Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Billig dator:
Lenovo Thinkcentre M93P Usdt Tiny Quad Core I5-4590T 256Gb Ssd Hårddisk 8Gb Minne Win 10 Pro Wifi Mini Pc Stationär Dator Renoverad- svart (Renoverad)

545 kronor

Tack för tipset på världens billigaste Hackintosh:
https://github.com/asle/lenovo_m93p_mini_hackintosh

Hann beställa en här

Permalänk
Medlem

Vågar man verkligen lita på så pass billiga datorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Vågar man verkligen lita på så pass billiga datorer?

Ingår garanti. Men jag kommer bara köra OS på den som server sedan andra diskar för lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VassVass:

Ingår garanti. Men jag kommer bara köra OS på den som server sedan andra diskar för lagring.

Jag tänker väl mer rootkit och annat mög i hårdvaran som potentiellt kan vara en säkerhetsrisk 🙂

Permalänk
Skrivet av TheZlatan1000:

Bitshållaren är magnetisk, som jag skulle säga är ganska stark.

Klarar den av att hålla en skruv på biten sen? Finns ett par recensioner på komplett som menar att den ej orkar det, och det uppskattar jag med ifixit (iofs bara provat mini-skruvar men känns nästan viktigare då).

Permalänk
Skrivet av SteelSide:

Klarar den av att hålla en skruv på biten sen? Finns ett par recensioner på komplett som menar att den ej orkar det, och det uppskattar jag med ifixit (iofs bara provat mini-skruvar men känns nästan viktigare då).

Ja, jag tycker inte skruvarna lossnar så lätt som vissa recensenter på Komplett tycker. Vet inte om det kanske är olika från exemplar till exemplar hur stark magneten är? Tycker den är ganska stark på min i alla fall och jag är nöjd.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Sidospår nuke:at.
/Mod

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Jag tänker väl mer rootkit och annat mög i hårdvaran som potentiellt kan vara en säkerhetsrisk 🙂

Eftersom @Davidthedoom hade fått ett sockerrus efter sitt mellanmål och rensat lite för mycket så skriver jag ungefär samma sak igen.
Du kan lita lika mycket eller lite på att den innehåller "rootkit och annat mög" som vilken annan hårdvara som helst.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Skulle spontant inte uppgradera bara en generation så på en nyck, utan skulle nog snarare satsa på att leka lite med CPU-governors och liknande för att få den att klocka ner lite aggressivare...

Absolut inte värt det för att byta. Utan bara att ha den som reserv så det slipper ligga nere.

Permalänk
Medlem

Ni som fått hem samsungs returpaket, känns de inte lite dåligt skyddat? Jag fick bara ett litet vaddat kuvert (inte speciellt mycket vadd) och en lila eco påse som inte skyddar något alls och som är typ 5-7 gånger större än kuvertet. :S

Edit: Fick svar från Samsung:

Jag förstår, men det är precis så alla våra returkit ser ut och det ska gå hur bra som helst!

Jag rekommenderar däremot att du tar kort på din enhet påslagen och avstängd innan du skickar iväg den för säkerhets skull!

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Ni som fått hem samsungs returpaket, känns de inte lite dåligt skyddat? Jag fick bara ett litet vaddat kuvert (inte speciellt mycket vadd) och en lila eco påse som inte skyddar något alls och som är typ 5-7 gånger större än kuvertet. :S

Edit: Fick svar från Samsung:

Jag förstår, men det är precis så alla våra returkit ser ut och det ska gå hur bra som helst!

Jag rekommenderar däremot att du tar kort på din enhet påslagen och avstängd innan du skickar iväg den för säkerhets skull!

Jag fick hem det idag. Men ska man lägga det i plastpåsen igen eller hur tänkte dom? Känna sådär att skicka i lila påsen då den bara gick att stänga med kardborreband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evian:

Jag fick hem det idag. Men ska man lägga det i plastpåsen igen eller hur tänkte dom? Känna sådär att skicka i lila påsen då den bara gick att stänga med kardborreband.

Näe inte i plastpåsen tror jag inte... Postsedeln sitter ju på den lila påsen så det är ju den som ska skickas..

Lär ju kanske dock lägga det bruna kuvertet i den gråa plastpåsen så det är lite skydd mot fukt kanske?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Ni som fått hem samsungs returpaket, känns de inte lite dåligt skyddat? Jag fick bara ett litet vaddat kuvert (inte speciellt mycket vadd) och en lila eco påse som inte skyddar något alls och som är typ 5-7 gånger större än kuvertet. :S

Edit: Fick svar från Samsung:

Jag förstår, men det är precis så alla våra returkit ser ut och det ska gå hur bra som helst!

Jag rekommenderar däremot att du tar kort på din enhet påslagen och avstängd innan du skickar iväg den för säkerhets skull!

Ja, det är inte det bästa emballaget. För att minska risken för att det blir ändrad värdering på inbytesenheten efter transporten kan det kanske vara bra att hitta en liten låda som man packar inbytesenheten i tillsammans med lite packmaterial. Det bör inte bli några problem med fraktsedeln såvida paketet inte blir alldeles för stort eller tungt.

Även personer som har beställt inbyte med surfplatta har mottagit samma storlek på det vadderade kuvertet som då i de flesta fall har varit alldeles för litet. Man har då fått packa surfplattan i eget emballage om man inte velat försöka få större emballage skickat till sig.

Skrivet av Evian:

Jag fick hem det idag. Men ska man lägga det i plastpåsen igen eller hur tänkte dom? Känna sådär att skicka i lila påsen då den bara gick att stänga med kardborreband.

