Elektronikbranschen flaggar för rejäla prisökningar

Permalänk
Medlem

Vad hände med att oppositionen ville utreda kemikalieskatten i Sverige om det verkligen gjorde nån nytta?

Ser ut som att politiker behöver fylla på sin kassa för sina ”möten” uppe i Åre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Alltid kul att se sweclockers medlemmarna bara återberätta svenskt näringslivpropaganda. Bara bra om folk har råd med färre skräpprylar som förstör planeten. Även fast svenskar tror att de inte bidrar något till klimatförändringarna för att de sorterar lite sopor.

Man kanske ska komplettera med motsatt sidas propaganda för att skapa jämvikt, men spontant är det svårt att komma på något. "Titta vad den här ledsna isbörnen blev glad för din femhundring" kanske är rätt spår?

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Precis vad jag tänkte. Roligt också hur skatten blir dyrare, men samtidigt inte ger något tillbaka i statskassan, som man faktiskt kan använda till något av använding som skolor/miljö/försvar och massa mer.

Det går ju säkert åt extra personal för all extra administration det här innebär, det är väl därför de höjer priset, och extra personal blir extra arbetsgivaravgifter men det lär ju inte bli några miljarder direkt.

Informationen om vad våra skattepengar faktiskt går till är generellt väldigt dålig. Sen är det ju inte så att intäkterna från en viss skatt går till öronmärkta ändamål men ändå. Man borde i alla fall kunna motivera en viss skatt med fakta.

Som det sas tidigare i tråden, vi har haft den här skatten länge nu, och den har ett uttalat syfte, så det är dags att de redovisar om den haft önskad effekt eller ej. Men jag är väldigt tveksam till att det kommer att hända.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Alltid kul att se sweclockers medlemmarna bara återberätta svenskt näringslivpropaganda. Bara bra om folk har råd med färre skräpprylar som förstör planeten. Även fast svenskar tror att de inte bidrar något till klimatförändringarna för att de sorterar lite sopor.

Att göra viss elektronik dyrare för 0,13% av planetens befolkning gör nog föga mycket.
Kemikalieskatten borde ligga på minst EU nivå och omfatta mer för att ha någon betydande effekt.

Det är dock bra för dom som erbjuder avbetalning samt SMS lån etc.

Visa signatur

Skärm: Acer 28" Nitro VG280K 4K
Dator: Ryzen 5 3600 | X570 Aorus Elite | 32GB 3200Mhz | RTX 2060 Super | SSD 500GB | NH-D15
Operativsystem: Pop!_OS
Konsol: Xbox Series X | PS4 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Bara bra om folk har råd med färre skräpprylar som förstör planeten.

Släng några av dina egna hundralappar i månaden i pappersåtervinningen då, om du tror att det per automatik gör världen bättre. Jag tror inte det är bästa sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Tror Svenskar måste komma samman snart och göra ett skatteuppror.

500 kr mer per tv bara för dom ska "förnya, förbättra sin administration"

Så, de lägger på en administrativ avgift på skatten. Så då får det allt bli moms på den administrativa avgiften också. Rätt ska vara rätt.

Permalänk
Medlem

Har vi inte en Moderat ledd regering med stöd av SD? Hur är detta möjligt?

Det är ju ingen skillnad från S och MP regeringen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Dags att börja handla från Tyskland.

Finns egentligen inga nackdelar med det annat än att svenska butiker riskerar gå i konkurs. Har länge köpt musikutrustning på Thomann t.ex. Frakten är inte dyrare och det tar oftast bara ett par dagar längre att få grejerna. Garanti gäller fortfarande.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Har vi inte en Moderat ledd regering med stöd av SD? Hur är detta möjligt?

Det är ju ingen skillnad från S och MP regeringen.

Det är nästan som att Ebba Grön gjorde en riktigt bra låt om detta.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Dags att börja handla från Tyskland.

Med en svindyr Euro och garantistrul?

Permalänk
Medlem

what the fuck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Släng några av dina egna hundralappar i månaden i pappersåtervinningen då, om du tror att det per automatik gör världen bättre. Jag tror inte det är bästa sättet.

Nej det bästa sättet enligt svenskar är alltid att peka finger på exempelvis Kina och sen fortsätta handla skräp därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Alltid kul att se sweclockers medlemmarna bara återberätta svenskt näringslivpropaganda. Bara bra om folk har råd med färre skräpprylar som förstör planeten. Även fast svenskar tror att de inte bidrar något till klimatförändringarna för att de sorterar lite sopor.

