Microsoft: "Inga fler uppdateringar till Windows 10"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

99% av tiden så använder mian datorer till två saker. Programmera och spela. Hade Visual Studio (inte Code) gått att köra på linux så hade jag nog kört det primärt när jag jobbar.

Spela ... tja ... ni vet själva.

Windows 11 har jag bara inte bytt till ... Windows 8 tyckte jag var helt OK. Win11 hade sitt krav på TPM (vilket jag har), men har inte kännt att jag borde uppgradera av någon anledning.

En kollega bytte till linux för att testa rätt nyligen, har haft en del rätt jobbiga problem med några saker, men bytet från VS till Ryder verkar ha fungerat väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Gick nyligen över till Linux för hemmadatorn som jag endast använder för websurfing och spel. Har varit en smärtfri upplevelse och funkar kanon.

Har provat Linux Mint och Manjaro, fastnade till slut för Nobara. Rekommenderar starkt att prova för folk som inte vill hoppa över till Windows 11 eller som är nyfikna. Gaming på Linux funkar väldigt bra utifrån Steams Proton lager samt program som Lutris för icke-Steam spel.

Jag har själv försökt varje version av Proton, men Proton når inte riktigt ända fram för att få mig att konvertera till Linux på min gamingdator - det gäller alltså även senaste versionen som nyss släpptes. På övriga datorer kör jag Linux varianter vilket är stabilt och skönt.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Jaha, på mina datorer står det bara att det inte är möjligt att uppgradera till Windows 11.

Så det går tekniskt sett att göra men då är det helt på eget bevåg och Microsoft erbjuder inga garantier eller någon support om det inte skulle funka?

Det är sant, dock tror jag många tänker lite fel här. Windows 11 har support från MS, W10 kommer inte att ha det, så eventuell support du behöver lär inte vara bättre om du stannar kvar på W10. Kör du W11 på ett "osupportat system" så kan det förstås uppstå problem som har med just det att göra, och då lär du inte få mycket hjälp från MS, men allt annat funkar ju som normalt och där har du samma möjligheter till support. Men tänk också på hur mycket support och garantier du har normalt från MS. Har du köpt en retail-variant så har du viss support, men det är väldigt sällan det gör någon egentlig skillnad. Supporten man vill ha handlar ju egentligen inte om att kunna få tag i en supportfunktion utan mer support för hårdvara eller att de patchar systemet.

Citat:

Och man har inte rätt att förvänta sig uppdateringar eller så som funkar heller?

Nja, med tanke på "unsuported state" så tycker jag inte riktigt att det är okej faktiskt.

Men vi får väl se hur det ser ut om 2 år...

Jo, det är nog inte fel att stanna kvar på tian om din dator inte funkar med 11, tills supporten försvinner. Men om du inte ser att du kommer att uppgradera datorn innan dess, eller känner för att växla till linux, så kan du egentligen lika gärna byta över nu för du kommer ändå att behöva bita i det sura äpplet och göra en "osupportad" installation förr eller senare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Borka:

För att varje version blir sämre. Möjligtvis att vissa funktioner blir bättre, men det är ofta skrot under huven som slutanvändaren inte märker eller kanske ens har användning utav. Men gränssnittet blir objektivt sämre för varje version. I Windows 7 var radavståndet mellan föremål i menyer rätt kort, vilket skapade god teckentäthet, vilket i sin tur skapar överskådlighet. Windows 8 tog bort startknappen (makalöst korkat) och började skjuta in onödigt luftiga menyer och gränssnitt i kontrollpanelen. Windows 10 fortsätter med luftigheten, onödiga djupdykningen i menyer som annars varit lätta att överblicka. Ta t ex hur man för att komma åt ljudenheter behöver gå från ljudinställningar, skrolla ned till "ljud på kontrollpanelen" för att komma åt ljudflik nummer två där Windows XP-menyn, och alla inställningar, finns.

