Google raderar dina inaktiva konton

Permalänk
Melding Plague

Google raderar dina inaktiva konton

Google ändrar sin policy kring gamla konton och raderar om de varit oanvända i två år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Påverkar detta YouTube kanaler som man inte kan komma ihåg lösenordet till?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

På temat, någon som är intresserad av fiskbilen@gmail.com? Hittade att jag reggat den för många år sedan, kommer inte riktigt ihåg varför. Har svårt att se att jag kommer använda den.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strepto:

På temat, någon som är intresserad av fiskbilen@gmail.com? Hittade att jag reggat den för många år sedan, kommer inte riktigt ihåg varför. Har svårt att se att jag kommer använda den.

Kanske kan ha den till eskortservice 🤪

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Påverkar detta YouTube kanaler som man inte kan komma ihåg lösenordet till?

Utifrån vad som står i artikeln skulle jag förmoda det (om man inte loggat in med google-kontot på >2 år)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Utifrån vad som står i artikeln skulle jag förmoda det (om man inte loggat in med google-kontot på >2 år)

RIP 50% av youtube då

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Damn, två år är ändå inte mycket om man tänker på hur mycket som går förlorat.

Permalänk
Medlem

Va bra. Då kanske jag kan regga om mitt super gamla konto som jag inte kommer ihåg lösen på och recovery email inte finns längre så kommer inte åt kontot.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Fick mig att minnas när det var gratis att boka domäner med unicode i något år (ca 20 år sedan?)

Hade då ponténsmamma.se i några år, men kom inte på någon användning av den

Permalänk
Medlem

Blir det så de ”existerar” bara att man inte kan logga in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Blir det så de ”existerar” bara att man inte kan logga in?

Tänker du på youtube-kanaler nu eller?

"Google rätt att radera konton där det inte skett någon aktivitet på 24 månader."

Permalänk
Medlem

Fan vad alla blivit snåla nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ozzed:

Fan vad alla blivit snåla nu.

Haha, såg denna kommentar i rutan under artikeln och tänkte direkt att den måste vara skriven av Ozzed!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ränkas logga in med sitt konto och spela spel från playstore some aktivitet?

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Medlem

Hm. Tror iofs att jag använder de flesta google-konton jag har...men kontona jag registrerat åt barnen redan som bebisar (förnamn.efternamn@g...) kanske jag ska se över. Jäkla krångel det här med gamla konton som dör, spray, swipnet, några yahookonton har väl också rykt. Och mitt teliakonto, förnamn.efternamn@telia.com är ju också borta tyvärr då telefonabonnemanget det var startat med inte längre finns.

Kanske kan man få bättre "skydd" om man lägger in det som delat under ett Google One-anslutet konto?

Blev lite stressad igår när yahoos mail-sök plötsligt inte hittade mail äldre än 2013, och inte heller vissa mail från 2016, men visade sig att sökfunktionen var kass. Trodde först de purgat mail äldre än 10 år eller nåt knäppt. Turligt nog har jag poppat över alla mail till ett gmailkonto också, där kunde jag hitta mailen jag sökte. Men det googlekontot loggar jag in på extremt sällan, kan nog gå bortemot året mellan gångerna.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Påverkar detta YouTube kanaler som man inte kan komma ihåg lösenordet till?

Skrivet av evil penguin:

Utifrån vad som står i artikeln skulle jag förmoda det (om man inte loggat in med google-kontot på >2 år)

Skrivet av Kattus:

RIP 50% av youtube då

Ja blir tråkigt om det påverkar YouTube på det viset.
Vissa saker kanske inte är så intressanta att se långt efteråt.
Men andra saker kan man se många år senare och ändå få ut något av det.

Exempelvis, hur många lyssnar på låtar som är mer än 2 år gamla?
Jag skulle tro de flesta?

Säg om någon lägger upp något som andra har behållning av.
Sen dör personen av någon anledning.
Om inte någon anhörig har möjlighet att ta över så bara försvinner allt när de inte kunnat logga in på 2 år.

