Webhallen Garanti vill ersätta med helt annan produkt än såld

Permalänk
Medlem

Webhallen Garanti vill ersätta med helt annan produkt än såld

Webhallen sålde på sportlovet bl. M2 Seagate firecuda 510 1 TB 5 års garanti för 528 kr, jag beställde 2 st som kort efter börjar visa många fel.
Sänder in diskar och får godkänd garanti reklamation efter ringt och kollat hur långt ärendet kommit,pratar med kundtjänst om att få 2 nya M2 av motsvarande kvalitet vilket de lovar att sända ut.
De hade dock redan startat ett återbetalnings uppdrag utan att kontakta mig,detta skulle stoppas och de skulle höra av sig på e-post om leverans.
De betalar ut pengarna till konto för inköp och hör ej av sig.
Jag ringer åter kundtjänst och de ska ta tag i ärendet och höra av sig.
Jag sänder e-post och frågar vad som händer,de påstår att ärendet är löst med en återbetalning.
Efter lite hänvisning till konsumentköplagen ändrar de sig och går med på en ersättningsprodukt men vill ersätta med en Kingston NV2 1 TB normalpris 579 kr 3 års garanti detta är en helt annan produkt med betydligt lägre kvalitet 320 TB mot 1300 TB Endurance relibaility tex

Permalänk
Medlem

Ja jag hade iaf inte tagit en dram lös disk. Sen vad det är hade jag brytt mig mindre om.
Kan dock, om det varit jag, då hade jag motförslagit 1st FireCuda 520 2tb istället för 2st 1tb diskar om du nu inte behöver 2st. Ca samma pris och så får du en betydligt bättre disk och de lär inte protestera då prisskillnaden är så liten

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Skräll Webhallen

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Ja det är väl rimligt om du får ersättning av motsvarande värde. De billigaste Firecuda 510 jag ser på elgiganten kostar ju 1300kr. I.o.m. att det var en så fantastisk deal får du väl antingen ta pengarna eller motsvarande som Kingstonen för 579kr.

Vad tycker du vore en rimlig ersättningsprodukt?

Permalänk
Skrivet av Rådström:

Ja det är väl rimligt om du får ersättning av motsvarande värde. De billigaste Firecuda 510 jag ser på elgiganten kostar ju 1300kr. I.o.m. att det var en så fantastisk deal får du väl antingen ta pengarna eller motsvarande som Kingstonen för 579kr.

Vad tycker du vore en rimlig ersättningsprodukt?

Det är inte så som du beskriver som det funkar enligt konsumentköplagen. Man har rätt till en ersättningsprodukt med motsvarande specifikationer där egenskaper som var viktiga för konsumenten vid köpet måste vara överenstämmande.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det är inte så som du beskriver som det funkar enligt konsumentköplagen. Man har rätt till en ersättningsprodukt med motsvarande specifikationer där egenskaper som var viktiga för konsumenten vid köpet måste vara överenstämmande.

4 § Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper ett fel på varan eller gör en omleverans. Konsumenten får välja mellan åtgärderna. Näringsidkaren är skyldig att avhjälpa felet eller göra en omleverans endast om åtgärden är möjlig och kan vidtas utan oskälig kostnad för näringsidkaren.
https://lagen.nu/2022:260#K5P4S1

Det kanske beror på vad man anser är oskälig kostnad. Länka gärna om du hittar din relevanta lagtext.

Sen är det lite svårt när TS nämner både garanti och reklamation. Handlar det om garanti så kan hen vända sig direkt till Seagate också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Ja jag hade iaf inte tagit en dram lös disk. Sen vad det är hade jag brytt mig mindre om.
Kan dock, om det varit jag, då hade jag motförslagit 1st FireCuda 520 2tb istället för 2st 1tb diskar om du nu inte behöver 2st. Ca samma pris och så får du en betydligt bättre disk och de lär inte protestera då prisskillnaden är så liten

Precis vad jag tänkte föreslå, men du var snabbare!

Alternativt om de vill gå upp ett steg till 2st Kingston Fury Renegade 1TB/1st Kingston Fury Renegade 2TB.

