Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Funderar på att redan nu beställa nödladdare. Frågan är dock om man ska gå på 3-fas eller 1-fas.

Min fråga då är om man kan skaffa en 3-fas laddare, och köpa en schuko till CEE-adapter för de gånger man bara har tillgång till vanliga uttag, och då ladda 1-fas. Eller kräver en 3-fas laddare att man faktiskt har tillgång till alla 3 faser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Tror ni inte många privata ägare av elbilar upptäckt hur tragiskt jobbigt det är att äga en elbil också? Man lider nästan med barnfamiljer som sitter och laddar sina elbilar medans man svänger in och tankar bensin på ca 1 minut.

Jag har två bilar, en elbil (Polestar 2) och en Cheva pickup. Elbilen går i särklass mest mil per år, men ändå ägnar jag betydligt mer tid att tanka pickupen än att ladda elbilen. Skall jag få samma smidighet med pickupen så får jag bygga en mack på min garageuppfart!

Sen kan det ju finnas dom som är skitkassa på att planera sina resor och hamnar i tokiga situationer, men det finns ju dom som handlar all sin mat på Pressbyrån och sen klagar som fan på hur dyrt allt är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Ojdå nu händer det grejor, har fått Chassinummer på min Enyaq iV80x på VGS vilket innebär att den börjat produceras (som jag har förstått det).

Lite bittert att årsmodell 24 kommer om 15 veckor troligen med nya motorer som ger bättre effektivitet, samt ny hårdvara för infotainment, men jag får ju den bil jag har beställt förhoppningsvis med nån vecka kvar av semestern så man ska väl egentligen inte klaga. Men klart man hade viljat få den där extra "bonusen"

Har inte kollat Enyaq men id4 årsmodell 23 och 24 har inga skillnader alls så jag tror inte det är aktuellt för Enyaq heller.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Har inte kollat Enyaq men id4 årsmodell 23 och 24 har inga skillnader alls så jag tror inte det är aktuellt för Enyaq heller.

Är det bekräftat att det inte är några ändringar alls på ID.4 MY2023 - MY2024?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Är det bekräftat att det inte är några ändringar alls på ID.4 MY2023 - MY2024?

Enligt den info jag fått så är det ingen skillnad.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Har inte kollat Enyaq men id4 årsmodell 23 och 24 har inga skillnader alls så jag tror inte det är aktuellt för Enyaq heller.

Rätt säkra källor på tyska enyaq-forumet säger att 80x kommer bli 85x med nya motorn, dvs de blir samma som L&K-varianterna men utan den extra utrustningen. Men info kommer närmare månadsskiftet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Funderar på att redan nu beställa nödladdare. Frågan är dock om man ska gå på 3-fas eller 1-fas.

Min fråga då är om man kan skaffa en 3-fas laddare, och köpa en schuko till CEE-adapter för de gånger man bara har tillgång till vanliga uttag, och då ladda 1-fas. Eller kräver en 3-fas laddare att man faktiskt har tillgång till alla 3 faser?

Alla ”laddare” jag har erfarenhet av har stöd för både 1-fas och 3-fas. Det gäller både fasta och portabla.
Sen är det väll lite olika om det går att köpa en adapter gjord för den laddaren eller en generell.

Fördelen med att köra 3-fas är att man kan ställa ner strömmen och ändå få ok effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Funderar på att redan nu beställa nödladdare. Frågan är dock om man ska gå på 3-fas eller 1-fas.

Min fråga då är om man kan skaffa en 3-fas laddare, och köpa en schuko till CEE-adapter för de gånger man bara har tillgång till vanliga uttag, och då ladda 1-fas. Eller kräver en 3-fas laddare att man faktiskt har tillgång till alla 3 faser?

Laddaren sitter i bilen.

Borde fungera fint att köra en-fas in i en tre-faskabel. Laddhastigheten blir ju dock därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnabelostSWE:

Laddaren sitter i bilen.

Borde fungera fint att köra en-fas in i en tre-faskabel. Laddhastigheten blir ju dock därefter.

