Permalänk
Medlem
Skrivet av Reefer:

Kommer bli en total flopp. Publiken skrattade när det här presenterades.
Flera företag har försökt med samma sak innan Apple och det misslyckades. Det här blir inget undantag bara för att den har ett bettbitet äpple som logga på sig.

Vilka har försökt med samma och misslyckats?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rågren:

Det blir intressant att se hur den här kommentaren står sig

Med så kort batteritid så kommer de flesta vara oanvända, speciellt när gen 2 kommer ut
Även om jag hade de pengarna att slösa så skulle jag inte skaffa första versionen. Den har ju inte kontroller för spel genom steam t.ex.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vilka har försökt med samma och misslyckats?

Skämtar du? Microsoft, Meta och Google har hållt på i nästan 10 år och det har floppat

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vill jag nog påstå är ett i grunden felaktigt påstående.

Det är ett helt korrekt påstående. Ta gärna reda på saker innan du skriver.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Det blir intressant att se hur den här kommentaren står sig

Det inlägget kommer att stå sig mycket väl i framtiden.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reefer:

Kommer bli en total flopp. Publiken skrattade när det här presenterades.
Flera företag har försökt med samma sak innan Apple och det misslyckades. Det här blir inget undantag bara för att den har ett bettbitet äpple som logga på sig.

Precis.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reefer:

Skämtar du? Microsoft, Meta och Google har hållt på i nästan 10 år och det har floppat

Vad exakt ör det som floppat? Som gör att Apple nu beslutar sig för att kliva in? Menar du att dom kliver in i nått som floppar?
Meta släpper nytt headset (Quest 3) i höst, är det för att allt floppat i 10år?
Jag såg för nån vecka sen MS Hololens användas av kirurger som tränade på att använda AR i arbetet.

Vad är det som har floppat undrar jag, du verkar ha koll

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reefer:

Det är ett helt korrekt påstående. Ta gärna reda på saker innan du skriver.

Haha, desamma. Ska Zuckerberg också "ta reda på saker" eftersom han redan pekat på skillnader i deras och Apples koncept? För att inte tala om Samsung/Google/Qualcomm-alliansen, vars motdrag lär presenteras senare iår; nån borde tala om för dem att de redan "har försökt samma sak".

Du har helt enkelt inte förstått vad Vision är och hur det, såväl konceptuellt som tekniskt, skiljer sig från tidigare MR produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reefer:

Kommer bli en total flopp. Publiken skrattade när det här presenterades.
Flera företag har försökt med samma sak innan Apple och det misslyckades. Det här blir inget undantag bara för att den har ett bettbitet äpple som logga på sig.

Varjo är väl de som har en produkt lanserad som ligger hyfsat nära med sin Varjo XR-3

Det har knappast floppat eftersom de nu är uppe i version 3 - Deras pris är €6495 (+ subscription) och då krävs det en stark dator + externa bas-stationer för att driva den. Jag skulle våga påstå att Apple nu utklassar detta headset då hårdvaran (M2+R1) är inbyggd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Vad är det som är överlägset hos Apple på komponentsidan?
Menar du att de använder elektronik och råmaterial av bättre kvalité än alla andra?

De brukar boka upp den nya kretskortstekniken från t.ex. TSMC varje år för sina chipp till iphones, ipads och laptops. Deras produkter har ofta bättre prestanda per watt och batteritid i några månader eller år.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reefer:

Skämtar du? Microsoft, Meta och Google har hållt på i nästan 10 år och det har floppat

Även om jag håller med till del så finns det något Apple lyckas med oftare än andra - De har en satans känsla för timing när marknaden är mogen.

Titta på iPhone eller iPad, båda av dessa produkter kom precis lagom när tekniken var mogen nog för att rida på vågen. Fanns massvis med aktörer innan dessa kom men ingen som var ens i närheten när det kom till hur paketeringen sker.

