Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Finns fler 42-tums OLED. Men ja, LG:n är ju så etablerad och välkänd i den här rollen att det blir goto-produkten. 12-13 kkr för en 42-tums OLED är nog dessvärre mer av ett "lägre normalpris" framöver. De flesta alternativen håller ju rent av högre pris.

Fast det blir ju en liten mental fälla när man sett den för 8990:- på så många reor. Man kan vänta och hoppas på något liknande drop i priser igen. Eller kanske försöka släppa den tanken och förbereda sig på vad en 42C3 kommer kosta om ett par månader.

Jag hoppar in och lånar denna tanke, sitter och letar efter en 42" att hänga i sovrummet och det är inte helt lätt att hitta en 42" som är smal och lågprofil till ett rimligt pris. Det går att hitta större TV i samma kvalitet för nästan samma pris. Så var hittar man en 42" för ca 4-7k som är smal med "okej" teknik? Jag har spanat in dessa:

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-nano76-43-nanocell-4...
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_samsung-q65b-43-qled-sm...

LGn har ett bra pris med vettig nanoCell, men lite för tjock i mitt tycke.
Samsungen är lite dyrare men smal och QLED.

Vart hittar man kompromissen?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Robbsternius:

Jag hoppar in och lånar denna tanke, sitter och letar efter en 42" att hänga i sovrummet och det är inte helt lätt att hitta en 42" som är smal och lågprofil till ett rimligt pris. Det går att hitta större TV i samma kvalitet för nästan samma pris. Så var hittar man en 42" för ca 4-7k som är smal med "okej" teknik? Jag har spanat in dessa:

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-nano76-43-nanocell-4...
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_samsung-q65b-43-qled-sm...

LGn har ett bra pris med vettig nanoCell, men lite för tjock i mitt tycke.
Samsungen är lite dyrare men smal och QLED.

Vart hittar man kompromissen?

Båda modellerna är så pass enkla att "nanocell" och "QLED" inte har den betydelse det har på bättre modeller. Istället är en det en nivå ovanför basklassen. Just 43:or kan vara lite varierande paneler och LG har i den serien använt VA-paneler och Q65:n ADS-paneler. Vet inte vad det är på just dessa.

Se dem mer som "bättre-än-det-sämre"-modeller där du inte kan ställa särskilt höga krav på kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbsternius:

Jag hoppar in och lånar denna tanke, sitter och letar efter en 42" att hänga i sovrummet och det är inte helt lätt att hitta en 42" som är smal och lågprofil till ett rimligt pris. Det går att hitta större TV i samma kvalitet för nästan samma pris. Så var hittar man en 42" för ca 4-7k som är smal med "okej" teknik? Jag har spanat in dessa:

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-nano76-43-nanocell-4...
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_samsung-q65b-43-qled-sm...

LGn har ett bra pris med vettig nanoCell, men lite för tjock i mitt tycke.
Samsungen är lite dyrare men smal och QLED.

Vart hittar man kompromissen?

Just 42” så är det väl C2 som är billigaste valet från toppklassen, men det är ju lite mer pengar än 7k

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Båda modellerna är så pass enkla att "nanocell" och "QLED" inte har den betydelse det har på bättre modeller. Istället är en det en nivå ovanför basklassen. Just 43:or kan vara lite varierande paneler och LG har i den serien använt VA-paneler och Q65:n ADS-paneler. Vet inte vad det är på just dessa.

Se dem mer som "bättre-än-det-sämre"-modeller där du inte kan ställa särskilt höga krav på kvalitet.

Intressant, så med andra ord är det nästan onödigt att betala "premiumpris" för något som ändå inte riktigt är premium?

Skrivet av medbor:

Just 42” så är det väl C2 som är billigaste valet från toppklassen, men det är ju lite mer pengar än 7k

Ja en C2 42 för 13k är ju inte riktigt vad jag har tänkt mig, för det priset får man ju en vettig 65". Men detta gör ju köpet ännu svårare, finns det inga skärmar i 42" liknande the frame som inte är dyr pga samsung och ett coolt namn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbsternius:

Intressant, så med andra ord är det nästan onödigt att betala "premiumpris" för något som ändå inte riktigt är premium?

