Ny lag stoppar Threads EU-lansering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Exakt så.

Är väl BS?
Sen i och med Protokollen Dom kör kan man ju ta ut mycket från Threads, Typ Sina följare och ta med dom Till Typ Mastodon om man så vill.
Försoker skriva med tysk rättstavning*

Permalänk
Medlem

Bra.

Låt det aldrig komma till EU.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Ingen förlust då jag tog bort mitt Twitter-konto och Threads känns bara som en sämre version.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Var väll nå liknande som gjorde att Facebook kravet för Meta Quest försvann. I samband med det så fick VR headsetet börja säljas i tyskland.
Bra av EU

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Sluta lek så viktig. Alla företag har all din information redan. Google, twitter, facebook, sweclockers, netflix, din arbetsgivare. Alla samlar in informationen för att göra tjänsten bättre för dig som användare och att du ska ha en bättre upplevelse. Informationen är säkrare med meta än med svenska staten.

Vad ska dom göra med denna information, döda dig?

100 miljoner användare på 5 dagar. 10 gånger mer än alla personer i sverige. Du ser: ingen annan förutom svensken sitter och nojjar och ska vara anti nånting. 100 miljoner har inte fel. Du får en bra tjänst när du uppger din information.

Du pratar om företaget som erkänt att de experimenterade med användarnas psyken genom att medveten visa information för att framkalla känslor som rädsla, arghet osv.

Om det bara var att företag ville ha din plats för att erbjuda rätt väder vore det en sak men de är ute efter att påverka dig på olika sätt. Visst de kan inte döda dig åtminstone direkt som en totalitär stat skulle kunna göra men det betyder inte att de inte kan påverka dig och vad du köper och till och med vad du röstar på.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av Belgaar:

100 miljoner har inte fel. Du får en bra tjänst när du uppger din information.

1 miljard kineser har inte fel - du får en bra stat när du går med på att ha en social credit score.

Permalänk
Medlem

De som säger att de gärna ger info för bättre tjänst, delger sin plats för bättre väderprecision eller w/e, hur mycket information är du bekväm med att ge, egentligen?
Jag brukar inte ha så mkt emot att ge lite rimlig info men det här känns lite överdrivet

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

..än

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Sluta lek så viktig.

Skrivet av Belgaar:

Informationen är säkrare med meta än med svenska staten.

Skrivet av Belgaar:

100 miljoner användare på 5 dagar. 10 gånger mer än alla personer i sverige. Du ser: ingen annan förutom svensken sitter och nojjar och ska vara anti nånting.

Påstående: Din första post i tråden visar tydligt att du inte orkar läsa och förstå en extremt enkel artikel. Hur ska du då kunna ta till dig lite mer komplex info om, låt säga, personlig integritet. Svar: Det kan du uppenbarligen inte.

Fråga: Är EU = Sverige i din värld? För sist jag kollade hade EU runt 450 miljoner invånare.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Skulle inte ta i Meta Threads med tång ens, Tycker Mark Zuckerberg är en slemmig typ.

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Och exakt vad är skillnaden mot att lägga till en twitter-liknande funktion direkt i Instagram?? För det är tillåtet enligt lagarna och det är det hyckleriet många här reagerat på.

Inte lika säker på att det är tillåtet, men det beror ju helt på vilken marknadsdominans man har. Man får ju inte använda sin marknadsdominans inom ett område till att ge sig fördelar inom ett annat, så lite beroende på hur stora man ser Instagram/Meta så skulle det kunnat börja hotas med antitrust, vilket väl säkert också är anledningen till att de valde att inte gå den vägen.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurh1nk:

Skulle inte ta i Meta Threads med tång ens, Tycker Mark Zuckerberg är en slemmig typ.

Vad är du själv för en typ då?
Har du skrivit nått positivt, eller finns det inget som är positivt?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Instagram Threads har tagit världen med storm. Hela världen? Nej, en liten del av Eurasien med 450 miljoner invånare har inte fått del av Twitter-konkurrenten.

Läs hela artikeln här

Bra att man begränsar Metas makt. Den är redan för stor.

Men skulle hoppas att de kunde göra något åt TikTok. Otrevligt med en sådan tjänst som ägs och styrs (och samlar in data) åt världens största diktatur. Märkligt att EU inte reagerat här?

