MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk

Vad kör folk med för kläder? Har köpt stövlar och handskar men behöver byxor och jacka. Vill vara så säker som möjligt men kommer mest köra i vackert väder och är rädd att läder blir för varmt. Vad ska man satsa på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Vad kör folk med för kläder? Har köpt stövlar och handskar men behöver byxor och jacka. Vill vara så säker som möjligt men kommer mest köra i vackert väder och är rädd att läder blir för varmt. Vad ska man satsa på?

Kör på textil då, finns för de flesta personliga stilar, se till att få ordentliga skydd för axlar, armbågar och knän. Löst ryggskydd är väl att föredra om du prioriterar säkerhet men inbyggt i jackan är åtminstone ett krav annars, även höftskydd kan vara bra.

Det kommer också bli varmt i textil om det inte är rejält meshat (ihåligt tyg) så se till att det finns flertalet blixtlås som ger ventilation, gärna på armar, bröst och låren och att luften kan ta vägen någonstans längs ryggen eller jackans sidor (bra om man använder ryggsäck).

Tyget ska naturligtvis ha invävd kevlar eller motsvarande material, vill man förlänga säsongen är ett medföljande avtagbart innerfoder bra eller att du får plats med eget och vill du kunna köra en regnig dag utan regnställ att tyget är vattentätt eller har motsvarande membran men då gäller det att det finns gott om öppningsbar ventilation.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Vad kör folk med för kläder? Har köpt stövlar och handskar men behöver byxor och jacka. Vill vara så säker som möjligt men kommer mest köra i vackert väder och är rädd att läder blir för varmt. Vad ska man satsa på?

Jag kör aramid/kevlarförstärkta jeans med höft och knäskydd. Du kan köra lite valfritt på byxor.
Har även textil allvädersbyxor

Jag kör knox meshjacka (urbane pro) med ryggskydd axelskydd och armbågsskydd. Riktigt bra faktiskt.
Har även textil allvädersjacka

Handskar kör jag antingen halvarsson lite varmare eller en meshvariant ala billigare men snart dags för nya pga slitage.

Skor kör jag mcgodkända ankelskor från xlmoto (course). Inte de bästa men kostade inte mycket heller. Har även ett par stövlar.

Har regnkläder ala jacka, byxa, handskar och för skor vid behov.

Vad har du för budget?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Vad kör folk med för kläder? Har köpt stövlar och handskar men behöver byxor och jacka. Vill vara så säker som möjligt men kommer mest köra i vackert väder och är rädd att läder blir för varmt. Vad ska man satsa på?

Perforerat skinnställ (tvådelat) när jag kör sporhojen, textil för äventyrshojen. Skinnstället är svalare än textilen och behöver vindjacka när det är under 17-18 grader.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathrohas:

Någon som har förslag på intercom eller earbuds att använda i hjälmen med hyggligt ljud och mic, samtidigt som de dämpar ljud utifrån?

Vad du än gör köp inte dom dyra modellerna, ända fördelen med dom är om man vill köra kunna prata via radio med flera personer.

https://www.ebay.com/itm/374546007584?mkcid=16&mkevt=1&mkrid=...

Finns med lite olika namn men dom är utan tvekan ljusår bättre än märkes modellerna om man räknar in priset. Funker ypperligt med BT till mobilen och kör man radio med en annan så är räckvidden extremt imponerande. Ända nackdelen är att para ihop två enheter kan va lite struligt.

Även micken funkar galant, kunnat föra samtal i 160 utan problem att höras och även på nuvarande custom hojen så låter det helt okej enligt min mor och sambo

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vad du än gör köp inte dom dyra modellerna, ända fördelen med dom är om man vill köra kunna prata via radio med flera personer.

https://www.ebay.com/itm/374546007584?mkcid=16&mkevt=1&mkrid=...

Finns med lite olika namn men dom är utan tvekan ljusår bättre än märkes modellerna om man räknar in priset. Funker ypperligt med BT till mobilen och kör man radio med en annan så är räckvidden extremt imponerande. Ända nackdelen är att para ihop två enheter kan va lite struligt.

Även micken funkar galant, kunnat föra samtal i 160 utan problem att höras och även på nuvarande custom hojen så låter det helt okej enligt min mor och sambo

Sånt här som jag letar efter. Behöver enbart för musik och att kunna para ihop med sambon som sitter bakom. Alternativt köra nåt samtal när hon ska övningköra sen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Vad kör folk med för kläder? Har köpt stövlar och handskar men behöver byxor och jacka. Vill vara så säker som möjligt men kommer mest köra i vackert väder och är rädd att läder blir för varmt. Vad ska man satsa på?