Ja en C2 42 för 13k är ju inte riktigt vad jag har tänkt mig, för det priset får man ju en vettig 65". Men detta gör ju köpet ännu svårare, finns det inga skärmar i 42" liknande the frame som inte är dyr pga samsung och ett coolt namn?

Den har ganska ofta kostat strax under 9k, men inget erbjudande just nu

Det är bara den enda modellen i den storleken som har egenskaper som verkligen är bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbsternius:

Ja en C2 42 för 13k är ju inte riktigt vad jag har tänkt mig, för det priset får man ju en vettig 65". Men detta gör ju köpet ännu svårare, finns det inga skärmar i 42" liknande the frame som inte är dyr pga samsung och ett coolt namn?

Ett förslag är att hålla koll på Elgigantens outlet. Jag hittade en 43” The Frame till sovrummet för runt 4200:-. Är på inget sätt i klass med en C2 men rent estetiskt så är den exakt vad jag ville ha i sovrummet.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Robbsternius:

Intressant, så med andra ord är det nästan onödigt att betala "premiumpris" för något som ändå inte riktigt är premium?

Det är fortfarande snäppet över det enklaste, så du får sådant du frågar efter likt tunnare chassi som också är lite mindre plastigt. Något bättre högtalare etc. Generellt kan det vara lite bättre processor för sådant som smart-gränsnittet ska orka mer, särskilt några år framöver. Det kan finnas tekniska finesser likt ljussensor inbyggd som inte finns på basmodellerna. Sådana skillnader.

Den enkla mellanklassen är produkter för de som vill ha "känslan" i produkten men inte riktigt prioriterar den distinkta ökning i bildkvalitet. På den biten är OLED42C2 pulveriserande bättre än de mellanklassmodellerna du tittar på. Men då kostar därefter. Samsungs QN90B i 43 tum är också ett alternativ om du ska ha bildkvalitet i 43 tum. Kostar också mer.

TCL C735 i 43 tum är ett alternativ som kan fungera. Den är dock plastigare och tjockare generellt jämfört med Samsung Q6-modellerna.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Den har ganska ofta kostat strax under 9k, men inget erbjudande just nu

Det är bara den enda modellen i den storleken som har egenskaper som verkligen är bra

Ja, kollar man prisjakt så reas den rätt frekvent så det kan ju vara en grej att tänka på!

Skrivet av richie80:

Ett förslag är att hålla koll på Elgigantens outlet. Jag hittade en 43” The Frame till sovrummet för runt 4200:-. Är på inget sätt i klass med en C2 men rent estetiskt så är den exakt vad jag ville ha i sovrummet.

Skulle man hitta the frame 43 för det priset tror jag det hade varit ett ganska snabbt beslut för mig ja

Skrivet av Laxpudding:

Det är fortfarande snäppet över det enklaste, så du får sådant du frågar efter likt tunnare chassi som också är lite mindre plastigt. Något bättre högtalare etc. Generellt kan det vara lite bättre processor för sådant som smart-gränsnittet ska orka mer, särskilt några år framöver. Det kan finnas tekniska finesser likt ljussensor inbyggd som inte finns på basmodellerna. Sådana skillnader.

Den enkla mellanklassen är produkter för de som vill ha "känslan" i produkten men inte riktigt prioriterar den distinkta ökning i bildkvalitet. På den biten är OLED42C2 pulveriserande bättre än de mellanklassmodellerna du tittar på. Men då kostar därefter. Samsungs QN90B i 43 tum är också ett alternativ om du ska ha bildkvalitet i 43 tum. Kostar också mer.

TCL C735 i 43 tum är ett alternativ som kan fungera. Den är dock plastigare och tjockare generellt jämfört med Samsung Q6-modellerna.

Ja det låter helt klart rimligt, tror jag ligger någonstans där, det är inte huvud-TVn så behöver inte vara någon värsting men man har ju en standard man vill hålla då det skulle vara jobbigt at byta mellan de båda. Som att gå från 144Hz+ till 60Hz igen.

Jag tror en C2 kan vara lite för dyr för min ambition för denna TV så det känns som det står mellan en samsung Q65B och en samsung BU8075 då BU8075 är billigare än 65B då den inte är QLED etc men känns som QLEDen i Q65B är försumbar för ändamålet och båda är lika tunna. Låter det rimligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbsternius:

det känns som det står mellan en samsung Q65B och en samsung BU8075 då BU8075 är billigare än 65B då den inte är QLED etc men känns som QLEDen i Q65B är försumbar för ändamålet och båda är lika tunna. Låter det rimligt?