De ska ju trots allt ersätta med en produkt som är minst likvärdig eller bättre, så länge du inte går med på att få en sämre produkt i ersättning. Detta så länge det inte ger helt oskäliga extra kostnader för dem, vilket det absolut inte är när det gäller två vanliga NVMe SSD:s på 1TB.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

4 § Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper ett fel på varan eller gör en omleverans. Konsumenten får välja mellan åtgärderna. Näringsidkaren är skyldig att avhjälpa felet eller göra en omleverans endast om åtgärden är möjlig och kan vidtas utan oskälig kostnad för näringsidkaren.
https://lagen.nu/2022:260#K5P4S1

Det kanske beror på vad man anser är oskälig kostnad. Länka gärna om du hittar din relevanta lagtext.

Sen är det lite svårt när TS nämner både garanti och reklamation. Handlar det om garanti så kan hen vända sig direkt till Seagate också.

Hen nämner garanti som en aspekt av produkten och dess värde, inte att hen har brukat garanti i detta ärende som är reklamation.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Ja det är väl rimligt om du får ersättning av motsvarande värde. De billigaste Firecuda 510 jag ser på elgiganten kostar ju 1300kr. I.o.m. att det var en så fantastisk deal får du väl antingen ta pengarna eller motsvarande som Kingstonen för 579kr.

Vad tycker du vore en rimlig ersättningsprodukt?

Man är helt fri att välja ett sämre alternativ för en själv, vill man att företaget bara skall ersätta en för vad man betalt, så är det helt ok. Om man själv tycker det är rimligt. Företaget är inte tvunget att ge en vad man inte vill ha. Man kan till och med säga till dem att de kan dra av några procent för att man trots allt har använt produkten. Går också bra.

Å andra sidan så kan man begära vad man har rätt till, om det så är en jämförlig ersättningsvara, kostnaden för ett täckköp, osv. Men man måste ju inte.

Permalänk
Skrivet av Rådström:

4 § Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper ett fel på varan eller gör en omleverans. Konsumenten får välja mellan åtgärderna. Näringsidkaren är skyldig att avhjälpa felet eller göra en omleverans endast om åtgärden är möjlig och kan vidtas utan oskälig kostnad för näringsidkaren.
https://lagen.nu/2022:260#K5P4S1

Det kanske beror på vad man anser är oskälig kostnad. Länka gärna om du hittar din relevanta lagtext.

Sen är det lite svårt när TS nämner både garanti och reklamation. Handlar det om garanti så kan hen vända sig direkt till Seagate också.

Absolut, oskälig kostnad är en tolkningsfråga och mig veterligen finns ingen praxis vad som ska anses vara en oskälig kostnad för näringsidkaren. Det förändrar dock inte att utgångsläget är att man har rätt att få produkten reparerad och om det inte är möjligt ska man få den utbytt mot likvärdig vara. Utgångsläget är INTE "Nej den produkten är mycket dyrare så den kan vi inte byta ut mot", det är näringsidkaren som måste visa att det är en oskälig kostnad.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Absolut, oskälig kostnad är en tolkningsfråga och mig veterligen finns ingen praxis vad som ska anses vara en oskälig kostnad för näringsidkaren. Det förändrar dock inte att utgångsläget är att man har rätt att få produkten reparerad och om det inte är möjligt ska man få den utbytt mot likvärdig vara. Utgångsläget är INTE "Nej den produkten är mycket dyrare så den kan vi inte byta ut mot", det är näringsidkaren som måste visa att det är en oskälig kostnad.

Nu finns ju samma disk i andra butiker, till ett högre pris. TS kan göra ett täckköp och har rätt till mellanskillnaden.
Att rådande marknadspris för samma produkt skulle ses som en oskälig kostnad kan man nog glömma.

Så för webhallen borde ett täckningsköp där man får stå för mellanskillnaden kosta mer än att erbjuda ett vettigt alternativ med samma prestanda.

Permalänk
Medlem

Jag köpte 2 1TB för att de skulle anv i 2 olika datorer.
Det är ett garantiärende.
Skillnaden på 5 år på Seagate och 3 år för Kingston speglar vad tillverkaren tror om livslängd på produkten.
Jag köpte Seagate pga väsentligt fler skrivna/lästa TB före fel uppstår.
Nu begärt ut inspelade fil på samtal om löfte om ersättningsprodukt av samma märke som köpet eller andra märken med gott rykte.

