Samsung biter i det sura äpplet – köper OLED av LG

Permalänk
Melding Plague

Samsung biter i det sura äpplet – köper OLED av LG

Åtta år efter att Samsung slutade tillverka OLED tecknar företaget avtal med LG om att köpa 77 och 83 tum stora paneler till kommande toppmodeller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

If you can't beat them, join them.

Permalänk
Medlem

Där ser man....

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Förstår varför, finns verkligen inte bättre TV för pengarna idag. Till och med A-serien är ju toppklass i bildkvalitet och egenskaper

Permalänk

Så dom lägger ner QD-OLED?

Permalänk
Medlem

“År 2015 valde Samsung bort OLED till förmån för den egenutvecklade QLED-tekniken.”
Bör förtydliga att det rör sig om tekniken LCD och inget annat. QLED är ingen teknik som sådan och detta har nu snappats upp av andra medier (e.g. Omni).

Varför sedan Samsung valde QLED som marknadsföringsterm går det ju att argumentera om. Kvantfiltrets förmåga, eller mestadels för att förvilla med OLED? Det senare tycks ju oavsett ha funkat… 😜

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Rallemulle87:

Så dom lägger ner QD-OLED?

Det tror jag inte, handlar nog främst om att utöka sortimentet, särskilt i större storlekar. QD-OLED går upp till 77 tum om jag inte minns fel, därefter blir det tomt. De har ju därtill lyckats bra med mindre paneler till datorskärmar, så att de skulle lägga ned känns inte sannolikt i nuläget

Permalänk
Medlem

Ja har man köpt en tv för över 10000kr som inte är oled de senaste 8åren så har man misslyckats. Eller snarare Samsungs pr avdelning har lyckats.

Permalänk
Medlem

Om bara Samsung började stödja Dolby Vision också så kanske det funnits en chans att man köper Samsung igen.

Skrivet av Rallemulle87:

Så dom lägger ner QD-OLED?

Nej, dålig rubrik. QD-OLED kommer vara kvar men för att fylla hålen i segmenten där de inte kan köra QD-OLED kommer LGs OLED användas.

Skrivet av epple:

“År 2015 valde Samsung bort OLED till förmån för den egenutvecklade QLED-tekniken.”
Bör förtydliga att det rör sig om tekniken LCD och inget annat. QLED är ingen teknik som sådan och detta har nu snappats upp av andra medier (e.g. Omni).

Varför sedan Samsung valde QLED som marknadsföringsterm går det ju att argumentera om. Kvantfiltrets förmåga, eller mestadels för att förvilla med OLED? Det senare tycks ju oavsett ha funkat… 😜

Då får du definiera "teknik" för mig, för visst är väl kvantprickar en teknik?

Permalänk
Medlem

Kanske lite OT men ryktas om nya 34" skärmar klassade som "V2" med nya Samsung paneler, någon som vet vad som är nytt med panelerna? T.ex. Samsung OLED G8 V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Förstår varför, finns verkligen inte bättre TV för pengarna idag. Till och med A-serien är ju toppklass i bildkvalitet och egenskaper

Vad jag vet så slås dom av toppmodeller från andra tillverkare lika ofta som de vinner. För spel är de minimalt bättre än andra, iaf sist jag kollade. Absolut är de bäst för spel. Men pratar vi 10 vs 15ms så är det inget som 99,99% av de som spelar märker eller behöver bry sig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Ja har man köpt en tv för över 10000kr som inte är oled de senaste 8åren så har man misslyckats. Eller snarare Samsungs pr avdelning har lyckats.

Gå tillbaka 8 år och priserna för en större OLED-tv låg väl närmare 50 000 kronor än 10 000 kronor.

Permalänk
Medlem

"Samsung har redan börjat bygga OLED-paneler i form av de QD-OLED-paneler som används i vissa av företagets modeller, samt i japanska Sony, men LG:s paneler anses allmänt vara de bästa och finns därtill i större storlekar."
Njae, där håller jag nog inte med @alundberg - LG:s WOLED-paneler anses generellt vara tekniskt underlägsna Samsungs QD-OLED-paneler i det mesta, såsom färgmättnad och maximal ljusstyrka. Eller är det utdaterad information nu i och med LG:s framsteg i år?

Värt för andra att märka är att det här är LG Display (som gör OLED-paneler) som säljer till Samsung Electronics (som gör TV-apparater och egna OLED-paneler). LG Electronics (som gör TV-apparater) har ingenting med denna artikel att göra.

Skrivet av dlq84:

Om bara Samsung började stödja Dolby Vision också så kanske det funnits en chans att man köper Samsung igen.

Jo, men köper du en top-of-the-line Sony-OLED så är det ju en Samsung-panel. Då får du Dolby Vision. Synd bara att de är så satans dyra...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Ja undrar oxå vad det där "men LG:s paneler anses allmänt vara de bästa" kommer ifrån...