Så ditt enda krav är att den ska vara så tunn som möjligt? I övrigt är BU8075 bland det sämsta du kan få tag på.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Robbsternius:

Jag tror en C2 kan vara lite för dyr för min ambition för denna TV så det känns som det står mellan en samsung Q65B och en samsung BU8075 då BU8075 är billigare än 65B då den inte är QLED etc men känns som QLEDen i Q65B är försumbar för ändamålet och båda är lika tunna. Låter det rimligt?

Har inte exakt koll på BU8 men det är snäppet sämre på det mesta men i samma eller snarlikt chassi som Q6. Man måste läsa innantill i specarna. Med BU8 verkar det saknas ljussensor som exempel. Så länge du håller krav och förväntan därefter så.

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Så ditt enda krav är att den ska vara så tunn som möjligt? I övrigt är BU8075 bland det sämsta du kan få tag på.

Det är helt klart en stor faktor i mitt köp, men om den extra tusenlappen är värt Q65B istället så köper jag det argumentet.

Skrivet av Laxpudding:

Har inte exakt koll på BU8 men det är snäppet sämre på det mesta men i samma eller snarlikt chassi som Q6. Man måste läsa innantill i specarna. Med BU8 verkar det saknas ljussensor som exempel. Så länge du håller krav och förväntan därefter så.

Jo så är det, därför jag försöker hitta en plats där prestanda möter pris, men verkar som Q65B är vägen att gå för min del då kanske. 1k dyrare men betydligt mycket bättre än BU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbsternius:

Ja en C2 42 för 13k är ju inte riktigt vad jag har tänkt mig, för det priset får man ju en vettig 65". Men detta gör ju köpet ännu svårare, finns det inga skärmar i 42" liknande the frame som inte är dyr pga samsung och ett coolt namn?

Tänkte mig precis att föreslå exakt dessa två skärmar som du själv är inne på;

Vill du ha den tunnaste snyggaste lösningen (design och tunnhet är viktigast) så köp Samsung The Frame, och vill du ha bäst kvalitet för pengarna (helt grym bildkvalitet, som går att få till ändå rimliga priser) så köp en LG C2.

Personligen så hade jag skippat alla andra alternativ.

Lita på din magkänsla (det är någon av dessa två du vill ha, och det vet du).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Välja tv

@Laxpudding

Mest värde för pengarna mellan dessa tv. SD tittande i rum med mycket ljusinsläpp. Hur skulle ni ranka listan?

1- Sony 75 X90L, 23 000 kr
2- Sony 75 X85L, 19 000 kr
3- LG 77 C3 evo, 28 000 kr
4- Samsung 75 LS03B, 23 000 kr
5- Samsung 75 QN85C, 24 000 kr
6- Samsung 75 QN95C, 31 000 kr
7- Samsung 75 Q80C, 15 000 kr
8- TCL QLED870, 11000 kr
9- TCL C845, 14 000 kr

Det lutar mot en TCL C845, en likvärdig tv är kanske QN85C som kostar 10 tkr mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-george:

@Laxpudding

Mest värde för pengarna mellan dessa tv. SD tittande i rum med mycket ljusinsläpp. Hur skulle ni ranka listan?

1- Sony 75 X90L, 23 000 kr
2- Sony 75 X85L, 19 000 kr
3- LG 77 C3 evo, 28 000 kr
4- Samsung 75 LS03B, 23 000 kr
5- Samsung 75 QN85C, 24 000 kr
6- Samsung 75 QN95C, 31 000 kr
7- Samsung 75 Q80C, 15 000 kr
8- TCL QLED870, 11000 kr
9- TCL C845, 14 000 kr

Det lutar mot en TCL C845, en likvärdig tv är kanske QN85C som kostar 10 tkr mer?

Har du läst guiden? Den rankar ju listan, precis som du efterfrågar?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Har du läst guiden? Den rankar ju listan, precis som du efterfrågar?

Jag kan bara se modeller från 2022, som Samsung B från 2022 och inte C som är årets modell. Det går förstås att klassa apparaterna inom olika beteckningar, just Samsung vet jag har laborerat med modellbeteckningar exempelvis 8 serien från 2020 motsvarade 7 serien från 2019.