Det kan absolut finnas poänger med att ställa om världen i stort mot ett annat fokus än evig tillväxt i en ändlig värld. Problemet med dessa skatter är att det egentligen aldrig blir något annat än ren symbolpolitik. (Japp, likt plastpåseskatten). En femhundring extra för en TV-apparat som av Svensson byts ut var femte år sisådär kommer knappast märkas i plånboken på annat sätt än eventuell tandagnisslan nu vid införandet. Sedan kommer det hela glömmas bort och folk kommer konsumera sin elektronik precis som vanligt just eftersom det inte är en tillräckligt stor höjning för att ha någon som helst verklig effekt på Svenssons köpvanor.

Är syftet att få ner mängden skadliga/miljöfarliga kemikalier i produkter (och det är ett mycket, mycket bra syfte som absolut både kan och ska regleras på EU-nivå), bör det utvecklas mer träffsäkra sätt än en generell skatt med tveksam nytta för alla utom möjligtvis för statskassan.

Permalänk
Medlem

Är positivt överraskad att man i Finland inte hoppat på detta tåg ännu, så mycket som politikerna gillar att jämföra med de övriga nordiska länderna och konstant ska det hittas nya skatteinskomter till statskassan och för att inte tala om allt hysterik med grön övergång. Jag gillar att man konstant går mot en mera hållbarare utveckling för miljön men kemikalieskatten är nog helt fel verktyg för detta, är som ett stenkast i sjön när det görs utav ett land, borde vara typ EU-nivå åtminstone för att det ska va nån vits (även rättvisare från konkurrens perspektiv) och nu är det mest utav symbolisk värde. Utan att ha djupdykt i ämnet leder detta utan tvekan till omåttligt stora kostnader för privata personer till förhållning vad för nytta den ger i praktiken till den tänkta nyttan man får utav den. Det värsta är väl konkurrenskraftens försämring för inhemska ÅF, vet ej hur de tänkte när marginalerna alltid redan från början varit så små. Sen skulle jag ytterligare säga det leder till en ojämnlik ställning hos elektronikbranschen jämfört med andra branscher och sen att överföra kostnaderna direkt på kunden dessutom.

Nä jag är glad än så länge att vi sluppit detta, nu har vi en högerregering för omväxlingsskull så lär väl knappast komma några liknande förslag på 4 år åtminstone.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Blir bara att handla mer från tyskland tyvärr.

Permalänk
Medlem

Dyrare priser förändrar ju våra konsumtionsmönster. Och även ifall man inte tror att det gör någon skillnad så är konsumtion den absolut största miljöboven i vårt land. Vi köper ohyggliga mängder prylar och ifall ökade priser gör att man tänker till en extra gång innan man spontant köper nytt och tanklöst kastar sina gamla produkter, så är det en vinst i min bok.

Problemet för min del är att kostnadsökningen är konstgjord och representerar inte produktens kvalité. Jag hade inte haft några problem att man reglerar tillverkning så att produkterna på marknaden är mer kvalitativa, har bra livslängd, är modulera och lätta att reparera. Då kan jag tänka mig att lägga väldigt mycket pengar på de produkter jag köper.

Prylar jag uppskattar i mitt hem:
- Amiga 1200 från 1992 - Använder denna oftare än vad man kan tro. Framförallt till Pixelart för diverse retroprojekt.
- Hi-Fi Stereo från 1996 - NAD C320 + B&W 602 S2 - låter fortfarande väldigt bra
- Dreamcast 2000 - Fantastiskt spelbibliotek, har alltid varit inkopplad. Spelar på den minst en gång i veckan.
- Gitarr från 2001 - Ibanez Artwood - Lika trevlig nu som då.
- TV från 2012 - LG 42" 1080p IPS med passiv 3D-teknik - bilden ser fortfarande bra ut från 2½m avstånd, snygg designad, vill inte ha större TV i mitt hem och den ska förhoppningsvis tjäna mig 10år till.
- Desktop PC som plattform, uppgraderar enbart det som behövs uppgraderas. lätt att reparera. Nu har jag visserligen uppgraderat PCn nyligen, men detta kommer med jämna intervaller. Nu för tiden försöker hålla varje plattform i 10år iaf.