Permalänk
Medlem

Om LG får upp produktionen på sina paneler, i.o.m. Samsungs avtal med LG, kanske LG:s TV-apparater går ned i pris till oss kunder

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Den dagen LG kommer med något som liknar one connect box systemet så kan det vara intressant.
Sen är nog många fortfarande lite oroliga för OLED screen burn in, men det kanske inte är ett problem längre.

Men nu kanske det kommer, en Samsung med LG Oled och one connect box
Addera no gap installationen och den kommer sälja som smör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Gå tillbaka 8 år och priserna för en större OLED-tv låg väl närmare 50 000 kronor än 10 000 kronor.

Ja det är bara senaste två tre åren priserna börjat bli rimliga. 65"+ kostar väl runt 20 fortfarande vilket imo är alldeles för mycket pengar.

Permalänk
Medlem

Vad kostar OLED nu för tiden i storlekar kring 85-90"? Är det OK eller är OLED fortfarande för dyr teknik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Ja har man köpt en tv för över 10000kr som inte är oled de senaste 8åren så har man misslyckats. Eller snarare Samsungs pr avdelning har lyckats.

*Jag som köpte en samsung för 20.000 på BF 2020*

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja det är bara senaste två tre åren priserna börjat bli rimliga. 65"+ kostar väl runt 20 fortfarande vilket imo är alldeles för mycket pengar.

12 000kr kostade den billigaste modellen innan den tog slut.

Den näst billigaste, som fortfarande finns, kostar 15 000kr.

edit: om du inte menade större än 65" för då stämmer ju 20k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannyN:

*Jag som köpte en samsung för 20.000 på BF 2020*

Grattis Samsung

Permalänk
Medlem

LG oled c8

Köpt en Lg oled c8 2018 BF 65 tum för 22000, tvn funkar än idag och bilden är bra. Qled är dyr historia i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Ja har man köpt en tv för över 10000kr som inte är oled de senaste 8åren så har man misslyckats. Eller snarare Samsungs pr avdelning har lyckats.

Jag skulle absolut ha köpt en OLED, om det inte vore för faktumet att vår TV står på dag och natt. Inbränningarna skulle ha kommit mycket förr än senare.

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dupri85:

Köpt en Lg oled c8 2018 BF 65 tum för 22000, tvn funkar än idag och bilden är bra. Qled är dyr historia i längden.

Hur menar dui då? Jag har både en LG OLED (C9) och en Samsung QLED 90 serie typ 2021. Och för låg-fps material (typ film) föredrar jag bilden på Samsungen. Har inte haft några problem med någon av dom.

Permalänk
Medlem

Något klyschig rubricering.

Om Samsung TV:n med LG:s panel kan klå LG-apparaternas programvara, så skulle jag bli nöjd med köpet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rikimaru:

Jag skulle absolut ha köpt en OLED, om det inte vore för faktumet att vår TV står på dag och natt. Inbränningarna skulle ha kommit mycket förr än senare.

Få skärmar mår bra av att stå på hela tiden, det säljs skärmar för signage som är anpassade för 24/7 drift, men det trycker upp priset och du får ändå vara beredd på att du kanske behöver byta ut dem efter ett par år för att backlighten mörknat.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Värt för andra att märka är att det här är LG Display (som gör OLED-paneler) som säljer till Samsung Electronics (som gör TV-apparater och egna OLED-paneler). LG Electronics (som gör TV-apparater) har ingenting med denna artikel att göra.

Njae, även Samsung har separata bolag för paneltillverning och TV tillverkning.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Vad jag vet så slås dom av toppmodeller från andra tillverkare lika ofta som de vinner. För spel är de minimalt bättre än andra, iaf sist jag kollade. Absolut är de bäst för spel. Men pratar vi 10 vs 15ms så är det inget som 99,99% av de som spelar märker eller behöver bry sig om.

Andra tekniker kan vara bättre på att hantera kass miljö för TVn, om du har rimligt möblerat så vinner OLED varje gång som det ser ut idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Vad kostar OLED nu för tiden i storlekar kring 85-90"? Är det OK eller är OLED fortfarande för dyr teknik?

Inte ens Lcd är billigt i 85-98" Storlek.

Köpte en LG Oled C1 77" för 19990:- BF och C2 kostade 24990:- var inte beredd och betala 5000:- mer för denna och sedan var den slutsåld också.

83" av C2 har jag för mig kostade 39990:- på black friday och 98" var enormt dyr så inte för normala konsumenter.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Inte ens Lcd är billigt i 85-98" Storlek.

Du får en Samsung UE85BU8005 85" för under 15 000 kronor, det är billigt.

En TCL 98C735 98" kostar 33 333 kronor just nu, det är inte så farligt för en så gigantisk TV.

En LG OLED83C1 83" kostar knappt 40 000 kronor.