Jätterea på Epic Games Store – och nytt lojalitetsprogram

Permalänk
Melding Plague

Jätterea på Epic Games Store – och nytt lojalitetsprogram

Mellan 18 maj och 15 juni är det ”Megarea” på Epics spelbutik, och under de fyra veckorna delas även flera storspel ut gratis.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Har varit fundersam på death stranding, men nu blir det till att prova!

Är inte så sugen på något spel annars egentligen.
Hade jag haft tid och ork så hade det varit wow för hela slanten, men just nu väntar jag bara på att cities skylines 2 kommer.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt hundratalet spel i Epic, och såklart inte betalat en krona för dem

Passa på: Death Stranding är gratis den här veckan

Har så många spel på min backlog nu att jag kanske aldrig mer köper ett spel

Permalänk
Medlem

Ja, då kanske man ska testa Epic trots allt. Varför skulle man hata den shoppen nu igen?

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Ja, då kanske man ska testa Epic trots allt. Varför skulle man hata den shoppen nu igen?

För att de går igenom din hårddisk och skickar data till kina (iallafall har man visat att de tex går igenom ditt steambibliotek utan tillåtelse). Jag har det ändå men inte på autostart utan bara när jag vill spela/"köpa" något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

För att de går igenom din hårddisk och skickar data till kina (iallafall har man visat att de tex går igenom ditt steambibliotek utan tillåtelse). Jag har det ändå men inte på autostart utan bara när jag vill spela/"köpa" något.

🤨 finns det någon sanning i det verkligen?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har köpt hundratalet spel i Epic, och såklart inte betalat en krona för dem

Passa på: Death Stranding är gratis den här veckan

Har så många spel på min backlog nu att jag kanske aldrig mer köper ett spel

"Thank you for your purchase"

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Varför skulle man välja steam över epic nu igen alla?

Använder bara Epic. Bäst priser. Bra gratis spel. Utan tvekan bästa och smidigaste launchern som finns enligt mig.

Om kineserna vill kolla på min disk får dom väl göra det då 😁

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Varför skulle man välja steam över epic nu igen alla?

Använder bara Epic. Bäst priser. Bra gratis spel. Utan tvekan bästa och smidigaste launchern som finns enligt mig.

Om kineserna vill kolla på min disk får dom väl göra det då 😁

En viktig anledning är bättre modcommunity och support på steam, vilket kan vara en dealbreaker för många spel.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Varför skulle man välja steam över epic nu igen alla?

Använder bara Epic. Bäst priser. Bra gratis spel. Utan tvekan bästa och smidigaste launchern som finns enligt mig.

Om kineserna vill kolla på min disk får dom väl göra det då 😁

Mer pengar går till spelutvecklarna om man köper genom Epic Games

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Varför skulle man välja steam över epic nu igen alla?

Använder bara Epic. Bäst priser. Bra gratis spel. Utan tvekan bästa och smidigaste launchern som finns enligt mig.

Om kineserna vill kolla på min disk får dom väl göra det då 😁

Valve lägger mycket energi på att utveckla Linuxstöd. Utvecklat ett eget spel OS som är väldigt bra och stabilt. Minskar beroende mot ett storföretag som samlar data om allt du gör. Utvecklar den mest spännande spelkonsolen på väldigt länge. Har bra reor. I min mening mycket bättre launcher och hemsida.
Det är anledningar varför jag väljer steam.

Permalänk
Medlem

Det råder sådan inflation på spel att utvecklarna ska vara tacksamma om folk ens bemödar sig att prova de titlar som erbjuds gratis. Rätt sjukt egentligen. Men så blir det när man gång på gång uppfinner hjulet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Köper där spelet är billigast. Trodde alla gjorde så.

Om priset är detsamma hos båda så tar jag hellre steam.

Permalänk
Medlem

Aldrig förstått varför man ska "välja antingen eller".

Har drösvis med gratis spel på Epic samtidigt som jag har Steam med oändligt många titlar jag inte lirat ännu.
Sen har vi GoG med lite äldre, nostalgi titlar det är kul att gå igenom

Rätt säker på att det ligger x antal dubbletter på dem också

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av palusa:

Varför skulle man välja steam över epic nu igen alla?

Använder bara Epic. Bäst priser. Bra gratis spel. Utan tvekan bästa och smidigaste launchern som finns enligt mig.

Om kineserna vill kolla på min disk får dom väl göra det då 😁

Nja det saknar vissa viktiga funktioner.

Bara en sådan sak som att det är omöjligt att flytta lokala spelfiler (t.ex. när man installerar om Windows) är rätt så tarvligt.
Om jag vill installera fortnite, som redan ligger kvar på SSD'n sedan förra windows, då måste jag antingen välja en annan mapp eller ta bort befintlig installation.
Så där har Epic misslyckats kapitalt.

Sedan är det omöjligt att ha en bra översikt då man samlat gratisspel i åratal.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SweDragon:

För att de går igenom din hårddisk och skickar data till kina (iallafall har man visat att de tex går igenom ditt steambibliotek utan tillåtelse). Jag har det ändå men inte på autostart utan bara när jag vill spela/"köpa" något.

Man kan till och med köpa saker på hemsidan, så man måste inte ens ha klienten installerad om man inte ska spela.

Det finns även tredjeparts-klienter för de paranoida.
https://github.com/Dummerle/Rare

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweDragon:

För att de går igenom din hårddisk och skickar data till kina (iallafall har man visat att de tex går igenom ditt steambibliotek utan tillåtelse). Jag har det ändå men inte på autostart utan bara när jag vill spela/"köpa" något.

NSA ser dig minst lika mycket. Dead Island 2 med 25% rabatt är ett givet köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

För att de går igenom din hårddisk och skickar data till kina (iallafall har man visat att de tex går igenom ditt steambibliotek utan tillåtelse). Jag har det ändå men inte på autostart utan bara när jag vill spela/"köpa" något.

Skrivet av Cyberz:

🤨 finns det någon sanning i det verkligen?

Det har ju en tydlig grund i sanna påståenden men det har sedan "kryddats" med spekulation.

Det upptäcktes mycket riktigt att Epic launchern letade rätt på och läste Steams "localconfig.vdf" (vänner-lista, spelhistorik, osv, osv) helt omotiverat.
Epic menade då att de förstås bara läste filen men inte använde datan annat än att *om* man valde att importera vänner från Steam.

Sedan den andra delen att kinesiska Tencent är en av de stora ägarna i Epic (>40%), och Tencent har ju varit i blåsväder rent generellt i USA.

Men det räcker ju inte hela vägen till det som faktiskt påståddes; bara girigt datasamlande från Epics sida samt att de har stora kinesiska ägare, inte att man funnit att de faktiskt skickar användardatan till Kina.

https://www.eurogamer.net/epic-responds-to-accusations-its-la...
https://www.bleepingcomputer.com/news/security/epic-promises-...
https://www.reuters.com/article/us-usa-tencent-holdings-inves...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunderklumpen:

Nja det saknar vissa viktiga funktioner.

Bara en sådan sak som att det är omöjligt att flytta lokala spelfiler (t.ex. när man installerar om Windows) är rätt så tarvligt.
Om jag vill installera fortnite, som redan ligger kvar på SSD'n sedan förra windows, då måste jag antingen välja en annan mapp eller ta bort befintlig installation.
Så där har Epic misslyckats kapitalt.

Sedan är det omöjligt att ha en bra översikt då man samlat gratisspel i åratal.

Installerar aldrig om men sparformerna finns ju online. Har 500 Lina så går fort att tanka spelen igen.

Går sortera spelen med om man har många

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

Mer pengar går till spelutvecklarna om man köper genom Epic Games

Det är ju positivt

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Valve lägger mycket energi på att utveckla Linuxstöd. Utvecklat ett eget spel OS som är väldigt bra och stabilt. Minskar beroende mot ett storföretag som samlar data om allt du gör. Utvecklar den mest spännande spelkonsolen på väldigt länge. Har bra reor. I min mening mycket bättre launcher och hemsida.
Det är anledningar varför jag väljer steam.

Jag kör inte linux så spelar noll roll för mig. Men såklart bra med alternativ för dom som gör det.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

En viktig anledning är bättre modcommunity och support på steam, vilket kan vara en dealbreaker för många spel.

Sysslar inte med sånt själv så ingen dealbreaker för mig. Men bra att det finns för dom som vill syssla med det

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

🤨 finns det någon sanning i det verkligen?

Var de skickar data är väl inte klarlagt men hur de t.ex. gick igenom vissa steamfiler finns beskrivet här:
https://www.reddit.com/r/pcgaming/comments/b15k8g/epic_games_...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av palusa:

Installerar aldrig om men sparformerna finns ju online. Har 500 Lina så går fort att tanka spelen igen.

Går sortera spelen med om man har många

Jamen det är inte bara att sortera, det är ett klumpigt upplägg med ett fåtal spel med jättebilder, och så ska man behöva bläddra på flera sidor till det man letar.

Steam är mycket smidigare med en textlista i bokstavsordning som dessutom går kategorisera ytterligare.

Permalänk
Medlem

Tack till alla föräldrar och andra som köper prylar i Fortnite och finansierar gratis spel till oss andra

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunderklumpen:

Jamen det är inte bara att sortera, det är ett klumpigt upplägg med ett fåtal spel med jättebilder, och så ska man behöva bläddra på flera sidor till det man letar.

Steam är mycket smidigare med en textlista i bokstavsordning som dessutom går kategorisera ytterligare.

Har väl inget direkt emot att använda steam. Men steam om någon är ju omöjligt att ens hitta nått. Så nerkluddat med bilder och skräp överallt så jag får smått adhd av att bara starta det.

En lista med liten text är väl lika illa om man har 100-tals spel.

Nej jag föredrar personligen bilder. Klart och tydligt och avskalat gränssnitt. Men smaken är som baken

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Nä skulle inte tro det va. Inväntar en Steam rea istället!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Inte riktigt uppdaterad gällande olika spelmarknader numera men vad är skälet till att Epic till synes kan ge bort spel till väldigt bra priser eller i vissa fall inga priser alls? Normalt sett brukar ingenting vara gratis, även om det kan upplevas som det, som t.ex. Facebook osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunderklumpen:

Jamen det är inte bara att sortera, det är ett klumpigt upplägg med ett fåtal spel med jättebilder, och så ska man behöva bläddra på flera sidor till det man letar.

Steam är mycket smidigare med en textlista i bokstavsordning som dessutom går kategorisera ytterligare.

Går förresten kategorisera hur man vill. Sortera i flikar och döpa dom till vad du vill. Tex ”shooters” ”skräck” osv.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Var de skickar data är väl inte klarlagt men hur de t.ex. gick igenom vissa steamfiler finns beskrivet här:
https://www.reddit.com/r/pcgaming/comments/b15k8g/epic_games_...

4år gammalt inlägg.
Hur ser det ut nu för tiden då?

Visa signatur

^^^
@¿@
o