Hur Seagate kan krävas på ny produkt vet jag ej när de med fel sänts till återförsäljaren.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hsp:

Jag köpte 2 1TB för att de skulle anv i 2 olika datorer.
Det är ett garantiärende.
Skillnaden på 5 år på Seagate och 3 år för Kingston speglar vad tillverkaren tror om livslängd på produkten.
Jag köpte Seagate pga väsentligt fler skrivna/lästa TB före fel uppstår.
Nu begärt ut inspelade fil på samtal om löfte om ersättningsprodukt av samma märke som köpet eller andra märken med gott rykte.

Hur Seagate kan krävas på ny produkt vet jag ej när de med fel sänts till återförsäljaren.

Även om det är ett garantiärende så är det ett reklamationsärende. Då kan du åberopa rätten du har i konsumentköplagen.
Om du inte är påläst kring konsumentköplagen så ska du läsa på omgående. Där är det solklart att det webhallen försöker göra inte är ok och du har all rätt till "likvärdig och ersättande produkt". T ex en disk med RAM-cache, garantitid, endurance rating etc.

Kan de inte lösa detta så har du rätt till täckköp.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Blir lite orolig eftersom jag oxå köpt ett par.
Att 2 av 2 gått sönder låter lite oroväckande.
Skulle du kunna berätta lite mer om hur och vilka fel som uppstått och hur diskarna har använts?

Permalänk
Medlem

En disk som satt i Laptop startade ej utan rep av disk ca 50h anv ej spel
I den stationära som anv ca 150h ej spel började felen med att disken skulle repareras och det gjordes utan att det gick att spåra i loggfiler efteråt men vid felsökning var det många reg fel i testprogram
Seagate egna test fungerade ej i W11 som är på stationär men körde i andra program
Seagate gav rådet att formatera diskar men detta löser ju ej felen mer än tillfälligt.
Båda diskarna var systemdiskar och bara böket med spegling gör ju att de märken som har sämre rykte ej köps om man vill kunna lita på sina datorer mindre jobb tex byta minnen eller andra komponenter utom CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hsp:

Webhallen sålde på sportlovet bl. M2 Seagate firecuda 510 1 TB 5 års garanti för 528 kr, jag beställde 2 st som kort efter börjar visa många fel.
Sänder in diskar och får godkänd garanti reklamation efter ringt och kollat hur långt ärendet kommit,pratar med kundtjänst om att få 2 nya M2 av motsvarande kvalitet vilket de lovar att sända ut.
De hade dock redan startat ett återbetalnings uppdrag utan att kontakta mig,detta skulle stoppas och de skulle höra av sig på e-post om leverans.
De betalar ut pengarna till konto för inköp och hör ej av sig.
Jag ringer åter kundtjänst och de ska ta tag i ärendet och höra av sig.
Jag sänder e-post och frågar vad som händer,de påstår att ärendet är löst med en återbetalning.
Efter lite hänvisning till konsumentköplagen ändrar de sig och går med på en ersättningsprodukt men vill ersätta med en Kingston NV2 1 TB normalpris 579 kr 3 års garanti detta är en helt annan produkt med betydligt lägre kvalitet 320 TB mot 1300 TB Endurance relibaility tex

Det är tillverkaren som står för garantin på produkten. Så oavsett så kommer Webhallen få ersättningsdiskar från Seagate. Antingen samma modell, eller en motsvarande disk från en nyare generation.

Kan Webhallen inte få fram Firecuda 510, så ska du ha Firecuda 520, eller vilken disk som nu ersätter den i Seagates modellprogram.

Att man skulle få en helt annan tillverkares produkt i ett garantiärende har jag aldrig varit med om.

Låter som Webhallen hoppas du är dum nog att gå med på att ta en sämre disk, som är billigare. Och så kommer Webhallen sedan lägga ut ersättningsdiskarna dom får av Seagate i butiken till ett högre pris.

