Studie: "87 procent av klassiska spel är omöjliga att köpa"

Permalänk
Melding Plague

Studie: "87 procent av klassiska spel är omöjliga att köpa"

I en färsk studie flaggar Video Game History Foundation för att många spel släppta innan år 2010 helt försvunnit från marknaden i USA.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
DingDongerMcDongface

*Uppmaning*

Eftersom nyheten kort berör piratkopiering passar jag på att påminna om att det inte är tillåtet att antyda man piratkopierar eller innehar piratkopierat material. Det vill säga inga tips om var det finns, hur man gör det, att man själv gjort eller gör det och så vidare. För en mer detaljerad beskrivning, se § 7 i SweClockers forumregler. Inlägg som bryter mot det kan komma att modereras eller raderas.

Det är däremot självklart okej att diskutera fenomenet i sig kopplat till nyhetens ämne, förutsatt att ovan detaljer hålls utanför det

Permalänk
Medlem

Artikeln nämner ju böcker/musik/film som en jämförelse när det kommer till bevara äldre material. Är ju inte riktigt samma sak dock när spel är lite mer hårdvaru/mjukvaroberoende än de medierna. Med tanke på all den extra handpåläggningen att tillgängliggöra gamla spel gentemot en film/musik så förstår jag att såpass många äldre spel inte finns tillgängliga.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Känns ju som att någon form av ändring i upphovsrätt eller, i alla fall, bättre stöd för arkivering inte vore fel.

Hur detta skulle åstadkommas vet jag inte riktigt, men det känns kanske inte helt otippat att tillåta mer effektiva metoder att bevara äldre spel likt hur vi har t.ex. bibliotek för att samla annan kulturellt relevant media.

Permalänk
Medlem

Dyker ibland upp retrospel på ex app-store eller google play.
Tycker det kan va svårt att rättfärdiga att lägga nån hundralapp (eller vissa galningar som vill ta 300-700kr för deras ofungerande portning) när det ofta ändå blir tekniska problem eller buggar med spelen och de har svårt att väga upp mot nyare motsvarande spel.

Hoppas på nån tjänst där man kan spela äldre spel för en liten peng, skulle lätt lägga typ 40kr utan att fundera för att provspela nåt gammalt simcity från barndomen, men inte typ 100kr+ (då måste det va ett riktigt kvalitetsspel som jag vet innan kommer va värt det..)

Permalänk
Medlem

Detta blir bara värre när man aldrig mer kommer äga ett spel. Tacka alla fina online tjänster för det.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Ostbullen:

Artikeln nämner ju böcker/musik/film som en jämförelse när det kommer till bevara äldre material. Är ju inte riktigt samma sak dock när spel är lite mer hårdvaru/mjukvaroberoende än de medierna. Med tanke på all den extra handpåläggningen att tillgängliggöra gamla spel gentemot en film/musik så förstår jag att såpass många äldre spel inte finns tillgängliga.

Kanske missuppfattar något (är trött ) men håller nog inte med. Kod åldras ju inte alls utan kan köras genom nyare hårdvara med anpassad mjukvara (emulatorer är ett exempel).

Men ja, jag förstår ju i grunden hur du menar

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Ostbullen:

Artikeln nämner ju böcker/musik/film som en jämförelse när det kommer till bevara äldre material. Är ju inte riktigt samma sak dock när spel är lite mer hårdvaru/mjukvaroberoende än de medierna. Med tanke på all den extra handpåläggningen att tillgängliggöra gamla spel gentemot en film/musik så förstår jag att såpass många äldre spel inte finns tillgängliga.

Som jag förstår det syftar de där på grejer som finns digitalt bevarade och skulle kunna delas, men där upphovsrätt bromsar det snarare än tekniken. Med det sagt ställer jag mig lite skeptisk till hur stor den andelen är, ställt mot hur många spel där det inte är möjligt utan mycket extra handpåläggning.

Med det sagt kanske det vore något värt att investera i. Studien fokuserar ju väldigt specifikt på USA, men det verkar inte finnas supermycket annan data på det. Det finns dock ett stort spelarkivarie i Sverige som Embracer håller i, som ser riktigt häftigt ut.

Permalänk
Medlem

Inte oväntat men tråkigt.

Därför man behöver spara på sina gamla spel och konsoler så gott det går.

Många klassiska spel som Final Fantasy finns att köpa på alla möjliga plattformar men om man vill ha något mer niche så blir det svårt.

Det borde göras lagligt att de delas fritt efter de inte sålts på ett visst antal år.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Vi ser samma sak inom strömmande video. Serier och filmer som bara finns i en strömningstjänst under en begränsad tid, och sen försvinner, kanske för alltid.

