MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Jag bytte till ett litiumbatteri inför förra sommaren. Lägre vikt, längre livslängd, snabbare att ladda upp mm. Hittills har jag inte ångrat det.

Har med funderat på det, bör ju inte heller behöva underhållsladdas förutsatt att man kör en långrund per år i alla fall haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Är de bara jag som tycker de är helt uteslutet att ta ut hojen bland allt salt på gatorna? Bara för att de är torrt så är ju inte saltet borta de ligger ju kvar på vägarna...

Jag tar då inte ut hojen innan dom sopat bort allt salt å damm samt att de varit ett en skaplig regnskur som sköljer bort allt.

Jag kör hela året men har en äldre lv reggad offroadare som får gå höst och vinter, tog dock ut "sommar hojen" på premiärtur i helgen, tykcte de va lugnt om man va lite uppmärksam.

Permalänk

Är det bara jag eller är begagnade hojar helt orimligt prissatta? Är det vårpriser kanske?

Folk vill ha 70k för en hoj som är 10 år gammal och som kostade 90k sprillans ny. Det är hål i huvudet enligt mig, kommer det bli bättre framåt sommaren tros?

Någon som vet om det kommer några event eller dylikt där man kan provköra hojor från olika märken?

Permalänk
Medlem

Vårpriser helt klart. Men sen har jag sett en trend med ökande priser på mc överlag.
Har kollat lite då o då och priserna idag är 0-25% över vad de varit senaste åren. (På de modellerna jag tittar på vilka ligger <30k)

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperDuperKillen:

Är det bara jag eller är begagnade hojar helt orimligt prissatta? Är det vårpriser kanske?

Folk vill ha 70k för en hoj som är 10 år gammal och som kostade 90k sprillans ny. Det är hål i huvudet enligt mig, kommer det bli bättre framåt sommaren tros?

Någon som vet om det kommer några event eller dylikt där man kan provköra hojor från olika märken?

Allt gick väl upp rätt kraftigt vid/efter covid, båtar och bilar också till exempel.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vårpriser helt klart. Men sen har jag sett en trend med ökande priser på mc överlag.
Har kollat lite då o då och priserna idag är 0-25% över vad de varit senaste åren. (På de modellerna jag tittar på vilka ligger <30k)

Helt sjuka priser, 2012 som gått 2k+ mil för 70k eller ny 2022 med 0 mil för 100k. Finns det verkligen någon som köper den begagnade då?

Skrivet av Lagerlöf:

Allt gick väl upp rätt kraftigt vid/efter covid, båtar och bilar också till exempel.

Det är sant, men covid är över och räntan är hög så det borde dämpa köplusten hos folk. Det saknades ju nya fordon att köpa, vilket inte är fallet idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det är sant, men covid är över och räntan är hög så det borde dämpa köplusten hos folk. Det saknades ju nya fordon att köpa, vilket inte är fallet idag.

Svårt att sia hur marknaden reagerar man kan se de från flera vinklar, tuffare ekonomiskt gör at färre väljer att köpa nya hojar, samtidigt som tillverkare fått öka ny-priserna på nya hojar pga inflation och högre kostnader. Så då siktar folk in sig på begagnatmarknaden och den får sig ett uppsving.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Skrivet av Lehto:

Svårt att sia hur marknaden reagerar man kan se de från flera vinklar, tuffare ekonomiskt gör at färre väljer att köpa nya hojar, samtidigt som tillverkare fått öka ny-priserna på nya hojar pga inflation och högre kostnader. Så då siktar folk in sig på begagnatmarknaden och den får sig ett uppsving.

Samtidigt borde det leda till att folk säljer av sina hojor vilket driver ned priserna. Hoppas det blir bättre framåt sommaren för att betala 75-80% av nypris för en hoj som är 5-10 år gammal och flera tusen mil det är ju sanslöst. Blir ju billigare i slutändan med en ny, för det krävs säkerligen mera service på den äldre.

Kan tänka mig flera köpte dyrt under corona och nu vill ha tillbaka pengarna. Det verkar vara många som är svårsålda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Lider av beslutsångest!