Permalänk
Medlem
Citat:

Kap 5. 4 § KKöpL Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper ett fel på varan eller gör en omleverans. Konsumenten får välja mellan åtgärderna. Näringsidkaren är skyldig att avhjälpa felet eller göra en omleverans endast om åtgärden är möjlig och kan vidtas utan oskälig kostnad för näringsidkaren.

Jag tolkar detta stycke som att TS kan kräva reparation eller en ny motsvarande disk från Webhallen givet att reparation eller ersättningsdisk är möjlig och inte medför en oskälig kostnad för Webhallen. Billigaste priset för disken i skrivande stund är 1256kr från Elgiganten vilket är mer än dubbla inköpspriset. Webhallen säljer Firecuda 520 1 TB som verkar vara uppföljaren för 949kr vilket vore en lämplig ersättare. Däremot är den 80% dyrare mot vad TS köpte sina diskar för. Man kan såklart diskutera exakt var gränsen för oskälig kostnad går, men i det här fallet tycker jag, baserat på min tolkning av ovan lagtext, att Webhallen har rätten på sin sida att göra en återbetalning istället för att skicka ut nya 520-diskar eller stå för ett täckningsköp. Om TS vill ha något av det får han argumentera för att mellanskillnaden på 80% är skälig.

Det brukar inte vara någon som nämner detta med oskälig kostnad för näringsidkaren i trådar som dessa, men jag har sett det förr och då har man varit överens om att butiken haft rätt att göra en återbetalning. Sen kan det ses som badwill när det inte handlar om några stora summor, men det är en annan sak.

Hur resonerar ni andra kring detta?

EDIT: Dåligt av Webhallen att erbjuda en sämre disk som ersättningsprodukt. Däremot är den ju lite dyrare och de hade kunnat formulera det som att de gör en återbetalning och bjuder på mellanskillnaden istället, för någon rimlig ersättningsprodukt är det ju inte.

Permalänk
Skrivet av pucko:

Nu finns ju samma disk i andra butiker, till ett högre pris. TS kan göra ett täckköp och har rätt till mellanskillnaden.
Att rådande marknadspris för samma produkt skulle ses som en oskälig kostnad kan man nog glömma.

Så för webhallen borde ett täckningsköp där man får stå för mellanskillnaden kosta mer än att erbjuda ett vettigt alternativ med samma prestanda.

Skrivet av friskybob:

Jag tolkar detta stycke som att TS kan kräva reparation eller en ny motsvarande disk från Webhallen givet att reparation eller ersättningsdisk är möjlig och inte medför en oskälig kostnad för Webhallen. Billigaste priset för disken i skrivande stund är 1256kr från Elgiganten vilket är mer än dubbla inköpspriset. Webhallen säljer Firecuda 520 1 TB som verkar vara uppföljaren för 949kr vilket vore en lämplig ersättare. Däremot är den 80% dyrare mot vad TS köpte sina diskar för. Man kan såklart diskutera exakt var gränsen för oskälig kostnad går, men i det här fallet tycker jag, baserat på min tolkning av ovan lagtext, att Webhallen har rätten på sin sida att göra en återbetalning istället för att skicka ut nya 520-diskar eller stå för ett täckningsköp. Om TS vill ha något av det får han argumentera för att mellanskillnaden på 80% är skälig.

Det brukar inte vara någon som nämner detta med oskälig kostnad för näringsidkaren i trådar som dessa, men jag har sett det förr och då har man varit överens om att butiken haft rätt att göra en återbetalning. Sen kan det ses som badwill när det inte handlar om några stora summor, men det är en annan sak.

Hur resonerar ni andra kring detta?

EDIT: Dåligt av Webhallen att erbjuda en sämre disk som ersättningsprodukt. Däremot är den ju lite dyrare och de hade kunnat formulera det som att de gör en återbetalning och bjuder på mellanskillnaden istället, för någon rimlig ersättningsprodukt är det ju inte.

Jag håller med @pucko
Att rådande marknadspris för samma produkt skulle ses som en oskälig kostnad kan man nog glömma.