Jag skulle vilja se en lag om "abandonware". Att om något inte hålls tillgängligt digitalt och det aldrig har funnits tillgängligt att köpa på fysisk media så ska man förlora upphovsrätten efter en tid.
Upphovsrättsinnehavaren ska vara skyldig att leverera dekrypteringsnycklar till dess DRM till en statlig myndighet i förväg.
Sen kan myndigheten släppa den fri när titeln blivit fri att kopiera.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Kanske missuppfattar något (är trött ) men håller nog inte med. Kod åldras ju inte alls utan kan köras genom nyare hårdvara med anpassad mjukvara (emulatorer är ett exempel).

Men ja, jag förstår ju i grunden hur du menar

Emulator är inte alltid tekniskt sett samma sak som att köra spelen på sin originalhårdvara men jag förstår hur du menar

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Kanske missuppfattar något (är trött ) men håller nog inte med. Kod åldras ju inte alls utan kan köras genom nyare hårdvara med anpassad mjukvara (emulatorer är ett exempel).

Men ja, jag förstår ju i grunden hur du menar

Får ju inte diskutera piratkopiering här, men en stor del av spel som körs på emulatorer kräver extra handpåläggning för att fungera _nästan_ likadant som på riktig hårdvara. Med tanke på hur många spel det finns så blir det en jäkla massa jobb för originalutvecklarna att se till att deras spel går att köra via emulatorer.

Kolla bara på allt strul kring switch online och hur lång tid det tog för nintendo att få ocarina of time att rulla på någorlunda bra. Det här trots att det inte är första gången de portar spelet till nyare hårdvara.

Ville mest få fram att det är lite mer jobb att få spel att köra ordentligt på annat än originalhårdvara, än det är att rippa en film

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Tycker det borde ställas krav på om verk ska skyddas, måste dom efter sin kommersiellt aktiva tid eller max 25 år släppa i "public domain".
Ungefär som patent, så tråkigt när saker bara försvinner...

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av binnen97:

Emulator är inte alltid tekniskt sett samma sak som att köra spelen på sin originalhårdvara men jag förstår hur du menar

Skrivet av Ostbullen:

Får ju inte diskutera piratkopiering här, men en stor del av spel som körs på emulatorer kräver extra handpåläggning för att fungera _nästan_ likadant som på riktig hårdvara. Med tanke på hur många spel det finns så blir det en jäkla massa jobb för originalutvecklarna att se till att deras spel går att köra via emulatorer.

Kolla bara på allt strul kring switch online och hur lång tid det tog för nintendo att få ocarina of time att rulla på någorlunda bra. Det här trots att det inte är första gången de portar spelet till nyare hårdvara.

Ville mest få fram att det är lite mer jobb att få spel att köra ordentligt på annat än originalhårdvara, än det är att rippa en film

Ah, ni har ju såklart rätt där att hårdvaran spelar sin roll. Som sagt: trött 😂

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Problemet kommer väl även när företag inte längre vill köra de gamla servrarna som krävs av spel som "kräver" en konstant internetanslutning.
Så man kan fortfarande ha spelet i originalform ochhårdvaran men man kan inte spela det för tillverkaren/utgivaren kör helt enkelt inte serverdelen längre - gilla läget!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Artikeln nämner ju böcker/musik/film som en jämförelse när det kommer till bevara äldre material. Är ju inte riktigt samma sak dock när spel är lite mer hårdvaru/mjukvaroberoende än de medierna. Med tanke på all den extra handpåläggningen att tillgängliggöra gamla spel gentemot en film/musik så förstår jag att såpass många äldre spel inte finns tillgängliga.

Som du säger begränsar gammal hårdvara spel. Emulering är ingen perfekt lösning men nog den bästa om man nu vill göra äldre spel tillgängliga för fler personer. Visst är det trist att inte kunna spela ett gammalt spel på rätt hårdvara och med tidsenlig handkontroll men det är ändå bättre än ingenting. De flesta emulatorer är bra att hålla sig på rätt sida av lagen och är också open source.

Problemet är hur spelare ska få tag på ROMs lagligt. Det är synd då ROM's skulle kunna säljas på Steam/GOG/Epic eller liknande. Men gissningsvis handlar det om att i många fall det är oklart vem som är rättighetsägare och hur gör man med licenser som gått ut? Om jag vill köpa Superman 64 som är 24 år gammalt - hur ska intäkterna fördelas? Både utvecklaren och utgivaren har gått i konkurs. DC äger licensen för Superman men den har säkerligen gått ut för det spelet och det är inte säkert att de vill förnya den. Nintendo är ursprungliga ägaren av plattformen men de lär inte vara intresserade av ROM's då de mest är intresserade av att sälja spel igen exklusivt till sin egna plattform genom eShop eller Nintendo Switch Online prenumeration. Dock lär de aldrig kunna erbjuda annat än en bråkdel av gamla spel.

