Permalänk
Medlem

Amd rigg startar ej längre.

Hej!
Min sons dator har slutat att boota, den består av:

Corsair VS550 550W (v2)
ASUS TUF B450M-PRO GAMING
AMD Ryzen 5 2600X 3.6 GHz 19MB
2x Fury 16gb
2x Corsair 16gb
1x Xfx radeon 590
1x evega 1080

"No signal detected" står det på skärmen. Inget händer.

Saker som är provade:
-Reset cmos.
-Provat båda ovan nämnda grafikkort.
-Köpt nya minnen, flyttat runt en sticka i alla portar.
-Dragit ut och kollat så nätaggregatet är korrekt anslutet.
-Bytt hdmi kabel till skärmen.
-Dragit ut allt "lull-lull" hdd, fläktar etc.
-Bytt batteri på moderkortet.

Fläktarna på grafikkortet går en stund sedan lägger de av, båda korten gör likadant. Processor-fläken går hela tiden.

Jag börjar luta åt att kanske moderkortet har gett upp? Eller kan det vara nätdelen? Finns det något bra sätt att utesluta det ena?

Visa signatur

Asus P&T se l I7 930 @ 4ghz l Corsair h70 2x silent typhon 1850 l 6 Gb Corsair XMS3 l G500 l Anatec sonta II l Sparkle 250 gts 512 l Corsair 750w l

Permalänk
Medlem

Skärmen funkar som den ska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Skärmen funkar som den ska?

Japp, funkar med laptop via hdmi.

Visa signatur

Asus P&T se l I7 930 @ 4ghz l Corsair h70 2x silent typhon 1850 l 6 Gb Corsair XMS3 l G500 l Anatec sonta II l Sparkle 250 gts 512 l Corsair 750w l

Permalänk
Medlem

Till att börja med, händer något?

Lyser några dioder etc på moderkortet?
Startar fläktar på grafikkort / CPU-kylare / nätaggregat?
Får du någon pipsignal?

En sådan här är extremt bra när det gäller felsökning då du får pipljud från moderkortet som berättar vilken komponent som är defekt eller saknas, Kostar bara några kronor, Du får ett 20-pack här.

Vad är det för utgång på grafikkortet? Finns det flera portar kan det vara så att bara en port fungerar innan ett OS har startat.

Finns det flera ingångar på skärmen? Säker på att skärmen inte fastnat på "fel" port? Kolla med skärmens inbyggda meny.

Säker på att grafikkortet sitter i ordentligt?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rumpel:

Hej!
Min sons dator har slutat att boota, den består av:

Corsair VS550 550W (v2)
ASUS TUF B450M-PRO GAMING
AMD Ryzen 5 2600X 3.6 GHz 19MB
2x Fury 16gb
2x Corsair 16gb
1x Xfx radeon 590
1x evega 1080

"No signal detected" står det på skärmen. Inget händer.

Saker som är provade:
-Reset cmos.
-Provat båda ovan nämnda grafikkort.
-Köpt nya minnen, flyttat runt en sticka i alla portar.
-Dragit ut och kollat så nätaggregatet är korrekt anslutet.
-Bytt hdmi kabel till skärmen.
-Dragit ut allt "lull-lull" hdd, fläktar etc.
-Bytt batteri på moderkortet.

Fläktarna på grafikkortet går en stund sedan lägger de av, båda korten gör likadant. Processor-fläken går hela tiden.

Jag börjar luta åt att kanske moderkortet har gett upp? Eller kan det vara nätdelen? Finns det något bra sätt att utesluta det ena?

Enligt manualen finns inga Q-Leds... så pc-speaker är vad som krävs för felkoder.

Har du möjlighet att prova med ett annat nätagg?

Har du provat montera grafikkortet i den andra PCIe-X16-porten?

Har du tillgång till en multimeter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Till att börja med, händer något?

Lyser några dioder etc på moderkortet?
Startar fläktar på grafikkort / CPU-kylare / nätaggregat?
Får du någon pipsignal?

En sådan här är extremt bra när det gäller felsökning då du får pipljud från moderkortet som berättar vilken komponent som är defekt eller saknas, Kostar bara några kronor, Du får ett 20-pack här.

https://net2world.se/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/600x600/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/3/0/302868.jpg

Vad är det för utgång på grafikkortet? Finns det flera portar kan det vara så att bara en port fungerar innan ett OS har startat.