Bor du i Sverige och inte tänker gå omkring i stället utan köra hoj så funkar det utan problem med ett skinnställ eller tvådelat. Är du extremt känslig för värme och vill ha skinn så köp perforerat.
Viktigast är att det passar bra, har godkända skydd och att det går att koppla ihop byxor och jacka vid tvådelat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Sånt här som jag letar efter. Behöver enbart för musik och att kunna para ihop med sambon som sitter bakom. Alternativt köra nåt samtal när hon ska övningköra sen.

Är man två så tycker jag iallafall att den funkat galant, och räckvidden som sagt va långt över förväntan.

Nu va det ett tag sen jag köpte mina dock men tror jag betalat runt 600-700kr för ett par, man får leta runt lite då dom finns under flera namn.

https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_nkw=Motorcycle+Helmet+inte...

V6 1200m är "original" betäckningen, tror jag köpte dom på wish första gången ebay andra gången

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Är man två så tycker jag iallafall att den funkat galant, och räckvidden som sagt va långt över förväntan.

Nu va det ett tag sen jag köpte mina dock men tror jag betalat runt 600-700kr för ett par, man får leta runt lite då dom finns under flera namn.

https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_nkw=Motorcycle+Helmet+inte...

V6 1200m är "original" betäckningen, tror jag köpte dom på wish första gången ebay andra gången

Hittade på aliexpress 2 pack för 550kr så funderar på där. Potentiellt kopior med lägre volym dock enligt reviews. Får se.
Lång Aliexpresslänk 550kr för tvåpack

Denna verkar vara från officiella butiken istället men ligger på 830k för tvåpackr

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Vad kör folk med för kläder? Har köpt stövlar och handskar men behöver byxor och jacka. Vill vara så säker som möjligt men kommer mest köra i vackert väder och är rädd att läder blir för varmt. Vad ska man satsa på?

Allvädersställ senaste två månaderna, gick denna vecka över till kevlar jeans och i juni nån gång ryker jackan och för över ryggplattan till hoodien

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag kör aramid/kevlarförstärkta jeans med höft och knäskydd. Du kan köra lite valfritt på byxor.
Har även textil allvädersbyxor

Jag kör knox meshjacka (urbane pro) med ryggskydd axelskydd och armbågsskydd. Riktigt bra faktiskt.
Har även textil allvädersjacka

Handskar kör jag antingen halvarsson lite varmare eller en meshvariant ala billigare men snart dags för nya pga slitage.

Skor kör jag mcgodkända ankelskor från xlmoto (course). Inte de bästa men kostade inte mycket heller. Har även ett par stövlar.

Har regnkläder ala jacka, byxa, handskar och för skor vid behov.

Vad har du för budget?

Jag tittade lite på Knox Honister faktiskt. Ska vara relativt sval och AAA märkt.

Handskar och stövlar har jag köpt level 2 godkända redan.

Har ingen direkt budget, men jag är pragmatisk och betalar inte extra för märke eller dylikt. Utan pris/prestanda är min måttstock.

Skrivet av Halogen:

Perforerat skinnställ (tvådelat) när jag kör sporhojen, textil för äventyrshojen. Skinnstället är svalare än textilen och behöver vindjacka när det är under 17-18 grader.

Vad för skinnställ har du?

Skrivet av Osueco:

Bor du i Sverige och inte tänker gå omkring i stället utan köra hoj så funkar det utan problem med ett skinnställ eller tvådelat. Är du extremt känslig för värme och vill ha skinn så köp perforerat.
Viktigast är att det passar bra, har godkända skydd och att det går att koppla ihop byxor och jacka vid tvådelat.

Ja, jag tittade lite på perforerade. Har du något tips på modell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jag tittade lite på Knox Honister faktiskt. Ska vara relativt sval och AAA märkt.

Handskar och stövlar har jag köpt level 2 godkända redan.

Har ingen direkt budget, men jag är pragmatisk och betalar inte extra för märke eller dylikt. Utan pris/prestanda är min måttstock.

Vad för skinnställ har du?

Ja, jag tittade lite på perforerade. Har du något tips på modell?

Jag har urbane pro så den är bara AA godkänd. Riktigt sval och skön. Sen fördelen är att man kan ha valfri jacka ovanpå. Tex vanlig mocka/skinnjacka/etc utan MC-skydd.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Vad för skinnställ har du?