Ja laddhastigheten borde ju rimligen bli samma som att köra 1-fas via en 1-fas-box, dvs kass men bra I nödfall. Tänker mest att jag inte vill köpa en box med 3-fas-kontakt och sen kan jag inte använda den hos t.ex svärföräldrarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Ja laddhastigheten borde ju rimligen bli samma som att köra 1-fas via en 1-fas-box, dvs kass men bra I nödfall. Tänker mest att jag inte vill köpa en box med 3-fas-kontakt och sen kan jag inte använda den hos t.ex svärföräldrarna.

https://laddstoppet.se/laddkablar/laddstolpe/startpaket-elbil...

Det där kitet tycker jag är trevligt. Adapter till vanlig typ 2-kabel. Det är något dyrt men mycket smidigare att ha med sig än dubbla eller trippla kablar

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lidodido:

Precis, går ju men inte riktigt hållbart. El blir ju dessutom betydligt billigare att köra på medan etanol rätt fort steg i pris och gav noll besparing, dvs inget incitament för folk att köpa.

Tja, fördelen var ju att det var enkelt att införa och inte krävde några som helst förändringar av beteendet. Man kan förstås diskutera klimatnyttan med etanol över bensin, eller hur bra det är att använda råvaror som skulle kunna användas till mat som bränsle, men man slipper ju en del fossila utsläpp i alla fall.

Citat:

HVO har väl mer av en framtid, men har samma brister (kräver avfall för produktion vilket naturligtvis leder till att man skövlar regnskog och använder potentiell mat för att tanka bilen istället, samt behöver transporteras långt, och innebär i slutändan ändå co2-utsläpp om än icke-fossila).

Jo det är ju lite samma läge som med etanolen, man släpper ut ungefär lika mycket koldioxid som med de fossila bränslena men eftersom den inte är fossil utan "en del av kretsloppet" så räknas den inte på samma sätt. Samtidigt är det ju bättre att göra bränsle av slaktavfall jämfört med typ majs eller sockerrör då man inte konkurrerar med livsmedelsanvändning liksom, men man kan väl göra etanol på olika sorters avfall också förstås.

Som jag ser det har varken HVO eller etanol setts som en långvarig lösning utan mer att man ska kunna driva dagens bilar med minskad miljöpåverkan tills dess att de är så gamla att de byts ut till elbilar eller så. Ur det perspektivet är det väl en bättre lösning än att bara köra på som tidigare, men också bättre än att typ förbjuda förbränningsmotorer generellt eller kraftigt öka skatten på drivmedel.

Citat:

Men det finns ju en hel tråd om el vs fossil som detta passar bättre i.

Måste dock säga att det blir lite skönmålat med 15 minuter stopp nån enstaka gång. Kan så klart bli kö på storhelger. Visst byggs det fler stationer men inte lika snabbt som folk går över till elbil (men detta är ändock ett övergående problem). Sen är det långt ifrån alla bilar som laddar så snabbt i precis alla situationer. Men även där blir bilarna bättre och bättre och om 5 år då fler har elbil så kommer många av dessa bilar ha så snabb laddning vilket reducerar kö-tiden. Allt är övergående problem. Elbilar är här för att stanna, oavsett.

Tja det är svårt att dra några slutsatser som är allmängiltiga när beteenden och behov skiljer sig så mellan individer.

Exempelvis körde jag i helgen till en sommarstuga jag hyrt, ungefär 30 mil, vilket är det längsta jag kört på en dag sedan förra årets sommarstugehyrning som låg typ 55 mil bort (i Danmark), men innan dess var det ett antal år sedan jag körde längre än typ 25 mil. Bortsett från semester, alltså en resa per år där det inte gör så mycket att behöva stanna varannan timme eller så, så bor min morsa knappt tjugo mil bort och längre än så kör jag inte normalt. En bil som kunde ta mig till min morsa utan stopp, även med några minusgrader, hade räckt hur bra som helst för mig. Den hade väl klarat kanske 25 mil när det inte är vinter, vilket innebär att en laddning i veckan hade räckt de flesta veckor. Jag var riktigt nära att köpa en begagnad BMW i3 med det minsta batteriet, vilket inte hade räckt så långt, men jag kunde acceptera en laddning även på vägen till morsan men med lite batterislitage och kallt väder så hade det behövts två stopp på den vägen vilket hade känts rätt segt ändå. Samtidigt är det inte direkt den mest praktiska bilen, i alla fall inte för mig med barn och tjej och som gärna hyr en stuga på sommaren och då behöver packa rätt mycket. Men kommer VW med en Id2 med sådär 30-40 KWh batteri så hade den varit rätt passande exempelvis.

