Var fjärde svensk piratkopierar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Haha snacka om nedvärderande tolkning av människors motivering till att inte ha 25 olika streamingtjänster – när de bara vill kolla på en film. Är du så här skön på fest också?

Det är faktiskt otroligt enkelt att ta till sig digital media på lagliga sätt.

EDIT: Affekt.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem

Ska man ha tillgång till "det mesta", i form av Netflix, Disney+, HBO och sen viaplay och/eller discovery+ för att få svenskt content, så blir det ju 500 spänn i månaden. 6000 kronor per år för att titta på content som man själv inte äger.

Det var ju precis det som vi ville komma bort ifrån första början!

Skrivet av TraXx:

Breaking news: Samhället är fyllt med parasiter som vill att allt här i livet ska vara gratis.

Övriga nyheter: Vatten är vått.

Lmfao @ kalla folk som inte har råd att lägga 500 kronor eller mer per månad på tv-serier men ändå vill kunna vara en del av samhället för parasiter 💀💀💀

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Ett klockrent exempel på varför folk drar hem saker mindre lagligt. Detta har hänt mig.

Jag: Tjena, skivbolag! Ni säljer denna CD. Jag vill köpa den.
Bolag i Asien: Tyvärr får vi inte sälja den till dig, du måste köpa från Europa.
Jag: Tjena skivbolag i europa, jag vill köpa denna CD.
Bolaget i Europa: Den får vi inte sälja. Den säljs endast i Asien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

No shit!
Säger bara KODI ---> SEREN ----> REAL DEBRIDE.

Det enda jag känner igen i din post är Kodi. Vad är Seren och Real Debrid och vad är och gör dom?

Permalänk
Medlem

Detta borde ha delats upp inom några åldersgrupper för att kunna få en bättre uppfattning.

Min extremt fördomsfulla gissning utifrån perspektivet av en man i sena 30-årsåldern skulle vara:

Ålder 15-20 - 25% ... de flesta streamar väl YouTube, TikTok och Twitch?
Ålder 21-30 - 40% ... fler börjar upptäcka hur många bra serier det finns
Ålder 31-40 - 50% ... generationen som varit med från starten
Ålder 41-50 - 35% ... torrents har nog hängt med länge här också
Ålder 51-59 - 5% ... generationen som är van vid analoga medier
Ålder 60-75 - 2% ... generationen som inte har särskilt bra koll på internet
Ålder 76-95 - 1% ... vinylskivor är nog fortfarande hi-tech

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem

Har full förståelse för (Läs: Dock stödjer jag det inte) att man piratar. Alla dessa streamingtjänster, geoblockering m.m. Hur mycket ska man lägga ut varje månad och ändå bara få tillgång till en bråkdel av utbudet?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Ska man ha tillgång till "det mesta", i form av Netflix, Disney+, HBO och sen viaplay och/eller discovery+ för att få svenskt content, så blir det ju 500 spänn i månaden. 6000 kronor per år för att titta på content som man själv inte äger.

Det var ju precis det som vi ville komma bort ifrån första början!

Lmfao @ kalla folk som inte har råd att lägga 500 kronor eller mer per månad på tv-serier men ändå vill kunna vara en del av samhället för parasiter 💀💀💀

Har råd? Ingen i sitt sinnes fulla bruk skaffar abonnemang om ekonomin tryter. Det betyder dock inte att du har rätt att piratkopiera i stället. Ska vi applicera samma logik på annan typ av konsumtion också tycker du kanske?

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Har råd? Ingen i sitt sinnes fulla bruk skaffar abonnemang om ekonomin tryter. Det betyder dock inte att du har rätt att piratkopiera i stället. Ska vi applicera samma logik på annan typ av konsumtion också tycker du kanske?

Nu måste vi ju göra skillnad på koncepten stjäla och kopiera inom konsumtion.

Digitala filmer och TV-serier piratkopieras = produkten finns fortfarande kvar på samma plats

Sno en Bluray på macken, en oxfilè på ICA eller en bil från nån bilhandlare = produkten avlägsnas från platsen

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Min sambo, mamma, pappa, mormor, faster, hennes man osv osv piratar inte. Jag tycker det låter högt med 25% rent generellt.
Hur många får den här enkäten? 1000? 10000? Hur ser åldersfördelningen ut i förfrågningarna?
Ganska mycket frågetecken rent generellt kring statistiken.