Tänk om biblioteken hade haft stora bokbål och brännt alla böcker som är äldre än 2-3-4-5 år.
Eller om museum hade slängt alla saker som är äldre än 5-10 år.

Okej att YouTube kanske inte var mycket att hurra över de första åren.
Men nu när YouTube varit stort och seriöst i 10+ år.
Om de ska börja radera massa saker, ja förutom om det är hatbudskap eller piratkopierat material eller dylikt.
Det känns lite motsvarande som om en större TV eller Radio kanal skulle börja radera allt ur deras arkiv som är mer än något/några år gammalt.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att Google också känner av elkostnaderna att hålla data i sina serverhallar, men troligen vill de ha värdefullare data för dem, än att hålla data åt sina användare.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Det oroar mig med tanke på att vissa Youtube-konton är övergivna men fortfarande har material jag vill titta på. Tror att detta kommer göra att en stor del av äldre videor helt plötsligt kommer vara borta.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Kommer de verkligen ge sig på att radera från Youtube dock? (Speciellt om det är videos som fortfarande har en viss mängd visningar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av irkasmork:

Kommer de verkligen ge sig på att radera från Youtube dock? (Speciellt om det är videos som fortfarande har en viss mängd visningar)

"Starting later this year, if a Google Account has not been used or signed into for at least 2 years, we may delete the account and its contents – including content within Google Workspace (Gmail, Docs, Drive, Meet, Calendar), YouTube and Google Photos."

https://blog.google/technology/safety-security/updating-our-i...

"may" dock, så det är möjligt att de försöker vara mer finkänsliga...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Påverkar detta YouTube kanaler som man inte kan komma ihåg lösenordet till?

Skrivet av Kattus:

RIP 50% av youtube då

Skrivet av Sarato:

Det oroar mig med tanke på att vissa Youtube-konton är övergivna men fortfarande har material jag vill titta på. Tror att detta kommer göra att en stor del av äldre videor helt plötsligt kommer vara borta.

Här sitter jag nog redan på svaret:
Innan Google köpte YT skapade jag ett YT-konto som var kopplat till ett icke-Gmail-konto.
Så småningom blev jag av Google tvingad att skapa ett Gmail-konto för att koppla det till YT.
Jag gjorde så, och satte en regel att vidarebefordra all inkommande epost till mitt vanliga konto. Loggade därefter aldrig mera in på det Gmail-kontot. Eftersom lösenordet till mitt parallella YT-konto var sparat i datorn hade jag inga problem att administrera min YT-kanal.

Efter ett par år erbjöd Google att byta namn på min YT-kanal till mitt riktiga namn, och visade det som ett portugisiskt namn jag inte känner igen. Ungefär samtidigt började det dyka upp en massa spam på portugisiska i min epost. Jag är rätt säker på att mitt Google-konto blivit raderat och användarnamnet (efter karenstid) övertaget av någon annan (Brasilianare?).
Jag kan inte längre komma åt att administrera mitt gamla YT-konto, men filmerna finns kvar och kommentarsfunktionen fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag är rätt säker på att mitt Google-konto blivit raderat och användarnamnet (efter karenstid) övertaget av någon annan (Brasilianare?).

Google säger dock själva att de inte kommer släppa email-adresserna när kontot raderats. I ditt fall är det kanske snarare så att personen på något sätt lyckats ta över ditt konto.

https://9to5google.com/2023/05/16/google-account-delete/

Skrivet av Vangen:

Påverkar detta YouTube kanaler som man inte kan komma ihåg lösenordet till?

Nej, tydligen inte enligt länken ovan.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det påverkar google foto?
om man som jag har 2 gmail-konton varav bara ett säkerhetskopierar och andra har gamla bilder säkerhetskopierade låst till den mailen

Någon som har något smidigt tips på hur jag får över alla bilder man har till samma mail som aktivt säkerhetskopierar allt media?

Visa signatur

Stationär dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirkat:

Någon som vet hur det påverkar google foto?

