Helgsnack: Vad jobbar du med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Läckert! Är det på vattenfall fleet?

Ja det ska bli spännande!
Det är inom Uniper, så det är på OKG jag kommer vara stationerad.

Permalänk
Skrivet av Schytheron:

Hur kan det vara brist på kompetens när det finns otrolig konkurrens i spelindustrin? Alla vill bli spelutvecklare verkar det som. Menar du istället att det inte finns tillräckligt många "bra" spelutvecklare (bara massa oerfarna juniorer)? Så som jag förstått är det extremt svårt att komma in i spelindustrin som spelutvecklare? Har jag fel?

Du säger att du tjänar bra men du har också varit i industrin i väldigt många år känns det som. Får nya spelutvecklare också en hyfsad lön eller börjar dem väldigt lågt och arbetar sig uppåt sakta? Kan man förvänta sig en lägre lön en vad man redan har som "vanlig" utvecklare?

Hur är det med balans mellan arbete och fritid? Blir man lätt utbränd?

Har hört att många sparkas vid ett spelprojekts slut eller blir sparkade pga spelet misslyckas (vilket är ganska stor chans att det sker om man inte är något AAA powerhouse med en massa pengar och marknadsföring bakom sig). Har du upplevt det under din karriär eller är det bara något som sker i USA? Har du blivit tvungen att "jobbhoppa" ofta?

Har som sagt själv velat bli spelutvecklare men är rädd att det är ett liv fullt av stress, utbrändhet, och saknad av jobbsäkerhet. Men det är kanske inte alls så det funkar i den svenska spelindustrin?

Sorry för sent svar. Har varit allt för upptagen

Du kan läsa mer om bristen och hur dataspelsbranschen räknar och tänker i själva rapporten här.

När det kommer till lön och hur arbetsmiljön är på spelföretag kan jag bara referera till små till mellanstora företag som jag arbetat på. Med mellanstor så är det ett företag med mellan 40-60 anställda. Jag har aldrig själv arbetat på en regelrätt AAA-studio med hundratals anställda och kommer förmodligen aldrig göra det heller.

Gällande lön så har spelbranschen under en lång tid haft sämre betalt men jag tycker att på senare tid har spelutvecklare kommit ifrån inställningen "jag jobbar med det jag älskar så jag går med på att jag får lite sämre betalt"-attityden. Tror det hänger samman med att det idag finns bra mycket fler spelutvecklare som är äldre och har bildat familj och som är mer drivande i dessa frågor. Man ska inte glömma att spelindustrin fortfarande är en rätt ung industri där vi egentligen inte ens har pensionerade utvecklare ännu.

Jag har personligen inte varit med om att någon förlorar jobbet efter ett projekt då det i Sverige på gott och ont är svårt att bli av med sitt jobb om man faktiskt är tillsvidareanställd. Däremot kan du ha varit projektanställd/frilansare och traditionellt när ett projekt är klart så brukar nästa projekt vara inne i någon slags prototypfas och inte ha växlat upp till fullproduktion och då är det nog vanligt att projektanställningar inte förlängs förens där finns ett behov i fullproduktion. Det här kan vi prata i oändlighet om. Du kan alltid PM mig så kan vi snacka vidare på Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av bdea:

Ja det ska bli spännande!
Det är inom Uniper, så det är på OKG jag kommer vara stationerad.

Håll tummarna för att Fortum köper ut Tyskland helt och hållet. Tyskarna verkar föredra kol.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Håll tummarna för att Fortum köper ut Tyskland helt och hållet. Tyskarna verkar föredra kol.

Håller med i sak, Fortum är mer realistiska och bryr sig mer om närområdet än kanske Uniper som gärna vill dra både pengar och fördelar till Tyskland..

Permalänk
Medlem

jag svarvar olika komponenter till växellådan som är till Volvo dumper "Archer Artillery System"

Galet mycket övertid nu.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Asus Tuf 7900xtx - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

jag svarvar olika komponenter till växellådan som är till Volvo dumper "Archer Artillery System"

Galet mycket övertid nu.

Ukraina behöver mer bågskyttar helt klart

Permalänk
Medlem

Global utbildare på ett stort hissföretag Kone , utbildar i felsökning och styrsystem, för det mesta inom eu, men även utanför, tillhör THD och trivs

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk

Arbetsförmedlare på arbetsförmedlingen, 50% på distans, tjänar strax under 32k brutto 😔, mycket kontakt med sökande i alla möjliga ärenden. Ett plus är att jag har nära till kontoret och behöver inte "ta jobbet hem", annars hade det varit jobbigt. Givande att kunna hjälpa folk men också krävande att prata i telefon en stor del av arbetsdagen. Ålder 40+ och aldrig varit statligt anställd tidigare.

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk

Kör lastbil i Norge