Windows 11 tog denna skada ett steg ytterligare. Startmenyn har mycket få inställningar, och då Microsoft vill efterapa Apple får användaren inte kringgå de två eller tre alternativen för ikoners och startmenyns placering (ens i vilken del av skärmen startmenyn är placerad!!) och de som vill kunna använda sin Windows-dator likt vad man är van sedan snart 30 år får gå och köpa ett tredjepartsprogram till priset av två Findus frysluncher. Och kontextmenyn har ett nytt lager grafik, som igen tar upp onödigt mycket skärmplats och där man ändå måste dra muspekaren nedåt till "visa alternativ" för att få tillbaka Windows XP-gränssnittet och alla användarinställningar, snabbknappar och funktioner.

Med alla telemetri, miljarder användare som pumpar Microsoft fulla med information om hur man bäst tar fram ett gränssnitt - och vad händer? Kontraintuitiva, användarfientliga tids- och platsvampyrer överallt. Det kan inte vara annat än med avsikt.

Gnället kommer från att Microsoft hatar sina användare, och användarna hatar Windows. Men det finns inga meningsfulla alternativ, så användarna blir kvar - och Microsoft är alldeles för för stolta för att ens försöka närma sig, vad de tycker är den äckliga pöbeln - deras slutanvändare - och deras önskemål.

Du misstar dina upplevelser med generella, allmängiltiga, problem. Många av de stora sakerna folk har problem med på W11 hade jag inte märkt om jag inte hade läst allt gnäll liksom, och flertalet av det kvarvarande är saker som jag registrerade första gången och sen inte mer, och jag tror merparten är mer åt det hållet.

Som att gamla högerklicksmenyn nu ligger ett steg längre bort. Det är ett steg extra för vissa aktioner i program som inte uppdaterats, men å andra sidan är den nya menyn mer överskådlig och innehåller de viktigaste sakerna, för mig ("Öppna terminal här", "Kopiera sökväg" typ).

Radavståndet exempelvis ändras baserat på vad som är modernt, för att fungera med flera typer av enheter (med touch exempelvis) men också för att upplösningarna man använder är högre idag än förr. Jag gillade verkligen startmenyn i W95 exempelvis, än mer i 98, men då var det ju normalt med "XGA"-upplösning exempelvis, 768 pixlar på höjden, idag har jag 2160 pixlar på höjden och samma meny hade varit störigt liten och oöverskådlig. Idag är jag tveksam till om jag ens har använt startmenyn som en programmeny alls på W11 sedan installation, mer än för att testa eftersom alla gnällde så mycket på det. Men så har det ju i princip varit sedan sjuan, när sök i startmenyn infördes (eller blev tillräckligt bra).

Permalänk
Medlem

Får väl, som en del andra, säga att det här underlättar för mig att ligga kvar på Windows 10 ett tag till. Har dock installerat Windows 11 som andra-OS på min huvuddator.

Är man (som jag) gammal har man väl svårt att ändra på sig.

Speciellt om förbättringarna är "under huven". Lite förenklat var ju utvecklingen totalt gigantisk under åren 1980-2005 (typ), där 3 år gamla datorer var stenålder. Det var verkligen jättestor skillnad på Windows 2, 3, 95, 98 och XP. Bara den mest bakåtsträvande knasbollen ville hålla kvar på det gamla, även om några tyckte Windows 98 var snabbare för spel och att DOS nog hade en del fördelar jämfört med Windows 3. Utvecklingen nu är också stark givetvis, men är inte lika tydlig för vanliga användare. På en mogen marknad lever hårdvara mycket längre. Apple har dödat hårdvara i förtid ganska ofta, medan Microsoft egentligen gett support väldigt länge. Kanske är det på väg att ändras. Att en 10 år gammal dator fortfarande funkar rätt bra är inte konstigt, om den bara har >4GB minne och SSD. Just nu tycks gränsen för Windows 11 ligga ungefär vid Intels 8000-serie, så om man köpte en dator med Kaby Lake-processor 2017-2018 (inte orimligt, de tillverkades 2019 också) är man alltså rökt redan 2025? LTSC-varianter eller "hack" (om än enkla) för att lägga in Windows 11 är inget som räddar gemene man tror jag.