Bra att de begränsar Meta, men känns (lite) som att de biland nästan silar mygg och sväljer elefanter inom EU.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Kommer inte använda "threads" då det är modererat bullshit som strider mot yttrandefriheten. Jag bryr mig inte om du vill skriva hemska saker, men jag bryr mig om rätten att säga dem. Konsekvenserna av ens uttalanden får man stå för själv.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fire_Ice:

Usch för Meta/Facebook som är nära på att bilda ett monopol som manipulerar människor och tystar åsikter på Amerikanska statens begäran. Om man ger all sin privata information till Facebook så är man enligt skaparen själv "dumb fucks".
https://pbs.twimg.com/media/F0XRjVHXgAAOOLK?format=jpg
https://www.businessinsider.com/well-these-new-zuckerberg-ims...

Zuck is a cuck

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad är du själv för en typ då?
Har du skrivit nått positivt, eller finns det inget som är positivt?

Ja du är inte min typ iallafall, sedan gillar jag inte censur.
Threads har mött granskning och kritik angående sekretesspraxis och datahantering. Twitter, å andra sidan, har också mött integritetsrelaterade problem, men omfattningen och omfattningen av dessa problem kan variera och sedan Elon tog över är det ju bättre. Zuck är ju fröken annullering som spanar friskt på dig.

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurh1nk:

Ja du är inte min typ iallafall, sedan gillar jag inte censur.
Threads har mött granskning och kritik angående sekretesspraxis och datahantering. Twitter, å andra sidan, har också mött integritetsrelaterade problem, men omfattningen och omfattningen av dessa problem kan variera och sedan Elon tog över är det ju bättre. Zuck är ju fröken annullering som spanar friskt på dig.

Ja du skrev ganska mycket men ditt "svar" var ett icke-svar 😂
Känns som "Twitter anhängare" verkar vara allmänt negativa till livet 😁

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Kommer inte använda "threads" då det är modererat bullshit som strider mot yttrandefriheten. Jag bryr mig inte om du vill skriva hemska saker, men jag bryr mig om rätten att säga dem. Konsekvenserna av ens uttalanden får man stå för själv.

Och konsekvensen blir att man blir bannad eller utslängd. Det är också en del av yttrandefriheten.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Och konsekvensen blir att man blir bannad eller utslängd. Det är också en del av yttrandefriheten.

Absolut. Men I Sverige och USA till exempel får inte staten vara den som bannar eller slänger ut pga av att en person uttryckt sin åsikt så tillvida att man inte bryter mot de grundläggande principerna för yttrandefrihet, så som förtal, uppvigling osv. Det är upp till den privata sfären.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Verkar som intresset för Threads börjat avta efter den initiala hypen. Visst, man kan tolka det olika. Men jag undrar hur mycket succé det egentligen är och hur många av de 100 miljonerna som är kvar.

https://www.businessinsider.com/threads-daily-usage-drops-aft...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Absolut. Men I Sverige och USA till exempel får inte staten vara den som bannar eller slänger ut pga av att en person uttryckt sin åsikt så tillvida att man inte bryter mot de grundläggande principerna för yttrandefrihet, så som förtal, uppvigling osv. Det är upp till den privata sfären.

Sweclockers har forumregler som vi måste följa, samma för andra online plattformar. Det har inget med yttrandefrihet att göra och plattformarna är i sin fulla rätt att begränsa vad som skrivs

Om man inte gillar reglerna för en viss plattform så bör man hålla sig ifrån plattformen.
Detta blir dock ett problem med plattformar som krävs för att man ska kunna hålla sitt liv aktuellt, som t.ex. facebook (som vissa måste ha för att kunna ha kontakt med folk inom t.ex. en förening)

Edit: Känner redan nu hur jag kommer få ångra att jag gjorde ett inlägg i en sån här hetsig tråd...brukar aldrig sluta bra

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Sweclockers har forumregler som vi måste följa, samma för andra online plattformar. Det har inget med yttrandefrihet att göra och plattformarna är i sin fulla rätt att begränsa vad som skrivs

Om man inte gillar reglerna för en viss plattform så bör man hålla sig ifrån plattformen.
Detta blir dock ett problem med plattformar som krävs för att man ska kunna hålla sitt liv aktuellt, som t.ex. facebook (som vissa måste ha för att kunna ha kontakt med folk inom t.ex. en förening)

Edit: Känner redan nu hur jag kommer få ångra att jag gjorde ett inlägg i en sån här hetsig tråd...brukar aldrig sluta bra

Sweclockers är en privat entitet och de får moderera nästan hur de vill, så länge som det följer övriga lagar. Problemet med Twitter och liknande tjänster är att det kvan vara enda stället där statsanställda och politiker yttrar sig ibland och Twitter själva vill bli klassade (eller ville iaf före Musk, numera vet jag inte) som en "utility" och då gäller det lika tillträde för alla oavsett kön, hudfärg, åsikter eller annat som man kan diskriminera på grund av och andra lagar och regler gäller därmed.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det med YouTube och Google undrar jag då. Vill jag bara ha YouTube måste jag ändå skaffa Google konto.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