Står också i länken i inlägget ovanför ditt: "Google Photos already has a separate two-year sign-in and usage policy to be considered active. Meanwhile, accounts with active Play Store subscriptions, like Google One or third-party apps, are considered active." står det där

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Då bör jag nog se över mina 14 Google konton, varav 2 inte använder Gmail, 2 är inaktiverade av Google (okänt varför), och 1 har blivit hackat och används idag av en redneck som trimmar motorer från gräsklippare. Ett av de 2 konton som inte använder Gmail är mitt gamla YouTube konto, som jag hade innan Google köpte YouTube, som jag blev tvungen att göra om till ett Google konto för att få behålla det och kunna logga in.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av Spatten:

Ränkas logga in med sitt konto och spela spel från playstore some aktivitet?

Man behöver inte logga in för att spela, men man behöver logga in för att kunna ladda ner spel att spela. Sedan hjälper det också att använda Google kontot för inloggning hos tredjepart. "Alternativt använda Googles inloggningssystem på tredjepartstjänster."

Så om spelet har en inloggning som tillåter inloggning med Google så kan man använda sig av den mekanismen som en livlina, för hålla Google kontot vid liv. Och just den aspekten är problematisk som jag ser det, när Google mer eller mindre uppmanar folk att använda sitt Google konto för att logga in sig hos tredje part. Jag ska inte säga aldrig, men så gott som aldrig har jag använt mig av något av dessa "social login" system där man t.ex. kan logga in på Aftonbladet med ett Facebook konto. Jag skapar hellre nya och fristående konton som kopplas till en e-postadress, och med unikt lösenord.

Skrivet av Pirum:

Hm. Tror iofs att jag använder de flesta google-konton jag har...men kontona jag registrerat åt barnen redan som bebisar (förnamn.efternamn@g...) kanske jag ska se över. Jäkla krångel det här med gamla konton som dör, spray, swipnet, några yahookonton har väl också rykt. Och mitt teliakonto, förnamn.efternamn@telia.com är ju också borta tyvärr då telefonabonnemanget det var startat med inte längre finns.

Har Telia kvar e-post som tjänst över huvudtaget? De flesta svenska operatörer har avvecklat e-post som tjänst.

Jag förlorade en hel del e-post när Tele2 valde att lägga ner sin e-posttjänst. Jag hade flera konton där, både för mig själv och för familjen. Jag hade inte varit kund hos Tele2 i flera år men kunde ändå nyttja deras e-post. Jag bytte operatör innan, men det kan ibland vara svårt att stå kvar som kund och abonnent om företaget väljer att lägga ner vissa verksamheter, som när Tele2 sålde av all fast brbedband förutom ADSL. Till slut sålde de av eller avvecklade ADSL också så de hade bara mobilt bredband och mobiltelefoni, precis som under varumärket Comviq. Som kund blir man ju tvingad bort till en annan operatör, i det läget. Det enda som står kvar då är saker som e-postkonton.

Tele2 köpte sedan ComHem, så de har fast bredband igen. Och då är det helt plötsligt en sensationell nyhet. Det känns lite som att de inte vet vad de vill. Eller... nog vet de vad de vill, de vill tjäns pengar. De säljer när priset är högt och köper när priset är lågt, och de köper andra företag som det går sämre för som de tror att de kan göra något med. Allt för att öka vinsterna. Om bara priset är rätt så tar de ingen hänsyn till att kunden måste avhysas och hitta ett nytt hem för sina tjänster.

Skrivet av Pirum:

Kanske kan man få bättre "skydd" om man lägger in det som delat under ett Google One-anslutet konto?

Vad innebär det att dela ett Google konto? Är det att ett Google One abonnemang med tillhörande tjänster delas mellan flera konton? På samma sätt som man kan dela diskutrymme mellan flera konton om man har Microsoft 365? Jag har inte koll på Google One, men jag kan tänka mig att varje konto för sig måste logga in lite då och då.

Skrivet av Pirum:

Blev lite stressad igår när yahoos mail-sök plötsligt inte hittade mail äldre än 2013, och inte heller vissa mail från 2016, men visade sig att sökfunktionen var kass. Trodde först de purgat mail äldre än 10 år eller nåt knäppt. Turligt nog har jag poppat över alla mail till ett gmailkonto också, där kunde jag hitta mailen jag sökte. Men det googlekontot loggar jag in på extremt sällan, kan nog gå bortemot året mellan gångerna.

Jag har också några Yahoo konon med tillhörande Yahoo och Ymail adresser. De var ett tag igång med att bygga om Yahoo Mail webmailen, för att komma närmare Gmail i både utseende och funktion. Jag tror det började när Verizon gick in och köpte delar av det som var kvar av den amerikanska delen av Yahoo (finns ett Yahoo Japan som det går bättre för). Men projektet verkar ha stagnerat sedan dess.

En sak som är bra med Ymail är att de inte stänger ner konton. Vissa av mina konton har jag inte loggat in på i flera år och de står fortfarande kvar.

Annars tar jag för vana att logga in mig en gång om året på de konton jag vill behålla, och då gäller det alla konton jag har, inte bara konton för e-post. Det har jag lärt mig från gamla Hotmail tiden då man kunde köpa Hotmail Plus för att bli av med reklam och behålla sitt konto förstås. Annars var det som standard att vanliga Hotmail konton försvann om man inte loggade in sig, och jag har för mig att det gällde i ett eller två år även då. Med tiden blir man raderad om man inte är aktiv. Det har jag märkt av på mer än ett ställe och mer än ett tillfälle. Inte minst nu när GDPR är på plats och företagen får inte lagra personlig information i mer än två år, om det inte finns särskild anledning för att lagra under en längre tid.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirkat:

Någon som vet hur det påverkar google foto?
om man som jag har 2 gmail-konton varav bara ett säkerhetskopierar och andra har gamla bilder säkerhetskopierade låst till den mailen

Någon som har något smidigt tips på hur jag får över alla bilder man har till samma mail som aktivt säkerhetskopierar allt media?

Du säkerhetskopierar på samma tjänst? Jag skulle inte lita på Google allena.
Någon bekant som förlorade (av okänd anledning) tillgången till sitt Youtube konto med 11 år av videor.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Ja blir tråkigt om det påverkar YouTube på det viset.
Vissa saker kanske inte är så intressanta att se långt efteråt.
Men andra saker kan man se många år senare och ändå få ut något av det.

Exempelvis, hur många lyssnar på låtar som är mer än 2 år gamla?
Jag skulle tro de flesta?

Säg om någon lägger upp något som andra har behållning av.
Sen dör personen av någon anledning.
Om inte någon anhörig har möjlighet att ta över så bara försvinner allt när de inte kunnat logga in på 2 år.

Tänk om biblioteken hade haft stora bokbål och brännt alla böcker som är äldre än 2-3-4-5 år.
Eller om museum hade slängt alla saker som är äldre än 5-10 år.

Okej att YouTube kanske inte var mycket att hurra över de första åren.
Men nu när YouTube varit stort och seriöst i 10+ år.
Om de ska börja radera massa saker, ja förutom om det är hatbudskap eller piratkopierat material eller dylikt.
Det känns lite motsvarande som om en större TV eller Radio kanal skulle börja radera allt ur deras arkiv som är mer än något/några år gammalt.

Tänk om X gjorde si och Y gjorde så?... men det är så det är nu. Än har väl inte museum börjat slänga konst som är mer än 10 år gammal, coh biblioteken har inte börjat bränna böcker som är 5 år gamla, men vi är på väg dit känns det som. Och vad finns det för mening med att bara lagra en massa saker som ingen tar del av? Konstverk som ingen tittar på, böcker som ingen läser, och så vidare. Då blir museum och bibliotek bara ett förvar, en slags lager, som bara står och kostar pengar.

Som jag skrev tidigare i tråden om Imgur som skulle radera gamla bilder:
"Om det är något jag har lärt mig under min tid på webben (över 25 år) så är det att i princip allting sker i nuet, och det påståendet gör sig allt mer gällande med tiden som går. Med undantag för projekt som Internet Archive så finns det ingen utpräglad känsla av ansvar bland de som äger och driver olika webbplatser för att bevara det som skrivs eller skapas på webben."