Att gå från Windows 3 till 95 var superlätt (mentalt, inte för datorerna), förbättringarna (och förändringarna) var ju överlag gigantiska.
Att gå från Windows 95 till 98 var ännu enklare, 98 var ju bättre på alla sätt, speciellt när USB-stöd kom var det helt givet. Att gamla datorer inte klarade det, tja, hade en dator ett par år på nacken var den ju ändå totalt akterseglad, och man kunde ju installera på en 486dx2 med 16MByte RAM om man ville. Den vågade kunde leka med NT4, om man inte ville spela etc.
Att gå från Windows 98 till XP var lite klurigare, då hårdvarukraven hade skärpts rejält. Hade man en 3 år gammal dator som ändå rullade Windows 98 bra så var det inte självklart att den, eller grafikkortet, skulle klara av XP. Min 200MMX-dator från 1998, som jag köpte för en knapp tusenlapp 2001 (nypris 1998 ca 10 000) hade svårt. Men förbättringarna med XP var ju ändå enorma, inte minst NTFS, så, tja, bara att betala och se glad ut.

Det var egentligen först med Vista som jag minns det som att folk flest började klaga. Och det var ju en del problem. Jag hade nog för sopiga datorer. Men Service Pack och Windows 7 fixade ju en del.

Sedan kom Windows 8. Det var då jag allt mer började köra MacOS. Jag har verkligen verkligen försökt med Windows 8, 8.1 och 10, men det är rörigt...hittar fortfarande inte bland inställningarna...och Windows 11 är etter värre.

Jag länkar min vana trogen till klassikern : http://xpwasmyidea.blogspot.com/

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är sant, dock tror jag många tänker lite fel här. Windows 11 har support från MS, W10 kommer inte att ha det, så eventuell support du behöver lär inte vara bättre om du stannar kvar på W10. Kör du W11 på ett "osupportat system" så kan det förstås uppstå problem som har med just det att göra, och då lär du inte få mycket hjälp från MS, men allt annat funkar ju som normalt och där har du samma möjligheter till support.

Vad för support kan jag som privatanvändare kan få?
Kan jag ringa dom om något strular utan ett specifikt supportavtal?
Jag lär ha mer tur att leta upp mina problem i närmaste sökmotor och hitta en lösning där än försöka gå via Microsoft.

Eller missar jag något?

Enda anledningen att byta efter EOL är att säkerhetshål inte längre patchas - vilket är nog så viktigt såklart!

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Har väl debunkats ett par gånger. Kortfattat så kom det inte från behörig talesperson.

Lite komiskt i början dock, där flera i detta forumet svalde detta med ull och hår. Jag sa redan när windows 10 släpptes att nytt os kommer förr eller senare, men flera sa att jag har fel.

Så kör gärna den slogan, just för hur komiskt fel vissa hade.

Jag lär vänta på windows 12 eller går över till Linux. Nuvarande gui i 11 är inte roligt att jobba i, finns you en orsak till att jag inte köpt en mac förutom priset och prestandan.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av snajk:

Det är sant, dock tror jag många tänker lite fel här. Windows 11 har support från MS, W10 kommer inte att ha det

Skrivet av FX9:

Vad för support kan jag som privatanvändare kan få?

Realistisk sett betyder ”support” mjukvarusupport, dvs att man får säkerhetsuppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Låter väl rimligt, Windows 11 har funnits i över 1.5 år nu och de flesta borde uppgradera inom kort om man inte redan gjort det.

Jag hade gjort det om jag haft rätt tpm modul.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FX9:

Vad för support kan jag som privatanvändare kan få?
Kan jag ringa dom om något strular utan ett specifikt supportavtal?
Jag lär ha mer tur att leta upp mina problem i närmaste sökmotor och hitta en lösning där än försöka gå via Microsoft.

Eller missar jag något?

Har du en retail licens så ingår det viss support från MS direkt, men har du en OEM licens så är det den OEM som installerat licensen som ger supporten (har du installerat själv så är det du som ger supporten alltså). Jag har fått support från dem ett par gånger, alltså inte forum eller så utan faktisk personlig support, och den har varit bra. En gång via vanlig support som hemanvändare och en gång via betald företagssupport. Bäst service fick jag i det sista fallet förstås, men det ärendet gick också på $250 typ så det är kanske inte så konstigt att de ansträngde sig, redde ut saker och hörde av sig löpande med information.