Finns det flera ingångar på skärmen? Säker på att skärmen inte fastnat på "fel" port? Kolla med skärmens inbyggda meny.

Säker på att grafikkortet sitter i ordentligt?

Dioden på moderkortet lyser i olika färger, chassit lyser upp i olika färger, dioderna för power fungerar, "tänker" dioden blinkar 5-10 gånger. Inget pip, med eller utan grafikkort. Så i princip händer inget kan man säga.

Grafikkortet sitter i port ett, samma sak händer i port 2. Även utan grafikkort kommer inte något pip. Kan detta moderkort pipa?

Skärmen funkar ju bra med laptop, tänker att det borde utesluta den.

En sådan speaker får jag fixa.

Skrivet av Viita:

Enligt manualen finns inga Q-Leds... så pc-speaker är vad som krävs för felkoder.

Har du möjlighet att prova med ett annat nätagg?

Har du provat montera grafikkortet i den andra PCIe-X16-porten?

Har du tillgång till en multimeter?

Ska se om det går att skaka fram en annan nätdel i helgen.

Provade nyss att flytta kortet, samt köra utan kort. Ska vårt moderkort pipa vid boot?

Multimeter finns.

Visa signatur

Asus P&T se l I7 930 @ 4ghz l Corsair h70 2x silent typhon 1850 l 6 Gb Corsair XMS3 l G500 l Anatec sonta II l Sparkle 250 gts 512 l Corsair 750w l

Permalänk
Medlem

Låter som grafikkortet pajat. Ditt moderkort har inbyggd grafik? Testa koppla in skärmen där?

Prova byt grafikkort.

Visa signatur

Ett Trafikskadat miffo som älskar provocera

Permalänk
Medlem

Garanterat nåt med grafikkortet, testa ett annat eller kör med det inbyggda om finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vykan:

Låter som grafikkortet pajat. Ditt moderkort har inbyggd grafik? Testa koppla in skärmen där?

Prova byt grafikkort.

Skrivet av HazZarD:

Garanterat nåt med grafikkortet, testa ett annat eller kör med det inbyggda om finns.

Han skriver ju att han får samma problem med två olika grafikkort i trådstarten.

TS: Fixa en speaker och se om du får några pip-koder.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rumpel:

Grafikkortet sitter i port ett, samma sak händer i port 2. Även utan grafikkort kommer inte något pip. Kan detta moderkort pipa?

En sådan speaker får jag fixa.

Moderkortet behöver en PC-speaker för att pipa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rumpel:

Dioden på moderkortet lyser i olika färger, chassit lyser upp i olika färger, dioderna för power fungerar, "tänker" dioden blinkar 5-10 gånger. Inget pip, med eller utan grafikkort. Så i princip händer inget kan man säga.

Grafikkortet sitter i port ett, samma sak händer i port 2. Även utan grafikkort kommer inte något pip. Kan detta moderkort pipa?

Skärmen funkar ju bra med laptop, tänker att det borde utesluta den.

En sådan speaker får jag fixa.

Ska se om det går att skaka fram en annan nätdel i helgen.

Provade nyss att flytta kortet, samt köra utan kort. Ska vårt moderkort pipa vid boot?

Multimeter finns.

PC-speaker är det som @OldComputer har klistrat in en bild på. Det kan även vara av högtalar-modell.
Det var vanligt med PC-speaker i princip alla datorlådor fram till tidigt 2000-tal någonstans, efter det får man köpa en egen.
Sålänge det inte är något gravt fel på moderkortet så får man pip-koder om vad moderkortet tolkar som fel, om man har en sådan inkopplad.

Med voltmeter kan du enkelt mäta spänningarna på de olika spänningskretsarna.
Eftersom ledningarna är färgkodade så är det dessutom enklare att mäta.

Mellan Gul och Svart: +12V
Mellan Röd och Svart: +5V
Mellan Orange och Svart: +3,3V
Mellan Blå och Svart : -12V
Mellan Brun och Svart: +3,3V? osäker då det även ska vara en "sense"-funktion.
Mellan Lila och Svart: +5V.

Mät även mellan den Gula och Svarta på strömkontakten till grafikkortet och till 4/8-pin-kontakten på moderkortet vid CPU:n.
https://en.wikipedia.org/wiki/Template:ATX_power_connector

Spänningstoleransen är ±5% för alla positiva spänningar och ±10% för negativa.

https://en.wikipedia.org/wiki/ATX#Power_supply

Edit:
Inser att jag missade att specificera att det var frågan om nätaggregatet när jag pratade om att mäta spänningarna.