Om man inte vill använda eget emballage kan det vara bra att använda samtliga påsar/kuvert som man har fått; till exempel lägga inbytesenheten i det vadderade kuvertet, sedan det vadderade kuvertet i tygpåsen och sedan tygpåsen i plastpåsen. Till sist limma ihop med limremsan och klistra på fraktsedeln på plastpåsen så att den täcker den tidigare fraktsedeln.

Skrivet av krEJZi:

Näe inte i plastpåsen tror jag inte... Postsedeln sitter ju på den lila påsen så det är ju den som ska skickas..

Lär ju kanske dock lägga det bruna kuvertet i den gråa plastpåsen så det är lite skydd mot fukt kanske?

Fraktsedeln finns i en ficka som går att öppna, det går sedan att klistra på den på plastpåsen.

Permalänk
Medlem

Kan man inte skicka allt i en kartong?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evian:

Jag fick hem det idag. Men ska man lägga det i plastpåsen igen eller hur tänkte dom? Känna sådär att skicka i lila påsen då den bara gick att stänga med kardborreband.

Man tycker ju att de kunde ha ordnat med en kartong eller liknande iaf när de ändå ordnade hemleverans av returkitet.

Permalänk
Medlem

Är det någon som lyckats göra 2 beställningar till samma betalare/adress?
avser såklart samsungdealen

Permalänk
Medlem

Den här kanske inte passar fullt ut i fyndtråden, men tyckte ändå det var helt ok pris för en dator med sff och rätt bra prylar under huven.
Kanske kan vara något för någon som är ute efter en halvliten dator till skrivbordet.
Visserligen en cpu från 2020, men det är varken en u-cpu eller -t så den är ju inte begränsad.

Dell Precision 3440 SFF
Intel Core i7 10700
16Gb ram
512Gb ssd
Expansionsplatser för att bygga ut med mer diskar och pci-e kort.

Någon som inte vill bygga själv eller funderar på en nuc men kan tänka sig en någon större dator så borde ju det här bli billigare..

https://www.dustinhome.se/product/5011194461/precision-3440-s...

Edit: Gick fort. Slutsåld nu. 5017:- var priset.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Skynda och fynda 7900xtx nitro+

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

<Uppladdad bildlänk>

Skynda och fynda 7900xtx nitro+

Obvious felaktig prissättning, inte en chans att dom kommer skicka ut

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Obvious felaktig prissättning, inte en chans att dom kommer skicka ut

@immutable

Jag slog till på det fast jag har ett redan.

Står att ordern behandlas nu.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Troligt är att en 1:a fattas i prissättningen. Skulle vara årets deal om det mot all förmodan gick igenom.
Skulle dock inte räkna med det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av pattwall:

Är det någon som lyckats göra 2 beställningar till samma betalare/adress?
avser såklart samsungdealen

Ja, gjorde fyra förra helgen, funkade fint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Jag tänker väl mer rootkit och annat mög i hårdvaran som potentiellt kan vara en säkerhetsrisk 🙂

Thinkpad/Thinkcentre är riktade mot företagsmarknaden, så är inte så orolig för rootkits där. Lenovo tillhandahåller även firmware.

Det är främst konsumentdatorerna från Lenovo som har/har haft rootkits. Tänker exempelvis på Superfish.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

<Uppladdad bildlänk>

Skynda och fynda 7900xtx nitro+

13100 nu 😞

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

13100 nu 😞

Kommer inte gå igenom så du behöver inte vara ledsen.
Kanske får dem GPU stödet! Haha

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk

Köpte en S23 med inbyte och tecknade abonnemang hos hallon som jag tänker säga upp. Men jag har inte fått nått mail från hallon än. Kan heller inte logga in på deras hemsida, eftersom jag inte aldrig varit kund hos dom tidigare. Man lär väl få nån information ifrån dom?

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonka/lonka:

Köpte en S23 med inbyte och tecknade abonnemang hos hallon som jag tänker säga upp. Men jag har inte fått nått mail från hallon än. Kan heller inte logga in på deras hemsida, eftersom jag inte aldrig varit kund hos dom tidigare. Man lär väl få nån information ifrån dom?

Sitter i samma sits som dig. Inte ett knyst från hallon gällande abonnemanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonka/lonka:

Köpte en S23 med inbyte och tecknade abonnemang hos hallon som jag tänker säga upp. Men jag har inte fått nått mail från hallon än. Kan heller inte logga in på deras hemsida, eftersom jag inte aldrig varit kund hos dom tidigare. Man lär väl få nån information ifrån dom?

Skrivet av jollix:

Sitter i samma sits som dig. Inte ett knyst från hallon gällande abonnemanget.

Ibland blir det fel där beställningen inte registreras korrekt hos operatören men det kan också vara att de inte har behandlat den ännu.

I flera tidigare fall där det inte har registrerats korrekt har personer behållit rabatten hos Samsung utan att behöva göra något mer. Vill man kan man kontakta operatörens kundtjänst och höra om det finns en beställning och i så fall vad som gäller kring den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@immutable

Jag slog till på det fast jag har ett redan.

Står att ordern behandlas nu.

Haha håller tummarna för dig

Permalänk
Skrivet av tonka/lonka:

Köpte en S23 med inbyte och tecknade abonnemang hos hallon som jag tänker säga upp. Men jag har inte fått nått mail från hallon än. Kan heller inte logga in på deras hemsida, eftersom jag inte aldrig varit kund hos dom tidigare. Man lär väl få nån information ifrån dom?

Jag beställde en S23 jag också, tecknade abonnemang hos hallon. Min beställning hos Samsung står som "Behandlas" och jag frågade supporten vad som händer. Tydligen är telefonen slut i lager och skulle åter komma den 28:e juni, så jag antar att inget sker hos Hallon förrän Samsung skickar telefonen.