Citat:

Enda anledningen att byta efter EOL är att säkerhetshål inte längre patchas - vilket är nog så viktigt såklart!

Jo, för en hemanvändare är det absolut det viktigaste.

Permalänk
Medlem

Nu börjar pollen stabilisera sig på 78% Windows 10 😬

Bra jobbat MS!

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Win 7 var väll det sista operativet från MS som var tänkt till datorer. Idag ska allt passa till allt och då blir det lite som det blir.
Kollade en video på hur snabbt man kom rätt i 7an vs win10 och 11 och det skiljde rätt många musklick. 7an var mer avskalat och inte knök fullt med bloat.
Idag har väll alla nya operativ fb, tiktok, snapchat och 511 andra saker man inte vill ha, speciellt inte på en pc.
Dagens installationer är ju nästan pinsam med 511 frågor om spårning, reklam, identitet, data avläsning och annat.

Körde win7 till sent 2019. Nu när man äntligen moddat sitt win10 som skulle bli sista så kommer 11an.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Har du slagit på TPM samt kör Windows installationen i UEFI läge samt GPT på partitionstabellen?

Hej! fTPM är alltid på som jag förstår, men jag kör den i CPU'n och inte discreet då jag inte har en adapter för det. GPT...nu börjar jag känna igen något här; man kunde gå från MBR till GPT på något vis va, utan att förlora data, eller? Funderar på min inställning där. Borde ståt på MBP väl. Får kika. UEFI har jag inte pillat med, något mode i Bios? Tack för din input!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Hej! fTPM är alltid på som jag förstår, men jag kör den i CPU'n och inte discreet då jag inte har en adapter för det. GPT...nu börjar jag känna igen något här; man kunde gå från MBR till GPT på något vis va, utan att förlora data, eller? Funderar på min inställning där. Borde ståt på MBP väl. Får kika. UEFI har jag inte pillat med, något mode i Bios? Tack för din input!

På mitt moderkort behövde jag aktivera TPM fram tills att det kom ut en uppdatering som ändrade stadardinställningen från av till på gällande TPM. Här kan du läsa om UEFI https://en.wikipedia.org/wiki/UEFI samt https://www.howtogeek.com/56958/htg-explains-how-uefi-will-re...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Vad jag har läst så känns Windows 11 på många sätt ofärdigt och man lagt till saker i efterhand. Hoppas personligen mer på Windows 12.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Skrivet av shogun-r:

Vad jag har läst så känns Windows 11 på många sätt ofärdigt och man lagt till saker i efterhand. Hoppas personligen mer på Windows 12.

Hua..

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Att man i Win10 fortfarande har dubbla kontrollpaneler är ju helt otroligt. Hur kan man inte lyckas fixa ens en sån sak. Behövs båda? Känns så stenålder på så många sätt, och deras nya innovationer (i brist på annat namn på det hela) är ju bara...alltså... Har de ingen panel de testar saker på innan de utvecklar eller släpper...?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Att man i Win10 fortfarande har dubbla kontrollpaneler är ju helt otroligt. Hur kan man inte lyckas fixa ens en sån sak. Behövs båda?

Blir mer spännande att felsöka så. Speciellt när vissa saker fungerar i gamla kontrollpanelen, men inte fungerar via nya "settings".

Bland annat listas inte mina Bluetooth-enheter i Settings för mig, då jag råkat stänga av en service för mycket. Men använder jag istället kontrollpanelen, så slipper jag ett par services/tjänster som UWP-apparna tvingar på mig.

Bloat är bara förnamnet i Win10/11. I 8:an kunde man leva helt utan Metro, men numera är UWP något (o)nödvändigt ont.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En kollega bytte till linux för att testa rätt nyligen, har haft en del rätt jobbiga problem med några saker, men bytet från VS till Ryder verkar ha fungerat väldigt bra.