De som säger att de gärna ger info för bättre tjänst, delger sin plats för bättre väderprecision eller w/e, hur mycket information är du bekväm med att ge, egentligen?
Jag brukar inte ha så mkt emot att ge lite rimlig info men det här känns lite överdrivet
<Uppladdad bildlänk>

Väcker en gammal post men upptäckte nyligen att ICA samlar information på allt jag köper, jag använder nämligen en "kvittolös" lösning via kreditkort och snabbkassa. Tänkte aldrig att de skulle samla på allt jag köpt senaste 3 åren. Man blir bara skrämd när man tänker på alla möjliga sätt vår information samlas av dessa företag. Allt detta kan säljas vidare eller läcka när som helst.

Vi lite där då tex sätta lite kokain i vanliga Coca-cola eller då man sålde tobak och ansåg att det hade bra hälsoeffekter. Kommande generationer kommer skratta åt oss när de ser tillbaka på den här tiden eller så leder allt detta till nån ny auktoritär tid när storföretag ständig övervakar oss från födelse till döden. (stater är passé enligt min åsikt, de kommer aldrig ha den riktiga makten längre)

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Väcker en gammal post men upptäckte nyligen att ICA samlar information på allt jag köper, jag använder nämligen en "kvittolös" lösning via kreditkort och snabbkassa. Tänkte aldrig att de skulle samla på allt jag köpt senaste 3 åren. Man blir bara skrämd när man tänker på alla möjliga sätt vår information samlas av dessa företag. Allt detta kan säljas vidare eller läcka när som helst.

Vi lite där då tex sätta lite kokain i vanliga Coca-cola eller då man sålde tobak och ansåg att det hade bra hälsoeffekter. Kommande generationer kommer skratta åt oss när de ser tillbaka på den här tiden eller så leder allt detta till nån ny auktoritär tid när storföretag ständig övervakar oss från födelse till döden. (stater är passé enligt min åsikt, de kommer aldrig ha den riktiga makten längre)

Japp, och inte bara kan men antagligen görs. Har en kompis som jobbade på en tradingfirma som köpte enorma mängder data från banker om alla deras kunders transaktioner. De var "anonymiserade" men det var hyfsat lätt att identifiera personer om man verkligen skulle vilja.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Japp, och inte bara kan men antagligen görs. Har en kompis som jobbade på en tradingfirma som köpte enorma mängder data från banker om alla deras kunders transaktioner. De var "anonymiserade" men det var hyfsat lätt att identifiera personer om man verkligen skulle vilja.

GDPR säger att detta då är olagligt...anonymiserad data ska vara sån att det inte ska gå att härleda vem det rör sig om, även om det kanske kräver andra databaser att krossreferera mot.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

GDPR säger att detta då är olagligt...anonymiserad data ska vara sån att det inte ska gå att härleda vem det rör sig om, även om det kanske kräver andra databaser att krossreferera mot.

Det kräver att du skulle göra lite detektivarbete, t.ex. att du ser att den här personen köper en kaffe på samma kafé vid exakt samma tid varje morgon, så det bryter inte mot GDPR direkt.

Men även om det gjorde det så är det tyvärr så att det finns nästan ingenting som hindrar detta. Även i de undantagsfall där något företag på något sätt upptäcks och fälls så är beloppen så små att det hindrar ingen från att göra det igen. Jag har talat med många toppjurister och professorer om detta då jag utvecklade en produkt för att förbättra GDPR-compliance nyligen. För många företag är det en riskavvägning kring om det är värt att hantera datan på rätt sätt.

Om du ringer till IMY (integritetsskyddsmyndigheten) och frågar hur det går till om någon klagar på något företag om bristande datahantering säger de så här:
Vi gör ingenting förrän vi har fått in några anmälningar, då skickar vi in en broschyr.
Får vi in fler anmälningar så skickar vi ett brev där vi ber om att de ska redogöra för hur de hanterar sin data.

(som företag kan du här skriva vilken bullshit som helst) och får de in ännu fler anmälningar så gör de slutligen en kontroll.

Nyligen fälldes Klarna och fick betala en administrationsavgift på 7,5 miljoner kronor - åh nej. Är du inte ett känt bolag så kommer du att aldrig få anmälningar och bekymmer. IMY har inte resurserna att jaga andra än storbolagen.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.