Priset spelar ingen roll för konkurrensen är inte Valve Index, utan konkurrenten är typ Varjo som ligger på $6495 + abonnemang (..och krav på extern toppdator samt basstationen)

Det kommer inte sälja som smör, men dem kommer helt klart kunna lasta av ett stort antal för att bereda för version 2 och 3 som sannolikt riktas mer mot konsument

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

De brukar boka upp den nya kretskortstekniken från t.ex. TSMC varje år för sina chipp till iphones, ipads och laptops. Deras produkter har ofta bättre prestanda per watt och batteritid i några månader eller år.

Okej 👍

Permalänk
Medlem

3500 dollar 💰?

Apple: Yes sir and no cable, that is separate for 300 us dollar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

3500 dollar 💰?

Apple: Yes sir and no cable, that is separate for 300 us dollar

Jag fick intrycket av att det ingår en passande face mask och att de producerar ett ganska stort antal olika såna för att passa olika ansikten. Däremot gissar jag att man får betala extra för linser om man har glasögon, och de kostar nog en del...

Batteriet har ett USB-C-uttag. Skulle vara häftigt om man kan koppla in andra saker än ström där, t ex drönar-kontroller, SSD, HDMI-adapter eller vad man nu behöver. Tyvärr gissar jag på att det inte går.

Permalänk
Skrivet av Señor Hallon:

Microsoft har redan gjort två liknande produkter. Som vanligt så tar Apple ett koncept och slänger på att de minsann var först ut med att göra den.

Som vanligt påstår folk att Apple sagt sig vara först med något bara för att de presenterar något som liknar produkter eller lösningar som funnits tidigare. Eller? När har Apple påstått sig vara först i detta sammanhang?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

återkom när priset är nere på 1/3 och glasögonen inte är mkt större än ett par feta solbrillor. det går bra att ha processorn i mobiltelefonen och BT koppling.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

återkom när priset är nere på 1/3 och glasögonen inte är mkt större än ett par feta solbrillor. det går bra att ha processorn i mobiltelefonen och BT koppling.

Med tanke på att bluetooth för närvarande toppar ut på 2Mb/s lär du få vänta ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

återkom när priset är nere på 1/3 och glasögonen inte är mkt större än ett par feta solbrillor. det går bra att ha processorn i mobiltelefonen och BT koppling.

Den lösningen finns redan, i form av "smarta glasögon"
Men vad har du tänkt för användningsområde.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Varjo är väl de som har en produkt lanserad som ligger hyfsat nära med sin Varjo XR-3

Det har knappast floppat eftersom de nu är uppe i version 3 - Deras pris är €6495 (+ subscription) och då krävs det en stark dator + externa bas-stationer för att driva den. Jag skulle våga påstå att Apple nu utklassar detta headset då hårdvaran (M2+R1) är inbyggd.

Väldigt bra exempel. Du är en av få som ställer denna mot ett vettigt headset. Anta att du skulle köpa en Varjo XR-3, Vad skulle du använda den till? Nämn gärna användningsområden med specifika program. Du kan inte spela på den i någon stor utsträckning fötär den stödjer inte steamvr. Kanske man har nytta av den i vissa jobb? Någon här som äger en XR-3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Väldigt bra exempel. Du är en av få som ställer denna mot ett vettigt headset. Anta att du skulle köpa en Varjo XR-3, Vad skulle du använda den till? Nämn gärna användningsområden med specifika program. Du kan inte spela på den i någon stor utsträckning fötär den stödjer inte steamvr. Kanske man har nytta av den i vissa jobb? Någon här som äger en XR-3?

Varjo XR-3 är ingen konsument produkt utan ett enterprise headset som specialanpassas för kunderna mm.
Varjo's konsument headset heter Varjo Aero. den kan vem som helst köpa och är väll i samma prisklass som Apple Vision.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Väldigt bra exempel. Du är en av få som ställer denna mot ett vettigt headset. Anta att du skulle köpa en Varjo XR-3, Vad skulle du använda den till? Nämn gärna användningsområden med specifika program. Du kan inte spela på den i någon stor utsträckning fötär den stödjer inte steamvr. Kanske man har nytta av den i vissa jobb? Någon här som äger en XR-3?