Ryder är inget för mig. Det är som skillnaden mellan Pepsi Max och Coca Cola Zero.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Att man i Win10 fortfarande har dubbla kontrollpaneler är ju helt otroligt. Hur kan man inte lyckas fixa ens en sån sak. Behövs båda? Känns så stenålder på så många sätt, och deras nya innovationer (i brist på annat namn på det hela) är ju bara...alltså... Har de ingen panel de testar saker på innan de utvecklar eller släpper...?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Ryder är inget för mig. Det är som skillnaden mellan Pepsi Max och Coca Cola Zero.

Så kan det vara, jag har knappt testat (och trivs väldigt bra med VS), men jag blev förvånad över hur enkel övergången verkade vara just där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Hade en v50 innan och när den var på service så ville volvo uppgradera mjukvaran för 10 000 kr som skulle förbättra utsläppen mm. Jag avstod då jag ansåg att bilen trots allt fungerade som det skulle. Så jag vet inte om "alla" uppgraderingar är till godo för mig som konsument. Med det sagt, så betyder ju inte det att alla uppgraderingar från microsoft är av ondo, men det är bra om vi konsumenter faktiskt synar det vi förväntas ladda hem först.

Ja, kanske inte säljer som sådant, men de tjänar pengar på vår data, vilket de tex inte kunde i w7. Här är en snabb googling:

Technically they don't sell user data, except maybe to a government who demands it. They use the data for targeted advertising. The advertiser doesn't know about you until you contact them, but it's your choice then.

Think about it; if the companies sold user data, after the buyer had the data they would have no need of the company who supplied the data. Companies like Microsoft and Google protect the users' data at all costs.

Så de använder alltså vår data för riktad reklam som i sin tur genererar grova pengar. Vi ÄR alltså produkten.

Kul jämförelse! Nej jag håller med, alla uppdateringar är inte till godo för konsumenter. Men säg att något skulle behöva patchas på den V50 för att bilbältet kanske kunde knäppas upp under färd? Eller om krockkudden kunde stängas av och man visste inte om det förrän man var i en krock och huvudet var på väg in i ratten, om inte patchen stoppades in. Hade du tagit dom 10 000kr då för att få en säker bil igen eller tänkt på samma sätt som du gjorde när det bara handlade om diverse optimeringar?

Och man ska vara kritiskt till allt. Det jag pratar om är folk här som bara klankar ner på något för att, och för att det är Microsoft och något ändrats visuellt. Då bara ratar på "ALLT". Som att tro att alla som är tatuerade är dumma i huvudet för att en person med en tatuering var dum mot en, en gång. Den logiken flödar fritt i kommentarsfältet så fort en nyhet om Windows 11 dyker upp. Innan dess var det samma hål i huvudet-logiken när Windows 10 kom ut. Och så vidare. På ett teknikforum. Det är något för mig som är otroligt tråkigt och bakvänt.

Ah okej, det var ju inte så farligt, det kände jag till. Det gör ju Apple också exempelvis. Ja vi är produkten, i nästan alla lägen när det gäller teknik. Bara ta att surfa på nätet; allt du gör sparas i kakor som man oftast bara trycker "accept all" för att komma till en sida och slippa den fåniga rutan som stör, oftast i nedre botten av sidan. Tyvärr en del av att hänga på Internet. Reklam driver runt Internet, skulle vi ta bort reklamen skulle det Internet vi känner till att dö väldigt mycket snabbt. Det skulle låsas ner och behöva ha diverse "abbonnemang" för att få surfa fritt. Reklam är tråkigt och irriterande 99% av tiden, men tyvärr ett krav för att vi ska kunna ha den uppevelsen vi har idag när vi sitter vid en dator eller en telefon och är uppkopplad mot Internet.
Man är välkommen att bara rycka ut sladden om man inte vill att ens data ska skickas vidare, men då är det ju rätt mycket man missar som man är van vid och då får man tyvärr hoppa genom ringen för att få belöningen. Tyvärr inget som Microsoft är ensamma om. Inte ens Sweclockers är oskydliga i det sammanhanget Men här hänger vi gladeligen. Varför är det en skillnad för dig?

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Kul jämförelse! Nej jag håller med, alla uppdateringar är inte till godo för konsumenter. Men säg att något skulle behöva patchas på den V50 för att bilbältet kanske kunde knäppas upp under färd? Eller om krockkudden kunde stängas av och man visste inte om det förrän man var i en krock och huvudet var på väg in i ratten, om inte patchen stoppades in. Hade du tagit dom 10 000kr då för att få en säker bil igen eller tänkt på samma sätt som du gjorde när det bara handlade om diverse optimeringar?