Permalänk
Medlem

@Rumpel

Om du använder programmet Zoom så kan vi hjälpa dig med ett videosamtal, så ser vi lättare vad du gör. Programmet är gratis som app på telefon eller surfplatta. finns på både android och apple.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

PC-speaker är det som @OldComputer har klistrat in en bild på. Det kan även vara av högtalar-modell.
Det var vanligt med PC-speaker i princip alla datorlådor fram till tidigt 2000-tal någonstans, efter det får man köpa en egen.
Sålänge det inte är något gravt fel på moderkortet så får man pip-koder om vad moderkortet tolkar som fel, om man har en sådan inkopplad.

Med voltmeter kan du enkelt mäta spänningarna på de olika spänningskretsarna.
Eftersom ledningarna är färgkodade så är det dessutom enklare att mäta.

Mellan Gul och Svart: +12V
Mellan Röd och Svart: +5V
Mellan Orange och Svart: +3,3V
Mellan Blå och Svart : -12V
Mellan Brun och Svart: +3,3V? osäker då det även ska vara en "sense"-funktion.
Mellan Lila och Svart: +5V.

Mät även mellan den Gula och Svarta på strömkontakten till grafikkortet och till 4/8-pin-kontakten på moderkortet vid CPU:n.
https://en.wikipedia.org/wiki/Template:ATX_power_connector

Spänningstoleransen är ±5% för alla positiva spänningar och ±10% för negativa.

https://en.wikipedia.org/wiki/ATX#Power_supply

Edit:
Inser att jag missade att specificera att det var frågan om nätaggregatet när jag pratade om att mäta spänningarna.

Det framgick ganska så tydligt tycker jag iaf.

För att få nätdelen att vilja jobba så måste jag rycka allt och bygla grön+svart?

Nätdelen jag har liggandes är någon 750w Corsair, kan den klara av den här burken eller har det hänt något mer som man missat på 10år?

Skrivet av OldComputer:

@Rumpel

Om du använder programmet Zoom så kan vi hjälpa dig med ett videosamtal, så ser vi lättare vad du gör. Programmet är gratis som app på telefon eller surfplatta. finns på både android och apple.

Jag är inte rostig på el, multimeter, tångampere och spänningsprovare är verktyg jag använder dagligen.
Men det är 10år sedan jag byggde en egen dator, pipet har tydligen gått ur tiden.
Felsöker kylmaskiner och byter kretskort då och då på jobbet.

Visa signatur

Asus P&T se l I7 930 @ 4ghz l Corsair h70 2x silent typhon 1850 l 6 Gb Corsair XMS3 l G500 l Anatec sonta II l Sparkle 250 gts 512 l Corsair 750w l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rumpel:

Det framgick ganska så tydligt tycker jag iaf.

För att få nätdelen att vilja jobba så måste jag rycka allt och bygla grön+svart?

Nätdelen jag har liggandes är någon 750w Corsair, kan den klara av den här burken eller har det hänt något mer som man missat på 10år?
Jag är inte rostig på el, multimeter, tångampere och spänningsprovare är verktyg jag använder dagligen.
Men det är 10år sedan jag byggde en egen dator, pipet har tydligen gått ur tiden.
Felsöker kylmaskiner och byter kretskort då och då på jobbet.

Eftersom du i första inlägget skriver att processorfläkten går hela tiden så behöver du inte starta nätdelen manuellt, men ja, du kan koppla ur det helt och bygla görn till svart för att starta det.

Edit:
Justja, nej, det har inte hänt så mycket med nätaggen, det ska fortfarande vara kompatibelt.
Jag har själv däremot lite mindre tillit till äldre agg som legat länge men de brukar duga gott att testa med.

Permalänk
Medlem

Okej det var ett helvete det här.
Amd 590 kortet är dött, botar ej i någon dator.
Moderkortet är också dött.

Med nytt moderkort så startar 1080 kortet, tack för hjälpen.

Visa signatur

Asus P&T se l I7 930 @ 4ghz l Corsair h70 2x silent typhon 1850 l 6 Gb Corsair XMS3 l G500 l Anatec sonta II l Sparkle 250 gts 512 l Corsair 750w l