Sedan finns det saker jag är mindre glad för, men något som märks är att produkter jag har haft väldigt länge känns som värdefulla inköp genom livet och är inköp som jag definitivt inte ångrar eller mår dåligt över.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Har vi inte en Moderat ledd regering med stöd av SD? Hur är detta möjligt?

Det är ju ingen skillnad från S och MP regeringen.

Man gnäller på regeringen för att fåren.. eh.. folket ska tycka att man har rätt, sedan får man förtroende och kan bilda egen regering och har dessutom majoritet så man sitter säkert i 4 år. Då kan man behålla kemikalieskatten, låtsas som om 14 öre är samma sak som 10Kr (priset på bensin), vara slö som satan med elstödet och när man väl får tummen ur så blir det bara smulor kvar etc etc.

De har ju redan fattat att de flyger åt helvete efter nästa val. Inte för att folk gillar "andra sidan" bättre utan för att man röstar "mot" en regering som inte höll vad den lovade. Det där vet de ju liksom. Men de har sina 4 år de kan sitta och mysa utan att vi kan göra ett skit. Sen röstar vi och får en ny regering, som i valrörelsen gapat om hur kass den nuvarande är. men sedan när de själva sitter vid makten så blir det samma visa igen. Man slopar inte skatter som man gnällt på utan lägger till nya.

Eller ja vafan.. Plastpåsen man bär hem sin elektronik i blir väl billigare för den skatten skulle de ju ta bort

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Gäller ju inte datorkomponenter så jag bryr mig inte

Men alla skatter var ju den förra regeringens fel och det skulle fixas bara vi fick en ny regering, sa folk... Funny how that didn't work out

Snygg halmgubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av fozr:

Att göra viss elektronik dyrare för 0,13% av planetens befolkning gör nog föga mycket.
Kemikalieskatten borde ligga på minst EU nivå och omfatta mer för att ha någon betydande effekt.

Det är dock bra för dom som erbjuder avbetalning samt SMS lån etc.

Tänkte samma som du, så länge det bara gäller i ett land kommer det sakna betydelse. Bästa lösningen och som garanterat skulle få bort kemikalierna eller få dem utbytta mot mer ofarliga ämnen vore att tillverkarna fick ta hand om avfallet. Det har till stor del fungerat i andra sammanhang och mycket material återvinns pga just producentansvaret.

Men förutom det om man lyssnar på vad politikerna säger så ska de inte ta in mer skattepengar, fler produkter kommer att generera pengar samt att administrationen kommer bli enklare och billigare, rent logiskt borde då kilopriset bli lägre. Någon som tror detta verkligen kommer hända 🤣🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man gnäller på regeringen för att fåren.. eh.. folket ska tycka att man har rätt, sedan får man förtroende och kan bilda egen regering och har dessutom majoritet så man sitter säkert i 4 år. Då kan man behålla kemikalieskatten, låtsas som om 14 öre är samma sak som 10Kr (priset på bensin), vara slö som satan med elstödet och när man väl får tummen ur så blir det bara smulor kvar etc etc.

De har ju redan fattat att de flyger åt helvete efter nästa val. Inte för att folk gillar "andra sidan" bättre utan för att man röstar "mot" en regering som inte höll vad den lovade. Det där vet de ju liksom. Men de har sina 4 år de kan sitta och mysa utan att vi kan göra ett skit. Sen röstar vi och får en ny regering, som i valrörelsen gapat om hur kass den nuvarande är. men sedan när de själva sitter vid makten så blir det samma visa igen. Man slopar inte skatter som man gnällt på utan lägger till nya.

Eller ja vafan.. Plastpåsen man bär hem sin elektronik i blir väl billigare för den skatten skulle de ju ta bort

Glöm inte att det alltid är förra regeringens fel att de lag/regeländringar som faktiskt görs inte leder till någon förändring

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Gäller ju inte datorkomponenter så jag bryr mig inte

Men alla skatter var ju den förra regeringens fel och det skulle fixas bara vi fick en ny regering, sa folk... Funny how that didn't work out

Visst att datorkomponenter inte är belagd med kemikalieskatt men datorskärmar är det. Du behöver förmodligen en skärm för att kunna använda din dator. Du har troligtvis en mobiltelefon och en router hemma, de är också belagda med kemikalieskatt. Behöver du köpa ny vitvara, det är kemikalieskatt på dem också. Och vi betalar dessutom moms på det skattebeloppet.