Så det är inte möjligt att sälja ROM's och det är olagligt att ladda ner dem från icke sanktionerade källor. Det bästa sättet är fortfarande att hitta original hårdvara och spel, men dessa blir bara färre för vart år. Jag kan tyvärr inte se nån ljus framtid för äldre spel.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Trihxeem:

Problemet kommer väl även när företag inte längre vill köra de gamla servrarna som krävs av spel som "kräver" en konstant internetanslutning.
Så man kan fortfarande ha spelet i originalform ochhårdvaran men man kan inte spela det för tillverkaren/utgivaren kör helt enkelt inte serverdelen längre - gilla läget!

Tänkte också på det, detta lär ju bli ett enormt problem när det ska bevaras lite modernare spel. Samtidigt som jag förstår att det inte är rimligt att hålla servrar igång för evigt hade det varit trevligt om de var utformade på ett vis som gjorde det möjligt att hålla det vid liv utan det.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dyluck:

Tycker det borde ställas krav på om verk ska skyddas, måste dom efter sin kommersiellt aktiva tid eller max 25 år släppa i "public domain".
Ungefär som patent, så tråkigt när saker bara försvinner...

En god tanke, men hur löser man fall där "katten åt upp min källkod"? Det lär tyvärr finnas en rad fall där källkoden till spel i praktiken faktiskt är "borttappad".

Sen jag tycka att det känns bättre att ha de flesta gamla spel som goda minnen. Har gjort misstaget att spela några av mina favoritspel från ZX Spectrum, C=64, Atari ST och Amiga. Enda känslan efter det blev: var det verkligen så här dåligt?

Det som stannade kvar som positivt var musiken både hos Amiga och C=64, det var bättre förr!

Edit: detta gäller ju

"Computer programs are protected by copyright until 70 years after the death of the author. When copyright on computer programs expires, they enter the public domain. Upon the death of the author, the rights are passed on to his heirs."

Problemet är att dels har inte det hänt för något existerande program/spel än, andra problemet är att det inte finns några skyldigheter alls att göra verket tillgängligt när det väl blir public domain (vilket är fullt rimligt, hur skulle man ens kunna få till något krav här?).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Yoshman:

Det som stannade kvar som positivt var musiken både hos Amiga och C=64, det var bättre förr!

Jisses, nu får du mig att YouTuba gamla ”låtar” 😍

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Tja, polackerna på Good Old Games såg ju en marknad för detta redan för femon år sen, så folk kan tom. köra M.U.L.E. om de nu verkligen känner för det.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Innan år 2010 låter väldigt sent

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Känns ju som att någon form av ändring i upphovsrätt eller, i alla fall, bättre stöd för arkivering inte vore fel.

Hur detta skulle åstadkommas vet jag inte riktigt, men det känns kanske inte helt otippat att tillåta mer effektiva metoder att bevara äldre spel likt hur vi har t.ex. bibliotek för att samla annan kulturellt relevant media.

Det här är vad jag tror krävs. Någon slags ändring måste till och den måste uppenbarligen tvingas på spelbolagen. Hur denna förändring ska till är högst oklar sen piratrörelsen mer eller mindre kastat in handduken. Den här frågan är fullständigt ointressant för politiker och branschen tycker uppenbarligen att allt är bra som det är. Att branschen på riktigt tycker att den gör tillräckligt är inget annat än skrattretande.

Permalänk
Medlem

Vad händer med titlar som t.ex. de som var helt exklusiva till Stadia, där har ju ingen ens haft mjukvaran lokalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Som du säger begränsar gammal hårdvara spel. Emulering är ingen perfekt lösning men nog den bästa om man nu vill göra äldre spel tillgängliga för fler personer. Visst är det trist att inte kunna spela ett gammalt spel på rätt hårdvara och med tidsenlig handkontroll men det är ändå bättre än ingenting. De flesta emulatorer är bra att hålla sig på rätt sida av lagen och är också open source.

Problemet är hur spelare ska få tag på ROMs lagligt. Det är synd då ROM's skulle kunna säljas på Steam/GOG/Epic eller liknande. Men gissningsvis handlar det om att i många fall det är oklart vem som är rättighetsägare och hur gör man med licenser som gått ut? Om jag vill köpa Superman 64 som är 24 år gammalt - hur ska intäkterna fördelas? Både utvecklaren och utgivaren har gått i konkurs. DC äger licensen för Superman men den har säkerligen gått ut för det spelet och det är inte säkert att de vill förnya den. Nintendo är ursprungliga ägaren av plattformen men de lär inte vara intresserade av ROM's då de mest är intresserade av att sälja spel igen eller för fram Nintendo Switch Online prenumeration. Dock lär de aldrig kunna erbjuda annat än en bråkdel av gamla spel.

