Voltmodden på R9700 har ni sett..nu mer resultat!!

Permalänk
Medlem

Javisst!! ge mig en digitalkamera så fixar jag resten!!... har en webcam.. men hur kul är det.........

Offtopic:
Någon som vet varför man inte kan köra högre upplösning än 160x120 med en philips ToUcam PRO??? ändrar jag till 640x480 i cuucemee så blir bilden bara förstorad större??

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisse977
Hej lohkmahr!!

Jo det stämmer!! jag har skrivit en guide redan... kolla på den du! så ser du allt!

Radeon 9700 VOLTMODD Guide

Min kylare med fläkt tar upp ca 3 pci platser med... men det gör inget.. för jag har inget i dom ändå.. utom ett S-ATA RAID kort...

Jag får ta å slänga upp lite bilder...... men på graffet kan jag inte fixa än... tyvärr...

Hmm.... jag testade att sätta alla grafikinställningar på snabbaste... men fick bara ca 5980p..... med 410mhz core... innan har jag ju fått 5901p med 376mhz... kanske var en tillfällighet...??

Det verkar som att man får mindre å mindre poäng efter hand som man använder sin dator å lägger in mer och mer program....

Jaja... skiten blir ju inte så varm i alla fall........ har ju bara kommit upp i ca 40grader som mest... å det är ju inte speciellt mycket tycker jag.... måste testa att dra upp core volten till 2.0v nån dag...... så kanske jag får köpa ett 9800 sen....

hehe fåla se vad min vattenkylning kan åstakomma då

är det typ samma design på alla 9700 korten va? samma ställe o sätta sladdarna på tex mitt sapphire 9700 nonpro kort ?? borde ju vara samma förutom färgen

ska köpa grejjerna när jag får lönen så man kan volta lite

Visa signatur

Har en fet ny dator

Permalänk
Medlem

Jag tror det är samma!! någon som vet med säkerhet!?

Ps. jag "råkade" dra upp volten på coren till 2.27v under lite benchande.... hehe.. för att se om artifactsen försvann, men det gjorde de inte... de enda som hände var att coren blev 50grader varm....

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

haha ok o det modde den "bra" av?? hehe vad pallar den igentligen???

Visa signatur

Har en fet ny dator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lohkmahr
haha ok o det modde den "bra" av?? hehe vad pallar den igentligen???

Ingen aning... någon här sa att gpu´n tål ca 90grader... jag var ju bara uppe i 50grader när jag drog upp den till 2.27v...

Men det verkar stämma som nån sa med.. att R300 älskar kylning... för det känns som att drar man upp volten för mycket så hjälper det inte ett skit.... blir nästan motsatt effekt

Jag kör nu min 60mm 6800rpm´s fläkt på 5v ... annars låter den så förfärligt... men det känns som att den går för sakta i 5v... så jag ska se om jag kan skaffa en fläkt som bara låter ca 30db i 12v... vore bra!

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk

Hur ser du tempen på coren?

Permalänk
Medlem

Om jag inte har fel så köpte han nån tempmätare från gtek för 149 kr nämligen dennna: http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=643&session=ba4a154...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xizten
Om jag inte har fel så köpte han nån tempmätare från gtek för 149 kr nämligen dennna: http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=643&session=ba4a154...

Stämmer fint det!!

Datorn låter inte speciellt mycket nu.. men det vore ju trevligt med lite snabbare fläkt till graffet som inte låter..... en sån vill väl alla ha

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Prövade vad mitt nya GigaByte 9700 PRO (Sapphire NP:et gav upp :/ ) gick för idag....matar det med 1.75V och vattenkylning. Kommit fram till 445 mhz på coren!! Å då har jag kört massa 3dMark å diverse spel för och kolla stabiliteten, det MED kantutjämning osv på. Först trodde jag att det var över med allt OC när det satt en klisterlapp på kortet som det stod REV 1.0 på...men sen kolla jag på coren och där står det att den är tillverkad 0307, så jag har fått ett rätt färskt exemplar endå!
Tänkte bara posta för lite cred

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk
Medlem

Ja det var inte dåligt det!! hehe!! vad får du för 3dmarkpoints nu då!?

Själv så måste jag erkänna att jag har problem med artifacts..... det blir till och med artifacts helt oklockat i 3Dmark03..... vet inte varför... det blir inte det i spel...

Jaja.. det löser sig säkert...

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

rufsen

hehe najs. men pressa skiten ur den nu :):)

se vad du kan få ut på den. se om du klår 475 som var lite rekord med luft

Visa signatur

Har en fet ny dator

Permalänk
Medlem

Har inte benchat nå seriöst än eftersom jag håller på å donar lite med prollen å FSB'n efter kondingmodd å L12-mod...återkommer med mer resultat sen

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk
Medlem

Ni som funderar på att vattenkyla eller fästa en fetare kylfläns på era Radeon-kort ska vara försiktiga! Många tänker inte på den stress de utsätter kortet för när de monterar kylningen och knäcker helt enkelt kretskortet!