Men ja, bye bye Netflix.

Sen har du nog en allt växande demografi där nästan alla gör det. För äldre och helt It okunninga är det mycket mindre än 25% såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heymelon:

Sen har du nog en allt växande demografi där nästan alla gör det. För äldre och helt It okunninga är det mycket mindre än 25% såklart.

Det var mer en liten extra betoning på att varken swec eller DN hade källor på statistiken. Alla kan ta en siffra ur tomma intet och säga att X är si eller Y är så. Utan mer konkret fakta och antalet som fått enkäten och vilka som svarat så blir det missvisande.

Allt annat är irrelevant i princip.

Det är många som fildelar(laddar ned primärt) men 25% tror jag inte. Potentiellt i den yngre åldern men inte 2.5 miljoner människor i vårt land.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Sifforna låter höga. Ska nog användas för att lobba på jakten efter de som ska betala fantasisummor i böter.

Men ganska självklar utveckling. Splittrar man alla tjänster i 15 olika versioner så blir det både för dyrt och för jobbigt.
Samt att för att verkligen gnida in hur kasst det är så kan man ju exempelvis inte ens köpa visa tjänster (som Hulu) i Sverige. Sedan är det ännu mer krångel med att visst innehåll finns bara i vissa regioner på vissa tjänster.

Helt plötsligt är det är jävla projekt att ens försöka lista ut var det man vill ha finns. Eller så seglar man iväg bara......

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Min sambo, mamma, pappa, mormor, faster, hennes man osv osv piratar inte. Jag tycker det låter högt med 25% rent generellt.
Hur många får den här enkäten? 1000? 10000? Hur ser åldersfördelningen ut i förfrågningarna?
Ganska mycket frågetecken rent generellt kring statistiken.

Men ja, bye bye Netflix.

Tyckte också det lät högt så var tvungen att kolla upp det, och som jag nu ser att andra också nämnt, gäller undersökningen åldersgruppen 15-74. Så nyhetsrubriken är helt enkelt felaktig (@landmarks).

Även i den åldersgruppen så låter det imo högt, då även jag i princip inte heller har någon bekant som "laddar ner" längre. Sen kom jag på att det inkluderar "fulstreaming", vilket jag vet fortfarande är vanligt, speciellt vid live events. Vem vet det kanske till och med är medräknat att lyssna på musik uppladdad på youtube som inte är uppladdat på officiellt håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Nu måste vi ju göra skillnad på koncepten stjäla och kopiera inom konsumtion.

Digitala filmer och TV-serier piratkopieras = produkten finns fortfarande kvar på samma plats

Sno en Bluray på macken, en oxfilè på ICA eller en bil från nån bilhandlare = produkten avlägsnas från platsen

Och effekten för leverantören blir densamma i båda dina exempel. Så vad är din poäng?

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Nu måste vi ju göra skillnad på koncepten stjäla och kopiera inom konsumtion.

Digitala filmer och TV-serier piratkopieras = produkten finns fortfarande kvar på samma plats

Sno en Bluray på macken, en oxfilè på ICA eller en bil från nån bilhandlare = produkten avlägsnas från platsen

Om du kunde magiskt kopiera och transportera mat från lokala ICA som du i annat fall handlade på så snor du ju tekniskt sett de "säljen" dem hade gjort till dig, är väl motargumentet man kan köra.

Men hade en inte haft råd att handla så skulle jag inte kalla det omoraliskt att trolla till sig det man behöver heller. Och när det gäller kopierad mjukvara så är det la inte en direkt koppling att varje piratad kopia = ett missat köp. Tror också att det ibland kan leda till köp och spriding av positivt omdöme för produkter. Men det är såklart svårt att säga att det inte gör skada också.