TCL c845 som jag är mest intresserad av finns inte heller med på listan. Är det jag som är dålig på att navigera i guiden?

Ytligare faktor är priserna jag anger, en rakning på tv/kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-george:

Jag kan bara se modeller från 2022, som Samsung B från 2022 och inte C som är årets modell. Det går förstås att klassa apparaterna inom olika beteckningar, just Samsung vet jag har laborerat med modellbeteckningar exempelvis 8 serien från 2020 motsvarade 7 serien från 2019.

TCL c845 som jag är mest intresserad av finns inte heller med på listan. Är det jag som är dålig på att navigera i guiden?

Ytligare faktor är priserna jag anger, en rakning på tv/kr.

Jag får be om ursäkt, jag läste tydligen för snabbt och missade att det var specifikt 2023 som inte finns i guiden du pratade om.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av b-george:

Jag kan bara se modeller från 2022, som Samsung B från 2022 och inte C som är årets modell. Det går förstås att klassa apparaterna inom olika beteckningar, just Samsung vet jag har laborerat med modellbeteckningar exempelvis 8 serien från 2020 motsvarade 7 serien från 2019.

TCL c845 som jag är mest intresserad av finns inte heller med på listan. Är det jag som är dålig på att navigera i guiden?

Ytligare faktor är priserna jag anger, en rakning på tv/kr.

2023-lanseringen är inte färdig än. Det är inte alla 2023-modeller som är lanserade ännu. Samma mönster som tidigare år: Du köper sällan någon av årets modeller vid denna tidpunkt eftersom de är som allra dyrast innan hösten och vinterns reor.

Man kan i stort sett jämföra rakt av, X90K mot X90L, C2 mot C3, QN95B mot QN95C och så vidare och det är i de flesta fall snarlik kvalitet. Ifall man finner någon kampanj eller rea som sätter priser på 2023-modeller på jämförbar nivå mot 2022-modeller kan det förstås vara "värt det".

Annars är det som innan en fråga om vad man är ute efter. Du listar en lång rad modeller som svarar mot olika krav och även kvalitetsnivåer. The Frame är till exempel aldrig den TV man väljer för dess kvalitet (eftersom den är medelmåttig) utan för dess funktion.

Förtydligade
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

2023-lanseringen är inte färdig än. Det är inte alla 2023-modeller som är lanserade ännu. Samma mönster som tidigare år: Du sällan någon av årets modeller eftersom de är som allra dyrast innan hösten och vinterns reor.

Man kan i stort sett jämföra rakt av, X90K mot X90L, C2 mot C3, QN95B mot QN95C och så vidare och det är i de flesta fall snarlik kvalitet. Ifall man finner någon kampanj eller rea som sätter priser på 2023-modeller på jämförbar nivå mot 2022-modeller kan det förstås vara "värt det".

Annars är det som innan en fråga om vad man är ute efter. Du listar en lång rad modeller som svarar mot olika krav och även kvalitetsnivåer. The Frame är till exempel aldrig den TV man väljer för dess kvalitet (eftersom den är medelmåttig) utan för dess funktion.

Jag är ute efter en tv som presterar bra en ljusmiljö, tvn kommer mestadels användas för SD material med en digitalbox inkopplad och streaming tjänster via inbyggda appar.

Med så få krav blir valet en självklarhet att gå på TCL som är billigast men jag kan inte låta bli att tänka på QN95B som Samsung sålde via Benify för 11 tkr och då hamnar jag i beslutsångesten om att det kanske är bättre att vänta på en liknande rea än att köpa C845 nu?

1- Sony 75 X90L, 23 000 kr
2- Samsung 75 QN85C, 24 000 kr
3- Samsung 75 QN95C, 31 000 kr
4- Samsung 75 QN95B, 11 000 kr
5- TCL C845, 14 000 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-george:

Jag är ute efter en tv som presterar bra en ljusmiljö, tvn kommer mestadels användas för SD material med en digitalbox inkopplad och streaming tjänster via inbyggda appar.

Med så få krav blir valet en självklarhet att gå på TCL som är billigast men jag kan inte låta bli att tänka på QN95B som Samsung sålde via Benify för 11 tkr och då hamnar jag i beslutsångesten om att det kanske är bättre att vänta på en liknande rea än att köpa C845 nu?