Jag har använt en bra metod på både mitt gamla GeForce 3 och mitt nuvarande Radeon 9700. Den bygger på att dra bultar genom de två diagonala hål som originalflänsen använder, men trycket lägger man inte vid hålen med en mutter/bult - det är just det vi vill undvika!
Jag använder en stark metallstång med hål för bultarna på baksidan av kortet som använder centrum av GPUn som hävpunkt. Detta innebär att det bara finns en punkt som tryck läggs på, direkt bakom GPUn!
För att få en kontaktpunkt använder jag en gummifot som man normalt klistrar på undersidan av diverse saker, just den här skulle egentligen sitta på en rackmonterad switch/router. Utan den här biten kortsluter man logiskt sett också kortet på ett antal punkter.. Det perfekta med den gummifot jag hittade var att den passade precis mellan alla komponenter på baksidan av kortet, precis bakom GPUn.

Jag hoppas bilderna förklarar det som inte framgår i beskrivningen:
http://nordic.fuckomatic.net/cooling/radeon_9700.php

Permalänk
Medlem

MM.....riktigt smart....måste fixa det nån gång....men har inte nån stark metallbit....bara typ 2mm plåt som inte är tillräckligt tjock, och alu, vilket är helt värdelöst...

EDIT: 445/360 maxat & stabilt med AA osv PÅ....medium detaljnivå. En sak som skulle tänkas på å kyla bättre är de chip som sitter under den heatspreadern på alla 9700-kort. De_chipen_blir_VARMA! Tror det bl.a är något chip där som reglerar V te minenna och annat matnyttigt, är dessa varma begränsas_mest_minnesklockningen, av egen erfarenhet gjorde de det på Sapphiret.). Har tagit bort heatspreadern jag helt och satt på en fläns direkt istället. Men det blir fortfarande ruskigt varmt vid höga OCs. Hade jag CNC-fräs skulle jag göra ett litet, litet vattenblock till dem små stackarna! Iallfall: 20K here I come!

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordic
Ni som funderar på att vattenkyla eller fästa en fetare kylfläns på era Radeon-kort ska vara försiktiga! Många tänker inte på den stress de utsätter kortet för när de monterar kylningen och knäcker helt enkelt kretskortet!

Jag har använt en bra metod på både mitt gamla GeForce 3 och mitt nuvarande Radeon 9700. Den bygger på att dra bultar genom de två diagonala hål som originalflänsen använder, men trycket lägger man inte vid hålen med en mutter/bult - det är just det vi vill undvika!
Jag använder en stark metallstång med hål för bultarna på baksidan av kortet som använder centrum av GPUn som hävpunkt. Detta innebär att det bara finns en punkt som tryck läggs på, direkt bakom GPUn!
För att få en kontaktpunkt använder jag en gummifot som man normalt klistrar på undersidan av diverse saker, just den här skulle egentligen sitta på en rackmonterad switch/router. Utan den här biten kortsluter man logiskt sett också kortet på ett antal punkter.. Det perfekta med den gummifot jag hittade var att den passade precis mellan alla komponenter på baksidan av kortet, precis bakom GPUn.

Jag hoppas bilderna förklarar det som inte framgår i beskrivningen:
http://nordic.fuckomatic.net/cooling/radeon_9700.php

Hej! Japp så har jag gjort på mitt moderkort när jag satte dit min hemma gjorda kylfläns.. för den var rätt stor

På stålbiten jag har på baksidan fräste jag in amd med... lite nööööördigt

Jag la en plastbit som jag fixat till rätt storlek under stålbiten.. funkar prima

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

NICE!

Visa signatur

[size="1"]AMD AthlonXP 1700+ ¤ Epox 8RDA3+ ¤ 2x256 Crosair XMS3200 ¤ HIS 9700np ¤ SB Live! 5.1 ¤ 20" Eizo FlexScan T622-T
Maxtor 40gb + 20gb ¤ Windows XP pro ¤ DirectX 9.0b ¤ Catalyst 3.6 ¤ 3Dmark: 2001: 15316p - 2003: 5265p ¤ Bilder
CPU: 166*12,5=2088MHz @ 1,8v ¤ GFX: 346/326 ¤ MEM: 11-3-3-2 ¤ H2O: Swiftech MCW462-UH - Sicce Nova - bil radiator[/size]

Permalänk
Medlem

Jodå!! det blev rätt bra!!

sitter å funderar på vilken 60mm fläkt som kan vara bra.... billig.. tyst.. blåser mycket...

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

60 > 80mm konverter??

Annars blir det väl någon 14cfm fläkt

Permalänk
Medlem

jo... jag har ju funderat på 120>80 80>60mm ... men det får inte plats... tyvärr...

som det är nu... så funkar inte denna 6800rpm´s fläkt nått vidare bra på 5v ... den snurrar skit sakta.. FÖR sakta...... men redan på 7v så drar den på för mycket för mina öron.... skulle vilja få 6v ....

nä det är nog bättre att i nuläget skaffa nån annan 60mm fläkt... vet bara inte vilken... men någon som går på 2500rpm borde vara ganska ok...

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Denna borde gå rätt fint på 7v med den är ju glidlagrad så då borde den inte låta så mycket

60mm 26cfm

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]