Fått fram riktigt bra deal på följande:

  • Suzuki Katana GSX-S 1000

  • KTM 890 Duke fullt utrustad

Det som talar för Suzukin är kvalite och herrejissesgaletfarliga 150HK
Det som talar för KTM är cruise control, låg vikt och 12000 kr billigare

Är rädd att jag blir besviken för
Suzukins bränsletank på bara 12 liter.
KTM's kvalite och trångboddhet.

Jag är 178 lång, 81cm från gren till fot.

Kan inte provköra då det finns ingen möjlighet för det = grisen i säcken

Polarn köpte en superduke 1290 och hans för en duke 690 och riktigt trevliga att köra båda två men efter att ha hört kostnaderna för dom så hade jag nog valt valfri japanskt märke i första hand ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Är det bara jag eller är begagnade hojar helt orimligt prissatta? Är det vårpriser kanske?

Folk vill ha 70k för en hoj som är 10 år gammal och som kostade 90k sprillans ny. Det är hål i huvudet enligt mig, kommer det bli bättre framåt sommaren tros?

Någon som vet om det kommer några event eller dylikt där man kan provköra hojor från olika märken?

priserna gick helt åt pipan under pandemin, många hojar som innan låg runt 20-30 ligger upp mot dubbla idag, även fast det är en 2-3 år äldre hoj.

Så gäller nog att ha is i magen några år och hoppas på att dom går ner igen. köpte själv min första hoj 2018 för 6500kr, nybesiktad Honda CBX600e från 80- talet, att få en besiktad hoj idag för under 10 som inte är ett vrak är nästan omöjligt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Köp en ny hoj så är ju problemet löst, finns väl ingen mening att gå och vänta på att priser ska gå ned, då missar man ju massa körning

Permalänk
Medlem

Ge dom ett bud på vad hojjen verkligen är värd, det värsta dom kan göra är att säga nej eller inte svara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

priserna gick helt åt pipan under pandemin, många hojar som innan låg runt 20-30 ligger upp mot dubbla idag, även fast det är en 2-3 år äldre hoj.

Så gäller nog att ha is i magen några år och hoppas på att dom går ner igen. köpte själv min första hoj 2018 för 6500kr, nybesiktad Honda CBX600e från 80- talet, att få en besiktad hoj idag för under 10 som inte är ett vrak är nästan omöjligt.

Ska till helgen till något gömd "wrong turn to dead end" ställe och spekulera på en färdigrenoverad Suzuki litersklubba från 80, obess, för några tusenlappar över 10 lakan. Blir spännande!

Praktexempel på coronaprisade hojar
https://www.blocket.se/annons/106604046

Dyrare än vad hojen kostade helt ny!

Permalänk
Skrivet av Särimner:

Ska till helgen till något gömd "wrong turn to dead end" ställe och spekulera på en färdigrenoverad Suzuki litersklubba från 80, obess, för några tusenlappar över 10 lakan. Blir spännande!

Praktexempel på coronaprisade hojar
https://www.blocket.se/annons/106604046

Dyrare än vad hojen kostade helt ny!

Precis vad jag menar, helt galet!

Personligen skulle jag inte betala mer än runt 40k om ens det för den.

Permalänk
Medlem

Det va förvisso ett löjligt pris på den Yamahan men jag sålde min gamla hoj förra året från 2008 för 10 000 mer än vad jag betalade för den för 6 år sedan, då såldes den ändå på hösten och det tog inte mer än en vecka.
Priserna ligger definitivt högre och folk är redo att betala lite extra tydligen, varför ska man inte dra nytta av det som säljare?

Det är bara att pruta, ofta lägger man ut saker på blocket eller facebook för ett högt utgångspris för att det ska finnas en bra prutmån.
Har ju blivit så eftersom folk skambudar som aldrig förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Det va förvisso ett löjligt pris på den Yamahan men jag sålde min gamla hoj förra året från 2008 för 10 000 mer än vad jag betalade för den för 6 år sedan, då såldes den ändå på hösten och det tog inte mer än en vecka.
Priserna ligger definitivt högre och folk är redo att betala lite extra tydligen, varför ska man inte dra nytta av det som säljare?