1- Sony 75 X90L, 23 000 kr
2- Samsung 75 QN85C, 24 000 kr
3- Samsung 75 QN95C, 31 000 kr
4- Samsung 75 QN95B, 11 000 kr
5- TCL C845, 14 000 kr

Samsungen för 11k är klart överlägsen men det är sista lagerrensningsrea så vill du inte vänta 1 år och se om de kör liknande drive då så bör du kolla andra modeller.

X90K för 17k är mer prisvärd än X90L, men tänk på att den lär sakna "vidvinkelfilter" om det är av vikt (kan även ställa till det).

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-x90k-75-uhd-4k-sma...

LG C2/B2 är väl också värda att spana efter på rea.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av b-george:

Jag är ute efter en tv som presterar bra en ljusmiljö, tvn kommer mestadels användas för SD material med en digitalbox inkopplad och streaming tjänster via inbyggda appar.

Med så få krav blir valet en självklarhet att gå på TCL som är billigast men jag kan inte låta bli att tänka på QN95B som Samsung sålde via Benify för 11 tkr och då hamnar jag i beslutsångesten om att det kanske är bättre att vänta på en liknande rea än att köpa C845 nu?

1- Sony 75 X90L, 23 000 kr
2- Samsung 75 QN85C, 24 000 kr
3- Samsung 75 QN95C, 31 000 kr
4- Samsung 75 QN95B, 11 000 kr
5- TCL C845, 14 000 kr

TCL C845 (och C835) är jämförbara med Sony 90K (och 90L) där Samsung QN95-modellerna har bättre reflexfilter och lite mer sprutt i ljuset, även om den extra skjutsen i nivå med utomhusskärmar är det nog försvinnande få som verkligen behöver när vi talar om svenska rumsmiljöer, särskilt vinterhalvår. Särskilt när prioritet är SD-bilden och reguljärt slötittande.

Samsung QN85:orna är den steget enklare modellen som inte når samma kvalitet i fråga om kontrast och bildkvalitet. Kommer fungera snarlikt i det ljusa rummet men inte i det ljuskontrollerade där man ögat har förutsättningarna för att ta tillvara på just kontrast och svärta.

Priserna varierar hela tiden förstås, med TCL C845 för 14 900 kr verkar handla om 65-tummaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

TCL C845 (och C835) är jämförbara med Sony 90K (och 90L) där Samsung QN95-modellerna har bättre reflexfilter och lite mer sprutt i ljuset, även om den extra skjutsen i nivå med utomhusskärmar är det nog försvinnande få som verkligen behöver när vi talar om svenska rumsmiljöer, särskilt vinterhalvår. Särskilt när prioritet är SD-bilden och reguljärt slötittande.

Samsung QN85:orna är den steget enklare modellen som inte når samma kvalitet i fråga om kontrast och bildkvalitet. Kommer fungera snarlikt i det ljusa rummet men inte i det ljuskontrollerade där man ögat har förutsättningarna för att ta tillvara på just kontrast och svärta.

Priserna varierar hela tiden förstås, med TCL C845 för 14 900 kr verkar handla om 65-tummaren.

Tack! Då får det bli en C845, jag har möjlighet att köpa 75-tummaren för 14 000 kr.

Permalänk
Skrivet av edson:

Mellanklass-TV som lär fungera bra till dina ändamål.

Lite halvdålig timing dock, nyss varit kanonerbjudanden på Samsungs toppmodeller via Benify.
Däremot tror jag att QN85B finns kvar till OK pris och matchar din budget direkt via Samsung, betydligt bättre TV, se länk:
https://www.samsung.com/se/multistore/benifyse/offers_epp/tv-...

Nu vet jag att det är över din budget men personligen hade jag köpt en OLED alla dagar i veckan.
Kostar +2000kr mer vs din budget men rejält mycket bättre TV.

LG OLED55CS6LA 55"
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=7149790

Skrivet av Laxpudding:

Samsung Q80B är som skrivet lite i mitten, mer åt den bättre halvan av utbudet än den sämre. Så "vad vi tror" beror nog mest på vad du jämför med. Den gamla TV:ns kapacitet och dess ålder är rätt avgörande. Är den numera trasiga TV:n både väldigt gammal och för sin tid av enkel modell kan en Q80B bli en märkbar förbättring på flera sätt.

