utanpåliggande traditionell trappkoppling

Permalänk

utanpåliggande traditionell trappkoppling

som tråden heter
skall utbilda mig till lysmask och har övningar nu där man skall göra riktiga installationer
hade det varit infälld installation så hade färgvalet på ledare inte varit några som helst problem
traditionell trapp eller spartrapp frågan är nu bara vid utanpåliggande installation, eftersom valet av färger är väldigt begränsat
självklart så kan jag juh koppla det så att det funkar men då vet juh bara jag hur det är kopplat.

https://imgur.com/a/WbHeZSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av tinywitch:

som tråden heter
skall utbilda mig till lysmask och har övningar nu där man skall göra riktiga installationer
hade det varit infälld installation så hade färgvalet på ledare inte varit några som helst problem
traditionell trapp eller spartrapp frågan är nu bara vid utanpåliggande installation, eftersom valet av färger är väldigt begränsat
självklart så kan jag juh koppla det så att det funkar men då vet juh bara jag hur det är kopplat.

https://imgur.com/a/WbHeZSU

Är ingen skillnad på infälld eller utanpåliggande installation. Dragning blir detsamma.

Det är bara att det finns undantag till regeln om färgval av ledare vid utanpåliggande installation.

Och snälla använd inte sparkoppling/Uppsalakoppling, 😊

Bättre att du tänker själv och gör hela installation klar då din bild enbart har en strömställare kopplad.
Så kan vi hjälpa dig därifrån

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att jag inte förstår frågan. Du vill göra en trappkoppling, och verkar veta hur man gör det OK, bra. Vill du veta vilken färg det skall vara på de två fasledarna du kopplar mellan? Jag menar, det är väl ganska självklart att du INTE skall koppla fasen i jordkabeln (gul-grön), och inte heller i nollan (blå).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Måste erkänna att jag inte förstår frågan. Du vill göra en trappkoppling, och verkar veta hur man gör det OK, bra. Vill du veta vilken färg det skall vara på de två fasledarna du kopplar mellan? Jag menar, det är väl ganska självklart att du INTE skall koppla fasen i jordkabeln (gul-grön), och inte heller i nollan (blå).

Nu är jag inte installationselektriker, men visst sjutton får man väl använda blå som tändtråd(fas) vid utanpåliggande installation(kabel)?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Nu är jag inte installationselektriker, men visst sjutton får man väl använda blå som tändtråd(fas) vid utanpåliggande installation(kabel)?

Ja om du har vissa undantag

"Elinstallationsreglerna SS 436 40 00 säger i avsnitt 514.3.1.Z1 att neutralledare ska vara blå. Enligt 514.3.Z4 får även andra ledare ha blå färgmarkering i vissa tillämpningar. Men endast när förväxling inte är möjlig och där ingen neutralledare finns. Skyddsledare är undantagna — de får aldrig vara annat än gröngula. I kommentaren i den gröna rutan (SEK HB 444) står det även att ”Ledare med blå färgmarkering kan i dessa fall användas som till exempel fasledare eller tändtråd till belysning”*. "

https://www.elinstallatoren.se/2020/03/far-jag-anvanda-bla-le...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

så uppgiften är löst i skolan å det var superenkelt (när man väl hade allt monterat framför sig)
lösningen var juh att man tar som sagt en EKRK 4g 1,5 kabel Brun in i kontaktens L och upp till lampans Brun, Svart från en av utgångarna till den svarta som kommer ifrån mellantråden och blå mot grå/vit som andra mellantråd

så mot nästa uppgift som är trapp + dubbeltrapp men det skall nog gå lättare nu när jag vet att man får använda blå i vissa undantag till annat än nolla

Permalänk
Medlem
Skrivet av tinywitch:

så uppgiften är löst i skolan å det var superenkelt (när man väl hade allt monterat framför sig)
lösningen var juh att man tar som sagt en EKRK 4g 1,5 kabel Brun in i kontaktens L och upp till lampans Brun, Svart från en av utgångarna till den svarta som kommer ifrån mellantråden och blå mot grå/vit som andra mellantråd

så mot nästa uppgift som är trapp + dubbeltrapp men det skall nog gå lättare nu när jag vet att man får använda blå i vissa undantag till annat än nolla

Roliga är att nästan alla dessa kopplingar byggs bort mot smarta hem styrningar.
Sen efter skolan kommer du aldrig behöva tänka när du kopplar, det kommer ske automatiskt efter ett par brytare...

Lycka till och kom ihåg att lönen blir bättre efter ett par år, lärlingslönen är skrattretande tyvärr

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Roliga är att nästan alla dessa kopplingar byggs bort mot smarta hem styrningar.
Sen efter skolan kommer du aldrig behöva tänka när du kopplar, det kommer ske automatiskt efter ett par brytare...

Lycka till och kom ihåg att lönen blir bättre efter ett par år, lärlingslönen är skrattretande tyvärr

hah .. alltså vad jag har fattat så är lärlingslönen ca 25k å det är lixom samma som jag hade som fast lön på mitt förra jobb som lager/logistik/produktions ansvarig

såhär blir min nya/nästa uppgift

https://imgur.com/a/vZwgI7G

Permalänk
Medlem
Skrivet av tinywitch:

hah .. alltså vad jag har fattat så är lärlingslönen ca 25k å det är lixom samma som jag hade som fast lön på mitt förra jobb som lager/logistik/produktions ansvarig

såhär blir min nya/nästa uppgift

https://imgur.com/a/vZwgI7G

Lärlingslönen är tyvärr lägre än så (oftast)
15.3k för första delen sedan 17.7k som lägsta lön.
Dem flesta arbetsgivarna brukar ha det någorlunda nära dessa löner.

https://www.sef.se/medlem/larling/anstallningsvillkor-och-lon....

Efter lärlongstiden kommer montörsåren och här kan lönerna börja skjutas lite men oftast ligger dem i dessa spann enligt min erfarenhet....

1års montör 19-21k
2års 23.5-27k
3år - 5 år 27.5- 35k
Sedan efter det kan lönerna komma närmare 45k i bas lön om du är riktigt duktig 😊 men generellt är det runt 36-39k+ tillägg

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25