Permalänk
Medlem

Ingen kan väl vara förvånad över detta? Sade upp Netflixprenumerationen i samband med deras nya regelverk och har inga planer på att återaktivera den igen. Nu för tiden är det åter igen framförallt betydligt bekvämare att pirata igen. Utöver det så krävs det i princip att man prenumerar på flertalet olika streamingtjänster för att få tillgång till det man vill titta på vilket helt enkelt inte är ekonomiskt försvarbart - då är jag hellre utan helt, även om piratande inte var ett alternativ.

Snart kikar vi väl på några slags streamingtjänstpaket där man köper Netflix, HBO och Disney+ i ett och samma paket. Det har blivit så fruktansvärt antikonsument att det känns väldigt svårmotiverat att betala för dessa tjänster.

Lite som att streamingbolagen glömde bort, eller helt enkelt aldrig förstod vad deras ursprungliga framgång berodde på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Och effekten för leverantören blir densamma i båda dina exempel. Så vad är din poäng?

Såklart blir det inte exakt densamma. En snodd fysiskt produkt går inte att sälja till någon annan, medans den digitala kan säljas i oändliga kopior. Du kan argumentera för att de förlorade ditt köp om du 100% hade köpt produkten utan tillgång till piratkopia, men så är inte alltid fallet heller.

Permalänk
Medlem

Blir väl så när streamingföretagen fortsätter misshandla sina kunder. Klart folk tröttnar att betala för att få bajs kastat i ansiktet. Räcker med att staten redan gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Breaking news: Samhället är fyllt med parasiter som vill att allt här i livet ska vara gratis.

Övriga nyheter: Vatten är vått.

Nu tycker jag du är lite hård mot storaktie-ägarna av film/tv/streaming-företag som lever på kulturarbetares utförda arbete .

Klart de håller ned kulturarbetarnas löner och vill ersätta alla arbetare med "A.I." som inte kan strejka men de fyller en viktig roll i vårt samhälle någon måste hålla igång privatflyg-industrin .

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Har full förståelse för (Läs: Dock stödjer jag det inte) att man piratar. Alla dessa streamingtjänster, geoblockering m.m. Hur mycket ska man lägga ut varje månad och ändå bara få tillgång till en bråkdel av utbudet?

Extra kul när det är streamingbolaget själva som står bakom serien som de geoblockar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Ingen kan väl vara förvånad över detta? Sade upp Netflixprenumerationen i samband med deras nya regelverk och har inga planer på att återaktivera den igen. Nu för tiden är det åter igen framförallt betydligt bekvämare att pirata igen.

Förstår inte varför man väljer att säga upp pga detta? Om du har betalat för prenumerationen så innebär ju förändringen ingen skillnad för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

No shit!
Säger bara KODI ---> SEREN ----> REAL DEBRIDE.

Fattar ingenting av det mer än KODI men tror jag ändå håller med dig. Vill du utveckla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Detta borde ha delats upp inom några åldersgrupper för att kunna få en bättre uppfattning.

Min extremt fördomsfulla gissning utifrån perspektivet av en man i sena 30-årsåldern skulle vara:

Ålder 15-20 - 25% ... de flesta streamar väl YouTube, TikTok och Twitch?
Ålder 21-30 - 40% ... fler börjar upptäcka hur många bra serier det finns
Ålder 31-40 - 50% ... generationen som varit med från starten
Ålder 41-50 - 35% ... torrents har nog hängt med länge här också
Ålder 51-59 - 5% ... generationen som är van vid analoga medier
Ålder 60-75 - 2% ... generationen som inte har särskilt bra koll på internet
Ålder 76-95 - 1% ... vinylskivor är nog fortfarande hi-tech

Tur du skriver fördomsfull för det är du sannerligen.

/56-åringen

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av TraXx:

Och effekten för leverantören blir densamma i båda dina exempel. Så vad är din poäng?

Nej det blir den inte. Effekten av en stulen fysisk produkt innebär alltid en förlust för leverantören, oavsett hur produkten sedan används. Kopieringen av en digital produkt innebär en förlust för leverantören enbart om produkten annars skulle ha köpts.
Det är två helt olika förutsättningar, sluta fördumma det till den förljugna nivå där rättighetsindustrin vill hålla diskussionen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag har spotify och där finns allt jag vill lyssna på utom neil young.