Ursäkta för sent svar (varit sjuk), jag vill tacka för all hjälp och era rekommendationer!

Permalänk

2010 köpte jag en trevlig 50" Samsung plasma, PS50B855, för 20 lax.
Den har jag kört till nu, och aldrig riktigt känt att det var läge, men mest för att det är så galet svårt att välja, och VillHöver-kraven aldrig riktigt stämde med ekonomin. Det är inget som helst fel på den, så den hamnar i något av barnens rum.

Jag vill upp i storlek (80+) och har ekonomi för att denna gång hosta upp även på "fel" sida 50k.
Men, jag vill inte heller lura mig själv och bara gå på dyrare=bättre.

Som exempel drog jag ihop denna samling på elgigantens hemsida, vilket givetvis inte är allt som finns, men som en jämförelse.

Som nämnts ett par gånger i forumet har det "nyligen" dykt upp modeller från TCL som fått god kritik, till en helt annan prisbild än de mer klassiska märkena, så då börjar jag undra varför jag ska lägga 20-40k mer för en av dem än för en TCL 85 C845?

Vardagsrummet har fönster på sidan, men också mörkläggningsgardiner (som dock inte är tätslutande nedtill).
Avståndet till skärmen, som sen ska sitta på väggen, blir 2,2-2,5m. I bilden syns inte att jag normalt brukar flytta bordet och sitta i en fåtölj framför soffan. (Ja, tanken är rejäl biokänsla. )

Så här ser vardagsrummet ut nu, 2023-06-27 kl 17, lite mulet, så inte max solljus, men ni ser att fönstret är i väster, så kvällssolen ligger där under eftermiddag och tidig kväll.

Jag har läst och läst och läst... och om jag förstått rätt så bör den ändå rätt begränsade ljusmängden inte vara ett problem som jag ska behöva ta jättestor hänsyn till?

Så då återstår bildkvalitet och pris, då i princip alla TV idag kommer vara bättre på allt än min gamla?

Även om det också ska köpas till en Xbox Series X så småningom (mestadels Forza och Tombraider typ av spel, FPS spelar jag på PC) så är det 95% film och TV-serier som konsumeras på TV:n. Hör kanske till saken att i princip all media körs från mediaspelaren på bänken, genom en Sony STR DN1040 för 7.1 surround-ljud, så TV:ns eget ljud är rätt irrelevant.

Poängen är att likt förra gången skaffa en schysst TV och sen inte behöva byta igen på ett decennium eller två.

Vad fasen ska jag köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoSubstitute:

2010 köpte jag en trevlig 50" Samsung plasma, PS50B855, för 20 lax.
Den har jag kört till nu, och aldrig riktigt känt att det var läge, men mest för att det är så galet svårt att välja, och VillHöver-kraven aldrig riktigt stämde med ekonomin. Det är inget som helst fel på den, så den hamnar i något av barnens rum.

Jag vill upp i storlek (80+) och har ekonomi för att denna gång hosta upp även på "fel" sida 50k.
Men, jag vill inte heller lura mig själv och bara gå på dyrare=bättre.

Som exempel drog jag ihop denna samling på elgigantens hemsida, vilket givetvis inte är allt som finns, men som en jämförelse.

Som nämnts ett par gånger i forumet har det "nyligen" dykt upp modeller från TCL som fått god kritik, till en helt annan prisbild än de mer klassiska märkena, så då börjar jag undra varför jag ska lägga 20-40k mer för en av dem än för en TCL 85 C845?

Vardagsrummet har fönster på sidan, men också mörkläggningsgardiner (som dock inte är tätslutande nedtill).
Avståndet till skärmen, som sen ska sitta på väggen, blir 2,2-2,5m. I bilden syns inte att jag normalt brukar flytta bordet och sitta i en fåtölj framför soffan. (Ja, tanken är rejäl biokänsla. )

Så här ser vardagsrummet ut nu, 2023-06-27 kl 17, lite mulet, så inte max solljus, men ni ser att fönstret är i väster, så kvällssolen ligger där under eftermiddag och tidig kväll.
<Uppladdad bildlänk>

Jag har läst och läst och läst... och om jag förstått rätt så bör den ändå rätt begränsade ljusmängden inte vara ett problem som jag ska behöva ta jättestor hänsyn till?

Så då återstår bildkvalitet och pris, då i princip alla TV idag kommer vara bättre på allt än min gamla?