Det är inte heller så det beskrivs i förarbetena till lagtexten, där nämner man t.ex att varan kräver väldigt dyr frakt eller att den måste specialbeställas/importeras som exempel.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

i det här fallet tycker jag, baserat på min tolkning av ovan lagtext, att Webhallen har rätten på sin sida att göra en återbetalning istället för att skicka ut nya 520-diskar eller stå för ett täckningsköp. Om TS vill ha något av det får han argumentera för att mellanskillnaden på 80% är skälig.

Det brukar inte vara någon som nämner detta med oskälig kostnad för näringsidkaren i trådar som dessa, men jag har sett det förr och då har man varit överens om att butiken haft rätt att göra en återbetalning. Sen kan det ses som badwill när det inte handlar om några stora summor, men det är en annan sak.

Hur resonerar ni andra kring detta?

Även om köpet hävs och återbertalning görs har TS rätt till skadestånd som motsvarar mellanskillnaden till ett täckningsköp (även om inget täckningsköp görs!). Ett sådant täckningsköp kan tydligen göras på Webbhallen där det finns en likvärdig produkt. För webbhallen blir det rimligen enklast att bara acceptera en reklamation och ersätta med en likvärdig produkt.

Citat:

5 kap. 8 § Konsumenten har rätt att kräva prisavdrag som svarar mot felet eller att häva köpet, om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga [...]

Citat:

6 kap. 4 § Om köpet har hävts och konsumenten gjort ett täckningsköp till högre pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes. Om köpet har hävts utan att ett sådant täckningsköp har gjorts och det finns ett gängse pris för en sådan vara som köpet avser, omfattar skadeståndet ersättning för skillnaden mellan priset enligt köpet och varans gängse pris vid tiden för hävningen.

Om det blir för dyrt att göra en omleverans på egen hand får alltså säljaren bita i det sura äpplet och betala skadestånd i stället, lite oavsett vad det kostar att ersätta produkten på den fria marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Jag tolkar detta stycke som att TS kan kräva reparation eller en ny motsvarande disk från Webhallen givet att reparation eller ersättningsdisk är möjlig och inte medför en oskälig kostnad för Webhallen. Billigaste priset för disken i skrivande stund är 1256kr från Elgiganten vilket är mer än dubbla inköpspriset. Webhallen säljer Firecuda 520 1 TB som verkar vara uppföljaren för 949kr vilket vore en lämplig ersättare. Däremot är den 80% dyrare mot vad TS köpte sina diskar för. Man kan såklart diskutera exakt var gränsen för oskälig kostnad går, men i det här fallet tycker jag, baserat på min tolkning av ovan lagtext, att Webhallen har rätten på sin sida att göra en återbetalning istället för att skicka ut nya 520-diskar eller stå för ett täckningsköp. Om TS vill ha något av det får han argumentera för att mellanskillnaden på 80% är skälig.

Det brukar inte vara någon som nämner detta med oskälig kostnad för näringsidkaren i trådar som dessa, men jag har sett det förr och då har man varit överens om att butiken haft rätt att göra en återbetalning. Sen kan det ses som badwill när det inte handlar om några stora summor, men det är en annan sak.

Hur resonerar ni andra kring detta?

EDIT: Dåligt av Webhallen att erbjuda en sämre disk som ersättningsprodukt. Däremot är den ju lite dyrare och de hade kunnat formulera det som att de gör en återbetalning och bjuder på mellanskillnaden istället, för någon rimlig ersättningsprodukt är det ju inte.

Att wh sålt något på kampanj till ett pris långt under genomsnittpriset det senaste året gör inte att kostnaden ska ses som oskälig. När man gör bedömningen om något är oskäligt skall det alltid sättas i relation till olägenheten för köparen. Grunden är ju att köparen ska stå skadefri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Att rådande marknadspris för samma produkt skulle ses som en oskälig kostnad kan man nog glömma.

Det handlar väl egentligen inte om rådande markadspris utan om ordinare pris, då de såldes till ett kampanjepris (som då Seagate stått för)? Och att Webhallen då försöker komma undan att ersätta med en produkt till ordinare pris. Och precis, inte en chans att det skulle ses som oskälig kostnad.

Vill Webhallen undvika det så är det bara för dem att sluta med kampanjpriser.