Men jag åker heller inte på fjällsemester, vilket många verkar göra, och det är väl det stora problemet. Massa människor som ska köra ungefär samma sträckor samtidigt, sträckor som under de övriga kanske 45 veckorna på året har väldigt lite trafik. Det gör det svårt att bygga en massa laddare med lönsamhet förstås. Men vad hände med gruppresorna till fjällen egentligen? När jag var barn och tonåring, 80-90-tal, åkte folk oftast buss till fjällen, men också till alperna och så, även rika småkändisar och liknande (en flickväns föräldrar var kompis med en "programledare på TV" som åkte samma bussar till alperna som alla andra exempelvis).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

https://laddstoppet.se/laddkablar/laddstolpe/startpaket-elbil...

Det där kitet tycker jag är trevligt. Adapter till vanlig typ 2-kabel. Det är något dyrt men mycket smidigare att ha med sig än dubbla eller trippla kablar

Mm jag gillar idén att bara ha en stump och sen använda min befintliga laddkabel. Frågan är bara om jag behöver 3-fas, men den där laddaren utan litet är ju inte hutlös så kanske motiverat. Tackar för bekräftelsen att den är vettig 🙂

Permalänk
Medlem

Hur har det gått med Toyota bZ4X och Subaru Solterra, har de verkligen fått ordning på den usla räckvidden när det är vinterklimat?

Fick för mig att de enbart har släppt på en del av batteribufferten så att mer kapacitet är tillgängligt men just problemet med räckvidd vintertid hade väl andra orsaker, eller?

Stötte nämligen på denna reklam, är den korrekt eller största bluffen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Hur har det gått med Toyota bZ4X och Subaru Solterra, har de verkligen fått ordning på den usla räckvidden när det är vinterklimat?

Fick för mig att de enbart har släppt på en del av batteribufferten så att mer kapacitet är tillgängligt men just problemet med räckvidd vintertid hade väl andra orsaker, eller?

Stötte nämligen på denna reklam, är den korrekt eller största bluffen?

<Uppladdad bildlänk>

Guiden om Elbil har en mycket bra video om just denna bil, då den får en ärlig andra chans. Har bara sett långtrippen men förbrukningen verkar vara rätt låg. Tror bilens största problem är att dom garderat sig lite väl mycket gällande batterigarantin så snabbladdningen blir lidande, och att dom lovar orimlig räckvidd.

Kollade motor.no's vintertest då 2wd-varianten fick skit för att den tog sig 35% kortare än lovad räckvidd. 32 mil istället för utlovade 50. Katastrof? Ja. Men om man tittar på vad den faktiskt presterat så tog den sig 2 mil kortare än en Ioniq för (4wd visserligen) med ett 77kwh-batteri, trots att Toyotan bara har 64kwh i sitt batteri. Det är inte alls dåligt.

Sen har bilen många andra brister och jag skulle nog inte rekommendera den, men kritiken just för räckvidd känns lite överdriven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Hur har det gått med Toyota bZ4X och Subaru Solterra, har de verkligen fått ordning på den usla räckvidden när det är vinterklimat?

Fick för mig att de enbart har släppt på en del av batteribufferten så att mer kapacitet är tillgängligt men just problemet med räckvidd vintertid hade väl andra orsaker, eller?

Stötte nämligen på denna reklam, är den korrekt eller största bluffen?

<Uppladdad bildlänk>

Här har du svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Telsa slängde upp typ 20 styck V3 laddare i centrala Kalmar på typ 3 veckor. Sjukaste bygget man sett. typ 20 man. V3 är väll 300kw? Står granne med en stor KC, så finns nog gott om kräm där.

Jo, de är (oftast) snabba på att bygga!

Inte riktigt 300 kW. Snarare peakeffekt runt 260 kW i praktiken med senaste mjukvaran (fast benämns oftast 250 kW officiellt). Men det gäller mest med nya Teslor endast.

Många andra elbilar laddar långsammare då Tesla går lite utanför spec/standarden med så hög strömstyrka på ett 400-voltsystem.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Kommer signaler från media att elbilar säljer riktigt dåligt numera! Hypen över?
Blir det som med etanol som ALLA skulle ha ett tag också?

Nej. Det är mer att det är lågkonjunktur, och då prioriterar man inte lika mycket att lägga pengar på att köpa nya bilar. Framförallt från privatpersoner så brukar det prioriteras mindre i ekonomiskt osäkra tider.

Skrivet av swenorth1:

Tror ni inte många privata ägare av elbilar upptäckt hur tragiskt jobbigt det är att äga en elbil också? Man lider nästan med barnfamiljer som sitter och laddar sina elbilar medans man svänger in och tankar bensin på ca 1 minut.

Nej. Normalt laddar vi våra elbilar hemma på natten medans vi sover. Ungefär som en mobiltelefon. Är ju skönt att slippa bekymret i vardagen att behöva åka och tanka i tid och otid tycker jag personligen.

Skrivet av swenorth1:

Sitter barnen och väntar då i minst en 15 min utan att det blir att ni handlar något att äta t.ex.?

Varför kalla det trolla, kan man inte bara tycka olika?

Tja, sug på den lite du.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Sitter barnen och väntar då i minst en 15 min utan att det blir att ni handlar något att äta t.ex.?

Varför kalla det trolla, kan man inte bara tycka olika?

Roliga är att alla som inte har elbilar hittar problem som egentligen oftast inte finns. Av min kompiskrets så har 6/10 elbilar och samtliga har barn. Gissa hur många som upplever laddningen som ett problem? Noll.
Oftast när du kör längre än 30 mil så måste du ändå stanna byta blöja eller annat.
Jag fick ångest när jag spenderade 3000kr i månaden i bränsle istället för 200kr som jag snittar nu på.
Dock skulle jag aldrig köra längre med en elbil med kort räckvidd och usel laddning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Funderar på att redan nu beställa nödladdare. Frågan är dock om man ska gå på 3-fas eller 1-fas.

Min fråga då är om man kan skaffa en 3-fas laddare, och köpa en schuko till CEE-adapter för de gånger man bara har tillgång till vanliga uttag, och då ladda 1-fas. Eller kräver en 3-fas laddare att man faktiskt har tillgång till alla 3 faser?

Jag gillar att ha tre-fas EVSE (laddaren sitter i din elbil). Då kan man ladda elbilen med 11 kW när det finns tillgång till röda trefas CEE-uttag. Har laddat så på flera hotell, vissa industrier, och andra platser. En 3-fas EVSE kan också ladda på 1-fas Schucko med en billig adapter (följer ofta med).

Ett annat alternativ kan vara att skaffa en EVSE/adapter som du kan plugga in din existerande Typ-2-kabel i som tex. denna:

https://eauto.si/metron-shop/product/pc05x-3x16a-3-phase/

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Mm jag gillar idén att bara ha en stump och sen använda min befintliga laddkabel. Frågan är bara om jag behöver 3-fas, men den där laddaren utan litet är ju inte hutlös så kanske motiverat. Tackar för bekräftelsen att den är vettig 🙂

Jag har ett sånt kit som jag hittade på cdon (av alla ställen) för 4000 kr för ett par år sen. Funkar kanon! Den tillsammans med den vanliga Type 2 kabeln i bagaget gör att jag känner mig trygg med att jag alltid kan hitta någonstans att ladda. Priset var också extremt fördelaktigt tycker jag. Funderade på att sätta en laddbox ute på stugan, men jag tyckte denna lösning var ett bättre val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Hur har det gått med Toyota bZ4X och Subaru Solterra, har de verkligen fått ordning på den usla räckvidden när det är vinterklimat?

Fick för mig att de enbart har släppt på en del av batteribufferten så att mer kapacitet är tillgängligt men just problemet med räckvidd vintertid hade väl andra orsaker, eller?

Stötte nämligen på denna reklam, är den korrekt eller största bluffen?

<Uppladdad bildlänk>

Toyota bz4x har blivit bättre på flera punkter i flera uppdateringar, den beter sig mer som man förväntar sig nu. Problemet är historiken på den bilen, den kommer aldirg tvättas bort. Journalister har kört den första versionen, sågat den och sen gått vidare. Dom är inte intresserade av att göra om sina test efter att en tillverkare har förbättrat sig. Tidigare exempel som jag får höra ibland: Mustang Mach-E klarade inte älgtestet å det blev stora skriverier. Ford fixade det och man hörde ingenting. Får ibland mail från folk som frågar varför jag köpt en bil som inte ens klarar av att hålla sig på vägen.

Bz4x är inte en bil jag skulle rekommendera men av andra anledningar än det som sätter rubriker. Bilen är plastig, känns billig och börjar på 570K. För dom pengarna hade jag kollat på andra bilar. Men själv elbilsdriften har dom fått ordning på, Toyota har tillverkat elmotorer hur länge som helst, dom vet hur dom får dom snåla. Du ska vara beredd att betala extra för att få deras batterigaranti på 100K mil eller 10 år och det tror jag bara tidigare Toyota-ägare är.

Skrivet av Lidodido:

Guiden om Elbil har en mycket bra video om just denna bil, då den får en ärlig andra chans. Har bara sett långtrippen men förbrukningen verkar vara rätt låg. Tror bilens största problem är att dom garderat sig lite väl mycket gällande batterigarantin så snabbladdningen blir lidande, och att dom lovar orimlig räckvidd.

Kollade motor.no's vintertest då 2wd-varianten fick skit för att den tog sig 35% kortare än lovad räckvidd. 32 mil istället för utlovade 50. Katastrof? Ja. Men om man tittar på vad den faktiskt presterat så tog den sig 2 mil kortare än en Ioniq för (4wd visserligen) med ett 77kwh-batteri, trots att Toyotan bara har 64kwh i sitt batteri. Det är inte alls dåligt.

Sen har bilen många andra brister och jag skulle nog inte rekommendera den, men kritiken just för räckvidd känns lite överdriven.

<3

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Hur har det gått med Toyota bZ4X och Subaru Solterra, har de verkligen fått ordning på den usla räckvidden när det är vinterklimat?

Fick för mig att de enbart har släppt på en del av batteribufferten så att mer kapacitet är tillgängligt men just problemet med räckvidd vintertid hade väl andra orsaker, eller?

Stötte nämligen på denna reklam, är den korrekt eller största bluffen?

<Uppladdad bildlänk>

Fick min bz:a i början på juni, beställde sent i juni förra året. Hur vinter räckvidden är kan jag inte svara på ännu. Uppdateringen har nog inte ändrat så mycket med den mer än att den visar riktig förbrukning nu utan att inkludera ladd förluster vilket bara var konstigt.

Jag körde 24 mil med 4 personer i bilen på landsväg och hade 51% indikerad räckvidd kvar i bilen när mätaren visar noll har man cirka 8% användbart kvar. Min bil är den framhjulsdrivna vilken är något snålare med 18" däck istället för 20" som finns också.

Jag tycker den är väldigt skön att köra och inget har krånglat ännu. Jag har inget behov av mycket räckvidd på vintern så oavsett hur det blir till vintern så kommer den funka bra för min del. Det går inte förvärma batteriet ännu i varje fall om det fixas senare återstår att se för den kan värma batteriet under laddning om det behövs. Så om man åker långt på vintern och behöver snabbladda så är det kanske inte det ultimata valet som det är nu.

Visa signatur

uzumaki.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Funderar på att redan nu beställa nödladdare. Frågan är dock om man ska gå på 3-fas eller 1-fas.

Min fråga då är om man kan skaffa en 3-fas laddare, och köpa en schuko till CEE-adapter för de gånger man bara har tillgång till vanliga uttag, och då ladda 1-fas. Eller kräver en 3-fas laddare att man faktiskt har tillgång till alla 3 faser?

Min kollega köpte någon med uttag för båda. Lät rätt praktiskt.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chippen2188:

Toyota bz4x har blivit bättre på flera punkter i flera uppdateringar, den beter sig mer som man förväntar sig nu. Problemet är historiken på den bilen, den kommer aldirg tvättas bort. Journalister har kört den första versionen, sågat den och sen gått vidare. Dom är inte intresserade av att göra om sina test efter att en tillverkare har förbättrat sig. Tidigare exempel som jag får höra ibland: Mustang Mach-E klarade inte älgtestet å det blev stora skriverier. Ford fixade det och man hörde ingenting. Får ibland mail från folk som frågar varför jag köpt en bil som inte ens klarar av att hålla sig på vägen.

Bz4x är inte en bil jag skulle rekommendera men av andra anledningar än det som sätter rubriker. Bilen är plastig, känns billig och börjar på 570K. För dom pengarna hade jag kollat på andra bilar. Men själv elbilsdriften har dom fått ordning på, Toyota har tillverkat elmotorer hur länge som helst, dom vet hur dom får dom snåla. Du ska vara beredd att betala extra för att få deras batterigaranti på 100K mil eller 10 år och det tror jag bara tidigare Toyota-ägare är.

<3

Det är lite roligt att den bilen ses som en flopp eller katastrof här och i Norge typ, medan det inte är bilden alls om man läser amerikanska eller brittiska tester. Där ses den som ett bra val i klassen om man gillar Toyotas prioriteringar. Något törstig med fyrhjulsdrift, men inte alls något extremt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Toyota bz4x har blivit bättre på flera punkter i flera uppdateringar, den beter sig mer som man förväntar sig nu. Problemet är historiken på den bilen, den kommer aldirg tvättas bort. Journalister har kört den första versionen, sågat den och sen gått vidare. Dom är inte intresserade av att göra om sina test efter att en tillverkare har förbättrat sig. Tidigare exempel som jag får höra ibland: Mustang Mach-E klarade inte älgtestet å det blev stora skriverier. Ford fixade det och man hörde ingenting. Får ibland mail från folk som frågar varför jag köpt en bil som inte ens klarar av att hålla sig på vägen.

Bz4x är inte en bil jag skulle rekommendera men av andra anledningar än det som sätter rubriker. Bilen är plastig, känns billig och börjar på 570K. För dom pengarna hade jag kollat på andra bilar. Men själv elbilsdriften har dom fått ordning på, Toyota har tillverkat elmotorer hur länge som helst, dom vet hur dom får dom snåla. Du ska vara beredd att betala extra för att få deras batterigaranti på 100K mil eller 10 år och det tror jag bara tidigare Toyota-ägare är.

<3

Skrivet av ethix:

Fick min bz:a i början på juni, beställde sent i juni förra året. Hur vinter räckvidden är kan jag inte svara på ännu. Uppdateringen har nog inte ändrat så mycket med den mer än att den visar riktig förbrukning nu utan att inkludera ladd förluster vilket bara var konstigt.

Jag körde 24 mil med 4 personer i bilen på landsväg och hade 51% indikerad räckvidd kvar i bilen när mätaren visar noll har man cirka 8% användbart kvar. Min bil är den framhjulsdrivna vilken är något snålare med 18" däck istället för 20" som finns också.

Jag tycker den är väldigt skön att köra och inget har krånglat ännu. Jag har inget behov av mycket räckvidd på vintern så oavsett hur det blir till vintern så kommer den funka bra för min del. Det går inte förvärma batteriet ännu i varje fall om det fixas senare återstår att se för den kan värma batteriet under laddning om det behövs. Så om man åker långt på vintern och behöver snabbladda så är det kanske inte det ultimata valet som det är nu.

Skrivet av snajk:

Det är lite roligt att den bilen ses som en flopp eller katastrof här och i Norge typ, medan det inte är bilden alls om man läser amerikanska eller brittiska tester. Där ses den som ett bra val i klassen om man gillar Toyotas prioriteringar. Något törstig med fyrhjulsdrift, men inte alls något extremt.

Ja det verkar handla dels om historik (läsa hjulbultar = dåligt första intryck, allt annat bekräftar bara den föreställningen) och dels om att man vill ha nåt kvantifierbart att hänga upp sig på.

Ska vi snacka räckvidd så tog sig den fyrhjulsdrivna versionen 44 mil på ett 64 kWh-batteri med en förbrukning på 14kwh/100km vilket är bättre än en Model S i samma test. Den tog sig ungefär lika långt som en Enyaq iv80x (som dock är en större bil) i sommartestet, trots ett mindre batteri. Tror ingen journalist förstår det utan ser bara att 2wd-varianten har orimligt hög WLTP och därför kom mycket sämre än "lovat".

Minns rubrikerna då dom körde vintertestet, där Toyota blev "klart sämst" trots att den egentligen hade en helt ok räckvidd och mycket bra effektivitet. Men EN helt relativ siffra sa nåt dåligt så nu är det svenska folkets hat-bil.

Som sagt den är nog inte perfekt och jag kanske inte skulle rekommendera den (utan att ha kört den dock) men dom ska inte ha skit för nåt dom faktiskt är rätt bra på, och särskilt inte när samma punkter (räckvidd, effektivitet) är sånt man brukar hylla andra bilar för oavsett hur de är som bilar i övrigt. Man är så jäkla inkonsekvent och onyanserad när man recenserar bilar ibland, känns som att många mest upprepar vad andra säger.

Permalänk
Medlem

Den japanska biltillverkaren säger att de kan skapa ett solid state-batteri med 1 200 km i räckvidd som kan ladda på 10 minuter. Deras upptäckt ska även kunna halvera vikten, storleken och priset på batteriet.

Pratats om solid state länge nu, men det kanske kommer till slut.

https://www.vibilagare.se/nyheter/toyota-utvecklar-batteri-so...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Den japanska biltillverkaren säger att de kan skapa ett solid state-batteri med 1 200 km i räckvidd som kan ladda på 10 minuter. Deras upptäckt ska även kunna halvera vikten, storleken och priset på batteriet.

Pratats om solid state länge nu, men det kanske kommer till slut.

https://www.vibilagare.se/nyheter/toyota-utvecklar-batteri-so...

Specifikationerna kring solid state har väl varit kända ett tag och rimmar ganska väl med vad Toyota presenterar, problemet är dock att man inte lyckats lösa uppskalningen för massproduktion.
Förhoppningen på deras nya "upptäckter" är väl att dom kommer lyckas med detta.

Finns väl ytterligare 2 - 3 företag som ligger långt fram i utveckling/forskning kring solid state och racet nu är väl att komma först till att kunna massproducera.

Permalänk
Medlem

Även jag kör en bZ4x då och då (awd), helt okej bil. Inget jag skulle köpa, men det är inte heller min bil utan jag lånar den relativt ofta.

Förbrukningen under sommaren/våren är helt okej och bilen rullar på bra. Skulle säga att förbrukningen är normal, inte jätte hög, men inte heller super låg. Ligger runt 15.7 kwh/100km och kör väl 50% motorväg och resten landsväg/staden.

Men..

Känns inte riktigt som en EV, Toyota måste jobba mer på att ge mer funktioner och information för deras EV bilar. Denna bil är mer gjord för en vanlig person som kommer från en ICE till sin första EV. Det kanske är deras syfte, men tycker ändå att man kan lägga mer krut på att ge mer.

En annan sak jag stör mig på är att den är rätt bullrig. Lite dålig isolering vid hjulhuset kanske?

Permalänk
Medlem

Nu börjar det närma sig
Fick mail idag om att bilen är på väg till Sverige och jag vet att det kommer en båt till Halmstad idag vid 20 tiden.
Hoppas nu bara att det inte är/blir stopp i Halmstads hamn utan att det går snabbt att få in den.

Permalänk
Medlem

Skulle kunna tänka mig att leasa bZ4x i något år. Såg leasing-trevlig ut när Guiden om elbil körde senast. Men för 5995 kr som Toyota begär nu så är den ovärd. Bz4x borde ner till runt 4000 kr/månad egentligen för att verka rimlig. Id4 som basbil är redan nere på 4995 kr/månad.
Vet inte varför Toyota har fått för sig att ta premium-priser för sina bilar? Vet att deras Rav4 har ett högt andrahandsvärde.