Skrivet av Fenrisulvfan:

Det verkar som att Google också känner av elkostnaderna att hålla data i sina serverhallar, men troligen vill de ha värdefullare data för dem, än att hålla data åt sina användare.

Producerar inte Google egen el? Jag har för mig att de har eget elkraftverk som de använder för att driva sina system. Jag orkar inte googla nu, men jag har för mig att jag har läst det för ett antal år sedan.

Jag tror mest att det handlar om GDPR, för enligt GDPR så får inte företagen lagra personlig information i mer än två år, om det inte finns särskild anledning för att lagra under en längre tid.

Sedan kan det handla om andra saker också. Genom att radera gamla och oanvända (och dåligt säkrade) konton så minimerar de säkerhetsrisken mot sina egna och mot sina kunders system som använder deras infrastruktur, saker som Google Workspace och Google Cloud Platform. Det är något som fler vanliga användare faktiskt borde praktisera men inte gör det. Ju fler konton du har desto mer utsatt är du för dataintrång. Sedan kan det också handla om att Google vill skydda sig rättsligt sett och följa lagen, och inte bara genom att följa GDPR punkt för punkt, utan också genom att göra det svårare för folk att nyttja Google Drive t.ex. för att sprida skadlig programvara, copyright skyddat material, etc. Jag tror att såna saker också finns med i baktanken, utan att det nämns någonstans.

Skrivet av evil penguin:

"Starting later this year, if a Google Account has not been used or signed into for at least 2 years, we may delete the account and its contents – including content within Google Workspace (Gmail, Docs, Drive, Meet, Calendar), YouTube and Google Photos."

https://blog.google/technology/safety-security/updating-our-i...

"may" dock, så det är möjligt att de försöker vara mer finkänsliga...

Precis! Jag reagerade också på det när jag läste ditt citat. Som ett alternativ till att radera, så skulle de kunna anonymisera material som kan ha ett värde för eftervärlden. Men det är också problematiskt, för då blir det att Google ska sitta och granska, och bestämma vad som är av värde (och behållas) och vad som inte är av värde (och ska raderas).

Generellt så tycker jag att alla har blivit så fina och politiskt korrekta. Förr satt man i mjukisbyxor vid datorn med tomma burkar över hela bordet, och man la bara upp en massa roliga och dumma saker utan att tänka så mycket på det. Nu sitter man med knäppt skjorta vid ett städat bord med kalender och planerar när nya Twitter inlägg eller YouTube videos ska läggas upp för att nå ut till så många som möjligt eller till en viss grupp människor. Allting har förändrats så mycket. Jag tycker inte att Internet och webben är lika roligt längre. Nu måste man vara en företagare och planera vad som ska hända med de videos man skapat när man själv inte finns i livet, för att undvika att Google eller ödet bestämmer det åt en.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av Olle P:

Här sitter jag nog redan på svaret:
Innan Google köpte YT skapade jag ett YT-konto som var kopplat till ett icke-Gmail-konto.
Så småningom blev jag av Google tvingad att skapa ett Gmail-konto för att koppla det till YT.
Jag gjorde så, och satte en regel att vidarebefordra all inkommande epost till mitt vanliga konto. Loggade därefter aldrig mera in på det Gmail-kontot. Eftersom lösenordet till mitt parallella YT-konto var sparat i datorn hade jag inga problem att administrera min YT-kanal.

Efter ett par år erbjöd Google att byta namn på min YT-kanal till mitt riktiga namn, och visade det som ett portugisiskt namn jag inte känner igen. Ungefär samtidigt började det dyka upp en massa spam på portugisiska i min epost. Jag är rätt säker på att mitt Google-konto blivit raderat och användarnamnet (efter karenstid) övertaget av någon annan (Brasilianare?).
Jag kan inte längre komma åt att administrera mitt gamla YT-konto, men filmerna finns kvar och kommentarsfunktionen fungerar.