----

Och det här gäller ju även returnerade produkter man kan ha köpt till ett nedsatt pris, med en viktig skillnad, skulle affären ha en liknande retur som då inte skiljer sig väsentligt gällande de egenskaper som kunden köpte produkten utefter, så kan kunden bli ersatt med den. Om de inte har det så gäller samma sak som om man köpt den till fullpris (eller kampanjepris).

Permalänk
Medlem

ARN 1999-4494 handlar om ett köp av en tröja till halva priset (447,50kr) på rea. När säljaren vid reklamation inte kunde förse köparen med en likvärdig tröja rekommenderade ARN att säljaren skulle, utöver återbetalning av de 447,50 kronorna även utge lika mycket till i ersättning, då det gängse priset för en sådan tröja bedömdes vara vad den kostat innan den reades ut, alltså 995kr. I detta fallet rekommenderades alltså säljaren betala köparen dubbelt upp utan att det ansågs oskäligt.

ARN 1996-6571 handlar om ett köp av stövlar till halva priset (590kr). Även här kommer ARN fram till att skadestånd upp till det ordinarie priset bör betalas av säljaren, d.v.s. köparen skall erhålla dubbelt mot vad denne betalat, utan att det anses oskäligt.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av friskybob:

Jag tolkar detta stycke som att TS kan kräva reparation eller en ny motsvarande disk från Webhallen givet att reparation eller ersättningsdisk är möjlig och inte medför en oskälig kostnad för Webhallen. Billigaste priset för disken i skrivande stund är 1256kr från Elgiganten vilket är mer än dubbla inköpspriset. Webhallen säljer Firecuda 520 1 TB som verkar vara uppföljaren för 949kr vilket vore en lämplig ersättare. Däremot är den 80% dyrare mot vad TS köpte sina diskar för. Man kan såklart diskutera exakt var gränsen för oskälig kostnad går, men i det här fallet tycker jag, baserat på min tolkning av ovan lagtext, att Webhallen har rätten på sin sida att göra en återbetalning istället för att skicka ut nya 520-diskar eller stå för ett täckningsköp. Om TS vill ha något av det får han argumentera för att mellanskillnaden på 80% är skälig.

Det brukar inte vara någon som nämner detta med oskälig kostnad för näringsidkaren i trådar som dessa, men jag har sett det förr och då har man varit överens om att butiken haft rätt att göra en återbetalning. Sen kan det ses som badwill när det inte handlar om några stora summor, men det är en annan sak.

Hur resonerar ni andra kring detta?

EDIT: Dåligt av Webhallen att erbjuda en sämre disk som ersättningsprodukt. Däremot är den ju lite dyrare och de hade kunnat formulera det som att de gör en återbetalning och bjuder på mellanskillnaden istället, för någon rimlig ersättningsprodukt är det ju inte.

Det är småsummor hur du än vänder och vrider på det.
Kostar väl företaget någonstans mellan 500-1200 kr/h som en medarbetare arbetar med ärendet. Bättre att bara lösa kunden mot att det kostar företaget ett par hundralappar.

Lagen tar beloppets storlek i hänsyn utöver produktens pris.
Det hade varit en annan femma om vi snackade värmepump för 360k istället för 120k.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Jag tolkar detta stycke som att TS kan kräva reparation eller en ny motsvarande disk från Webhallen givet att reparation eller ersättningsdisk är möjlig och inte medför en oskälig kostnad för Webhallen. Billigaste priset för disken i skrivande stund är 1256kr från Elgiganten vilket är mer än dubbla inköpspriset. Webhallen säljer Firecuda 520 1 TB som verkar vara uppföljaren för 949kr vilket vore en lämplig ersättare. Däremot är den 80% dyrare mot vad TS köpte sina diskar för. Man kan såklart diskutera exakt var gränsen för oskälig kostnad går, men i det här fallet tycker jag, baserat på min tolkning av ovan lagtext, att Webhallen har rätten på sin sida att göra en återbetalning istället för att skicka ut nya 520-diskar eller stå för ett täckningsköp. Om TS vill ha något av det får han argumentera för att mellanskillnaden på 80% är skälig.

Det brukar inte vara någon som nämner detta med oskälig kostnad för näringsidkaren i trådar som dessa, men jag har sett det förr och då har man varit överens om att butiken haft rätt att göra en återbetalning. Sen kan det ses som badwill när det inte handlar om några stora summor, men det är en annan sak.

Hur resonerar ni andra kring detta?

EDIT: Dåligt av Webhallen att erbjuda en sämre disk som ersättningsprodukt. Däremot är den ju lite dyrare och de hade kunnat formulera det som att de gör en återbetalning och bjuder på mellanskillnaden istället, för någon rimlig ersättningsprodukt är det ju inte.

Jag håller överhuvudtaget inte med dig, och har svårt att se att det skulle vara en rimlig tolkning. Det hade varit fullständigt orimligt att om man köper en vara på REA hos Webhallen, som sedan går sönder, och då har man inte rätt till en ny identisk produkt hos samma återförsäljare, för nu är REAn slut och priset är tillbaka på "ordinarie" nivå, så kostnaden helt plötsligt är "oskälig". Att tillfälliga kampanjer eller normala prisfluktuationer på en vara skulle kunna utgöra en sådan grund för "oskälig kostnad" faller alltså på sin egen orimlighet.

Nu är det dessutom så att 4 § alltså behandlar åtgärderna avhjälpande kontra omleverans, där konsumenten alltså har rätt att välja, så länge inte det ena alternativet medför en väsentlig kostnadsökning för säljaren jämfört med det andra alternativet, den säger ingenting om hävning eller täckningsköp.

Citat:

Rätt till avhjälpande eller omleverans
Kap5. 4 § Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper ett fel på varan eller gör en omleverans. Konsumenten får välja mellan åtgärderna. Näringsidkaren är skyldig att avhjälpa felet eller göra en omleverans endast om åtgärden är möjlig och kan vidtas utan oskälig kostnad för näringsidkaren.

2 st. Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för näringsidkaren ska särskild hänsyn tas till

  1. vilken betydelse felet har,

  2. vilket värde som varan skulle ha haft i felfritt skick, och

  3. om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för näringsidkaren och utan väsentlig olägenhet för konsumenten.

Kollar man istället 8 § så framgår det endast är konsumenten som kan begära en hävning av köpet, säljaren kan alltså inte på eget bevåg "genomföra" en hävning och återbetala pengarna.

Gällande vad som är en oskälig kostnad eller inte för säljararen så är det som tidigare nämnts här alltså något som avgörs från fall till fall. Om du köper en ny bil där en plastdetalj släpper efter 2 år så är det ganska uppenbart att kostnaden för att "reparera" felet (exempelvis 30 minuter på verkstad för några hundralappar) kan vara väsentlig lägre en att ge köparen en helt ny bil (som utan vidare kan kosta några hundratusentals kronor), för vilket det alltså blir uppenbart att även om konsumenten kräver en ny bil, så är det rimligt att säljaren ändå får reparera bilen.

På samma sätt kan man relativt enkelt säga motsatsen om den "högre" kostnaden endast avser några hundralappar och prisskillnaden till en ny likadan vara alltså är inom den varans normala prisfluktuation.

Vart exakt gränsen går för när något blir oskäligt ligger alltså någonstans mellan ändpunkterna på detta spektra. Så länge vi rör oss i respektive ända av spektrat så är det förhållandevis enkelt att avgöra vad som är skäligt och vad som är oskäligt. Det är bara om vi landar någonstans i mitten som det kan bli knepigt. TS fall ovan ligger alltså inte i mitten av detta spektra, utan är väldigt långt ut på den "skäliga" änden av spektrat.

Vill du ha konkreta avgöranden så finns exempelvis ett gammalt avgörande, ARN 1996-6571, där en person köpt gummistövlar till 50% rabatt, det var ett felparti som de facto inte var vattentäta (därav det nedsatta priset), men där det verkade saknas tydlig information om att det rörde sig om ett sådant felparti. ARN ansåg då att köparen hade rätt till ett par vattentäta stövlar, och utöver erlagt köpeskilling, skulle få lika mycket pengar till, då man ansåg att stövlarnas ordinarie pris utgjorde gängse pris för ett par vattentäta stövlar.

Så i detta fall ansågs 100% prispåslag alltså inte vara något som överhuvudtaget var oskäligt.