Visa signatur

NZXT H1 | AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-I | G.Skill 16GB 3600MHz | MSI RTX 2070 Super Ventus GP OC 8GB | Corsair Force MP510 480GB SSD | LG 35WN75C-B 35" UWQHD | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Superlight | Plantronics RIG 800HD

Permalänk
Medlem

Fantastiskt initiativ av regeringen att elda på inflationen lite. Kanske lyckas de hetsa riksbanken till ytterligare någon räntehöjning till hösten.

Och miljönyttan? Absolut noll. Om något ökar utsläppen när fler kommer att beställa sina prylar från utlandet.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KlosterKatten:

Kemikalieskatten introducerades år 2017 i syfte att få ned användningen av farliga kemikalier i elektronik.

Vi vet alla vad skatten -egentligen- är till för. Mer pengar i statskassan.

Något måste ju betala skattesänkningar till samhällets elit som inte ens behöver dem.

Punktskatter är förstås inte verkningslösa..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Vilket tjoller...kemikalieskatten blir kvar.
Regeringen slösar miljoner på att sänka skatten på plastpåsar?! när mat och annat blivit tokdyrtt..vilket skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Glöm inte att det alltid är förra regeringens fel att de lag/regeländringar som faktiskt görs inte leder till någon förändring

Fick med det i ett senare inlägg men ja. Alla regeringar gnäller på lagar den förra regeringen beslutat om. Den är jättedålig, ineffektiv etc etc. Men när det sedan blir aktuellt att ta bort den så är det plötsligt inte så enkelt.

Skrivet av CZ:

Visst att datorkomponenter inte är belagd med kemikalieskatt men datorskärmar är det. Du behöver förmodligen en skärm för att kunna använda din dator. Du har troligtvis en mobiltelefon och en router hemma, de är också belagda med kemikalieskatt. Behöver du köpa ny vitvara, det är kemikalieskatt på dem också. Och vi betalar dessutom moms på det skattebeloppet.

Jag vet. Jag raljerar bara över att fok tror att politiker gör som de sagt att de ska göra i en valrörelse. Skatten är dålig för de har ju inte kunnat visa på någon som helst effekt. Jag har betalat kemikalieskatt i flera år på många produkter men planeten verkar förstörd ändå. Så mycket skatt man lagt så borde man åtminstonne få lite jävla regn tycker jag men här har det inte regnat på över en månad nu så någon planeträddande insats verkar man inte göra genom att betala skatten

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Det är nästan som att Ebba Grön gjorde en riktigt bra låt om detta.

Nitpick, men de gjorde en cover på bra låt om detta.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Den_ena_handen_vet_vad_den_andr...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Administrativ avgift

101 höger regering - man sänker inkomstskatten men höjer skatter på saker folk köper, statskassan går +-0 och folk konsumerar mer

Kan man importera vitvaror från Tyskland eller liknande enkelt?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Ser egentligen inget problem med skatter som sådana OM pengarna används vettigt och att skatten är motiverad.

Så vad vill man uppnå med denna skatt? Förbättra miljön?
Då borde man ju ha en tydlig linje på vad man kan göra för att slippa skatten?

Men då skatten slår på i princip allt (eller finns det någon tillverkare/modell av kylskåp som klarar några krav för att inte få denna straffskatt?) så smakar det jäkligt illa.

Man kan ju lika gärna ta ut en skatt för luften också då för människor släpper ut koldioxid. Där finns det ju heller inga alternativ.

Att lilla Sverige som sätter upp denna skatt gör ju bara skada få inga tillverkare kommer ändra något bara för att vara oss till lags. Snarare så att Svenska kunder, speciellt i rådande ekonomisk situation, köper från utlandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Nitpick, men de gjorde en cover på bra låt om detta.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Den_ena_handen_vet_vad_den_andr...

Tyvärr har ju inte Ebba Grön med bästa versen som knyter ihop allt så fint

Så bygger vi ett samhälle
Efter korporativa principer
Och lär oss att respektera sånt
Som vi inte begriper
Åt var och en hans beskärda del
Av det växande överflödet
Kapitalet åt kapitalisterna
Och åt understödstagarna understödet

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

vi har redan för dyra elektronik saker med momsen mm. Kollar man mot usa så ligger vi 5000 extra.