sidan är det väl ganska mycket så det är med datorgrafik.
Att åtminstone än så länge så finns det inte grafikkretsar som är tillräckligt kraftiga för att göra ALLT.
Så man får hitta sätt att fuska på sätt som ger en bra balans mellan upplevd kvalitet och prestanda.
Om nu DLSS och liknande tekniker ofta är bra sätt att fuska för att nå bättre prestanda utan att offra för mycket bildkvalitet så kan det väl vara bra att teknikerna finns?

Att DLSS ibland ser bättre ut än native brukar förklaras med att anti-aliasing inställningarna i spelet inte är speciellt bra implementerade. DLSS stänger av alla sådana funktioner och använder sin egen, som ibland är bättre än det som spelet har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag såg någon video där de testade native mot DLSS.
Det var i något spel DLSS t.o.m. gav bättre bildkvalité än native.
Jag tyckte själv det var konstigt. Låter nästan som hokus pokus.
Men tydligen...
Men minns tyvärr inte vilket spel det var eller vilka som gjorde videon.

Men generellt är det väl som du säger, att man offrar kvalitet för prestanda.

Men å andra sidan är det väl ganska mycket så det är med datorgrafik.
Att åtminstone än så länge så finns det inte grafikkretsar som är tillräckligt kraftiga för att göra ALLT.
Så man får hitta sätt att fuska på sätt som ger en bra balans mellan upplevd kvalitet och prestanda.
Om nu DLSS och liknande tekniker ofta är bra sätt att fuska för att nå bättre prestanda utan att offra för mycket bildkvalitet så kan det väl vara bra att teknikerna finns?

Japp det var HUB och förklaras precis som @Toarulle skriver.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.