Och man ska vara kritiskt till allt. Det jag pratar om är folk här som bara klankar ner på något för att, och för att det är Microsoft och något ändrats visuellt. Då bara ratar på "ALLT". Som att tro att alla som är tatuerade är dumma i huvudet för att en person med en tatuering var dum mot en, en gång. Den logiken flödar fritt i kommentarsfältet så fort en nyhet om Windows 11 dyker upp. Innan dess var det samma hål i huvudet-logiken när Windows 10 kom ut. Och så vidare. På ett teknikforum. Det är något för mig som är otroligt tråkigt och bakvänt.

Ah okej, det var ju inte så farligt, det kände jag till. Det gör ju Apple också exempelvis. Ja vi är produkten, i nästan alla lägen när det gäller teknik. Bara ta att surfa på nätet; allt du gör sparas i kakor som man oftast bara trycker "accept all" för att komma till en sida och slippa den fåniga rutan som stör, oftast i nedre botten av sidan. Tyvärr en del av att hänga på Internet. Reklam driver runt Internet, skulle vi ta bort reklamen skulle det Internet vi känner till att dö väldigt mycket snabbt. Det skulle låsas ner och behöva ha diverse "abbonnemang" för att få surfa fritt. Reklam är tråkigt och irriterande 99% av tiden, men tyvärr ett krav för att vi ska kunna ha den uppevelsen vi har idag när vi sitter vid en dator eller en telefon och är uppkopplad mot Internet.
Man är välkommen att bara rycka ut sladden om man inte vill att ens data ska skickas vidare, men då är det ju rätt mycket man missar som man är van vid och då får man tyvärr hoppa genom ringen för att få belöningen. Tyvärr inget som Microsoft är ensamma om. Inte ens Sweclockers är oskydliga i det sammanhanget Men här hänger vi gladeligen. Varför är det en skillnad för dig?

I min volvos fall handlade det om att bilen släppte ut för mycket utsläpp och således larmade den gula motorn. Detta gör att bilen inte går igenom besiktningen. Pratade med en fd volvoanställd och sa att denna uppdatering inte fixar till utsläppen, utan bara justerar upp när larmet skall tändas. Genom att köpa en kodavläsare på biltema för 400 spänn så kunde jag släcka larman själv innan besiktning, så 9600 kr sparade där.

Detta med reklam, ja det finns ju alternativ som inte betyder att du måste välja antingen internet eller ej. W7 eller linux finns och det är ju därför diskussionen finns. Hade det inte varit en valmöjlighet så hade troligen aldrig diskussionen varit så stor. Internet var inte dyrare förr bara för att jag ägde win w7 utan reklam 🤨
Som du säger så var saker å ting lite dyrare förr, men frågan är ifall det inte var bättre på vissa fronter, istället för dessa gömda "kostnader"

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

I min volvos fall handlade det om att bilen släppte ut för mycket utsläpp och således larmade den gula motorn. Detta gör att bilen inte går igenom besiktningen. Pratade med en fd volvoanställd och sa att denna uppdatering inte fixar till utsläppen, utan bara justerar upp när larmet skall tändas. Genom att köpa en kodavläsare på biltema för 400 spänn så kunde jag släcka larman själv innan besiktning, så 9600 kr sparade där.

Detta med reklam, ja det finns ju alternativ som inte betyder att du måste välja antingen internet eller ej. W7 eller linux finns och det är ju därför diskussionen finns. Hade det inte varit en valmöjlighet så hade troligen aldrig diskussionen varit så stor. Internet var inte dyrare förr bara för att jag ägde win w7 utan reklam 🤨
Som du säger så var saker å ting lite dyrare förr, men frågan är ifall det inte var bättre på vissa fronter, istället för dessa gömda "kostnader"

Jo förstod att det inte var något allvarligt. Därför jag frågade om det istället hade gällt något allvarligt och säkerheten i bilen, om du då hade valt att betala 9600kr eller du bara skitit i det och fortsatt osäkert? Samma sak med Windows 7. Dom som sitter med Windows 7 idag och har den uppkopplad mot Internet, är rent krasst inte så smarta. Därför det egentligen inte är ett val för det OS:et är dött och borde inte användas tillsammans med andra datorer. Precis som en bil som inte riktigt är okej, det gör inget så länge den står i ett garage, men sekunden den tas ut på vägarna är det otroligt dumt och oansvarigt för den som gör det. Samma sak tycker jag det är med någon som rockar Windows 7 än idag och sitter på Internet med den.

