Flytta ubuntu med LUKS till ny disk med dual boot

Permalänk
Medlem

Flytta ubuntu med LUKS till ny disk med dual boot

Efter några dagars googlande utan att hitta några bra lösningar tänkte jag att någon här på forumet kanske kan peta mig i rätt riktning. Jag har några års erfarenhet av linux men inte provat mig på att migrera en installation förut.

Då jag ska börja ha jour på jobbet och krav på uppkoppling om jag blir uppringd har jag beslutat att jag behöver windows då VPN uppkoppling och rdp till arbetsdatorn fungerar i bästa fall halvbra med linux (tråkigt nog). Men då jag inte vill överge min ubuntu och allt jag har där landar jag i att använda mig av dualboot och ha windows tillgängligt för jobbändamålen.

Jag har i dagsläget en laptop(dell xps) med ubuntu på uppsatt med LUKS kryptering (Disk 1).

För att inte riskera något och lite ont om utrymme på disken köpte jag ny disk till laptopen och körde dell recovery på nya disken (Disk2) för att inte behöva pröjsa ny windows licens då microsoft redan har för mycket pengar. Så nu har jag windows klart. Minskat ner disk utrymmet och frigjort 400 gb.

Så till utmaningen, jag vill alltså migrera över min linux installation från Disk1 till det tillgängliga utrymmet på Disk2.
Några förslag på hur jag gör detta på enklaste vis?

Tack på förhand för all förslag.

Permalänk
Medlem

Varför inte köra en VM med Windows istället för dualboot?
Är ju inte ett svar på din fråga, men väl ditt problem

Annars borde du kunna klona över alla partitioner med dd, och sen t.ex köra en live-ISO, låsa upp diskarna och köra en update-grub så allt pekar rätt igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscode:

då VPN uppkoppling och rdp till arbetsdatorn fungerar i bästa fall halvbra med linux (tråkigt nog).

Du har ingen lösning på det där annars? Det var rätt länge sedan jag körde RDP från Linux men i alla fall då fungerade det finfint (Windows 10-era i alla fall) så det känns som något man kan fila på kanske. Antar att ni inte har världens hårdaste styrda IT eftersom du tydligen själv får välja OS och göra dina egna migreringar

Permalänk

Kör du LVM? Isf LVM on luks eller luks on lvm? Eller full disk encryption? Vilka filsystem körd du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Varför inte köra en VM med Windows istället för dualboot?
Är ju inte ett svar på din fråga, men väl ditt problem

Annars borde du kunna klona över alla partitioner med dd, och sen t.ex köra en live-ISO, låsa upp diskarna och köra en update-grub så allt pekar rätt igen.

Testat det men tyckte det fungerade dåligt.

Klona var jag inne på, men kunde inte hitta nåt bra sätt för att lägga över det bredvid windows. Men det verkar vara bästa alternativet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Du har ingen lösning på det där annars? Det var rätt länge sedan jag körde RDP från Linux men i alla fall då fungerade det finfint (Windows 10-era i alla fall) så det känns som något man kan fila på kanske. Antar att ni inte har världens hårdaste styrda IT eftersom du tydligen själv får välja OS och göra dina egna migreringar

Alltså jag har fungerande vpn klient och rdp. Forcepoint vpn och remmina, men inte helt pålitligt tyckte jag och diverse snabbkommandon som inte fungerar. Jag kommer ha ganska höga krav på tillgänglighet vid jouren. Så vill säkra upp det helt enkelt. Hårt å hårt, vpn konfiguration som låser ute mig från privata nätverket och flera brandväggar som begränsar och scannar rdp anslutningen till jobbdatorn. Kan inte ta hem jobbdatorn då flera mjukvaror är så pass krävaande i nätverket att den måste vara på plats. Det är ju min privata dator och inte jobbdator jag vill ha dual på, därför kan jag migrera fritt

Funderade på att lägga min linux i wsl men det känns som ett steg i fel riktning.

Felstavat
Permalänk
Medlem
Skrivet av raWpackeT:

Kör du LVM? Isf LVM on luks eller luks on lvm? Eller full disk encryption? Vilka filsystem körd du?

Jadu, nu har jag ju inte den framför mig då jag är iväg på jobbresa. Jag får återkomma med definitivt svar på det luks partition när jag kolla diskmanagern iaf så troligtvis lvm on luks då jag hade två lika stora huvud partitioner sedan boot och swap utanför. Ext4 filsystem.

Felstavat