Jag har testat XR-1 och man får deras SDK som man kan använda för att utveckla egna produkter. Jag tror nog den är kompatibel med SteamVR om du nöjer dig utan mixed reality, vilket borde fungera bra i spel. De har ju annars Varjo Aero för det och den kostar ju "endast" €2000 i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Man är ju bra sugen på att kolla om den eventuellt kan ersätta skärmen.. Men de vill man gärna testa innan man köper

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Jag har testat XR-1 och man får deras SDK som man kan använda för att utveckla egna produkter. Jag tror nog den är kompatibel med SteamVR om du nöjer dig utan mixed reality, vilket borde fungera bra i spel. De har ju annars Varjo Aero för det och den kostar ju "endast" €2000 i dagsläget.

Vilket får Vision pro att framstå som en mycket konkurrenskraftig produkt rent prismässigt i jämförelse, eftersom den har bättre specifikationer och inte behöver en dator överhuvudtaget.

Särskilt eftersom 2000 € för Aero är exklusive moms.

Permalänk
Medlem

Varjo Aero ser väldigt bulkigt och grovhugget ut jämfört med Vision Pro. Troligen tyngre också?

Permalänk
Medlem

Fakta:
1. Apple har 5000 patent på denna produkt. 5000. Låt det sjunka in lite. Det är Apple vi snackar om. Inte Hasses pizzeria.
2. Apple har plöjt ner XX antal miljarder USD i forskning och utveckling för att få produkten så bra som möjligt.
3. De som prövat Apple Vision Pro är smått lyriska.
4. När Apple väl går in i en ny produktkategori så gör de oftast det med enorm kraft, stöd från sitt befintliga ekosystem, och produkten blir ofta extremt bra.

Folk garvade åt Apple när de släppte sin första iwatch/smart watch.
Förra året stod Apple för 34% av alla smart klockor som såldes och hade en marknadsandel på totalt 60% av all försäljning som skedde inom kategorin.

När de fått ner kostnaden på Vision pro kommer den sälja som smör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Varjo Aero ser väldigt bulkigt och grovhugget ut jämfört med Vision Pro. Troligen tyngre också?

Aero släpptes 2021, det är ett väldigt "entusiast" headset som är dyrt.
Gissar att det är simmers med mycket pengar som använder det
Det är bulkigt, gammal standard.
Ny standard med mindre headsets eftersom tekniken gått fram på paneler och linser bla

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Jag hade lätt producerat musik med dessa, om de var lättare. De är alldeles för tunga och headsetet har tyvärr för dålig batteritid.
Det lär väl ta Apple 16 år av lanseringsversioner av hårdvaran innan batteritiden blir bra. Precis som med iPhone. 😅

Personligen är jag mest taggad på manicken man knäpper på huvudet som bypass det ögonen ser och istället trycker in digital information i hjärnan och jag blundar och producerar musik. Får se om jag lever till dess.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag inte att första generationen kommer vara speciellt framgångsrik, men de kommer säkert sälja nog bra för att Apple ska släppa nyare versioner relativt snart efter att den första har kommit ut. Det är en blandning av lite oklar målgrupp de är ute efter, högt pris plus att det är en helt ny produktkategori för Apple, samtidigt som det inte finns en uppsjö av appar och spel gjorda för headsetet som jag tror främst begränsar dess framgångar i början.
Om, säg 5 år, då det (mest troligt), finns långt fler appar utvecklade specifikt för Vision Pro, batteritiden är bättre, den är lite mindre och smidigare, mer kraftfull CPU/GPU inbyggd etc, så kan den säkert få en relativt bra marknadsandel.
När den släpps kommer den nog tyvärr vara som många andra VR-headsets, att de är mest en leksak som är lite skoj i början, men som spenderar mer och mer tid liggandes i en byrålåda eller dylikt och samlar damm, iallafall för de som köper för privat bruk. I de fall företag köper in dem, så har de mest troligt redan ett användningsområde i åtanke som gör att det inte är "bortkastade" pengar, arkitekter för att kunna ge sina klienter en virtuell rundtur exempelvis.