Det är svårt att jämföra kostnader då och nu. Du satt ju på nätet och genererade därmed pengar genom att surfa och se all reklam som fanns och fortfarande finns. Vinstdrivande bolag kommer alltid alltid att försöka hitta mer vägar att få in mer pengar. Microsoft gör ju då såklart att reklam kommer dyka upp i OSet, precis som spel som är "gratis" men som är fylld av reklam. Det är inte kul, men inte anledning att helt rata ett nytt operativsystem på alla punkter. DET som jag pratar om. Det är inte anledning att hålla sig kvar i ett osäkert och döende OS och tro man gör något bra.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Jo förstod att det inte var något allvarligt. Därför jag frågade om det istället hade gällt något allvarligt och säkerheten i bilen, om du då hade valt att betala 9600kr eller du bara skitit i det och fortsatt osäkert? Samma sak med Windows 7. Dom som sitter med Windows 7 idag och har den uppkopplad mot Internet, är rent krasst inte så smarta. Därför det egentligen inte är ett val för det OS:et är dött och borde inte användas tillsammans med andra datorer. Precis som en bil som inte riktigt är okej, det gör inget så länge den står i ett garage, men sekunden den tas ut på vägarna är det otroligt dumt och oansvarigt för den som gör det. Samma sak tycker jag det är med någon som rockar Windows 7 än idag och sitter på Internet med den.

Det är svårt att jämföra kostnader då och nu. Du satt ju på nätet och genererade därmed pengar genom att surfa och se all reklam som fanns och fortfarande finns. Vinstdrivande bolag kommer alltid alltid att försöka hitta mer vägar att få in mer pengar. Microsoft gör ju då såklart att reklam kommer dyka upp i OSet, precis som spel som är "gratis" men som är fylld av reklam. Det är inte kul, men inte anledning att helt rata ett nytt operativsystem på alla punkter. DET som jag pratar om. Det är inte anledning att hålla sig kvar i ett osäkert och döende OS och tro man gör något bra.

Ja asså win 10 är ju fortfarande säkert och att från säkerhetsynpunkt inte har någon betydelse mellan dessa OS. Diskussionen handlar väl mer om att det redan idag finns alternativ utan reklam såsom Linux, och frågan är hur länge microsoft kan pusha innan folk byter. Polismyndigheten bytte ju till linux för flera år sedan, och jag blir inte förvånad ifall bytet från windows till ett nytt OS kan gå snabbare än vad vi trott (jag ser på dig Nokia, men även Kodak som försvann i och med digitaliseringen av fotografier). Allt handlar om att få över redan etablerade programvaror till ett annat OS. det är ju dessa programvaror som folk inte kan vara utan och därmed inte heller bara kan byta. Men om det kommer ett enkelt system som kan läsa dessa program utan en massa meck, så tror jag att vi kan komma att få en värdig konkurrent, typ linux.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Betyder det att edge inte kommer tillbaka titt som tätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Ja asså win 10 är ju fortfarande säkert och att från säkerhetsynpunkt inte har någon betydelse mellan dessa OS. Diskussionen handlar väl mer om att det redan idag finns alternativ utan reklam såsom Linux, och frågan är hur länge microsoft kan pusha innan folk byter. Polismyndigheten bytte ju till linux för flera år sedan [...]

De bytte väl server-os men inte klient-os om vi ska vara noga, jag har då inte sett någon polis köra Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

De bytte väl server-os men inte klient-os om vi ska vara noga, jag har då inte sett någon polis köra Linux.

Ja det kan säkert stämma 😊

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3