Grafikminnet sätter stopp för Xbox-spelare

Permalänk
Melding Plague

Grafikminnet sätter stopp för Xbox-spelare

Det är generellt bara att tuta och köra när det gäller spelkonsoler, men Microsofts enklare Xbox Series S kan uppenbarligen få slut på grafikminne.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om Microsoft bara ville ha ett sätt att få fler att köpa Gamepass kunde de väl bara gjort en version som enbart streamar. Tycker S-varianten aldrig kändes helt uttänkt med så här svag hårdvara och brist på lagring.

Om antalet sålda Xbox Series S är väldigt få kan man förstå om devs inte kommer bry sig. Finns det info om fördelningen mellan Series X och S?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Microsofts strategi att dela den senaste Xbox-generationen i en mer kraftfull Series X- och en klenare Series S-variant har vid flera tillfällen kritiserats av utvecklare. Klagomålen handlar om svårigheter att utveckla spel som fungerar bra för båda konfigurationer, där särskilt det mindre och långsammare minnet beskrivs som problematiskt – något felmeddelandet är ett kvitto på.

Jag minns att jag tyckte det var en konstig idé/val redan när de kom.
Skillnad med Playstation 5 där det finns en version med optisk läsare och en digital version.
En ganska enkel uppdelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Om antalet sålda Xbox Series S är väldigt få kan man förstå om devs inte kommer bry sig. Finns det info om fördelningen av Series X och S?

Jag vet inte om Microsoft ställer krav på spelutvecklare att spel som släpps till Xbox även ska fungera på Series S ?
Sen hur långt de kraven går i så fall. Hur mycket får de kompromissa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag vet inte om Microsoft ställer krav på spelutvecklare att spel som släpps till Xbox även ska fungera på Series S ?

Så är det garanterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag vet inte om Microsoft ställer krav på spelutvecklare att spel som släpps till Xbox även ska fungera på Series S ?
Sen hur långt de kraven går i så fall. Hur mycket får de kompromissa?

Ja man kan ju undra var lägsta nivån är satt. 720p kanske?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Ja man kan ju undra var lägsta nivån är satt. 720p kanske?

Häll lite extra FSR på problemet så ordnar det sig säkert 😟

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Spelutvecklare har blivit väldigt dåliga på att optimera spel nu förtiden. Många lata utvecklare som klagar på att det är för lite minne.

Permalänk
Avstängd

Bildande att ni skriver grafikminne istället för vram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag vet inte om Microsoft ställer krav på spelutvecklare att spel som släpps till Xbox även ska fungera på Series S ?
Sen hur långt de kraven går i så fall. Hur mycket får de kompromissa?

Det finns krav att spelen skall fungera på Series S men vad jag vet inget mer. De kan säkert rendera i en lägra upplösning och skala upp hårt om de vill.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Det är riktigt patetiskt att VRAM inte är större på dagens enheter.
High end GPU borde ha minst 30GB
Low end GPU minst 16GB

Minne är det som aldrig får ta slut för då kraschar det..

GTX 1080 borde haft 12 ist för 8.
1080 Ti 16GB ist för 11
2080 ~20
3080 ~26
4080 ~32

Konsolerna borde ju uppenbart ha minst 16

Begränsar man minnet så begränsar man samtidigt utvecklingen av både professionella program och spel.

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag minns att jag tyckte det var en konstig idé/val redan när de kom.
Skillnad med Playstation 5 där det finns en version med optisk läsare och en digital version.
En ganska enkel uppdelning.

Fast prisskillnaden är inte jämförbar. XSS går ju ofta på rea för nära 3000 kr. Vad kostar en PS5 utan diskläsare? Mycket hårdvara för pengarna.

Flera jag känner som inte är ultragamers (tex min svägerska) har köpt en XSS eftersom instegkostnaden är så låg, och kan ända spela Hogwarts med en mycket trevlig upplevelse.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Spelutvecklare har blivit väldigt dåliga på att optimera spel nu förtiden. Många lata utvecklare som klagar på att det är för lite minne.

Mycket handlar om tid och prioriteringar. Utgivarna vill ha ut ett spel så fort som möjligt. Då finns inte tid. Utvecklarna vill fortsätta få lön och då handlar det om att prioritera att få ut spelet innan utgivarna står utanför med stövlarna på. Det var någon krönika på FZ.se om utvecklarnas yrkesheder och att den kommit på skam. Visst finns det lata utvecklare, men i det stora hela är det girigheten från utgivarna som gör att vi sitter med halvfärdiga och ooptimerade spel.

Det är inte direkt ett nytt fenomen men det har blivit värre på sistone. Det roligaste är när man sitter med senaste hårdvaran och tänker att 'nu ska jag minsann få fullt flyt i det här spelet som jag köpte för 8 år sedan'. Du kan kasta hur mycket hårdvara du vill på ett ooptimerat spel och det kommer aldrig att fungera bättre. Och inte lär man sig något heller utan man fortsätter köpa spel som grisen i säcken. För i bland funkar de ju alldeles utmärkt, och då är det roligt att lira.