Håller helt med.
Priset blir vad köparen är beredd att betala.
Jag gav 66` för min MT-09 2014 för 7 år sedan.
Nu ligger det tre i Göteborg med angränsande län ute för mellan 66-72'.
Vet inte om någon betalar detta men nu har ju priserna på nya skjutit i höjden också.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Håller helt med.
Priset blir vad köparen är beredd att betala.
Jag gav 66` för min MT-09 2014 för 7 år sedan.
Nu ligger det tre i Göteborg med angränsande län ute för mellan 66-72'.
Vet inte om någon betalar detta men nu har ju priserna på nya skjutit i höjden också.

Ja det är en rolig och eftertraktad hoj med sin crossplanemotor, så klart har den ett högre andrahandsvärde än något mindre populärt.
Min kompis sålde sin mt09 SP 2019 förra året som han köpte beg 2019 med 50 mil på mätaren, va knappt ingen värdeminskning ~1500 mil och tre år senare.

Har för mig att han betalade 103 000 för den och sålde den för 96 000.

Sen är det ju som du säger att dagen nypris styr begagnatpriset lite, är det dessutom en eftertraktad och populär motorcykel och folk inte har lust att köpa nytt så skjuter ju priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Lider av beslutsångest!

Fått fram riktigt bra deal på följande:

  • Suzuki Katana GSX-S 1000

  • KTM 890 Duke fullt utrustad

Det som talar för Suzukin är kvalite och herrejissesgaletfarliga 150HK
Det som talar för KTM är cruise control, låg vikt och 12000 kr billigare

Är rädd att jag blir besviken för
Suzukins bränsletank på bara 12 liter.
KTM's kvalite och trångboddhet.

Jag är 178 lång, 81cm från gren till fot.

Kan inte provköra då det finns ingen möjlighet för det = grisen i säcken

För att göra saker jobbigare så slänger jag in några till....

Triumph Speed triple och Aprilia Tuono V4

Speed triple är den snälla med lite bättre detaljkvalitet och triplen är underbar.
Aprilia den elaka jobbiga besten som är som en brottningsmatch men som ger tid ett leende på läpparna så fort du startar den och vrider på handtaget.

Och då du tittar på 890 så kanske lillebror Street Triple på 765 kanske hade passat.

Permalänk
Skrivet av kozmos:

Det va förvisso ett löjligt pris på den Yamahan men jag sålde min gamla hoj förra året från 2008 för 10 000 mer än vad jag betalade för den för 6 år sedan, då såldes den ändå på hösten och det tog inte mer än en vecka.
Priserna ligger definitivt högre och folk är redo att betala lite extra tydligen, varför ska man inte dra nytta av det som säljare?

Det är bara att pruta, ofta lägger man ut saker på blocket eller facebook för ett högt utgångspris för att det ska finnas en bra prutmån.
Har ju blivit så eftersom folk skambudar som aldrig förr.

Klart det är så, och svenskarna har visat gång på gång hur dumma de är när det kommer till priser. Tex bostäder. Som en tänkande individ blir man nära på mörkrädd hur lite folk reflekterar över vad de köper.

Har en kompis som budade på ett renoveringsobjekt för några år sedan. Blev alldeles för dyrt så han drog sig ur.

Köpte en tomt i samma område och byggde ett nytt hus i liknande storlek och totalpriset blev nära slutbudet för kåken byggd på 70-talet. Helt galet.

Att köpa en några år gammal hoj där garantin börjar gå ut för 10-20k billigare än en ny blir ju knappast en besparing i längden. Men är det någon som är villig att betala så är det ju bra för säljaren.

Själv så blir jag mest sugen på att skicka meddelanden och fråga hur de tänker.

Permalänk

Någon som har tips på prisvärda MC kläder/butiker?

Tänkte börja med ett allväderställ.

Även intresserad om någon har tips på lätta hjälmar som håller ganska låg ljudnivå i lite högre hastigheter.

Samt om någon vet bra skor/stövlar som passar lite bredare fötter. Speciellt över tårna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Någon som har tips på prisvärda MC kläder/butiker?

Tänkte börja med ett allväderställ.

Även intresserad om någon har tips på lätta hjälmar som håller ganska låg ljudnivå i lite högre hastigheter.

Samt om någon vet bra skor/stövlar som passar lite bredare fötter. Speciellt över tårna.

Handelsboden. Inte billigast men bra för att kunna prova utrustningen.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Så gäller nog att ha is i magen några år och hoppas på att dom går ner igen. köpte själv min första hoj 2018 för 6500kr, nybesiktad Honda CBX600e från 80- talet, att få en besiktad hoj idag för under 10 som inte är ett vrak är nästan omöjligt.

Detta beror väl lite på att nakna hojar med krom blivit mycket mer populära senaste åren. Man kan fortfarande köpa en kåpbeklädd japan från slutet av nittiotalet i fint skick för småpengar.

Permalänk
Medlem

Halloj!
Risk2 i måndags ✅
Risk 1 i tisdags ✅
Klara Teori idag 52p

Bokade uppkörning 4/8 :/ de va den tidigaste i Sthlm/Uppsala. Skulle ha bokat tidigare men men...

Nu till frågan om övningskörning.
Tänkte köra det mesta privat för att spara in pengar men hojjen laddar inte så måste lösa ny generator (~3-6k typ).
Så tänkte om man ska ta lite lektioner på skola till att börja med eller ska man lösa generatorn och köra skola efter man kört lite privat?
Kan köra..men mest manöverbanan man är ororlig för.

Hur hade ni gjort?

Finns det färdigmålad manöverbana runt om i Sthlm någonstans man kan utnyttja? Alt nån bana/plats man kan slänga upp egna konor?

Visa signatur

| 5800x3d | Predator xb3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Detta beror väl lite på att nakna hojar med krom blivit mycket mer populära senaste åren. Man kan fortfarande köpa en kåpbeklädd japan från slutet av nittiotalet i fint skick för småpengar.

Ja men även dem går bara att plocka bort kåporna så har man en naken-modell.
Överlag hemskt med priserna. Fick med sambon idag med iaf. Så nu har även hon fått vara med på sin första tur för året. Tom svettigt varmt!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dabswe:

Halloj!
Risk2 i måndags ✅
Risk 1 i tisdags ✅
Klara Teori idag 52p

Bokade uppkörning 4/8 :/ de va den tidigaste i Sthlm/Uppsala. Skulle ha bokat tidigare men men...

Nu till frågan om övningskörning.
Tänkte köra det mesta privat för att spara in pengar men hojjen laddar inte så måste lösa ny generator (~3-6k typ).
Så tänkte om man ska ta lite lektioner på skola till att börja med eller ska man lösa generatorn och köra skola efter man kört lite privat?
Kan köra..men mest manöverbanan man är ororlig för.

Hur hade ni gjort?

Finns det färdigmålad manöverbana runt om i Sthlm någonstans man kan utnyttja? Alt nån bana/plats man kan slänga upp egna konor?

De är väl inte helt fel att gå till en vettig skola. Jag tog kort för två år sedan och körde bara på skola. Ärligt talat tränade bara på manöverbanor, tror de blev typ max 2 lektioner i trafik innan uppkörningen.

I efterhand när jag tänker på det så är ju de viktigaste att du kna hantera hojen, sen hur du ska placera dig osv de har du ju lärt dig i teorin och köra i trafik kan du ju redan då du har bilkörkort.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

De är väl inte helt fel att gå till en vettig skola. Jag tog kort för två år sedan och körde bara på skola. Ärligt talat tränade bara på manöverbanor, tror de blev typ max 2 lektioner i trafik innan uppkörningen.

I efterhand när jag tänker på det så är ju de viktigaste att du kna hantera hojen, sen hur du ska placera dig osv de har du ju lärt dig i teorin och köra i trafik kan du ju redan då du har bilkörkort.

En bra körskola spenderar tiden där de ser att den gör mest nytta.

Om du körde 2 (av 10/12/15?) lektioner i trafik och resten på bana så kanske de såg att du fungerade väl i trafiken, men behövde träna mest på tighta manövrar.