En modell från Spyke som heter Dragon Air. Italienskt märke. Tror inte det säljs längre, vet inte om Spyke ens har svensk ÅF nu för tiden. Det sitter som ett korvskinn iaf. Hade jag kollat på nytt hade jag gått på Alpinestars.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Jag har ett äldre Alpinstars A team, så länge det sitter bra och har godkänt skydd så spelar nog märket ingen roll.

Permalänk
Medlem

Vart lite snopen när jag skulle hem från jobbet då en av chafförerna hade ställt sin R6 brevid min moppe på min parkeringsplats. Sparar ju dock lite utrymme
Var ute och körde idag och det kändes som ko-släpp, galet många hojar ute på vägarna.

Jag är lite sugen på att provköra andra sorters hojar för att se hur de känns, inte för att jag vill byta men bara för att känna på något annat.
Brukar ni provköra i butik utan planer på att köpa?

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

<Uppladdad bildlänk>

Vart lite snopen när jag skulle hem från jobbet då en av chafförerna hade ställt sin R6 brevid min moppe på min parkeringsplats. Sparar ju dock lite utrymme
Var ute och körde idag och det kändes som ko-släpp, galet många hojar ute på vägarna.

Jag är lite sugen på att provköra andra sorters hojar för att se hur de känns, inte för att jag vill byta men bara för att känna på något annat.
Brukar ni provköra i butik utan planer på att köpa?

Japp. Man måste prova. Ibland kan det bara bra att ringa o förvarna / förboka så hojen har bensin och laddat batteri. Annars på event brukar man kunna köra flera modeller.
Finns inga köpkrav, säg att du tittar runt och är sugen på x ovhe eller y modell.

I växjö var det stort event idag vid Flying Eagle. Perfekt väder gjorde att det dök upp några stycken. Räknade inte men var några hundra hojar av olika modeller. Var själv där med sambon ett par timmar

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Japp. Man måste prova. Ibland kan det bara bra att ringa o förvarna / förboka så hojen har bensin och laddat batteri. Annars på event brukar man kunna köra flera modeller.
Finns inga köpkrav, säg att du tittar runt och är sugen på x ovhe eller y modell.

I växjö var det stort event idag vid Flying Eagle. Perfekt väder gjorde att det dök upp några stycken. Räknade inte men var några hundra hojar av olika modeller. Var själv där med sambon ett par timmar

Har ett par modeller jag är nyfiken på, ska ta och höra mig för och se om jag kan få prova nästa helg. Känns bara lite "fel" att provköra utan att jag vill köpa nytt.

Åh, samma här i Sundsvall, större event på Northbike. Vägen till och från var fullsmetad med bilar och parkeringen vid butiken var totalt fylld. Valde att åka vidare

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Har ett par modeller jag är nyfiken på, ska ta och höra mig för och se om jag kan få prova nästa helg. Känns bara lite "fel" att provköra utan att jag vill köpa nytt.

Åh, samma här i Sundsvall, större event på Northbike. Vägen till och från var fullsmetad med bilar och parkeringen vid butiken var totalt fylld. Valde att åka vidare

Haha jag förstår. Men det vet butikerna också. Du får fråga lite snällt, ingår i kundservice om butiken har möjlighet till demohoj.
Har de inga demohojar får du ringa vidare. Finns säkert nån butik i närheten som har. Vi har honda och yamaha här i Växjö så nu har jag kört alla 10+ deras modeller de har som demo. Två av dem är framtida potentiella val medan resten nu är bakom mig.

Ska utöka till andra butiker med andra märken och få mer erfarenhet och lära mig vad jag gillar och inte gillar.
👍

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Vad kör folk med för kläder? Har köpt stövlar och handskar men behöver byxor och jacka. Vill vara så säker som möjligt men kommer mest köra i vackert väder och är rädd att läder blir för varmt. Vad ska man satsa på?

Har du tänkt prova på bana ?

Permalänk
Skrivet av kozmos:

Har du tänkt prova på bana ?

Ja, tänkte det. Har nog bestämt mig för en perforerad skinnjacka + jeans samt eventuellt ett par skinnbyxor senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Ja, tänkte det. Har nog bestämt mig för en perforerad skinnjacka + jeans samt eventuellt ett par skinnbyxor senare.

Okej, då hade jag satsat på ett 2delat ställ som går att knäppa ihop.
Endel arrangörer vill inte att man åker med mc skor eller mc jeans.

Permalänk
Medlem

Trafikljus som inte slår om?

Kör nu till och från jobbet med metallhästen, även någon någon enstaka kväll, och något jag märker av väl är att trafikljusen i denna stad inte reagerar när jag kommer, alls eller reagerar sent när man i princip stannat.