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Mycket handlar om tid och prioriteringar. Utgivarna vill ha ut ett spel så fort som möjligt. Då finns inte tid. Utvecklarna vill fortsätta få lön och då handlar det om att prioritera att få ut spelet innan utgivarna står utanför med stövlarna på. Det var någon krönika på FZ.se om utvecklarnas yrkesheder och att den kommit på skam. Visst finns det lata utvecklare, men i det stora hela är det girigheten från utgivarna som gör att vi sitter med halvfärdiga och ooptimerade spel.

Det är inte direkt ett nytt fenomen men det har blivit värre på sistone. Det roligaste är när man sitter med senaste hårdvaran och tänker att 'nu ska jag minsann få fullt flyt i det här spelet som jag köpte för 8 år sedan'. Du kan kasta hur mycket hårdvara du vill på ett ooptimerat spel och det kommer aldrig att fungera bättre. Och inte lär man sig något heller utan man fortsätter köpa spel som grisen i säcken. För i bland funkar de ju alldeles utmärkt, och då är det roligt att lira.

Frågan är vad man hellre betalar för, att tiotusentals, kanske hundratusentals beroende på hur många spel man köper, personer ska sitta med full lön och koda i flera månader eller hårdvara för någon tusenlapp extra?

Sen flyter de senaste spelen, som folk har klagat på, hur bra som helst med förra generationens high-end hårdvara, så det är inte frågan om att det inte går att få fullt flyt.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Clasito:

Om Microsoft bara ville ha ett sätt att få fler att köpa Gamepass kunde de väl bara gjort en version som enbart streamar. Tycker S-varianten aldrig kändes helt uttänkt med så här svag hårdvara och brist på lagring.

Om antalet sålda Xbox Series S är väldigt få kan man förstå om devs inte kommer bry sig. Finns det info om fördelningen mellan Series X och S?

Man streamar ju inte gamepass spel?
Och de flesta även de som köper en S vill nog inte streama pga latens och de som spelar online vill garanterat inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Man streamar ju inte gamepass spel?
Och de flesta även de som köper en S vill nog inte streama pga latens och de som spelar online vill garanterat inte det.

Ingår inte Cloud Gaming på Gamepass?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

En detalj i sammanhanget är ju att det spelet kraschar även på PC, PS5 och Series X. Förmodligen av samma anledning.

Felet Xbox gjort här är väl att de visar ett felmeddelande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Clasito:

Ingår inte Cloud Gaming på Gamepass?

Verkar så men endast i Ultimate.

Permalänk

Det är ett välkänt problem i Train Sim World och du kan råka ut för det när du närmar dig stationer med väldigt mycket aktivitet.

https://forums.dovetailgames.com/threads/series-s-crashes-on-...
https://forums.dovetailgames.com/search/40463645/?q=memory&o=...

Permalänk
Medlem

Detta kan väll vara en bugg? Minnesläckage.

Permalänk
Medlem

Undrar hur många pappor som fått en utskällning från sina barn för att de trott att de vill ha en Series S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Spelutvecklare har blivit väldigt dåliga på att optimera spel nu förtiden. Många lata utvecklare som klagar på att det är för lite minne.

Ja gud förbjude att någon gör spel med detaljerade spelvärldar och högupplösta texturer.

Det finns en begränsad uppsättning saker som överhuvudtaget kan "optimeras" av den som skriver koden, sen handlar det bara om försämringar för att få ett spel att fungera på en undermålig hårdvara. Vet inte hur det ser ut hos AMD, men Nvidia har satsat resurser på att t.ex. utveckla effektiv texturkompression i VRAM med dekompression i realtid via de utskällda tillägg till GPUerna de gjort under RTX-seriens existens. DirectStorage är en annan framtida möjlighet att minska behovet av att lägga allting i VRAM i förväg. De meningsfulla optimeringarna i framtiden ligger framförallt på hårdvarusidan, där gäller det ju mest att folk är villiga att kasta ut sina gamla brödrostar och satsa på prylar som stöder nya teknologier.

Permalänk
Medlem

Nått enstaka spel som får svårigheter med en skapligt kompetent spelburk för ca 3500, känns inte direkt alarmerade.

F ö är jag inte direkt förtjust i den här typen av artiklar, som bygger på vad enstaka individer har upplevt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

F ö är jag inte direkt förtjust i den här typen av artiklar, som bygger på vad enstaka individer har upplevt.

Den korrekta rubriken borde vara:
Spelutvecklare kan inte optimera spel och kraschar på många plattformar - Sweclockers gick i fällan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja gud förbjude att någon gör spel med detaljerade spelvärldar och högupplösta texturer.

Kanske blir lite bortslösat med texturer gjorda för 4k på en konsol mer tänkt för 1080p-1440p. 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Fast prisskillnaden är inte jämförbar. XSS går ju ofta på rea för nära 3000 kr. Vad kostar en PS5 utan diskläsare? Mycket hårdvara för pengarna.

Flera jag känner som inte är ultragamers (tex min svägerska) har köpt en XSS eftersom instegkostnaden är så låg, och kan ända spela Hogwarts med en mycket trevlig upplevelse.

Som sagt, Webhallen har nu XSS för 2890 kr om man är inloggad. Att jämföra med en disklös PS5 faller rätt platt. Rätt svårslaget pris för den prestandan.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF