Skrivet av Lidodido:
Precis, går ju men inte riktigt hållbart. El blir ju dessutom betydligt billigare att köra på medan etanol rätt fort steg i pris och gav noll besparing, dvs inget incitament för folk att köpa.
Tja, fördelen var ju att det var enkelt att införa och inte krävde några som helst förändringar av beteendet. Man kan förstås diskutera klimatnyttan med etanol över bensin, eller hur bra det är att använda råvaror som skulle kunna användas till mat som bränsle, men man slipper ju en del fossila utsläpp i alla fall.
Citat:
HVO har väl mer av en framtid, men har samma brister (kräver avfall för produktion vilket naturligtvis leder till att man skövlar regnskog och använder potentiell mat för att tanka bilen istället, samt behöver transporteras långt, och innebär i slutändan ändå co2-utsläpp om än icke-fossila).
Jo det är ju lite samma läge som med etanolen, man släpper ut ungefär lika mycket koldioxid som med de fossila bränslena men eftersom den inte är fossil utan "en del av kretsloppet" så räknas den inte på samma sätt. Samtidigt är det ju bättre att göra bränsle av slaktavfall jämfört med typ majs eller sockerrör då man inte konkurrerar med livsmedelsanvändning liksom, men man kan väl göra etanol på olika sorters avfall också förstås.
Som jag ser det har varken HVO eller etanol setts som en långvarig lösning utan mer att man ska kunna driva dagens bilar med minskad miljöpåverkan tills dess att de är så gamla att de byts ut till elbilar eller så. Ur det perspektivet är det väl en bättre lösning än att bara köra på som tidigare, men också bättre än att typ förbjuda förbränningsmotorer generellt eller kraftigt öka skatten på drivmedel.
Citat:
Men det finns ju en hel tråd om el vs fossil som detta passar bättre i.
Måste dock säga att det blir lite skönmålat med 15 minuter stopp nån enstaka gång. Kan så klart bli kö på storhelger. Visst byggs det fler stationer men inte lika snabbt som folk går över till elbil (men detta är ändock ett övergående problem). Sen är det långt ifrån alla bilar som laddar så snabbt i precis alla situationer. Men även där blir bilarna bättre och bättre och om 5 år då fler har elbil så kommer många av dessa bilar ha så snabb laddning vilket reducerar kö-tiden. Allt är övergående problem. Elbilar är här för att stanna, oavsett.
Tja det är svårt att dra några slutsatser som är allmängiltiga när beteenden och behov skiljer sig så mellan individer.
Exempelvis körde jag i helgen till en sommarstuga jag hyrt, ungefär 30 mil, vilket är det längsta jag kört på en dag sedan förra årets sommarstugehyrning som låg typ 55 mil bort (i Danmark), men innan dess var det ett antal år sedan jag körde längre än typ 25 mil. Bortsett från semester, alltså en resa per år där det inte gör så mycket att behöva stanna varannan timme eller så, så bor min morsa knappt tjugo mil bort och längre än så kör jag inte normalt. En bil som kunde ta mig till min morsa utan stopp, även med några minusgrader, hade räckt hur bra som helst för mig. Den hade väl klarat kanske 25 mil när det inte är vinter, vilket innebär att en laddning i veckan hade räckt de flesta veckor. Jag var riktigt nära att köpa en begagnad BMW i3 med det minsta batteriet, vilket inte hade räckt så långt, men jag kunde acceptera en laddning även på vägen till morsan men med lite batterislitage och kallt väder så hade det behövts två stopp på den vägen vilket hade känts rätt segt ändå. Samtidigt är det inte direkt den mest praktiska bilen, i alla fall inte för mig med barn och tjej och som gärna hyr en stuga på sommaren och då behöver packa rätt mycket. Men kommer VW med en Id2 med sådär 30-40 KWh batteri så hade den varit rätt passande exempelvis.
Men jag åker heller inte på fjällsemester, vilket många verkar göra, och det är väl det stora problemet. Massa människor som ska köra ungefär samma sträckor samtidigt, sträckor som under de övriga kanske 45 veckorna på året har väldigt lite trafik. Det gör det svårt att bygga en massa laddare med lönsamhet förstås. Men vad hände med gruppresorna till fjällen egentligen? När jag var barn och tonåring, 80-90-tal, åkte folk oftast buss till fjällen, men också till alperna och så, även rika småkändisar och liknande (en flickväns föräldrar var kompis med en "programledare på TV" som åkte samma bussar till alperna som alla andra exempelvis).