Du skapade alltså en ny Gmail adress? Det låter som att du hade två konton då. Ett Google konto med Gmail adress, och ett YouTube konto som blivit Google konto när du kopplade det till den nya Gmail adressen. Du säger ju att du hade ett parallellt YouTube konto. Hur menar du att lösenordet till det kontot var sparat i datorn? Var det sparat i webbläsaren? Jag tänker att webbläsaren kan ha läckt information. Hade du den gamla adressen sparad som återställningsadress i det nya Google kontot? Minns du vad du hade för lösenord tidigare? Ibland hjälper det att veta vad man hade för lösenord tidigare.

Jag hade också ett gammalt YouTube konto. Man jag var inte tvungen att skapa en ny Gmail adress för att det skulle bli ett Google konto. Det har gått ett par år sedan, men som jag minns det så blev det ett Google konto automatiskt, utan att jag kunde säga mycket till om det. Jag kan ha skapat ett Google konto som jag registrerade på min vanliga icke-Gmail adress, som jag sedan kopplade till YouTube kontot eller kanalen. Men summan är i alla fall att jag fortfarande kan logga in på YouTube med det kontot, och jag använder inte någon Gmail adress för det.

Det du berättar om ditt konto som blivit övertaget av någon annan påminner om min egen situation. Jag har registrerat 14 Google konton, varav 1 är mitt gamla YouTube konto som är kopplat till en icke-Gmail adress. Men för mig var det inte det kontot som blev övertaget, utan det var ett helt annat Google konto. Jag berättade om det innan.

Så ett övertaget Google konto behöver inte nödvändigtvis ha ett samband med YouTube migreringen till Google konton. Det finns två scenarion här. Antingen har kontot blivit hackat och på det sättet övertaget. Hade du bra lösenord? Eller så blev Gmail adressen i fråga återvunnet och nyregistrerat. Men då är det konstigt att du inte har fått någon avisering om förestående avregistrering eller stängning av kontot med den Gmail adressen. Du borde ju fått eventuella säkerhetsaviseringar vidarebefordrade till din vanliga adress eftersom du hade igång den funktionen.

Jag vet att det är lätt att säga nu, men du borde ha kopplat YouTube kontot eller kanalen till ett Google konto utan Gmail adress. Det var så jag gjorde. Och som sagt, alla gamla YouTube konton blev automatiskt Google konton i samband med det här. Som jag minns det så kunde man inte komma vidare vid inloggning om man inte valde vilket Google konto som skulle bli ägare eller administratör över YouTube kontot eller själva kanalen rättare sagt.

I alla fall, så minns jag övergången från vanligt YouTube konto till Google konto. Jag minns att det var väldigt rörigt, svårnavigerat och bara jävligt. Jag minns det som en plågsam migrering.

Först ville de att konton eller rättare sagt YouTube kanaler skulle kopplas till Google konton. I samband med det så blev alla gamla YouTube konton regelrätta Google konton. Men varför väntade de i flera års tid efter köpet av YouTube?

Sedan ville de byta namn på kanalerna till personnamn helt plötsligt. Varför det? Varför var man tvungen att blotta sig med sitt personnamn, varför fick man inte agera anonymt under en pseudonym/nickname som i alla år? De måste ha inspirerats av Facebook.

Efter det så kläcktes iden med att kunna samla flera konton eller kanaler under en paraply, det man kom att kalla för "Brand Account" eller varumärkeskonton på svenska. Inte nog med att man har en "kanal", nu har man alltså ett varumärke att ta hand om. Det är så man vet att det är allvar nu, att det är slutlekt, att det är nu man ska vara företagsam och göra leken till en affär. YouTube handlar alltmer om att tjäna pengar nu och inte så mycket om enkla nöjen. Om man inte kan kombinera båda delar förstås, men det tror inte jag på. Så det känns inte lika roligt längre. Jag får bara en massa reklam för schampo och andra hushållsartiklar jag aldrig köper, och vill jag bli av med det så måste jag betala minst 69 kr/mån för "YouTube Premium Lite".