Jag körde nog ungef 50/50, fast ofta blandat på trafikskolan. Några lektioner bara i trafik, några nästan bara på bana förutom sträckan dit. Köra MC i trafiken är lite annorlunda än bil, positionering exv. är något man behöver tänka mer på så det är alltid bra att få en erfaren förares tips. Likaså placering i kurvor, men det är nästan något man får vänta med att vässa till ordentligt till efter att man tagit körkortet, t.ex. på SMC knix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

En bra körskola spenderar tiden där de ser att den gör mest nytta.

Om du körde 2 (av 10/12/15?) lektioner i trafik och resten på bana så kanske de såg att du fungerade väl i trafiken, men behövde träna mest på tighta manövrar.

Jag körde nog ungef 50/50, fast ofta blandat på trafikskolan. Några lektioner bara i trafik, några nästan bara på bana förutom sträckan dit. Köra MC i trafiken är lite annorlunda än bil, positionering exv. är något man behöver tänka mer på så det är alltid bra att få en erfaren förares tips. Likaså placering i kurvor, men det är nästan något man får vänta med att vässa till ordentligt till efter att man tagit körkortet, t.ex. på SMC knix.

Ja jo så är de väl iofs, kanske var för jag hade lätt för trafiken. Men jag köpte ju även https://mc-jakten.se/ på vintern innan jag började på trafikskolan och den var väldigt nyttig, man lär sig faktiskt hur man ska hantera situationer i trafiken och hur man ska placera sig osv. Perfekt att kunna det innan man sätter sig på hojen.

Kollade nu bland mina anteckningar, jag gjorde 5st dubbel lektioner varav 4st på deras inhägnade område och 1st i trafik.
Efter detta bokade dom in mig på uppkörning och jag gjorde en till dubbel lektion för att hålla igång körvanan i väntan på uppkörningen.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

De är väl inte helt fel att gå till en vettig skola. Jag tog kort för två år sedan och körde bara på skola. Ärligt talat tränade bara på manöverbanor, tror de blev typ max 2 lektioner i trafik innan uppkörningen.

I efterhand när jag tänker på det så är ju de viktigaste att du kna hantera hojen, sen hur du ska placera dig osv de har du ju lärt dig i teorin och köra i trafik kan du ju redan då du har bilkörkort.

Skrivet av Levan:

En bra körskola spenderar tiden där de ser att den gör mest nytta.

Om du körde 2 (av 10/12/15?) lektioner i trafik och resten på bana så kanske de såg att du fungerade väl i trafiken, men behövde träna mest på tighta manövrar.

Jag körde nog ungef 50/50, fast ofta blandat på trafikskolan. Några lektioner bara i trafik, några nästan bara på bana förutom sträckan dit. Köra MC i trafiken är lite annorlunda än bil, positionering exv. är något man behöver tänka mer på så det är alltid bra att få en erfaren förares tips. Likaså placering i kurvor, men det är nästan något man får vänta med att vässa till ordentligt till efter att man tagit körkortet, t.ex. på SMC knix.

Tack för nyttig info!

Kommer boka 4lektioner nu tror jag, 2 trafik och 2 manöver.
Sedan köra privat samt boka några till om jag behöver mot slutet.
Hoppas och hoppas på att det dyker upp någon tid i juni typ 🙏

Visa signatur

| 5800x3d | Predator xb3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Har med funderat på det, bör ju inte heller behöva underhållsladdas förutsatt att man kör en långrund per år i alla fall haha.

Lithium är väl ändå det absolut sista man vill ha i en hoj...?

Jag killgissar lite men lithiumbatterier dör ju rätt snabbt om de laddas ur (Om de klarar vintern dvs?) medans gel eller andra typer inte har samma destruktiva natur på grund av kass laddning.

Någon mer mer info får gärna sticka in men det var bara en tanke från mig

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ja men även dem går bara att plocka bort kåporna så har man en naken-modell.

En av dessa formgavs med kåpor. Gissa vilken.

Skämt åsido, det är klart att vill man ha en lite äldre motorcykel för kortare vändor fina sommardagar så är ju den nakna bågen mycket mer attraktiv.