Även om det också ska köpas till en Xbox Series X så småningom (mestadels Forza och Tombraider typ av spel, FPS spelar jag på PC) så är det 95% film och TV-serier som konsumeras på TV:n. Hör kanske till saken att i princip all media körs från mediaspelaren på bänken, genom en Sony STR DN1040 för 7.1 surround-ljud, så TV:ns eget ljud är rätt irrelevant.

Poängen är att likt förra gången skaffa en schysst TV och sen inte behöva byta igen på ett decennium eller två.

Vad fasen ska jag köpa?

QN95B 75” för 10490 om du har benify
Andra hand är kanske 65C2 för 16k

Permalänk
Medlem

Hej,

Du har en generös budget och i denna prisklass och storlek hade jag nog inte valt något annat än en OLED-panel.
Speciellt eftersom du kommer från en Plasma-panel som är närmaste besläktat med OLED-paneler för "absolut svärta" etc.

Din förutsättningar ser också bra ut enligt bilden att kunna göra panelen rättvis.

Du befinner dig dock lite mitt i mellan TV-priscykeln. Det betyder att årets modeller inte är på rea ännu (Sker oftast start Black Friday) och att 2022-modellerna börjar ta slut.

Det kan givetvis komma olika kampanjer när som helst och priserna varierar ofta mycket både upp och ner vid denna årstid.
Vill du strikt åt en 2023-modell så är mitt råd att vänta till BF.

Annars så får rekommendationen bli 83" LG C2 OLED (2022 modell) som just idag kostar <50k:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=6003058

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av edson:

...
Du har en generös budget och i denna prisklass och storlek hade jag nog inte valt något annat än en OLED-panel.
...
... Det betyder att årets modeller inte är på rea ännu (Sker oftast start Black Friday) och att 2022-modellerna börjar ta slut.
...
Vill du strikt åt en 2023-modell så är mitt råd att vänta till BF.

Annars så får rekommendationen bli 83" LG C2 OLED (2022 modell) som just idag kostar <50k:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=6003058

Lycka till!

Tack! Ja, det verkar alltid vara för tidigt att köpa årets modell.

Har inte alls bråttom, men är det någon som ser att någon 2023-modell är/kommer vara märkbart bättre utan att också bli löjligt mycket dyrare? Även under BF?

Permalänk
Skrivet av medbor:

QN95B 75” för 10490 om du har benify
Andra hand är kanske 65C2 för 16k

Tack för tips, medbor, men jag vill verkligen upp över 80".
Kanske jag som är lite förvirrad, men jag är orolig att skulle gräma mig om upplevelsen/skillnaden blev mindre än jag hoppas.

Tanken är ju att det ska vara ett engångsköp för väldigt lång tid framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoSubstitute:

Tack! Ja, det verkar alltid vara för tidigt att köpa årets modell.

Har inte alls bråttom, men är det någon som ser att någon 2023-modell kommer/är märkbart bättre utan att också bli löjligt mycket dyrare? Även under BF?

Tidigare år har ju C2 varit ungefär samma som G2, förutom design

Men årets G3 har mycket bättre kylare och ljusstyrka, så med din budget är det nog värt mellanskillnaden helt klart

De jag pratade om ovan är det ju bra pris på just nu bara, men QN95B är en av förra årets bästa LCD, så inte alls fy skam även om den är billigare än du tänkt lägga

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoSubstitute:

Tack! Ja, det verkar alltid vara för tidigt att köpa årets modell.

Har inte alls bråttom, men är det någon som ser att någon 2023-modell är/kommer vara märkbart bättre utan att också bli löjligt mycket dyrare? Även under BF?

Har inte stenkoll på hela utbudet ännu men, på nedan länkar kan du läsa mer om LGs respektive Sonys 2023-utbud:

LG: https://www.flatpanelshd.com/article.php?subaction=showfull&i...
Sony: https://www.flatpanelshd.com/article.php?subaction=showfull&i...

Gällande LG OLED så pratas det en del om G3-serien som kommer att få så kallad MLA-teknik:

"LG's G3 series will in 2023 be more differentiated from the C3 series than in past years (and retain the slim Gallery design for wall mounting), as it features a new 2023 WOLED panel from LG Display with a Micro Lens Array (MLA), also known as 'META technology'. LG Electronics refers to it as new 'light control architecture' with 'Brightness Booster Max' that is "up to 70% brighter" in terms of full-screen brightness."