Med bilen så slår det alltid om till grönt automatiskt när man kommer i närheten (och har gjort de senare 10 åren), ifall det inte finns andra trafikanter dvs. Fick stå säkert i fem minuter en kväll tills en annan bil kom upp bakom mig innan det slog grönt. Det händer inte överallt, men vissa platser är så pass kassa att man funderar på att köra mot rött.

Ska man rapportera det, eller leva med det?
Jag antar att slingorna skall kalibreras om?

Hur ligger ni på vägen vid rödljus, höger, vänster, mitten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Kör nu till och från jobbet med metallhästen, även någon någon enstaka kväll, och något jag märker av väl är att trafikljusen i denna stad inte reagerar när jag kommer, alls eller reagerar sent när man i princip stannat.

Med bilen så slår det alltid om till grönt automatiskt när man kommer i närheten (och har gjort de senare 10 åren), ifall det inte finns andra trafikanter dvs. Fick stå säkert i fem minuter en kväll tills en annan bil kom upp bakom mig innan det slog grönt. Det händer inte överallt, men vissa platser är så pass kassa att man funderar på att köra mot rött.

Ska man rapportera det, eller leva med det?
Jag antar att slingorna skall kalibreras om?

Hur ligger ni på vägen vid rödljus, höger, vänster, mitten?

Tyvärr så det är med MC och rödljus.. Usch.

Ligger i den fil som passar bäst. Har jag bil framför ligger jag långt vänster/höger för flyktväg / inte krossad om nån kommer bakifrån. Är jag längst fram så ligger jag i mitten så ingen kan ställa sig jämte.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Tyvärr så det är med MC och rödljus.. Usch.

Ligger i den fil som passar bäst. Har jag bil framför ligger jag långt vänster/höger för flyktväg / inte krossad om nån kommer bakifrån. Är jag längst fram så ligger jag i mitten så ingen kan ställa sig jämte.

Jag ställde frågan till transportstyrelsen och krävde svar på scenariona jag listade, då tillämpningsbara lösningar förståss (ringa och felrapportera trafikljuset mitt i korsningen på kvällen (och ev vända) är inte en godtagbar lösning). Svarar de så ska jag skriva ut lappen och stoppa den i fickan tills nästa gång man står där.

"Tack! Transportstyrelsen har mottagit din fråga."

Edit: jag anser att man kan se trafikljuset som trasigt, och då gå på de andra trafikreglerna, men om Polisen skulle stå runt hörnet så är det ju bra att ha det på papper.

Permalänk
Medlem

Detta har diskuterats många gånger. Mycket har gissats och kryphål har föreslagits (exv. att leda motorcykeln med motorn avstängd över linjen för att räknas som gående).

Min egen sammanfattning, och gissning delvis, är att det är en gråzon och att polis eller Transportstyrelsen aldrig kommer att explicit säga åt dig att du får köra mot rött givet något kriterie du själv ska avgöra.

Förmodligen kommer de säga åt dig att felanmäla och vända om du inte kan trigga sensorn på något sätt. I verkligheten kommer de flesta MC-åkare att vänta en stund, se sig om lite extra, och sedan försiktigt köra om ingen annanr i närheten.

Ser en polis dig så finns alltid risken att du får ta otrevliga konsekvenser oavsett vad du säger, men man kan ju hoppas att de är sköna och förstående. Ser du polisen i förväg kan du ju alltid försöka kommunicera med dem först.

Kom bara ihåg att om du har rött kan andra ha grönt, så se dig alltid för - för att undvika en ev. kollision.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Detta har diskuterats många gånger. Mycket har gissats och kryphål har föreslagits (exv. att leda motorcykeln med motorn avstängd över linjen för att räknas som gående).

Min egen sammanfattning, och gissning delvis, är att det är en gråzon och att polis eller Transportstyrelsen aldrig kommer att explicit säga åt dig att du får köra mot rött givet något kriterie du själv ska avgöra.

Förmodligen kommer de säga åt dig att felanmäla och vända om du inte kan trigga sensorn på något sätt. I verkligheten kommer de flesta MC-åkare att vänta en stund, se sig om lite extra, och sedan försiktigt köra om ingen annanr i närheten.

Ser en polis dig så finns alltid risken att du får ta otrevliga konsekvenser oavsett vad du säger, men man kan ju hoppas att de är sköna och förstående. Ser du polisen i förväg kan du ju alltid försöka kommunicera med dem först.

Kom bara ihåg att om du har rött kan andra ha grönt, så se dig alltid för - för att undvika en ev. kollision.