För de som sagt att de tänker skaffa en när de släpps, skulle de inte endast släppas i USA till en början?
Om jag inte förstått det fel, så är det väl först version 2 som i så fall blir aktuell att köpa här, så vida man inte känner att 50k var lite för billigt så man vill betala importavgifter och dylikt också, samt ta risken att paketet försvinner eller är trasigt innan det når fram.

Missförstå mig inte, jag tror absolut att VR/AR/MR är en stor del av vår framtid och att det någon dag kommer vara lika vanligt med headsets som smart phones är idag, och att Apple väljer att kliva in på marknaden nu påskyndar den framtiden, men deras första försök kommer inte förändra världen märkbart.

Jag tycker också att det är konstigt att så pass få nämner skärmen på utsidan headsetet, personligen kändes det väldigt creepy, och något som jag blir förvånad över om det inte fasas ut relativt snabbt. Den extra skärmen är både en extrakostnad, samtidigt som den personligen för mig ger negativt värde. Lite oklar på hörlurarna också, ser ut som att det inte går att undvika att folk runt om kring kan höra vad en själv hör. Inte något man vill använda på tåget eller ett flyg med andra ord, om man inte använder separata hörlurar istället.
Jag tror inte heller att Apples "satsning" på spel iom headsetet är speciellt seriöst, Apple har ju aldrig förut tagit det på allvar, och verkar även nu vilja att spelutvecklare själva tar på sig tiden och kostnaden som skulle krävas för att porta spel. Har svårt att se att Apple försöker sig på något likt Valves Proton, vilket är vad som skulle krävas för att ha någon nämnvärd påverkan tror jag.

Det vore absolut skoj att testa headsetet, kan tänka mig att det är rätt najs för film då de bör vara de bästa skärmarna i något headset hittills. Undrar om det kommer leda till att mer 3D filmer börjar släppas igen, det har ju som dött ut när 3D-TV inte blev någon större hit.

Jag tror och hoppas att det leder till mer, större satsningar på headsets, mjukvara, spel och filmer anpassade för VR/AR/MR headsets från massa olika företag, vilket bara är positivt, så även om jag inte kommer köpa Apple Vision Pro själv, så är det nog bara till fördel för oss som är intresserade av produktgruppen som helhet.

Kanske är detta vad som krävs för att få liv i utvecklingen och bygga lite hype igen, det har ju som stelnat lite senaste åren.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Varjo XR-3 är ingen konsument produkt utan ett enterprise headset som specialanpassas för kunderna mm.
Varjo's konsument headset heter Varjo Aero. den kan vem som helst köpa och är väll i samma prisklass som Apple Vision.

Nej, den är $1000 billigare. I sverige får du den för 25000. Apple Vision PRO är heller ingen konsumentprodukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orchid:

Fakta:
1. Apple har 5000 patent på denna produkt. 5000. Låt det sjunka in lite. Det är Apple vi snackar om. Inte Hasses pizzeria.
2. Apple har plöjt ner XX antal miljarder USD i forskning och utveckling för att få produkten så bra som möjligt.
3. De som prövat Apple Vision Pro är smått lyriska.
4. När Apple väl går in i en ny produktkategori så gör de oftast det med enorm kraft, stöd från sitt befintliga ekosystem, och produkten blir ofta extremt bra.

Folk garvade åt Apple när de släppte sin första iwatch/smart watch.
Förra året stod Apple för 34% av alla smart klockor som såldes och hade en marknadsandel på totalt 60% av all försäljning som skedde inom kategorin.

När de fått ner kostnaden på Vision pro kommer den sälja som smör.

Det beror på. PC säljer bättre än Mac . Samsung säljer bättre än IPhone (Jag gillar verkligen min IPhone. Apple gör bra produkter. En smartklocka har folk på armen typ jämt. Kommer folk att gå på stan eller sitta på tåget med AVP? Dessutom använder folk klockor. Finns det ens någon som använder VR dagligen till annat än spel? Kommer vi någonsin jobba i VR? Jag tvivlar och jag tror inte Apple har en chans mot PC på spelmarknaden. Även om de portar spel kommer grafiken att vara anpassad för betydligt svagare headsets.