Av de serier jag vill följa finns typ 3 på disney, 3 på cbs jävla tjänst ingen hört talas om, 3 på amazon, 2 på netflix, 2 på appletv sen finns grejer på hulu, på hbo mm.

Jag tror att tjänster kommer slås ihop och utbudet av bra serier kommer minska i framtiden när marknaden stabiliseras. Samtidigt tror jag priserna för många tjänster kommer att öka när investerarna är trötta på att hålla en tjänst under armarna likt det vi ser på netflix just nu.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Jag betalar gärna för film, men när jag inte ens får chansen att göra det för att tjänster är regionlåsta eller att filmer ska snurra runt på amerikanska biografer i ett år först, då börjar det rycka i den gamla ögonlappen.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Ett gäng §1.6, "Woke" och §7-inlägg har raderats.
Se till nu att denna tråden inte blir ett exempel för "Why we can have no nice things".

/Mod

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag är förvånad över siffrorna, men vet inte hur undersökningen gick till.

I min bekantskapskrets kopieras det otroligt mycket mindre än förr vågar jag påstå, men så är jag ju till åren kommen - åtminstone nästan.

På arbetsplatsen är det typ ingen som kopierar film, serier eller spel längre, inte alls som förut. När det var inne med DVD satt det listor med filmer på anslagstavlorna i fabriken, många kopierade åt arbetskamrater för småpengar.

Däremot är det en del som streamar från diverse konstiga siter, antingen IPTV-paket med innehåll från varierande länder, eller från typ popcornalternativ. Popcorn finns väl inte längre kanske, men liknande alternativ. Tror jag. Förmodligen med urusel kvalitet. Jag antar att dessa streamare räknas som piratkopierare.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Förstår inte varför man väljer att säga upp pga detta? Om du har betalat för prenumerationen så innebär ju förändringen ingen skillnad för dig.

Tidigare delat med familjemedlemmar som chippat in sin andel av kostnaden. Började med det när vi fortfarande bodde ihop. Den uteblivna möjligheten till att dela konto tillsammans med ett utbud som blir sämre och sämre hela tiden talade för mig sitt tydliga språk och jag tycker inte längre att kostnaden går att motivera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Detta borde ha delats upp inom några åldersgrupper för att kunna få en bättre uppfattning.

Min extremt fördomsfulla gissning utifrån perspektivet av en man i sena 30-årsåldern skulle vara:

Ålder 15-20 - 25% ... de flesta streamar väl YouTube, TikTok och Twitch?
Ålder 21-30 - 40% ... fler börjar upptäcka hur många bra serier det finns
Ålder 31-40 - 50% ... generationen som varit med från starten
Ålder 41-50 - 35% ... torrents har nog hängt med länge här också
Ålder 51-59 - 5% ... generationen som är van vid analoga medier
Ålder 60-75 - 2% ... generationen som inte har särskilt bra koll på internet
Ålder 76-95 - 1% ... vinylskivor är nog fortfarande hi-tech

Hittade iaf en indelning från undersökningen och det är att spannat 15-24 är högst med 53%. Så din gissning på 31-40 är helt fel (eftersom det är 25% av spannet 15-74), vilket även stämmer överrens med min närhet i det ålderspannet. Förutom några få så är klassisk-piratkopiering, t ex torrents, helt dött, det som piratas är i princip "fulströmmar" av live-events (typ sport). Och detta inkluderar väldigt många före detta "pirater".

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Har råd? Ingen i sitt sinnes fulla bruk skaffar abonnemang om ekonomin tryter. Det betyder dock inte att du har rätt att piratkopiera i stället. Ska vi applicera samma logik på annan typ av konsumtion också tycker du kanske?

Jag inser att du helt saknar empatisk förmåga och också förmåga att se skillnad på att kopiera och att stjäla, men du måste väl inte gå fullt on och omedelbart köra strawman-argument?
Du kan väl i alla fall göra *ett* försök att skriva något om det faktiska ämnet?

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk

Vilseledande statistik som får alla att slå på sin egna djungeltrumma med var man nu har för åsikt.

Inte en chans att det är 25%, det måste vara en väldigt bred definition av piratkopiering och även stort bortfall av representativ population.

Garanterat en rapport ämnad för att driva på någons agenda…