Alternativet vänta en stund och sedan försiktigt köra igenom korsningen är väl vad det flesta gör men har man en bil bakom gör man bäst att vänta lite extra då uppehållet troligtvis beror på dåligt synkade seriekopplade trafikljus. Själva avkänningen sker ofta via induktans där sensor under asfalten känner av förändrat magnetfält då metallföremål passerar över, dessa brukar vara monterade mitt på körbanan så kanske bäst att närma sig körandes mitt i körfältet. Det finns också andra typer av sensorer som monteras på trafikljusen, infraröda mikrovågssensorer samt kameror. Har man struliga ljus så är det väl bäst att i möjligast mån välja andra färdvägar som begränsar antal ljus man behöver passera vid tider med låg trafikintensitet.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Idag körde jag en underbar och lång tur, genom tre län och flera kommuner. Mestadels i skogen och utan någon trafik alls. en bra bit över trettio mil och med kanske sju mil på *trafikerad* väg.
Hastigheten låg mestadels långt över skyltarna, tror inte träden eller sjöarna brydde sig. Saktade in till skyltad hastighet såfort jag såg bostäder eller samhällen.

Hur ser ni på en 70-skylt mitt i ingenstans där du möter fem bilar i timmen? Ligger ni i 70, 80, 90, 100?
Eller kör ni som mig mellan 100 och mycket mer?

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

...Hur ser ni på en 70-skylt mitt i ingenstans där du möter fem bilar i timmen? Ligger ni i 70, 80, 90, 100?
Eller kör ni som mig mellan 100 och mycket mer?

En vacker sommarkväll följde jag solnedgången i Upplands län, i en högerkurva lägger jag ner hojjen fint i skyltad hastighet 70 km/h när en hare bestämmer sig för att korsa vägen Hare + framhjul i 70km/h = aj, Hare + framhjul i 100km/h = ?? (Ännu värre Hare + framhjul i xx km/h och mötande fordon i en högerkurva). Sett så många idioter i trafiken som kör ut framför en eller ligger en i arslet men inte trodde jag att det skulle vara ett litet djur som tog min krasch-oskuld

Edit: Var försiktig i gryning/skymning

Visa signatur

2008: I5 - 550w corsair - 2x2g corsair x-treme - Asus P7P55D LE - Xfx 5850 - w7 64.

2023: I5 -13600k - 1000w rme- 2x16gb ddr5 5200mhz - X670E-A - 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Idag körde jag en underbar och lång tur, genom tre län och flera kommuner. Mestadels i skogen och utan någon trafik alls. en bra bit över trettio mil och med kanske sju mil på *trafikerad* väg.
Hastigheten låg mestadels långt över skyltarna, tror inte träden eller sjöarna brydde sig. Saktade in till skyltad hastighet såfort jag såg bostäder eller samhällen.

Hur ser ni på en 70-skylt mitt i ingenstans där du möter fem bilar i timmen? Ligger ni i 70, 80, 90, 100?
Eller kör ni som mig mellan 100 och mycket mer?

Kör jag med min Bandit som går lite fortare så ligger jag mellan 50-100+ på 70-vägar. Beroende på sikt och väglag. Kör oftast runt 70 dock då jag föredrar säkerheten.
Kör jag med Dragstaren blir det 50-80 ungefär. Ingen mening att gasa upp mer med den.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmen16:

En vacker sommarkväll följde jag solnedgången i Upplands län, i en högerkurva lägger jag ner hojjen fint i skyltad hastighet 70 km/h när en hare bestämmer sig för att korsa vägen Hare + framhjul i 70km/h = aj, Hare + framhjul i 100km/h = ?? (Ännu värre Hare + framhjul i xx km/h och mötande fordon i en högerkurva). Sett så många idioter i trafiken som kör ut framför en eller ligger en i arslet men inte trodde jag att det skulle vara ett litet djur som tog min krasch-oskuld

Edit: Var försiktig i gryning/skymning

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Kör jag med min Bandit som går lite fortare så ligger jag mellan 50-100+ på 70-vägar. Beroende på sikt och väglag. Kör oftast runt 70 dock då jag föredrar säkerheten.
Kör jag med Dragstaren blir det 50-80 ungefär. Ingen mening att gasa upp mer med den.

Uppsala and Småland representing! Nej jag menar 70-väg utan trafik med väl röjda sidor, genom skog utan möten. Långa raksträckor och breda vägar. 70 på skylten. 140-200 utan problem. Eller är det bara jag som är så oaktsam

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3