Och nu ska de alltså spola tillbaka bandet och börja radera innehåll där vederbörande administratör inte har hört av sig på mer än två år. Jag tycker inte det är värt att göra sig hemmastad på YouTube. Man ska söka sig bort till någon annan plattform eller bygga något eget där man själv har kontrollen.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av blunden:

Google säger dock själva att de inte kommer släppa email-adresserna när kontot raderats. I ditt fall är det kanske snarare så att personen på något sätt lyckats ta över ditt konto.

https://9to5google.com/2023/05/16/google-account-delete/

Nej, tydligen inte enligt länken ovan.

Det kan de säga hur mycket de vill, jag vet att de återvinner e-postadresser.

Jag skapade ett Google konto med Gmail adress för ett jobb jag hade. Eftersom jag var tvungen att använda Google tjänster och jag inte ville använda mitt personliga konto till det, så skapade jag ett nytt. En mycket vanlig situation som jag tror att många med mig här har varit med om. Efter ett par månader när jobbet var klart så loggade jag ibland in för att hålla kontot vid liv, tills jag har bestämt mig vad jag ska göra med det, om det ska raderas eller behållas för andra ändamål. Det var inga som helst problem att logga in. Men lite drygt två månader senare (mindre än två år!), så gick det inte att logga in helt plötsligt.

Det kom upp ett felmeddelande när jag försökte logga in, men det handlade inte om fel lösenord. Nu var det ett tag sedan, och jag minns inte det exakta meddelandet. Däremot har jag har gjort följande notering om saken vid det tillfället.

"Verkar vara inaktiverat nu. Jag har inte inaktiverat det. Men det går att skapa nytt konto med samma adress... konstigt nog."

När jag googlar lite på det nu så ser jag att det kan ha varit detta meddelande som visades:
"Your Google Account is disabled"

För jag minns att jag funderade på vad det kunde vara som jag har brutit mot. Det enda som skulle kunna vara ett brott mot reglerna är att jag i adressen använde namnet på företaget jag jobbade åt, men med tillägg. Men Google vet väl fan inget om svenska småföretag och vad de heter? Men det kan ha flaggats i deras system, eller också rapporterats in, så de inaktiverade kontot.

Nu är jag osäker om det var i samma veva som det gick att registrera nytt konto med samma adress eller om det dröjde lite innan det gick att registrera nytt konto med samma adress. Men jag kan nu, idag, liksom för 2 år sedan, bekräfta att det går att skapa nytt Google konto med exakt samma Gmail adress som jag hade för 5 år sedan.

I kronologisk ordning:

2017-10-19
Google konto med viss Gmail adress skapas.

2017-12-31
Jag inser att jag inte kan logga in längre och gör en notering om det.

2022-07-04
Jag testar inloggning igen.
"Couldn’t find your Google Account"

Jag testar att hitta kontot (find your email).
"There’s no Google Account with the info you provided."

Jag testar att skapa nytt konto med samma adress (för andra gången?) och ser att det går. Men jag väljer att avbryta.

2023-05-17:
Idag testar jag att skapa nytt konto igen med samma adress, och jag kan igen se att det går. Men jag väljer att avbryta.

Jag vet att Google återvinner e-postadresser. Jag vet av egen erfarenhet, inte utifrån vad Google har sagt. Google kommer alltid säga det som passar dem själva. Det är en myt att Google till skillnad från Microsoft aldrig återvinner adresser, vilket har framhållits som en fördel med Gmail över Hotmail. Det tog mig bara tio år att räkna ut att det inte är sant att de inte återvinner adresser.

Sedan vet jag inte om det här gäller alla adresser. Jag kan mycket väl tänka mig att de har olika köer för när de återvinner och vilken typ av adresser de återvinner. De kan också ha reservationer på populära företagsnamn så att man aldrig kan registrera dessa. Men att de aldrig återvinner adresser stämmer inte. (Jag har bildbevis också.)

Google konton är inte att lita på om man vill ha kontinuitet. De kan när som helst stänga av ditt konto, helt utan förvarning. Man kan inte lita på det man betalar för, än mindre det som är kostnadsfritt.

Formulerade om en mening och fixade till formateringen.
Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111