Så det är inte möjligt att sälja ROM's och det är olagligt att ladda ner dem från icke sanktionerade källor. Det bästa sättet är fortfarande att hitta original hårdvara och spel, men dessa blir bara färre för vart år. Jag kan tyvärr inte se nån ljus framtid för äldre spel.

Tror du slår huvudet på spiken kring rättihetsägare. Kolla bara på helvetet med goldeneye 64.

Sen gällande emulerade spel så är det oftast de spel som har kultstatus/stor fanbase som faktiskt fungerar bra. Ger man sig på ps1/n64 och framåt, så är många av de mindre kända titlarna rätt trasiga. Iofs hade stödet kanske blivit bättre om roms och isos varit mer tillgängliga.

Och håller tyvärr med.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Detta blir bara värre när man aldrig mer kommer äga ett spel. Tacka alla fina online tjänster för det.

Ja tänk om typ 30-50 år. Många av dagens spel blir helt ospelbara, även om det skulle gå att pirata.

Det måste ske något så drm och online krav patchas bort efter en viss tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sen jag tycka att det känns bättre att ha de flesta gamla spel som goda minnen. Har gjort misstaget att spela några av mina favoritspel från ZX Spectrum, C=64, Atari ST och Amiga. Enda känslan efter det blev: var det verkligen så här dåligt?

Det som stannade kvar som positivt var musiken både hos Amiga och C=64, det var bättre förr!

Klassiker som Gods, Cannon Fodder och The Secret of Monkey Island håller än idag till Amiga. Måste dock avnjutas på riktig hårdvara uppkopplad mot en Commodore 1084S!

Ang. gammal mjukvara och hårdvara, så ska jag rädda en Macintosh Classic om ett par veckor. Brukar spela Dubbelmoral från Bapelsin på den

Gå hem och läs!

Skrivet av Tauri85:

Innan år 2010 låter väldigt sent

Handlar dock om spel som går att köpa lagligt. Och även om spel som exempelvis Links 2003 från Microsoft Game Studios går att köpa idag, så är det en utmaning att få spelen att rulla felfritt på modern hårdvara.

Har däremot svårt att tro att studien i artikeln hittat fram till https://www.linkscountryclub.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja tänk om typ 30-50 år. Många av dagens spel blir helt ospelbara, även om det skulle gå att pirata.

Det måste ske något så drm och online krav patchas bort efter en viss tid.

Första frågan från utgivare kommer att vara "Varför skulle vi lägga tid och energi på det? Vi tjänar inte på det..."

Folk måste fatta att de inte köper spel, de köper en licens som möjliggör att de kan spela spelen. Det är inget annat än en abonnemangstjänst med engångskostnad.

Jag gillar lösningen att man skulle kunna köpa Roms etc lagligt, men det lär nog aldrig hända

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

En del spel som Final Fantasy och Last of Us (vi är inne på andra remastern nu, och det på ett spel som släpptes för ca 10 år sedan) släpps ju om i tid och otid. Vilket på sätt och vis är bra, men lite forcerat i vissa fall. Men kanske bättre det än spel som inte alls går att få tag i på laglig väg längre.

Allt som förbättrar legal tillgänglighet och möjliggör att folk kan spela även äldre spel är jag för. I dagsläget finns bara det illegala alternativet kvar.

Att GoldenEye 64 åter gick att införskaffa legalt trots licensieringsproblemet med den titeln är ett välkommet steg framåt. Samtidigt är andra klassiker som Xenogears, ett av mina absoluta favorit-JRPG's, borta från den legala marknaden.

Jag ser detta som dels vanhedrande mot de spel som försvinner, de som arbetade med att ta fram dessa, de som spelat spelen och vill återuppleva de men också nya spelare som vill ha möjlighet att spela dessa.

Har inte jättemycket kvar från min gamla PS1-samling men dessa. Det mesta går att köpa på exempelvis Steam idag men Parasite Eve och Xenogears är inte tillgängligt. Hade gärna sett en förändring på detta. Och har både US och Japan-utgåvorna av Xenogears. Där jag är idag är sånt här bara jobbigt att ha i bokhyllan, hade föredragit att bara kunna enkelt spela dessa på vilken spelbar hårdvara som helst, typ min Steam Deck utan att själv behöva fixa emulationen.

2024 får gärna bli speltillgänglighetens år. Och har ni möjlighet så spela Xenogears! Föregångaren till Xenoblade Chronicles och Xenosaga spelserierna. Finns mycket historik här.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Studie visar att 98% av cowboy hattar gjorda innan 1920 inte går att köpa.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk

Om konsumenterna vill bevara spelen kan de bilda en förening som köper upp rättigheterna till spelen - av ren välvilja.