C3-modellen kommer sannolikt vara väldigt snarlik om inte identisk C2 i ren bildkvalitet.

Vill du åt G3 så kostar den idag 77.000 pengar(!). Vad den kommer kosta på Black Friday kan vi bara spekulera i men om trenden från tidigare år håller i sig så sänks priserna generellt ofta med mellan 30-40%. Svårt att se att den hamnar <50k men den som lever får se...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoSubstitute:

2010 köpte jag en trevlig 50" Samsung plasma, PS50B855, för 20 lax.
Den har jag kört till nu, och aldrig riktigt känt att det var läge, men mest för att det är så galet svårt att välja, och VillHöver-kraven aldrig riktigt stämde med ekonomin. Det är inget som helst fel på den, så den hamnar i något av barnens rum.

Jag vill upp i storlek (80+) och har ekonomi för att denna gång hosta upp även på "fel" sida 50k.
Men, jag vill inte heller lura mig själv och bara gå på dyrare=bättre.

Som exempel drog jag ihop denna samling på elgigantens hemsida, vilket givetvis inte är allt som finns, men som en jämförelse.

Som nämnts ett par gånger i forumet har det "nyligen" dykt upp modeller från TCL som fått god kritik, till en helt annan prisbild än de mer klassiska märkena, så då börjar jag undra varför jag ska lägga 20-40k mer för en av dem än för en TCL 85 C845?

Vardagsrummet har fönster på sidan, men också mörkläggningsgardiner (som dock inte är tätslutande nedtill).
Avståndet till skärmen, som sen ska sitta på väggen, blir 2,2-2,5m. I bilden syns inte att jag normalt brukar flytta bordet och sitta i en fåtölj framför soffan. (Ja, tanken är rejäl biokänsla. )

Så här ser vardagsrummet ut nu, 2023-06-27 kl 17, lite mulet, så inte max solljus, men ni ser att fönstret är i väster, så kvällssolen ligger där under eftermiddag och tidig kväll.
<Uppladdad bildlänk>

Jag har läst och läst och läst... och om jag förstått rätt så bör den ändå rätt begränsade ljusmängden inte vara ett problem som jag ska behöva ta jättestor hänsyn till?

Så då återstår bildkvalitet och pris, då i princip alla TV idag kommer vara bättre på allt än min gamla?

Även om det också ska köpas till en Xbox Series X så småningom (mestadels Forza och Tombraider typ av spel, FPS spelar jag på PC) så är det 95% film och TV-serier som konsumeras på TV:n. Hör kanske till saken att i princip all media körs från mediaspelaren på bänken, genom en Sony STR DN1040 för 7.1 surround-ljud, så TV:ns eget ljud är rätt irrelevant.

Poängen är att likt förra gången skaffa en schysst TV och sen inte behöva byta igen på ett decennium eller två.

Vad fasen ska jag köpa?

Jag rekommenderar en OLED i antingen 77” eller 83”. Du betalar väldigt mycket extra för att få de extra 6” men känner du dig bekväm med att spendera mer är det ju värt det.

A90J 83”
Den har nyss varit nere och vänt verkar det som men då den är så pass gammal (2021 modell) så kan den säkert reas ut igen innan den försvinner helt. Låt inte åldern på modellen skrämma dig för detta är en av de bästa TV apparaterna fortfarande. Och Sony är ju alltid Sony, perfekt för film och serier. Sony A80L är också ett alternativ men jag hade hellre tagit A90J tack vare dess heatsink.

LG C2 eller G3 77/83”
Mer av en mainstream modell med bättre gaming förutsättningar. Snäppet under A90J med precisionen i bilden men fortfarande en mycket kompetent OLED.
Finns nog större chans till att spara en slant här (speciellt 77” då den reas ut mer).

Vad du än gör, köp inte LG G3 83” om du inte är helt såld på designen. Den har nämligen inte MLA panel som övriga G3 modeller. Den presterar alltså som en C3a fast att den är mycket dyrare.

Att vänta till hösten är nog ditt bästa val. Sommaren är nog den sämsta tiden att handla på då 2022 reorna börjar försvinna och 2023 kostar fortfarande skjortan.
Lycka till!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT