Amazon vägrar ersätt defekt produkt med ny?

Permalänk
Medlem

Amazon vägrar ersätt defekt produkt med ny?

För ca 1 månad sedan köpte jag ett Razer huntsman mini analog med tyska knappar då det var billigast på ca 1000kr, tidigare i veckan konstaterade jag att vissa knappar inte registrerar mina knapptryck.

Kontaktade först tillverkaren där jag blev ombedd att kontakta återförsäljare dvs amazon.se i detta fall. De erbjöd att ge mig pengarna tillbaka då tangentbordet med tyska knappar inte längre finns kvar. Sa att jag isåfall kan ta det med nordisk layout som kostar 300-400kr mer men de vägrade i och med att det inte är samma produkt.

Efter det bad jag dem isåfall om kompensation för ett täckningsköp från razers hemsida där produkten kostar det dubbla. Efter att det undersökt ärendet fick jag svar tillbaka att detta går inte då det erbjudit mig en full återbetalning.

Finns det något jag kan göra för att få en fungerande produkt? Inte supersugen på att få pengar tillbaka för att sedan behöva köpa produkten igen för 50% mer än jag betalt.

Permalänk
Medlem

Ta pengarna tillbaks och var nöjd. Finns inget värre än kunder som dig. Varför anser du dig vara värd mer pengar än att du betalt. Helt ologiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ta pengarna tillbaks och var nöjd. Finns inget värre än kunder som dig. Varför anser du dig vara värd mer pengar än att du betalt. Helt ologiskt.

Nu råkar vi ha konsumentlagstiftning som skyddar kunden i den här typen av fall.

Kan säljaren inte reparera eller byta ut den defekta produkten mot en fungerande är de faktiskt skyldiga att ersätta med en dyrare vara eller betala även mellanskillnaden så att köparen står utan skada, ett så kallat täckningsköp.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Nu råkar vi ha konsumentlagstiftning som skyddar kunden i den här typen av fall.

Kan säljaren inte reparera eller byta ut den defekta produkten mot en fungerande är de faktiskt skyldiga att ersätta med en dyrare vara eller betala även mellanskillnaden så att köparen står utan skada, ett så kallat täckningsköp.

Det ena utesluter inte det andra.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ta pengarna tillbaks och var nöjd. Finns inget värre än kunder som dig. Varför anser du dig vara värd mer pengar än att du betalt. Helt ologiskt.

Får nog bli att jag tar pengarna tillbaka men de är ju jobbgit att man betalar för en produkt och sen känner sig tvingad att betala i detta fall 400kr för få den utbytt på garanti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bissam:

Får nog bli att jag tar pengarna tillbaka men de är ju jobbgit att man betalar för en produkt och sen känner sig tvingad att betala i detta fall 400kr för få den utbytt på garanti

Det är ju inga jättepengar så du får väga det mot att bråka en vända till med Amazon och eventuellt gå vidare till ARN om Amazon inte löser det bättre. Baserat på det lilla du skrivit bör ett likadant tangentbord med annan layout vara det närmast likvärdiga, men det kanske inte nödvändigtvis är just nordisk layout?

Jag vet att Amazon kan vara lite tjorviga initialt men det är inga direkta konstigheter i det här fallet om du väl får fatt på någon införstådd med svensk konsumenträtt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är ju inga jättepengar så du får väga det mot att bråka en vända till med Amazon och eventuellt gå vidare till ARN om Amazon inte löser det bättre. Baserat på det lilla du skrivit bör ett likadant tangentbord med annan layout vara det närmast likvärdiga, men det kanske inte nödvändigtvis är just nordisk layout?

Jag vet att Amazon kan vara lite tjorviga initialt men det är inga direkta konstigheter i det här fallet om du väl får fatt på någon införstådd med svensk konsumenträtt.

Frågade om ett med nordisk layout som kostade 300-400kr mer men det vägrade. Orkar absolut inte bråka om det. Lade snarare upp tråden för att fråga om jag har rätten på min sida eller om amazon har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bissam:

Lade snarare upp tråden för att fråga om jag har rätten på min sida eller om amazon har rätt.

Baserat på vad du skrivit har du rätt gällande täckningsköp, om Amazon inte kan reparera eller ersätta tangentbordet med ett likvärdigt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ta pengarna tillbaks och var nöjd. Finns inget värre än kunder som dig. Varför anser du dig vara värd mer pengar än att du betalt. Helt ologiskt.

Om jag köper en produkt för 3000:- som säljs med två års garanti, som sedan på grund av fabrikationsfel går sönder efter ett år så kommer inte jag se det som mitt problem om priset då höjts till 4000:-, det är ju något som får lösas mellan återförsäljaren och tillverkaren, jag vill bara ha det jag betalade för; en fungerande produkt, inte 3000:- i handen och ett "haha, ge mig 1000 spänn till, ditt miffo".

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Det finns inget som säger att du måste få en ersättningsprodukt, vill de häva köpet istället så kan de göra det eftersom det uppstår en "oskälig kostnad".
"Rätt till avhjälpande eller omleverans" https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svens...

Mer information
Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

Det finns inget som säger att du måste få en ersättningsprodukt, vill de häva köpet istället så kan de göra det eftersom det uppstår en "oskälig kostnad".
"Rätt till avhjälpande eller omleverans" https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svens...

400:- mellanskillnad är inte en oskälig kostnad. ARN har prövat detta ett flertal gånger.

Och när du läser vidare i KKöpL...

Citat:

6 kap. Skadestånd vid näringsidkarens avtalsbrott

4 § Om köpet har hävts och konsumenten gjort ett täckningsköp till högre pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes. Om köpet har hävts utan att ett sådant täckningsköp har gjorts och det finns ett gängse pris för en sådan vara som köpet avser, omfattar skadeståndet ersättning för skillnaden mellan priset enligt köpet och varans gängse pris vid tiden för hävningen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Varför inte gå tillbaka till tillverkaren igen?

"Hej, nu har jag pratat med ÅF men de vägrar hjälpa mig då produkten utgått ur deras sortiment. Finns det någon chans att ni kan hjälpa mig?"

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Titeln känns lite fel. Amazon hade väl ersatt denna om den hade funnits? Plus du får pengarna tillbaka, om du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bissam:

Finns det något jag kan göra för att få en fungerande produkt?

Ta pengarna tillbaka som du blivit erbjuden. Köp en annan produkt. Gå vidare i livet. Lägg tiden du sparar på att generera pengar istället så slipper du gneta om några hundralappar.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

400:- mellanskillnad är inte en oskälig kostnad. ARN har prövat detta ett flertal gånger.

Det där har gått fram och tillbaka flera gånger i ARN beroende på oständigheter så nu känns det lite som att du bara vill hävda din tolkning.

Som andra säger, häv köpet och gå vidare du kommer inte få någon större hjälp (om ens alls) när det kommer fram att du får köpet hävt för att produkten inte längre finns.