Permalänk
Medlem

UWQHD?

Suttit på 2st G271 (27", FHD, 144hz, 1ms) skärmar när jag gameat, men nu så använder jag mest dom för att jobba - blir väldigt lite spelande. Jag är på jakt efter en UWQHD skärm antingen 32" eller 34". Helst välvd/curved. Jag vet skilnaden på VA vs IPS, IPS verkar i stort sett för dyrt om man vill ha det jag letar efter så tror jag får nöja mig med VA. Men hur mycket spelar responstiden roll?
Har haft 1ms senaste 5 åren när jag spelat WoW/Dota2/CSGO, skulle 2-5ms vara otroligt jobbigt för mig även om jag spelar max någon timme i veckan?
Kommer som sagt sitta 7-10h per dag med arbete så det är ju det som är viktigt. Men jag vill inte tömma plånboken på 10k för en extrem skärm - vilka utav dessa hade ni rekomenderat? (eller har ni egna förslag?) Jag lutar mot MSIn då det är de jag haft tidigare och alltid varit nöjd/den ser bra ut.

Jag har en budget på ca 4.5k, men funderar på o välja en och försöka hitta den begagnad för runt 3k istället - men får se hur det går. (Eller en dyrare modell beg för typ 4.5k)

Tack för hjälpen i förväg!

Permalänk
Bildexpert 📺

"1 ms" "5 ms" och så vidare – det finns nog ingen siffra som är så missförstådd och så total missvisande vad gäller skärmar.

Siffran är till att börja med helt godtyckligt satt och har ingen koppling till verklig prestanda. Är det en VA-panel kan du i de flesta fall räkna med betydande mer eftersläp än en IPS. Siffrorna säger ingenting om den upplevelsen du får eller om det är mer eller mindre eftersläp.

Vill du veta om en viss skärmen släpar mer än din befintliga skärm måste du läsa tester och jämföra.

Går igenom det här: https://www.sweclockers.com/artikel/30553-teknikstund-respons...

Permalänk
Medlem

aoc skärmen som är med i bilden har jag haft nu i ca ett år och har faktiskt ingenting att klaga på än. använder den enbart till att spela och spelar allt mellan csgo (ställer ner till 1920x1080 centrerat på skärmen) och nyare spel som hogwarts legacy/mw 2 och märker ingenting dåligt om man inte har för stora krav då kan man säkert hitta något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

"1 ms" "5 ms" och så vidare – det finns nog ingen siffra som är så missförstådd och så total missvisande vad gäller skärmar.

Siffran är till att börja med helt godtyckligt satt och har ingen koppling till verklig prestanda. Är det en VA-panel kan du i de flesta fall räkna med betydande mer eftersläp än en IPS. Siffrorna säger ingenting om den upplevelsen du får eller om det är mer eller mindre eftersläp.

Vill du veta om en viss skärmen släpar mer än din befintliga skärm måste du läsa tester och jämföra.

Går igenom det här: https://www.sweclockers.com/artikel/30553-teknikstund-respons...

Okej, tack så mycket för svaret! Men tycker du då det är viktigare att gå på en IPS skärm?

Skrivet av minivarg:

aoc skärmen som är med i bilden har jag haft nu i ca ett år och har faktiskt ingenting att klaga på än. använder den enbart till att spela och spelar allt mellan csgo (ställer ner till 1920x1080 centrerat på skärmen) och nyare spel som hogwarts legacy/mw 2 och märker ingenting dåligt om man inte har för stora krav då kan man säkert hitta något

Tack, den var faktiskt 2a på listan så kanske tittar mer på den då!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Rupenbritz:

Okej, tack så mycket för svaret! Men tycker du då det är viktigare att gå på en IPS skärm?

Det går inte att läsa sig till produktkvalitet på specarna, utan man måste läsa de tester som finns som går igenom de styrkor och svagheter man är intresserad av. Om modellen inte finns testad på djupet är den modellen en chansning. Med tanke på utbudet där det finns 13 skärmar på ett dussin och mycket är samma produkt under olika varumärken och med lite olika bling och utanmäte, så brukar chansningarna ändå fungera hyfsat ofta. Särskilt om man håller låga eller modesta förväntningar.

Men vill du köpa en skärm som verkligen är bekräftad behöver du få den bekräftad innan. Och då kan det krävas att du flexar budgeten något för att nå modellerna som är bekräftade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av minivarg:

aoc skärmen som är med i bilden har jag haft nu i ca ett år och har faktiskt ingenting att klaga på än. använder den enbart till att spela och spelar allt mellan csgo (ställer ner till 1920x1080 centrerat på skärmen) och nyare spel som hogwarts legacy/mw 2 och märker ingenting dåligt om man inte har för stora krav då kan man säkert hitta något

Det blev en sådan! Ser bra ut hittills efter en timme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Det blev en sådan! Ser bra ut hittills efter en timme

hoppas du blir lika nöjd som jag har varit